Welk paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: Welk paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:13

Het is zo, dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras:
Shetlander
IJslander 1
IJslander 2
Haflinger
Warmbloed 1
Warmbloed 2
Koudbloed 1
Koudbloed 2

Stokmaat:
100cm
135cm
140cm
145cm
160cm
172cm
165cm
170cm

Gewicht paard:
200kg
350kg
450kg
500kg
550kg
700kg
800kg
900kg

Max. ruitergewicht:
40kg
70kg
90kg
80kg
71kg
80kg
96kg
104kg

Percentage:
20%
20%
20%
16%
13%
12%
12%
12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Deze tabel staat op de site van buitenzinnig, misschien heb je hier wat aan. De tabel is een beetje vaag geworden, je moet hem nu van boven naar beneden lezen...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:13

wat dacht je anders van een anglo-arabier. heb je toch het arabieren bloed erin, wat groter dan een arabje. maar er zijn zoveel soorten paarden. je zegt klasse I en II is al goed, maar geloof mij........ als je eenmaal endurance rijd wil je niet meer anders. dan zou het vervelend zijn als je een paard hebt gekocht die niet echt verder zou kunnen komen. dus neem de tijd ervoor, orienteer je goed, ga bij veel (verschillende) paarden kijken..... en 90kg is echt niet zo heel erg zwaar er zijn inderdaad ook veel grote arabieren en de russische arabier is wat steviger gebouwd, so no worries.... suc6 met je speurtocht en geduld is een schone zaak Haha!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:57

Ik wil niet bitchie over komen of je beledigen, maar ik vind 90 kilo best wel zwaar... Er zijn tegenwoordig zelfs maneges die geen mensen boven de 90 kilo aannemen voor hun lessen. Ik denk dat je dus wel goed moet nadenken over wat voor paard je aanschaft, er zijn natuurlijk zat paarden die 90 kilo goed aankunnen maar ook zat die dat niet kunnen. Ik zou er ook weer niet al te ligt over denken. Verder is een goed zit heel belangrijk, als je netjes kunt zitten scheelt dat ook al heel veel voor een paard.
Succes met het vinden van een geschikt paardje en ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat want zo is het echt niet bedoeld!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 20:24

Swift schreef:
Ik wil niet bitchie over komen of je beledigen, maar ik vind 90 kilo best wel zwaar... Er zijn tegenwoordig zelfs maneges die geen mensen boven de 90 kilo aannemen voor hun lessen. Ik denk dat je dus wel goed moet nadenken over wat voor paard je aanschaft, er zijn natuurlijk zat paarden die 90 kilo goed aankunnen maar ook zat die dat niet kunnen. Ik zou er ook weer niet al te ligt over denken. Verder is een goed zit heel belangrijk, als je netjes kunt zitten scheelt dat ook al heel veel voor een paard.
Succes met het vinden van een geschikt paardje en ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat want zo is het echt niet bedoeld!

Nou een tinker kan dat zat houden hoor , maar ja dit is jou mening en laat het daar maar bij

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:40

90 kilo valt wel mee hoor. Als je een goede balans hebt merkt je paard er weinig van. Iemand van 50 kilo met een slechte balans is voor een paard veel zwaarder.
Mijn vader is niet zo zwaar, maar als hij op Anouar zit loopt Anouar niet lekker. Omdat mijn vader niet kan rijden (hij heeft er iets van 2 keer opgezeten in stap) Ik denk dat hij zo weg wandeld met iemand van 90 kilo die kan rijden.
Anouar is vrij groot en stevig voor een arabier

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:39

Een grote tinker kan dat idd goed houden ja (zie tabel). Ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo was...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:14

Niet alleen een grote tinker hoor. Een wat stevigere (anglo)arabier denk ik ook wel

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:08

en een gewoon paard dan rond de 1.60 a 1.65?? kwpn of nrps
Laatst bijgewerkt door Meissie17 op 28-07-06 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:09

Swift schreef:
Een grote tinker kan dat idd goed houden ja (zie tabel). Ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo was...

Nee dat bedoelde ik ook niet hoor .. Bloos Knipoog

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:26

Wat dacht je van een (kruising) andalusier, enorm geharde paarden, ze zijn breed en stevig dus tonen ook niet zo klein en hebben een fantastisch uithoudings- en doorzettingvermogen. Vorige week hebben we in de hitte een tocht van 50km gemaakt in de Ardennen en Alegria draait haar hand er niet voor om. Ik wil ze niet vergelijken met een Arabier maar klasse 1 en twee red je met gemak.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:13

Delphi2 schreef:
Wat dacht je van een (kruising) andalusier, enorm geharde paarden, ze zijn breed en stevig dus tonen ook niet zo klein en hebben een fantastisch uithoudings- en doorzettingvermogen. Vorige week hebben we in de hitte een tocht van 50km gemaakt in de Ardennen en Alegria draait haar hand er niet voor om. Ik wil ze niet vergelijken met een Arabier maar klasse 1 en twee red je met gemak.

Andalusier zijn prachtige paarden, maar over het algemeen niet geschikt voor endurance. Vanwege hun non -economische gangen, en hun hele bouw. Zal niet zeggen dat ze geen klasse 2 uit kunnen lopen; maar makkelijk maak je het ze iig niet.

Heb ook meerdere keren gehoord dat ze met eeb B bestempeld werden vanwege hun 'zwembeweging'.

Maargoed, behalve dat zijn dat juist bloeddure paarden, ook de kruizingen.

Ik zou zeggen, ga opzoek naar een paard met brede schouders en heupen, en met vlakke en economische gangen. Denk dat je dan snel bij een (kruizing) haflinger uit komt, maar dat is zo gek nogniet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:10

Mengelmoesjes doen het vaak ook goed hoor.
Op de startlijst staat heel vaak bij ras 'onbekend' en die doen het niet slecht.

