Endurance Onstwedde, voor mij 1 grote teleurstelling..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:01

X
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:34

Onregelmatig is onregelmatig, en dat mag nu eenmaal niet bij een keuring voor een Endurance wedstrijd. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt (dat kan ook niet, dan zou je systematisch moeten verdoven tot het paard wel regelmatig loopt) of die onregelmatigheid komt door pijn of door iets anders. Een DA verklaring dat je paard altijd zo loopt zal niet worden geaccepteerd.

Als je paard onregelmatig loopt omdat-ie (ook) kan tolten en uit enthousiasme te hard wil en dan onregelmatig wordt (ik heb ook zo'n gangengeval die dat doet) dan kan je proberen hem te leren netter en rustiger voor te draven. Er hoeft tenslotte geen showdraf getoond te worden.

Maar een paard dat met 1 been een kortere pas maakt en met z'n voorbeen in de diagonaal eerder landt dan achter wordt nu eenmaal als 'kreupel' gedefinieerd. Je moet dan ook 3 'tikken' horen: linksvoor/rechtsachter kort achter elkaar tik-tik, zweefmoment, en dan de rechterdiagnonaal als 1 tik.

Doet-ie het met beide diagonalen dan zeggen gangenpaardenmensen enthousiast: oh, hij loopt de foxtrot, wat mooi! (tik-tik zweef tik-tik)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:25

Ik ken het helaas. Ik heb altijd Btjes bij de voorkeuring (op Laag Soeren na) Anouar loopt de eerste 10 km gewoon niet helemaal lekker, daarna is de motor opgewarmt en komt er ook geen eind meer aan. Bij de PA/vetgate en bij de nakeuring heeft hij altijd Atjes.
In Kootwijk mocht ik ook bijna niet starten, maar gelukkig mocht het toch. Toen ze hem bij de nakeuring zagen waren ze erg verbaasd
Ik longeer wel van te voren, maar ik kan moeilijk eerst 10 km gaan rijden

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:32

Ik rijd dan geen endurance.
(dressuur), maar ik snap wel wat je bedoeld.
Mijn paard stapt dus fout.
Is niet kreupel, maar is in het begin zo gespannen dat ze met een achterbeen een kort pasje maakt.
Als ik haar ontspannen heb wat vaak pas na een poosje lukt stapt ze weer goed.
kan je niet op het terrein eerst voordat je naar de VET moet een paar keer heen en weer draven dat er misschien al wat spanning af is?
En thuis en als je op een vreemd terrein komt oefenen met stukjes draven??
Misschien word ze het dan wat sneller gewoon en ontspannen.

Ik ken ook een paar paarden die met lange voorbenen gestrekt en dan met platvoeten neerkomen stappen door spanning.
En na oefenen word het vaak minder.

arans

Re: Endurance Onstwedde, voor mij 1 grote teleurstelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:52

oh wat jammer Flew...

nu kan ik jou niet meer als groote voorbeedl nemen. want anders moet ik hopen dat mijn eerst enduranc oiok slecht gaat

neej echt heel jammer..

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:01

daantjuhhh schreef:
Ik rijd dan geen endurance.
(dressuur), maar ik snap wel wat je bedoeld.
Mijn paard stapt dus fout.
Is niet kreupel, maar is in het begin zo gespannen dat ze met een achterbeen een kort pasje maakt.
Als ik haar ontspannen heb wat vaak pas na een poosje lukt stapt ze weer goed.
kan je niet op het terrein eerst voordat je naar de VET moet een paar keer heen en weer draven dat er misschien al wat spanning af is?
En thuis en als je op een vreemd terrein komt oefenen met stukjes draven??
Misschien word ze het dan wat sneller gewoon en ontspannen.

Ik ken ook een paar paarden die met lange voorbenen gestrekt en dan met platvoeten neerkomen stappen door spanning.
En na oefenen word het vaak minder.

Oefenen met stukjes draven doen we inderdaad al, zodat hij in ieder geval mooi vlot meekomt enzo. Maarja, ik ga het nog 1 keer proberen op wedstrijd. Als we dan weer niet door de voorkeuring heenkomen vanwege zijn loopje is het jammer maar helaas..

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:04

oh wat stom flew..

Ik vond het juist zo leuk dat jij endurance reed. maar hopen dat er dna hele aardige mesnen zijn

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:05

X
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:19

Lekker thuis gaan oefenen, dan weet je wat een lekker tempo is om je paard zo voordelig mogelijk voor te brengen enzo

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:45

Ja, we gaan zeker nog meer oefenen. Maarja het punt is dat ie altijd zo loopt als hoe hij zaterdag liep...

