Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:39

Ik kan helaas niet van de partij zijn met knollenmans. En of ik er uberhaupt ben weet ik dus ook nog niet omdat ik ook geen rijbewijs heb ofzo...

Denk dat ik niet zoveel meer hoef te zeggen over het eerdergenoemde.

Edit: Maar ik dacht net zoiets als Arjanne (Merens).

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:00

Hmm een Merel is in katwijk afgekeurd op een te hoge hartslag op de PA. Tja schijnbaar is ie er toch nog niet klaar voor. .

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:00

en weet jij dan de ware reden waarom dat gebeurd is?? nee, misschien moet je je daar eens in verdiepen voor je dat soort opmerkingen maakt! en oktober is geen maart, dus wat weet jij er nou van wat er voor trainingen hebben plaats gevonden??

het grote probleem van haar te hoge hartslag(die trouwens van 84 naar 62 is gegaan is 10 min, dus maar net aan) is dat ze weigerde te drinken. en omdat het ineens vrij heet werd is dat dus een groot probleem. vand e dierenarts hebben we tips gekregen om haar aan het drinken tekrijgen en dat hebben we al deze maanden geoefend. dus zeheeft nou geen tekort aan vocht en dus blijft haar hartslag op peil.

wat denk je, dat we niet leren van eerdere ervaringen?? dit vind ik dus echt weer iemand afbranden terwijl je dus helemaal de situatie niet weet.

en het feit dat je het hele paard qua karakter ook niet kent zegt ook al genoeg. maar gelukkig weten wij hoe ze is en houden wij er rekening mee aangezien het effect heeft op haar hartslag. dit keer hebben we alle groom punten uitgepluist en zullen we er ook zeker staan, dat is ook iets wat er in oktober misging.

dus geloof dat ik je nou redelijk de mond heb gesnoerd met die opmerking. en nou gewoon klaar. een katwijk is een heel ander parcours als een kootwijkerbroek, die is qua zwaarte niet vergelijkbaar

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:05

Blijf in je panty dame, je weet ook niet wie ik ben. Maar de wijze waarop je je eerdere uitspaken deed, getuigd niet van een grote ervaring binnen de endurance.

Ik heb ook pas een wedstrijd of 15 gereden, en ben nog steeds aan het leren, maar uitspraken zoals jij ga ik echt niet maken.

Maar ik wens je vooral plezier, want in klasse 1 is het heel veel reken werk om te winnen. Dus doe klasse 1 vooral voor de ervaring en het plezier. Snelheid is voor een latere zorg.

Karnat

Re: Endurance kootwijkerbroek 19 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:10

Klopt idd dat ik afgekeurd ben in katwijk. Echter is katwijk ook 1 van de zwaarste endurence wedstrijden. Het was ook me eerste wedstrijd en dan kunnen dat soort dingen gebeuren. Ik heb die wedstrijd veel geleerd (en endurence moet je nu eenmaal in de praktijk leren). Inmiddels ben ik weer volop aan de slag en ga ik met een ervaring rijker in kootwijkerbroek starten. En heb al het vertrouwen erin dat we dit keer een stuk beter er van af gaan brengen.

En voor de record, er zijn die dag heel veel afgekeurd zei de dierenarts.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:12

dat er veel afgekeurd zijn is waar maar zo'n grote bek over willen winnen is gewoon niet slim, paarden moeten er rustig aan wennen maar ik ben benieuwd of we je vaker tegen gaan komen (voor het paard hoop ik dat je in het echt wat genuanceerder bent dan hier)

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:12

Endurence moet je idd leren ja. Heb inmiddels wel me liefde aan de sport verpand

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:13

Ik dacht ook dat Liekie moeite had om niet sneller te gaan als die 13km per uur. Maar door gewoon wat te stappen tussendoor en veel groompunten te nemen kom ik altijd rond de 10km p/u binnen.

Ik heb toen ook de tip gekregen om hem niet zo snel te laten lopen ook al is dat zijn makkelijke snelheid, want indd hardlopers zijn doodlopers.
Ik denk ook dat je (net als ik, en vele anderen) nog heel veel moet leren... Ik denk dat het belangrijkste is om juist naar de mensen te luisteren die er ervaringen in hebben.

