Hartslagmeter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:48

Als ik klasse 2 ben wil ik wel een echte. Ben nu nog klasse 1 en rij voornamelijk op gevoel, die hartslagmeter is leuk om erbij te hebben maar ik pin me niet vast op de waardes die dat ding aangeeft.
Voor klasse 2 wil ik echt een goede hebben, ook voor de vergate enzo

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:21

Ik heb nu de simpelste van de futurumshop (20 euro), en met twee sneetjes in een oud dekje, kan ik gewoon de "borstband" gebruiken, op de plek waar je mensen ook die "bananen" ziet houden. Werkt voor nu prima, ik kijk toch alleen naar hersteltijd op het moment (en dan nog niet eens heel vaak...).

Later als ik groot ben, wil ik er wel eentje met piepjes voor onder- en bovenwaarden, een gps-koppeling, en downloadmogelijkheid naar de PC.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:53

Djilan schreef:
enduro C is dat
En als je vragen hebt over de werking, Annalynn (Ganna) en ik hebben hem al een tijdje, dus u roept maar

Eigenlijk heb ik al een vraagje

Ik heb gisteren weer een trainingsritje gemaakt met hartslagmeter. Toen ik van stal wegging deed hij het goed en opeens stopte hij ermee en ging op -- staan en 00 en bleef maar zoeken en dan kreeg ik hele vage waardes die niet kunnen kloppen. Ik heb gisteren voor het eerst met mijn schapenbont shabrak gereden. Ik geloof dat het kwam door de bovenste electrode (de witte dus) want als ik daar wat druk op gaf met het zadel dan deed hij het opeens weer wel : Kan het zijn dat met een schapen shabrak de druk van de electrode niet goed is tegen zijn huid :

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:55

Misschien wat meer contactgel ertussen ofzo.

Die van stond laatst op 250 Was dat ding onder de singel etussen uit gegaan

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:12

AnneOmie schreef:
Kan het zijn dat met een schapen shabrak de druk van de electrode niet goed is tegen zijn huid :

Zou goed kunnen. Dan 'verzakt' de electrode in het sjabrak waardoor het niet meer goed tegen de huid wordt gedrukt.

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:23

ik doe beide electrodes aan de linker en rechterkant van de singel.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:29

Karin schreef:
AnneOmie schreef:
Kan het zijn dat met een schapen shabrak de druk van de electrode niet goed is tegen zijn huid :

Zou goed kunnen. Dan 'verzakt' de electrode in het sjabrak waardoor het niet meer goed tegen de huid wordt gedrukt.

Dat idee had ik dus ook. Dat wordt dus maar niet met bont shabrak rijden als ik met hartslagmeter rij.

Dat hoor ik wel vaker Vicky, waarom is dat en werkt dat beter :

250 Anouar Ik had gisteren in een stevige draf opeens van hartslag 81 naar 41

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:49

AnneOmie: ik kan je natuurlijk niet vertellen waarom Vicky dat doet, maar misschien zitten de elektroden daar wel het lekkerst?
Eentje moet in elk geval in de buurt van het hart zitten, de andere hoeft alleen maar te zorgen voor de geleiding, zodat de zender de hartslag op kan pikken (en weer uit kan zenden naar je horloge).

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:25

Mij is ooit verteld dat er zoveel mogelijk paard tussen de ene en de andere electrode moet zitten. Dus doe je de ene electrode links onder de singel, dan doe je de andere rechts onder het zadel en andersom. Dan schijn je het beste signaal te krijgen. De reden erachter weet ik niet meer.

Wel doe ik het dus altijd zo. Het lukt me namelijk niet om beide electroden aan weerskanten onder de singel te doen, dat halen de draadjes niet. En ik wissel ze in de vetgate altijd om om drukplekken onder het zadel te voorkomen (nog nooit gebeurd overigens, wel wat witte haartjes langs de rand waar de electrode heeft gezeten).

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:18

Ik heb er vandaag dan voor het eerst mee gereden,

De - electrode rechts onder de singel, en de + links onder het zadel
Ik heb in mijn neoprene pad 2 snedes gemaakt zodat het bandje van de electrode daar door heen kan en deze dus niet kan gaan schuiven (hij zit aan t pad vast).

Hij deed het prima, vond alleen de waardes wel wat hoog, hij kwam niet onder de 60 eigenlijk.
Voordat ik opstapte was die 35, en ik stap op en hup, heel snel die hartslag naar de 70? Ze loopt idd ook altijd weg onder het opstappen, maakt zich dus best druk dan....

