Hoe zijn jullie bij de endurance terecht gekomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Re: Hoe zijn jullie bij de endurance terecht gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:39

Ik reed altijd samen met een vriendin samen buiten met de poownie, en toen kwamen we op de een of andere manier op het idee dat endurance best wel gaaf zou kunnen zijn. Volgens mij had mn rijmaat het voornamelijk bedacht (daphne, anne op bokt), en die had aan saskia (van latoy) gevraagt of ze een keer mee mocht helpen groomen om te kijken of ze het ook echt leuk zou vinden, en ik mocht ook nog mee *o/* .
Nouja daarna vond ik het eigenlijk heel erg tof en heb ik eerst vooral samen met daphne ritten gereden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:07

Ik hàd van de endurance moeten horen tijdens de WEG1994, aangezien ik in Katwijk woonde. Daar kwamen ze langs. Maar nee

In 1997 hoorde ik van de endurance van een stalgenote die met haar Fjord klasse II reed. Het klonk geweldig. Het jaar daarop, maart 1998 ben ik voor het eerst gestart en ik wist van toeten noch blazen. Door de vriendelijke mensen, geode sfeer en de lol die mijn paard had was ik meteen verkocht.

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:05

Die is leuk van toeters nog bellen. Ik dacht dat het van toeten noch blazen was.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:06

Haha, is het ook
Ik pas het even aan voor ik in het taalbloopertopic beland

lageveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:45

Ik vind toeters nog bellen leuker .. Bovendien is het nog steeds verkeerd aangepast haha... (zie bericht Ganna), maar ik blijf "toeters" leuk vinden.

En.. on topic.. ik mag met Westernfreak meehobbelen als een van de "Victims of endurance".

sylvia_1975

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:29

hoi, ik heb wel meegereden in Austriltz gewoon om even te kijken hoe mijn haffie liep en ze vond het helemaal geweldig dus de volgende wedstrijd die in de buurt is wil ik zeker weer meedoen met haar.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:01

Wat toevallig dat ik dit topic vandaag tegenkom! Ik ga maandag mijn eerste endurancetrainig meemaken met een meisje van mijn studie! Vandaag raakten we (zoals gewoonlijk) aan de praat over paarden en zij vertelde dat ze dus endurancewedstrijden rijdt, en ik vertelde dat ik heeeeel graag zou willen starten maar geen idee heb waar te beginnen (of van toeters en bellen ). Toen zei zij, waarom rijd je niet mee maandag. Errug gezellig, want ik rijd bijna altijd alleen.

Hoe ik geinteresseerd ben geraakt in endurance? Ik denk omdat ik de dressuur zat begon te worden en aan iets anders toe was. Wat me vooral ergerde was de spanning rond de concoursen. Dat was ongeveer op mijn 16e, en vlak daarna ben ik naar Noorwegen verhuisd. Toen las ik ook zo ongeveer de eerste artikelen over endurance. Al wel veel over de sport gelezen dus, maar nog niet echt meegedaan. Maar denk dat dat in de toekomst er nog wel van gaat komen!

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:15

Oef! Jaaaren geleden, van een Franse kennis, die woont in de Cevennen en was (is) daar parkwachter. En daar werd de 160 van Florac gereden. De parkwachters controleerden de route de laatste dag of alle markeringen er nog zaten. Zo ben ik er voor het eerst mee in aanraking gekomen.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:03

lageveld schreef:
En.. on topic.. ik mag met Westernfreak meehobbelen als een van de "Victims of endurance".

Ik ook
Al kende ik het al veel langer. Wil het eigenlijk al sinds ik veel jonger was. Hoe ik erbij kwam...geen idee meer, waarschijnlijk in een tijdschrift iets over gelezen. Maar ja, zonder een paard kom je niet zo ver

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:44

Ik heb ook als penny meisje al wat van de endurance gehoord en vond het altijd wel leuk!
Ben in 2000 op het paardje van Stiggeltje hier op bokt gaan rijden en zij reed toen al fanatiek endurance met dit paardje. Heb een jaar dagelijks het paardje gereden (liep toen 2 keer per dag) en heel evel geleerd van Stiggeltje over training en verzorging!
En nu na 2 jaar iets anders te hebben gedaan rijd ik weer op dit paardje en gaan we volgende week voor het eerst samen starten, denk dat ik daarna verslaafd ben

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 03:04

Ik maak er nu eigenlijk kennis mee, door deze topics en ik vind het wel intressant allemaal, dus ik ga nog even lekker verder lezen.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:37

Ben vorig jaar bij een nieuw bijrijdpaardje terechtgekomen en die werd endurance-getraind. Of ik het leuk vond om die trainingen op te pikken en als het goed ging eens een wedstrijd te rijden. De eerste wedstrijd gaat nu begin juni worden (was eind maart, maar ging voor ons toen even niet door). Ik vind het vooral leuk een ideale combinatie van 2 favoriete dingen: paardrijden en buiten zijn.

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:13

Via de oud eigenaar van de Veluwe Ranch (en tevens jurylid) en een stel halve zolen op een bepaalde renstal in Laag Soeren, zijn we erin gezogen.
Zeker na een ritje Katwijk in 2000 met 9 renarabeestjes over het strand

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:51

Door de vorige eigenaar van Omar Ik heb Omar 4 jaar geleden gekocht en de vorige eigenaar vertelde zo enthousiast over de endurance en dat hij wou gaan starten met Omar, hij was al lid, maar was door omstandigheden niets van gekomen. Ik werd eigenlijk wel nieuwschierig en ben toen gaan rondneuzen op internet en kwam bij de Der site uit. Op bokt ook veel gelezen over endurance en toen een keer gaan kijken op Katwijk nu ik geloof 3 jaar geleden.