Bij ons op stal staat een kwpner met het karakter van een arabier. Wel iets minder economische gangen, maar verder echt een leuk paard.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:04

Wat dacht je ervan gewoon een leuk, braaf, veelzijdig paardj te kopen die past bij jouw. Ga lekker rijden en probeer eens wat endurancewedstrijdjes uit. Je kan wel een endurancetopper onder je kont hebben maar als jullie samen geen team vormen is het voor beide niet leuk. Een gezond paard, goed opgevoed en met goed gangen zal je in elke tak van sport veel plezier opleveren.

Ga lekker endurance rijden en kijk of je het leuk vindt, en als je ooit 10 jaar verder bent en volop klasse IV rijdt (positief denken) dan kan je altijd nog een "echt" endurancepaard aanschaffen.

trouwens ik rij endurancewedstrijden met mijn fjordje, gewoon begonnen voor de lol maar ondertussen klasse IV startgerechtigd. En inderdaad we hebben nu ook de eerste klasse IV IJslander.

Elk paard heeft zijn voor en nadelen. Het ene paard is sneller maar eerder kreupel. De andere misschien krikachtiger in het bos. Mijn fjord zal nooit snelheidsrecords winnen maar is wel oersterk en loopt (bijna) elke wedstrijd wel uit. Het is maar net wat je zelf wilt.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:15

Ja ik heb er zo nog eens over na gedacht en ik denk toch dat ik voor een fjord of een haf ga omdat ze zo veelzijdig zijn Knipoog ..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:28

Jouw voorkeur gaat (naar wat ik uit je verhaal opmaak) echt uit naar haflinger of fjord. Ik zou zeggen: ga op zoek naar één van die twee. Hartstikke leuke, vriendelijke, sterke, veelzijdige paardjes. Niet meer aan twijfelen en lekker gaan zoeken! Veel succes!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:50

Zoals kmvreter al zegt (haai Brigitte!) Je kunt met een haf of fjord best leuk endurance rijden. Je wordt misschien geen eerste, maar het gaat er ook meer om dat je de wedstrijd uitrijd! En nog belangrijker! Dat je plezier hebt!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:01

Citaat:

Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.

hier wordt ik verdrietig van.
Ben zelf al jaren grote fan van het ras, heb er zelf eentje, ken vele merenseigenaren en hun paarden en dat wat je beschrijft heb ik nog nooit met ze meegemaakt, maar ja in ieder ras heb je rotte appels.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:45

Idd onzin dat aan het ras zou liggen,
maar toevallig ook 2 merensen hier (merrries) stelletje 'klote' ponys. Geen respect nergens voor, super dominant, meppen alle paarden in elkaar, lopen dwars over je heen en reageren dan ook nergens op.
Maja, ligt ook aan de opvoeding natuurlijk Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:50

Toydoll schreef:
Idd onzin dat aan het ras zou liggen,
maar toevallig ook 2 merensen hier (merrries) stelletje 'stinkmodder' ponys. Geen respect nergens voor, super dominant, meppen alle paarden in elkaar, lopen dwars over je heen en reageren dan ook nergens op.
Maja, ligt ook aan de opvoeding natuurlijk Lachen

Klopt, maar ik ben wel blij dat ik niet de enige ben met deze ervaring.

Daarnaast zou ik met een merens zowieso geen endurance willen rijden, omdat ze door de bouw hun warmte slecht kwijt kunnen. Dat geldt trouwens ook voor haflingers, tinkers en andere wat zwaardere paarden/pony's die nogal rondgeribt zijn.

Roanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:12

Wat leuk dat er zoveel mensen reageren op dit onderwerp. Waar rijden de volwassen heren doorgaands op in de endurancesport? Ik lees dat iemand van 90 kg al goed moet overwegen of die een paard een endurancewedstrijd aan kan doen, maar de gemiddelde volwassen kerel, gaat toch al richting de 90 kg. De tips over het NRPS-stamboek vind ik ook heel waardevol. Ik weet het nodige van de KWPN en het Gelders stamboek, maar heb me nog nooit verdiept in de NRPS. Ga ik eens doen.

Groetjes

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:55

Ik zie veel mannen in de endurance op arabieren of nrps rijden.

Waarom zou je geen endurance kunnen rijden met een fjord, Merens of haflinger Verward Het gaat toch niet alleen maar om het winnen maar om het uitrijden. Er lopen genoeg koudbloeden e.d. rond in de lagere klasses en sommige doen het zelfs goed in klasse III. Ik denk wel dat als je echt ambities hebt om klasse 4 te rijden je wel het beste voor een ras als bijvoorbeeld arabisch volbloed of kruising met arabier kunt kiezen. Maar dan nog is ook niet iedere arabier geschikt om klasse IV te rijden Knipoog Het is ook erg paardgebonden.

Roanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:08

Wij zijn al in het bezit van een Gelderse ruin van 6 jaar oud, maar die vinden wij niet geschikt voor endurance. Mijn man wil met de endurance mee gaan doen, omdat daar een wedstrijdelement in zit. Met onze ruin kunnen we ook flinke buitenritten maken, maar daar gaat het hem niet alleen om. Vandaar dat wij ons aan het oriënteren zijn naar een paard, dat geschikter is. Daarnaast is mijn man 1.83 m groot en die zie ik nog niet op een Fjord of Haflinger springen. Hoe leuk ze ook zijn!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:30

IK ken een paar grote (wat oudere mannen) die gewoon een KWPNer rijden of een draver. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan opduikelen....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:38

Afbeelding
Pieter met zijn draver

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:42

Afbeelding