In de bak schrok ze van een eg en nam een sprintje, daarna kwam die in de bak niet lager dan de 120, was wel grappig gezicht, langs de eg was die wel 160, dan zakte die naar 120 maar zag ze die eg weer, dus woeshj, hartslag weer omhoog.
Toen naar buiten, in het begin had ze met een drafje 110, in stap zo rond de 70.
Op de helft in rengalop ging die niet hoger dan de 205, en daarna in draf zo'n 90/100, en tijdens stappen 65.
Moet wel zeggen dat ik met een paard reed waarbij ze heel erg over tempo moet om deze bij te kunnen houden in stap en draf. In galop niet, daar is zij sterker in.

BonBon

Re: Hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:17

Ik heb vandaag een hartslagmeter proberen om te bouwen. Ik kwam wat probleempjes tegen.

Ten eerste; toen ik de elektroden eraf knipte zag ik hlemaal niets wat in de buurt kwam van metaal, alleen rubber. Klopt dit? @ Anour15: jouw vader had toch iets gesoldeert voor jou, hoe heeft hij dit dan gedaan?

Daarna ben ik naar elektronicazaak, garage, kledingwinkel, schoenmaker, onderdelenhuis en bouwmarkt geweest om er popnagels in te laten slaan, niemand kon me helpen, ze snapten er niets van. Uiteindelijk maar naar Bonny gegaan, en ja hoor, op stal hadden ze een popnageltang, alleen nog maar 1 popnagel . Dus morgen ga ik nog een paar popnagels ophalen. Dat van die ponagels las ik trouwens hier http://endurance.punt.nl/ . Heeft nog iemand dat op deze manier gedaan, moet ik nog ergens aan denken voordat ik dit zo bevestig?

edit: ik heb dezelfde of ongeveer dezelfde hartslagmeter als op de bovenstaande site

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:44

Ik ben van plan om de V-max basic te kopen, is die voldoende als je alleen maar de HS wilt meten??

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:12

BonBon schreef:
Ik heb vandaag een hartslagmeter proberen om te bouwen. Ik kwam wat probleempjes tegen.

Ten eerste; toen ik de elektroden eraf knipte zag ik hlemaal niets wat in de buurt kwam van metaal, alleen rubber. Klopt dit? @ Anour15: jouw vader had toch iets gesoldeert voor jou, hoe heeft hij dit dan gedaan?

Daarna ben ik naar elektronicazaak, garage, kledingwinkel, schoenmaker, onderdelenhuis en bouwmarkt geweest om er popnagels in te laten slaan, niemand kon me helpen, ze snapten er niets van. Uiteindelijk maar naar Bonny gegaan, en ja hoor, op stal hadden ze een popnageltang, alleen nog maar 1 popnagel . Dus morgen ga ik nog een paar popnagels ophalen. Dat van die ponagels las ik trouwens hier http://endurance.punt.nl/ . Heeft nog iemand dat op deze manier gedaan, moet ik nog ergens aan denken voordat ik dit zo bevestig?

edit: ik heb dezelfde of ongeveer dezelfde hartslagmeter als op de bovenstaande site

Ik ben ook nog steeds bezig. Het bijelkaar scharrelen van materiaal bleek een beetje lastig (voor je de goeie maat enzo hebt). Nu dus nog kleine gaatjes boren, waar de popnagels doorheen kunnen en dan flink kracht zetten op dat ding.

stiggeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:30

Tip ; bij een autobedrijf ( b.v. Grootveld in H'sum) ff vragen of ze een paar popnageltjes er door heen willen jassen. Ik geloof dat ik destijds 7.50 eur heb betaald ervoor.
En anders ff de uitleg van http://endurance.punt.nl/ uitprinten en meenemen, dan begrijpen ze het wel

Ik heb ze hier nog liggen de omgebouwde ''elektrodes'', maar helaas horloge is kapot....nadat de batterijen vervangen moesten worden heeft hij t begeven.

Weet iemand ook of t wat uit maakt qua elektrodes...zou ik gewoon een ander (hartslag-)horloge kunnen kopen en dan door gaan met mn oude elektrodes ???
Ik kan de nieuwe ook ombouwen natuurlijk...maar t scheelt weer wat werk he

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:26

Analoge horloges (lees: de wat oudere en goedkopere modellen) kunnen meestal wel elkaars signalen uitlezen. Maar zeker is dat niet, want verschillende fabrikanten werken met verschillende frequenties voor de zender.

