Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Swift schreef:Ik wil niet bitchie over komen of je beledigen, maar ik vind 90 kilo best wel zwaar... Er zijn tegenwoordig zelfs maneges die geen mensen boven de 90 kilo aannemen voor hun lessen. Ik denk dat je dus wel goed moet nadenken over wat voor paard je aanschaft, er zijn natuurlijk zat paarden die 90 kilo goed aankunnen maar ook zat die dat niet kunnen. Ik zou er ook weer niet al te ligt over denken. Verder is een goed zit heel belangrijk, als je netjes kunt zitten scheelt dat ook al heel veel voor een paard.
Succes met het vinden van een geschikt paardje en ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat want zo is het echt niet bedoeld!
Swift schreef:Een grote tinker kan dat idd goed houden ja (zie tabel). Ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo was...
Delphi2 schreef:Wat dacht je van een (kruising) andalusier, enorm geharde paarden, ze zijn breed en stevig dus tonen ook niet zo klein en hebben een fantastisch uithoudings- en doorzettingvermogen. Vorige week hebben we in de hitte een tocht van 50km gemaakt in de Ardennen en Alegria draait haar hand er niet voor om. Ik wil ze niet vergelijken met een Arabier maar klasse 1 en twee red je met gemak.
.. 

Citaat:
Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.
Toydoll schreef:Idd onzin dat aan het ras zou liggen,
maar toevallig ook 2 merensen hier (merrries) stelletje 'stinkmodder' ponys. Geen respect nergens voor, super dominant, meppen alle paarden in elkaar, lopen dwars over je heen en reageren dan ook nergens op.
Maja, ligt ook aan de opvoeding natuurlijk
Het gaat toch niet alleen maar om het winnen maar om het uitrijden. Er lopen genoeg koudbloeden e.d. rond in de lagere klasses en sommige doen het zelfs goed in klasse III. Ik denk wel dat als je echt ambities hebt om klasse 4 te rijden je wel het beste voor een ras als bijvoorbeeld arabisch volbloed of kruising met arabier kunt kiezen. Maar dan nog is ook niet iedere arabier geschikt om klasse IV te rijden
Het is ook erg paardgebonden.