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:15

Met willen winnen is volgens mij niets mis. Ben er wel achter gekomen dat ik nog veel moet leren met deze tak van sport. In me paard heb ik veel vertrouwen en ook daar is volgens mij niets mis mee. Maar ik doe niets waarvan ik niet denk dat me paard het aan gaat kunnen. Haar gezondheid gaat boven alles

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:17

ik ben in de training nu ook heel erg mee bezig om haar tempo beter te reguleren. Bij katwijk was me verteld dat je geen groompunten nodig had en dat bleek achteraf een grote fout.

Die dag ik katwijk had ik ook nog eens de pech dat ze hengstig was en toevallig de enige hengs die starte naast me stond

Zeg niet dat dat de reden was voor de uitsluiting, maar het hielp niet om de hartslag naar beneden te krijgen

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:18

Willen winnen is iets dat je pas gaat doen na fiks wat ervaring te hebben opgedaan.
Rij eerst gewoon een paar wedstrijden uit en bouw het op die manier op. Onderschat ook KWB niet. De Sahara kan ook fiks pittig worden en Paul heeft een abonnement op hoge temperaturen. Vorig jaar was het ook 20 graden boven nul, nadat het begin van de maand nog 20 onder nul was.

Mij zul je niet tegen komen, ga me eerst focussen op zadel en hoofdstel problemen.

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:22

Katwijk is een hele wijze les geweest. Ik ga in kootwijkerbroek ook zeker rustig aan doen en minstens 2 groompunten plannen. Tevens ga ik een hartslag meter kopen zodat ik merel beter leer begrijpen. Maar voor kootwijkerbroek ga ik idd focussen op uitrijden.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:22

gekke_koei schreef:
mijn vriend doet mee met merel in klasse 1
bij onze eerste endurancewedstrijd van katwijk was het gezellig
wij stonden bij de PA bij de drinkbakken en je maakt zo een babbeltje.. hebben ook staan praten met tallie hier van bokt en zo nog een paar.

dus als je van te voren ff allemaal je startnummer in een topic zet gaan we bokkers spotten
je zal merel alleen wel zien bij de controles want 1 keer knipperen en zeis je voorbij gesprint.. leon wil voor de snelste tijd

Mag k vragen hoeveel wedstrijden Leon al gereden heeft?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:23

Dan zou ik toch maar wat rustiger gaan rijden...

Ik denk dat willen winnen in deze tak van de sport niet juist aan de orde is. Het winnen in deze is pas als je paard goed over de finish komt.

Om even een voorbeeld geven waar ik zelf ontzettend trots op ben...
Liekie is een hengst, en heeft een regelmatige hartslag van 48 en 52... Bij mijn laatste wedstrijd, had hij zelfs een hartslag van 42!
Juist omdat ik daar ook rekening mee houd en het dus vooral rustig aan doe.
Zijn eerste wedstrijd dit jaar wordt dus KWB, miss dat ik deze niet goed doorkom (ivm hoge hartslag door de opwinding) omdat het weer even is geleden dat hij op druk terrein is geweest, maar het is dan wel weer een ervaring die we erbij hebben. Austerlitz klasse 1 wil ik dus om deze reden niet rijden. Ik weet alleen niet of een klasse 2 ook zo druk is op Austerlitz. Mede ivm de massastart maar ook dat moet hij leren. Dus ik weet nog niet wat te doen dan.. Iemand tips? (mocht hij KWB wel goed doorkomen uiteraard!)

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:24

1 . Merel is idd een hittepetitje hoor. Heb veel moeite gehad met haar tempo en liet haar altijd op eigen benen lopen. Kootwijkerbroek zal je me dus ook wel zien stappen

Karnat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:28

Hoe is het laatste stuk bij KWB (de 2km zone voor de PA) In Katwijk vond ik de plijee(als ik ut goed spel:P) namelijk super zwaar (kwam er lopend tenminste niet doorheen )

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:06

Laatste 2km voor PA is goed te doen, alleen net daarvoor zit de Sahara. De discussie is nog altijd "doen we draf, of doen we galop".
Ik ben 1 van die laatste, maar dat is nu ook eenmaal de makkelijkste gang van Madjied.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:31

Hmm dan denk ik dat ik ook de galop moet doen, volgens mij hersteld hij (nog steeds geen hartslagmeter in bezit ) daar ook heb beste van aangezien het ook Liek's makkelijkste gang is. Nadeel is wel dat hij boos wordt in mul zand maar dan is galop denk ik toch de fijnste gang in mul zand...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:39

pff, hoe meer ik hier lees hoe minder ik durf haha! Ach, het word onze eerste keer en wij gaan alleen maar voor de fun.