Als je een horloge van hetzelfde merk op de kop kan tikken, is je kans het grootst, al is er ook tussen de modellen van een enkele fabrikant verschil.

Omdat analoge zenders elkaar vaak in de weg zitten, zijn nieuwe en duurdere modellen vaak uitgerust met een digitale zender. Bij zo'n zender zul je echt een horloge van hetzelfde merk nodig hebben om hem uit te kunnen lezen.

Probeer het dus gewoon, dikke kans dat het werkt, maar geen garantie

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:30

Ik heb nu alles zoals het hoort vast gemaakt. Maar hij meet absoluut geen hartslag, hij doet zelfs niets. Ik heb hem proberen uit te testen op mezelf, genoeg gel ertussen. Verschuiven, aandrukken, het mag allemaal niet baten, ik krijg geen hartslag.

Er is wel een verbinding want als ik op de elektroden tik met mn vinger dan kan ik een hartslag nabootsen, en dan krijg ik wel een hartslag op mn horloge. Maar deze "hartslag" is dan op basis van het tikken, dus snel tikken hoge hartslag, langzaam tikken lage hartslag. Maar goed, er is dus wel een verbinding tussen elektroden, zender en horloge. En het contact tussen lichaam en elektrode was volgens mij ook goed, ik had er een dun laagje haargel tussen gedaan. Ook geprobeerd met dikke laag.
Als ik het klepje naar de batterij van de zender eraf haal en op de batterij tik, krijg ik net zoals bij de elektrode een "fake"hartslag.

Wat kan er nog mis zijn? (misschien de batterij?)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:34

BonBon schreef:

Ja dat klopt, veel hartslag meters van nu hebben dat

Je moet de electrode eruit knippen (dat is meestal het geribbelde gebied) en daar de popnagels in. Bij mij werkte het ook niet echt goed, veel gezeur met de verbinding & batterijen.

Ik heb nu toch maar een 'echte' polar gekocht, en ben er erg blij mee!
Bevestiging een stuk makkelijker, stoort niet met mn GPS en doet het erg goed!

Hij geeft ook de waardes heel precies aan.
Heb wel 1 electrode links hoog onder het zadel (2 inkepingen in mn pad gemaakt, waardoor die bandjes er door heen kunnen en de electrode niet kan schuiven), en de andere rechts aan de singel.

De enige keer dat hij even moeite had was na een dikke plensbui, toen schoof het toch wat omdat paard zeiknat was en gaf ie dubbele waardes, ik heb toen opnieuw aangesingeld, deed ie het nog niet, en toen kwam ik erachter dat mijn draadje onder de electrode was gaan zitten. Dus dat opgelost en toen deed ie het weer

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:25

Toen ik die band uit elkaar haalden zaten er gewoon draadjes, daar heeft m'n vader een langere draad aan gesoldeerd en toen deed hij het.
Ik heb verder geen verstand van draden en dingen enzo

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:36

dit topic ga ik eens goed in de gaten houden

Prinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:12

Ik heb het gedaan volgens bovenstaande website, bij mijzelf geeft hij goede waardes, bij mijn paard gisteren nog dubbele, of te wel, ik moet nog een beetje spelen met de plek van de elektrodes. Ze schuiven wel een beetje dus kijken of ik met een sporenriempje werken kan. .

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:20

griebels schreef:
Ik ben van plan om de V-max basic te kopen, is die voldoende als je alleen maar de HS wilt meten??

Ja, de Basic geeft alleen de hartslag weer.
Geen opties als boven en onderwaarde, maar als je daar niets mee doet is dat dus ook niet nodig om te hebben.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:27

Wat kan ik met die boven- en onderwaarde doen?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:28

Die zou je kunnen instellen zodat je tijdens de training een waarschuwing krijgt als je onder of boven die ingestelde waarde komt. Dat is handig bij een gerichte training waarbij je bijv, zo min mogelijk marge wilt in de hartslag (bijv, niet onder 100 en niet boven 140, ik noem maar wat)

Enne, je kunt het natuurlijk ook steeds zelf in de gaten houden, dan heb je die functie niet nodig

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:30

Ok, Basis it is

Prinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:30

Heb vandaag weer met mijn omgebouwde meter gereden. De plekken waar de pads komen nat gemaakt en geen dubbele waarden meer. Wel glijdt de pad onder de singel vandaan, dus ik moet nog even een klitteband constructie bouwen.