Helaas zat ik met een vervoerprobleem en ben, nu een jaar geleden, speciaal om endurance te kunnen gaan rijden mijn E-rijbewijs gaan halen en heb mijn eigen trailer en auto gekocht. Niemand kon mij nu nog tegehouden en vorig jaar augustus eindelijk onze 1e klasse I gestart in KWB en daarna Katwijk. Het was in 1 woord super en ik ben nu helemaal verslaafd en Omar ook geloof ik

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:58

Volgens mij is praktisch iedereen na een keer een wedstrijd gereden te hebben verslaafd aan endurance

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:17

Daar was ik ook van te voren idd al voor gewaarschuwd Djilan, maar ik was weer eens eigenwijs en nu is het te laat

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:57

Doordat ik inmiddels een aantal wedstrijden heb gegroomd (o.a. die van AnneOmie ) en er zelf 1 in de kennismakingsklasse heb meegereden..

Ik wil in augustus starten als het met mijn fjord weer allemaal goed gaat

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:23

Doordat ik in 2002 Djilan hebt gegroomd! sindsdien ben ik ook verslingerd aan de endurance!

freude18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:19

Nou, daar vraag je me wat.. volgens mij had ik een keertje wat over endurance gelezen en ben ik daarna op zoek gegaan naar de endurance vereniging. Toen ben ik mijn eerste wedstrijd gaan rijden en niet meer gestopt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:56

Djilan schreef:
Volgens mij is praktisch iedereen na een keer een wedstrijd gereden te hebben verslaafd aan endurance

Absoluut! Het werkt erg verslavend

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:07

Toen ik voor de zoveelste keer op m'n dressuur staatje zag staan:
"Dit paard hoort op de renbaan en niet in de dressuurring!" met een score van (destijds) 130/135 punten.

En iedere dressuurwedstrijd te horen krijgen.... "Wat kom jij hierdoen met die pony?"

Was ik 't zat, heb toen eens rond gekeken wat nog meer geschikt was voor m'n paard en heb toen de Try Out in Eersel 1998 (als ik me niet vergis) gereden. Waren 24 heerlijk kilometer. Er zouden nog veel wedstrijden volgen......

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:51

Karin: die eerste groom-ervaring van jou was mijn eerste klasse 2 met Plien , dat was echt heet,e n ik weet nog dat ik op 47 km (van de 53) niet meer verder wilde omdat Plientje het iets te heet vond om hard te lopen

Hoe ik in aanraking kwam met endurance is als volgt: in '98 kocht mijn vader een nieuw paard. Hercules heette de reus. Hij bleek algauw dampig en in feb/maart '99 kwamen wij (paps met Hercules, ik met Jopie) via de NVVR bij iemand die endurance reed. Moet je ook doen, hartstikke goed voor de longen. Dus wij in april Austerlitz gereden. Na 25 km vielen wij echt dood van ons paard, 'nooooooit meer'. Jaja, in juni dat jaar stonden we in Hoenderloo weer aan de start. Mijn vader ging mij iets te hard, dus ik hield Jopie in. Daarna dacht ik echt dat ik het nooit meer zou doen. Jopie heeft in 10 minuten een achterstand van 8 minuten goed gemaakt, zo hard ging hij. Levensgevaarlijk was dat. Hij werd afgekeurd, mijn vader niet, die had de smaak definitief te pakken. Dat jaar in Lunteren weer gestart. Voor de start ging Jopie over het parkeerterrein... als een dolle in tuigerdraf met mij als klein meisje aan het touwtje erachteraan , toen zei iemand: als die niet goed gekeurd wordt... Hij werd bij de voorkeuring al afgekeurd en bleek in augustus HKO te hebben. Ik dacht dat ik geen endurance meer zou starten, maar mijn vader was definitief besmet. Hercules was te groot (kon z'n warmte niet kwijt) om echt serieus mee te rijden, dus gingen we in de herfst op zoek naar iets geschikters. 'Als het maar geen arabier is'... ons kleine millenniumbugje was een volbloed arabier.
Die hebben we nog steeds en het is de beste aankoop ooit geweest. Hij is retelui, maar zwaar getalenteerd en met hem maken we nu kl3 en vanaf volgend weekens ook kl4 onveilig. Ik niet meer hoor, mij te lang, 53 km wil ik nog wel doen, maar meer ook echt niet , mijn zusje is nog verslaafder dan mijn vader en ik gooi met water. Inmiddels hebben we alleen nog maar 2 arabiertjes, en mijn vader wil nooit meer iets anders

Djilan: zelfs ík had van endurance gehoord bij de WEG, kreeg van iemand (omdat ik echt een vreselijke paardenmiep was, was 11 ) het boekje en heb dat van voor naar achter uitgelezen. Zag toen iets staan van iemand die met haar paard duizenden kilometers had gedaan... dat vond ik erg onwaarschijnlijk Inmiddels staat Plien op ruim 1500 km

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:39

Ik heb vorig jaar in de Bit gelezen dat er een kennismakingrit voor de endurance georganiseerd werd in de Peel (peelrand). Endurance rijden leek me altijd al geweldig en dit was DE kans om te kijken of ik de endurance echt zo leuk vond (en hoe mijn haffie het zou volhouden).

Na deze kennismakingsrit was ik zo enthousiast dat ik dit jaar lid ben geworden van de DER en dit mijn eerste officiele jaar is!

samararany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:45

tja,ik kwam er door mijn moeder want ik was al van jongs af aan minigroom dus mijn moeder vroeg toen ik ongeveer negen en een half was of ik zin had om ook endurance te gaan rijden.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:48

Een vriendin van mij reed Endurance. En tja, toen was ik ook snel verkocht! Maar helaas heb ik al een paar jaar niet meer gestart, maar ach, dat komt ooit wel weer.