Mijn pony is juist eentje met een laag eigen tempo, haar 'lekkere' drafje, eentje die ze lang vol kan houden, is vrij langzaam (precies weet ik niet, maar geschat zo ergens rond de 11 km/uur)
Dus wil ik ook nog wat stappen zal ik ook stukken door moeten draven of zelfs te galoperen.. Welke stukken in KWB zijn daar het handigst voor? Die Sahara?

Ook is mijn pony liever lui dan moe (ze spaart haar energie voor als het echt nodig is ), heeft zo zijn voordelen, ze zal zichzelf nooit doodlopen. Als zij moe is dan stopt ze gewoon, ongeacht waar we zijn of wat we doen, pony he? Ze kan wel heftig zijn, dan gaat ze steeds harder lopen en als je niets doet zit je spontaan in rengalop Maar je hoeft alleen maar ho te zeggen en ze komt weer terug op oude tempo..
Ik rijd ook een painthorse van een vriendin, die ze ook in KWB wilt meenemen, en daar rijdt ik dus ook wel is flinke stukken op, maar die heeft een heel ander karakter. Dat is echt een doodloper, die blijft maar lopen (na een inspannende rit van 2,5 uur, de mijne was toch echt moe, en we gaan uitstappen, krijgt ze het ineens in haar bol op een recht stuk en galopeerd er vandoor. Niet uit angst, gewoon omdat ze weer harder wou.) Je moet haar constant in de gaten houden en je kan ook zeker geen teugel geven, dan gaat ze gigantisch over eigen tempo lopen... Het is een lief ding, maar ben toch altijd weer blij als ik op mijn eigen, ontspannen, rustige pony zit haha! Die laat teminste merken hoe moe ze is & zal nooit over eigen tempo lopen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:21

griebels schreef:
Hmm dan denk ik dat ik ook de galop moet doen, volgens mij hersteld hij (nog steeds geen hartslagmeter in bezit ) daar ook heb beste van aangezien het ook Liek's makkelijkste gang is. Nadeel is wel dat hij boos wordt in mul zand maar dan is galop denk ik toch de fijnste gang in mul zand...

Als je paard geen mul zand gewend is zou ik zeker niet gaan galopperen daar
Misschien zou het wat hartslag betreft wel beter zijn, maar je moet ook aan de pezen denken. In draf zijn er altijd 2 benen aan de grond, in galop regelmatig maar 1. Grote piekbelasting dus met het risico op een peesblessure....

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:32

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:41

De Sahara ligt bij Ommen, trouwens . Op KWB heet de zandverstuiving De Dikke Bart. 't Is maar even voor de duidelijkheid.

Er zijn zat paden op KWB waar je goed kunt galopperen, ik zou daar zeker de Dikke Bart niet voor gebruiken als je paard het niet gewend is. Je kunt daar prima in een lekkere cadansdraf doorheen. Door het mulle zand worden de gangen van je paard heerlijk vlak.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:45

Dan nemen we De Dikke Bart maar in draf (ga geen risico's nemen), en dan hopelijk geen inhalers in volle galop, want dan krijg ik het zwaar hihi...

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:56

Op dat gebied kan ik je niet geruststellen. Zelfs míjn knol ging er vorig jaar wel 50 hele meters vandoor toen er een paar in rengalop langszij kwamen. En dan zit je hartslag meteen op 180, kan ik je zeggen. Zo zwaar is het.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:03

Goedbedoelde tips van ervaren enduranceruiters en grooms zijn voor onervaren ruiters heel erg waardevol. Hou het positief en ga niemand die je niet persoonlijk kent be- en veroordelen en zeker niet vanuit een ander topic!!

Barbara