wat vinden jullie van endurance?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:15

Een trainingmaatje hoeft niet niet perse. Ik heb afgelopen jaar in Onstwedde meegedaan. Ik had nog graag in Ommen mee gedaan, maar ik heb niet genoeg tijd gehad om te trainen. Ik ga in het voorjaar pas weer beginnen met trainen, maar ik ga vrijwel altijd in mn eentje. Is prima te doen, vooral aangezien ik een paard heb dat op een iets hoger tempo loopt als het gemiddelde paard Schijnheilig

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:21

wkoekoek schreef:
Een trainingmaatje hoeft niet niet perse. Ik heb afgelopen jaar in Onstwedde meegedaan. Ik had nog graag in Ommen mee gedaan, maar ik heb niet genoeg tijd gehad om te trainen. Ik ga in het voorjaar pas weer beginnen met trainen, maar ik ga vrijwel altijd in mn eentje. Is prima te doen, vooral aangezien ik een paard heb dat op een iets hoger tempo loopt als het gemiddelde paard Schijnheilig

Ik heb ook geen trainingsmaatje... Ik rij zowiezo vrijwel altijd alleen... Helaas heeft Rusk alleen een stuk lager tempo dan met anderen, dan moet hij echt op gang komen, dus bijv. na lang stappen gaat hij hard draven, na galop gaat hij hard draven, maar vanuit stilstand of stap naar draf is nie fijn. En ik galoppeer tot nu toe niet in de endurance wedstrijden omdat ie dan best snel moe en bezweet is dus ik draaf veel in gelijkmatig tempo, zonder galop of stap. Alleen dat gelijkmatige tempo mag dus nog wel wat hoger / ruimer. Knipoog En helaas gaat dat vooral als er anderen mee rijden, of als we op de terugweg zijn. Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 07:05

ik vond het persoonlijk te weinig wedstrijdspanning bieden. Ik heb 1 keer gestart (Wanroy vorig jaar) en ik miste de kick van moeten presteren in een paar minuten en dan de ontlading. Maar het was wel gezellig *LOL*

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 19:37

mymy schreef:
lijkt me echt leuk om te doen Lachen
binnenkort he ilovejuno Haha!

ja mij ook :d
jahaa :p Haha!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 22:05

...Tong uitsteken

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:16

ik ben hem al flink aan het trainen ... Tong uitsteken

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:11

ik vind endurance echt geweldig. nou ben ik al helemaal geen dressuurtype maar meer een recreatiemens dus dan is dit echt top. de ontspanning die je hebt als je die heerlijke rit met je paard maakt maar toch de spanning omdat het een rit in wedstrijdverband is. ik vind het echt eindeloos gaaf en ga in 2005 zeker weer starten.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:14

hoelang moet je nou ongeveer draven?
want dan ken ik ook in meentje beetje condititie opbouwen Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:43

hoelang je moet draven ligt aan het basistempo van je paard. De meesten komen er wel met een minuut of 20 lekker doordraven, paar minuten stappen, 20 minuten draven, enzo door.

Ik wissel galop en draf af, wij stappen alleen voor de P/A en finish, maar ik heb ook niet zo'n vlotte draver.

In de kennismakingsklasse rijd je tussen de 8 en de 12 km/u en in klasse 1 tussen de 9 en 13. Als je wilt weten hoe snel dat is, rijd eens een trainingsrondje op je normale tempo en meet op hoelang je erover doet, dan op de kaart naraderen met een cartograaf dingetje (ANWB shop heeft wel zoiets, heel handig) en je kunt je snelheid uitrekenen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 00:54

Ik heb de eerste 13 kilometer van de rit gedraafd, en dat was eigenlijk prima te doen Terwijl ik dat vantevoren niet getraind had, toen heb ik steeds een kilometer of vijf gedraafd en daarna weer gestapt.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:49

Ukster schreef:
hoelang moet je nou ongeveer draven?
want dan ken ik ook in meentje beetje condititie opbouwen Knipoog

Als je begint met trainen kun je imo het beste op tijd rijden en niet op afstand, die leer je later wel inschatten. Hoe je moet beginnen hangt af de huidige conditie van je paard. Is die heel slecht ga dan gewoon maar beginnen met minimaal 4-5 keer per week te rijden.

