is endurance slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Re: is endurance slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 05:17

Ik merk ook de vrijheid tijdens het endurance rijden, mijun paard is er ook veel meer ontspannen onder dan als ik gewoon een uurtje western rij Buiten kan ie zo lekker lopen echt gewoon relaxt.

Tevens zijn endurance ruiters zich vaak bewust van de gevolgen als ze het paard te veel vragen en zoals al eerder gezegd zie je de misbruik niet van het mogen gebruiken van alle bitten, je moet maar eens zien hoeveel er bitloos rijden ! nou dat zie je nergens anders hoor

greetz

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:51

Als ik zelf buiten rij is Anouar nogal eens sloom en heeft hij geen zin. Op de heenweg wil hij steeds omdraaien en stilstaan enzo.
Maar tijdens een endurance wedstrijd is hij de hele weg vrolijk en wil hij steeds net iets harder dan ik wil, dat zou hij thuis niet doen.
Dus ik denk wel dat hij het naar z'n zin heeft op een wedstrijd.

Heel wat anders dan op een dressuurwedstrijd, daar wilde hij helemaal niet lopen

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:54

Beweging is voor iedereen gezond en sport op laag niveau sluit daar bij aan. Maar teveel van het goede is ook niet goed en dat krijg je met topsport of sporten met onnatuurlijke houdingen of die extreme krachten vereisen. Lopen is voor een paard het meest natuurlijke maar dan zonder last op eigen tempo en een bepaalde afstand. Jumping en dressuur zijn voor een paard iets onnatuurlijker en daardoor ook zeer belastend evenals lange afstanden of hoge snelheden. Niet alleen bij paarden komen veel blesures voor, kijk maar naar onze topsporters. Ik ken jonge mensen die zelfs al moesten stoppen met sporten omdat hun lichaam niet meer genoeg herstelde om nog aan sport te doen.
Daarom rustig opbouwen en je grenzen verleggen, de tijd nemen om het lichaam stilaan te versterken. Vind ik zelf soms heel moeilijk de drang om alsmaar de grens te verleggen en beter en beter te worden is soms moeilijk te onderdrukken. Maar wie snel klimt zal ook sneller vallen. Toch voel ik dat mijn paarden genieten (ikzelf evenzeer) van zo'n endurance wedstrijd, dat gevoel had ik niet tijdens de jumping en dressuur wedstrijden. En met ze rustig op stal te laten staan worden ze er ook niet gezonder op. Niet iedereen is in de mogelijkheid om een paard op natuurlijke wijze te houden in een kudde op een grote weide.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:51

CooLLady schreef:
TIs idd niet goed voor een paard lange afstanden te rijden met ruiter op zn rug lange afstanden owkee maar met die extra ballast kan dat nooit goed zijn maja wie bent ik

Als jij 400 kilo weegt lijkt t me inderdaad niet gezond nee..

En waar baseer je deze slecht onderbouwde mening op?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:18

Een ruiter die goed met de bewegingen mee kan gaan en een goede onafhankelijk zit heeft is echt niet zoveel extra ballast voor zijn paard.

Karrimh

Re: is endurance slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:28

it's not the distance that kills the horse but the speed

wij rijden onze wedstrijden om hem goed uit te rijden en niet om te winnen, hij moet nog langer mee dan vandaag!!

maar er zijn mensen die hun paard pushen, maar daar kan je gelukkig een klacht tegen indienen. en trouwens, die komen toch niet ver dan worden ze toch door de dierenarts afgekeurd