Endurance - wat kom je onderweg allemaal tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:47

Ik dacht het buiten ook verplicht was? Gisteren was er een meisje met haar pony aan het stappen, en ik was net aan het joggen op een onverhard pad met Wrangler in draf naast me. Vond het een beetje onbeschoft om er achteraan te draven, straks klettert die pony weg! Maar ik zal eens een stalgenoot vragen tzt in galop te passeren. Ben ik dan nooit meer op Bokt dan ben ik dood

AnneOmie

Re: Endurance - wat kom je onderweg allemaal tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:53

Tijdens mijn 1e rit vorig jaar (KWB) riep een andere ruiter 'mag ik passeren' ik riep JA zonder om te kijken en kwam ze gewoon in volle galop voorbij ik zei: niet in galop! Maar Omar reageerde gelukkig niet en ik had zoiets van laat maar... Je moet andere ruiters idd in gepaste snelheid passeren en voor mij is dat in draf en niet in galop, of anders eerst even vragen.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:12

Natuurlijk moet je aanroepen, maar als er vervolgens geeist word dat je erachter blijft stappen totdat de sterren juist staan en pasen en pinksteren op 1 dag vallen... (dat is mij een keer overkomen)
Mensen moeten hun paard wel wennen aan ingehaalt worden. Als 'ie dan even moeilijk is en je vraagt of ze even wachten tot je een zijpad in kan okay, maar je kan niet verwachten dat anderen eindeloos achter je blijven rijden omdat jij 'nee!' antwoord.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:47

Nu moet ik eerlijk zeggen dat er ik helaas ook mensen tegen ben gekomen die met de wedstrijden niet aan roepen, mijn paard KAN nog wel eens zijn benen strekken naar andere paarden. Daarom hang k er ook een rood lintje in. Helaas hebben we dus al mee moeten maken dat een aantal ruiters zich daar niks van aantrokken en zonder aan roepen langs galopperden met gevolgen dat mijn paard om zich heen sloeg...... Maar vaak word daar wel netjes rekening mee gehouden.

In ommen vond ik de tweede spoorovergang eigenlijk best wel eng. Met dat 'rooster' en het had net geregend en was dus behoorlijk glad.

Maar het lijkt allemaal eng en alles maar meestal valt het mee hoe de paarden op zulke dingen reageren. Tenminste dat is mijn ervaring.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:42

Arwen, ik ben het met je eens. Maar op smalle paden kan degene die ingehaald wordt beter zien waar het evt wel mogelijk is. Zo wilde in Kootwijk iemand mij inhalen net op het moment dat het pad heel smal en bochtig werd. Ik riep toen dat ze even moest wachten en na 20 meter kon het alsnog. In die tijd zaten we gewoon in draf, dus dan mag iemand niet klagen wat mij betreft

En obstakels zal ik mijn nieuwe paard ook weer aan moeten leren wennen. Mijn draver ging overal langs, over en onderdoor. Als ik zei dat het kon deed hij het. Was super!
Nu straks een jonge arabier en die kent nog niets. Dus ik ga eerst stukken wandelen waarbij ik situaties op ga zoeken (spoor, drukke weg, enz). Als hij het aan de hand durft ga ik erop. Alleen viaducten heb ik niet waar ik nu sta, op mijn vorige stal wel. Kom ik dat dan op een wedstrijd tegen zal ik eerst proberen rijdend erover of onderdoor te gaan, lukt dat niet stap ik af. Kleine moeite.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:41

Gisteren was ik op het strand aan het rijden samen met m'n vriend en onze paarden, komt opeens een meisje op een Haflinger achterop. Ze riep heel netjes of ze kon passeren en dat mocht van mij dus zei er in galop langs (gelukkig heb je lekker de ruimte op het strand).
Voor mijn nieuwe paard even een goede training. Ze ging zich wel spannen en keek naar de haflinger, maar bleef braaf bij me. Toen we haar weer op de terugweg tegenkwamen vroeg ik of ze toevallig een endurance ruiter was en dat bleek dus zo te zijn! Dat vermoedde ik dus al toen ze zo netjes riep op ze langs mocht

Lepeltje

Re: Endurance - wat kom je onderweg allemaal tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:54

Ik ga eigenlijk wel eens mensen in galop voorbij als ik echt niet in draf in kan halen, genoeg ruimte heb en toch verder wil galloperen.