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:52

Flew schreef:
Maarja het punt is dat ie altijd zo loopt als hoe hij zaterdag liep...

Heb je er al eens een osteopaat naar laten kijken? Misschien zit er ergens iets niet helemaal goed en loopt hij daardoor zo.

Losstappen voor de voorkeuring is ook een idee.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:56

De laatste keer zei de veterinair tegen mij dat je altijd even moet longeren als je paard in de trailer heeft gestaan, ook al heeft hij er maar 5 minuten in gestaan.
Dus dat doe ik in vervolg maar gewoon.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:00

Lenneke_ schreef:
De laatste keer zei de veterinair tegen mij dat je altijd even moet longeren als je paard in de trailer heeft gestaan, ook al heeft hij er maar 5 minuten in gestaan.
Dus dat doe ik in vervolg maar gewoon.

Dat heb ik echt nog nooit gedaan, zou trouwens ook geen nut hebben bij Ot maar bij andere paarden doe ik het ook niet.
Die van mij zijn altijd prima los tegen de tijd dat ik de veterinair bereikt heb (en ik moet voor een wedstrijd over het algemeen 2-2,5 uur reizen dus het gaat ook niet om een klein stukje )

Vind het absoluut geen slecht advies, maar ik denk dat het zeker niet voor alle paarden nodig is

(en dit is trouwens gruwelijk off-topic )

Ibbel, bedankt voor je reactie. Ik zat dus wel in de goede richting te denken.

Flew: heel veel succes er nog mee!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:34

Flew misschien moet je er even fysiotherapeut bij halen misschien dat er iets voor niet goed zit of zo

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:46

C
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:47

veel succes hopelijk komt er iets goeds uit.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:49

hè wat naar Mayra.
Nou, maar even afwachten wat de DA/VA zegt .. spannend !

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:30

Tja, jammer voor jou, maar de paarden staan op de eerste plaats en dienen beschermd te worden. En als een been een kortere pas maakt dan de andere benen, dan is dat gewoon kreupel.
Mijn advies is dus om dat paard eens goed te laten nakijken door je DA, evt. met rontgenfoto's. Veel eigenaren zien hun paard dagelijks en hebben daardoor niet door dat het dier gewoon kreupel is.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:37

Ik zie zelf echt wel of mijn paard lekker loopt of niet.
Als ik het zelf niet zag had er nou ook geen fysiotherapeut bij gehad

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:05

sorry maar een paard dat onregelmatig loopt, waarom zou die er niet uitgepikt mogen worden?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:07

veel susces. Ik hoop dat de dierenarts alles goed vind en dat Nanza normaal gaat lopen

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:05

... hmm beetje off topic, maar moet 't toch ff kwijt.

Had gisteren dressuur wedstrijd en deze keer m'n camaramam meegenomen . Dacht dat ik zelf wel een aardige proef gereden had, maar daar dacht de jury anders over. Heb 's avonds de proef nog eens teruggekeken.... en zeg 't niet graag, maar hij had ook nog helemaal gelijk.

M'n paard is niet kreupel, maar heeft heeft in stap een raar stapje. Z'n rechterachter been treed keurig onder de massa en de linker haalt 't nog niet tot halverwege. De pas is veel korter, maar ze zijn even krachtig en ik merk er zelf helemaal niks van. (tja ruitergevoel )

Misschien een idee om 't een keer op film te zetten, dan kun je het vanaf een ander oogpunt beoordelen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:13

Ik zit nl net op de uitslagenlijsten te kijken en ik zag je al niet bij de afgekeurden staan. Dus ik kijk even verder, staat achter jouw naam dat je je heb afgemeld voor de wedstrijd en dus niet dat je bij de voorkeuring bent afgekeurd....

Ben benieuwd hoe het dan straks bij de KNHS bekend is.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 07:26

Hey wat vreemd? Moet ik daar dan nog weer achteraan?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:01

Tja, eigen keus denk ik. Het is niet jouw fout dat het er zo instaat... Je zou contact op kunnen nemen met de organisatie, maar ik denk niet dat ze nog wat gaan veranderen eraan. Dat kan alleen binnen 30 minuten na de prijsuitrijking Dus het komt er op neer dat je deze afkeuring niet achter je naam hebt staan.