Encurance-vraagjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sammyeneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:19

eh
Ik ben 11
mag ik dan ook meedoen
of is dat te jong *D

Suzan_bobar

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:24

Rijden met sporen is dat toegestaan??

Ik las wel dat je in de kennismakingsklasse en klasse I met een korte zweep mag rijden, maar hoe zit dat met sporen???

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:25

Zelfde vraag eigenlijk over het bit, welke bitten zijn toegestaan?? Mag je bijv met een scharen bit rijden of alleen met trens?? Mag je bitloos of met hack rijden???

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:24

Staat allemaal in de regels. Kwestie van lezen ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:32

er staat veilig harnachement, maar bit type wordt niet genoemd, zelfde over sporen. Zou je het hier willen kopieeren? Misschien kijk ik erover heen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:38

Sporen mag niet (staat echt in het reglement, bij het stukje over de zweep). Alle bitten zijn toegestaan (staat niets over, dus alles is toegestaan)

sammyeneva: Dan moet je samen rijden met iemand van minimaal 18 jaar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:39

Citaat:
7. Sporen zijn niet toegestaan. Een zweep is toegestaan in de kennismakingsklasse, klasse I en klasse II, mits deze niet langer is dan 90 cm.

Citaat:
Keuze van zadel en hoofdstel is vrij, mits deze voldoende veilig zijn, dit ter beoordeling van de jury. Als hulpteugel is alleen de glijdende martingaal toegestaan, waarbij deze het paard niet mag belemmeren in de natuurlijke beweging en balans. Het paard moet met de neus tot aan de loodlijn kunnen komen.

lezen ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:44

haha zie ik zei al dat ik bang was dat ik erover heen las. Bedankt voor je citaten :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:41

horsefan08 schreef:
Ik wil aan de kennismakingsrit meegaan doen en ben 12 jaar, maar er stond in de regels dat je onder je 14e jaar onder begeleiding moet.(die minimaal 18 is)
Wat betekend dit precies?
Dat ik zelf voor iemand moet zorgen, die me kan begeleiden,
Of dat je op die dag iemand toegewezen krijgt, die met je mee rijd?

Zoals wennie al zei moet je zelf voor begeleiding zorgen.
In de praktijk is het het handigste als dat iemand is die je (goed) kent, waarmee je echt samen gaat meedoen. Als je echt niemand weet kun je evt. een andere (vreemde) ruiter vragen of die je begeleider wil zijn, als alles goed gaat stelt het nl. niet zoveel voor.

Maar... het houdt wel in dat je van start tot finish ten alle tijde samen moet blijven: samen rijden, samen aanbieden en evt. op elkaar wachten bij de P/A, samen finishen.
Het moet dus wel een beetje passen qua tempo, en/of je begeleider moet zich volledig willen aanpassen aan jou als jouw paard bijv. langzamer is (of andersom, als jouw paard sneller is ;) ). En als je begeleider afgekeurd wordt bij de P/A, is voor jou de rit ook voorbij, je mag dan niet opeens met iemand anders gaan meerijden ofzo.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:24

Ik heb die vraag ook ooit eens op EF gesteld, en toen werd me verteld dat mijn toen nog geen 14-jarige dochter wel eventueel tijdens de wedstrijd met een andere ruiter verder op mocht trekken. En het is ook eens gebeurd dat ze met een andere ruiter over de finish kwam, dan waarmee ze was gestart.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:14

Dat mag volgens mij eigenlijk niet, er wordt nl. ook op de startkaart genoteerd wie de begeleider is. Maar ik heb even de reglementen gecheckt, en het staat er niet met zoveel woorden in. Dus het is een beetje vaag.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:23

Ze heeft ook gehad dat de begeleider zelfs moest tekenen, dus wat dat betreft zal de regel er wel zijn. Alleen de controle erop misschien niet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:10

Ach ja, een mens mag soms een beetje geluk hebben! :D

Maargoed, voor mensen die overwegen met/als begeleider te starten, is het toch denk ik wel goed er even over na te denken wat het inhoudt. :j Anders sta je daar onderweg...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:24

Ik vond het wel mottig dat op mijn kennismakingsklasse ik enkel de laatste km een aanduiding zag ivm hoe lang nog...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:30

Only_Hellen schreef:
Ze heeft ook gehad dat de begeleider zelfs moest tekenen, dus wat dat betreft zal de regel er wel zijn. Alleen de controle erop misschien niet.

Ik ken gevallen waarbij iemand van 14- startte met een begeleider die op een van de vetgates werd afgekeurd. Ruitertje mocht gewoon doorrijden met een andere begeleider, dat was geen probleem. Vorig jaar in Onstwedde nog.

Ik denk dat het iets is waarover de jury op de VG beslist op het moment dat het 'probleem' zich voordoet en voor zover ik weet is daar tot nu toe nooit moeilijk over gedaan. Zou ook wel sneu zijn als een 12-jarige probeert haar eerste klasse 3-wedstrijd goed te volbrengen, paard is topfit op VG2 maar ze mag niet door omdat het paard van haar 'vaste' begeleider net is afgekeurd. Dan kun je zeggen 'regels zijn regels en het is het risico dat je neemt', maar als een andere (18+) ruiter die begeleidersrol wil overnemen zou er geen man overboord hoeven zijn en kan de ruiter gewoon zijn/haar wedstrijd proberen te volbrengen. Moet je uiteraard wel het geluk hebben dat je op dat moment iemand vindt die die rol wil en kan overnemen.

Nina_rex schreef:
Dat mag volgens mij eigenlijk niet, er wordt nl. ook op de startkaart genoteerd wie de begeleider is.

Bedoel je niet toevallig op de veterinaire kaart? Op de startkaart zou betekenen dat het ruitertje iedere wedstrijd met dezelfde persoon moet starten, terwijl ik me kan voorstellen dat het handig is als ze op wedstrijd A met haar moeder kan starten en op wedstrijd B met haar grote zus, om maar een voorbeeld te noemen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:24

Uh ja natuurlijk, de veterinaire kaart bedoelde ik. :+

Ik denk inderdaad ook dat als puntje bij paaltje komt, men probeert een oplossing te vinden. Maar zoals je zegt, dan moet er maar net iemand zijn.
En ik heb ook al eens gehoord dat de tempo's van junior en begeleider niet goed overeenkwamen, maar dan zit je er toch aan vast natuurlijk. Dus wel goed om even vantevoren over na te denken.