Soms is het irritanter voor iemand als je er de hele tijd achter blijft hangen en de poownie wordt er enorm chaga van.

Ik vraag het wel altijd.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:23

Interessant topic.. Houd ik in de gaten.
Maar zo te lezen, moet ik nog veel oefenen

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:29

lepeltje: probleem heb ik wel eens - zo hard draaft Rowan niet. Kom ik er in draf niet eens voorbij...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:11

Ik vind het wel belangrijk dat je paard fatsoenlijk ingehaald kan worden.
Ik heb ook wel meegemaakt dat ik in wilde halen, netjes geroepen en gewacht tot diegene zei dat het goed was en als ik er dan langs wil half de bosjes ingeduwd werd omdat dat paard helemaal 'wild' werd.
Gevolg dat Anouar na een paar keer niet meer goed durft in te halen.

Ik heb niet zoveel problemen met mensen die in (een snelle) galop in halen. Soms kan het niet anders. Als degenen die je gaat inhalen vlot doordraaft kan je er soms moeilijk langs in draf.

Als ik zelf rij haal ik niet gauw in en als ik het wel doe vraag ik of ik weg kan draven zonder dat dat andere paard achter me aan gaat. Maar tijdens een wedstrijd verwacht ik toch wel dat dat gewoon kan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 15:41

We zijn vandaag weer gaan wandelen en hebben nu in elk geval tegemoet komende paarden gehad die dus in de tegenovergestelde richting weggingen. Daar keek hij niet eens naar dus dat geeft weer vertrouwen voor de toekomst. Ook zijn we vlak langs een trekker met lopende motor gegaan (en een boer erop die met kettingen aan het rammelen was). Ook is er een auto met klepperende aanhanger vlak langs ons gescheurd. Helaas nog steeds geen sproeiers tegengekomen. Hij is alleen even aangedraafd langs de enge koeien maar ook dat viel deze keer goed mee, geen gesteiger enzo. Ik maak er nog wel eens een braaf endurancepaard van!
Meer wenideeen enzo blijven welkom natuurlijk, wij trekken er zeker profijt van!

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:27

bruggetjes oefenen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:17

Anouar was ook altijd heel bang voor bruggetjes. Hij ging er wel op, maar met knikkende knieeen en er hoefde maar iets te gebeuren en hij rende er keihard af. Heb hem een paar keer midden op het bruggetje stil gezet, even laten kijken, belonen en weer verder. Nu sjokt hij er gewoon overheen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:59

Wat je ook moet oefenen is de keuringen. Met name het controleren van de slijmvliezen van de ogen (ooglid even binnenstebuiten draaien) en de CRT test (waarbij de DA met een vinger even op het tandvlees drukt) zijn soms vervelend voor paarden. Wat je best kunt doen is je paard een keer meenemen naar een wedstrijd en een DA op een rustig moment vragen of hij 'm wil keuren 'om te leren'. Vinden DA's meestal niet erg, dat hebben ze liever dan een paard op z'n achterste benen op het moment dat je z'n ogen wilt bekijken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:09

Goede tip Ibbel! Ik kan me idd voorstellen dat mijn paard de eerste weg richting trailer inslaat zodra hij de DA maar ziet

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:24

Ja die sproeier bij kootwijk vond mijn pony niets, vlak voor de finish dus hartslag omhoog. Maar goed, voor mij was het teken dat ze nog zo geconcentreerd bezig was dat ze er van schrok ook wel een goed teken, schijnbaar was ze nog lang niet moe. Als ze echt moe is gaat ze namelijk helemaal in haar eigen wereldje lopen; lijkt wel zo'n automatische piloot dan.

Overigens vind mijn pony het irritander als iemand achter ons blijft rijden, dan loopt ze niet meer, constant omdraaien/omkijken, slingeren. Van mijn part kunnen ze beter in een keer snel langs galoperen, dan heb ik niet zoveel op oponthoud.
Tuurlijk moet mijn pony het ook leren, maar dat leert ze ook nog wel, ze is pas 4; en ze is gewend alleen te rijden.
Idd boomstammen die tussen de struiken liggen en spontaan opdoemen, en het geratel als een auto over een wildrooster komt, geluid van de trein in de verte.. Dat zijn dingen waar ze wel van op keek.