Als je begint met trainen moet je uit gaan van de conditie die je op dat moment hebt. Je kunt dan (na een warming up van ongeveer 20 min. stap) beginnen met 10 minuten achter elkaar te draven en dan 10 min te stappen. Dat herhaal je een paar keer. Dan kun je ook af en toe een stukje galopperen ipv draven. Vervolgens ga je van daaruit opbouwen. Dus een keer vaker draven (nog 10 min. draven en 10 min. stappen extra). Of je gaat ipv 10 minuten 5 minuten stappen (niet meteen elke keer) of je gaat ipv 10 minuten, 15 minuten draven.

Doe niet alles tegelijk. Ga bijvoorbeeld eerst uitbouwen naar alle keren 15 min draf ipv 10. Pas daarna een van de andere opties. En zo ga je verder.

Gemiddeld genomen moet je 15/20 min draf en dan 5 minuten stap vol kunnen houden gedurende de hele wedstrijd om aan de 9 km/h te komen. Uiteraard afhankelijk van je draftempo.

Je kunt er beter eerst voor zorgen dat je het rijden lang volhoudt en pas daarna proberen iets sneller te rijden.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:23

heej ben vandaag na wanroij geweest endurance kennismakingsrit Lachen was heel leuk (heb zelf niet meegedaan maar mijn moeder) en daar ging het niet om tijd of iets maar gewoon voor de lol

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 16:30

RedFlame schreef:
heej ben vandaag na wanroij geweest endurance kennismakingsrit Lachen was heel leuk (heb zelf niet meegedaan maar mijn moeder) en daar ging het niet om tijd of iets maar gewoon voor de lol

leuk, moet je altijd eerst de kennismakingsrit doen? hoeveel km is die?

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 16:31

en met de start, beginnen jullie dan metteen aan te draven? of stappen jullie eerst nog even?

ik dacht trouwens altijd dat draven vermoeiender was voor paarden dan galoperen? Verward

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:44

neej je kan ook meteen aan kennismakingklasse (klasse 1) beginnen maar dit was onoficcieel zonder startkaart enzo wel heel leuk om te zien dit was niet echt wedstrijd gericht meer voor de lol buitenrijden

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:04

ilovejuno schreef:
en met de start, beginnen jullie dan metteen aan te draven? of stappen jullie eerst nog even?

ik dacht trouwens altijd dat draven vermoeiender was voor paarden dan galoperen? Verward

De kennismakingsrit is altijd even ver als de klasse 1. het enige verschil is dat je nog niet officieel lid hoeft te zijn.
Wat je doet na de start moet je zelf weten. Meestal stap je even warm voordat je start en draaf je weg.

Galop is het minst vermoeiend in verhouding tot de snelheid. Maar in principe is draf minder vermoeiend. De hartslag van de meeste paarden is in draf lager dan in galop. Veel arabieren kunnen erg efficient en makkelijk galopperen, maar voor de zwaardere rassen is draf verreweg de beste gang. Door praktisch iedereen wordt meer gedraafd (of zelfs alleen maar gedraafd).

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 15:31

ok.
en wanneer en waar heb je die kennismakingsritten?
( en als je het niet weet weet je dan mischien een site wara het op kan staan?)
alvast bedankt. Haha!
en de finish is dat dezelfde plek als waar de start is?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:40

de link van de endurance stie staan hier in het topic geloof ik.

maar i kkan wel in mn eentje trainen, maar hier in de buurtheb ik niet veel stukken waar ik lang achter elkaar kan draven. en trailer heb ik niet. en auto hebben we er ook neit voor.
dus het zal er voor mij wel niet inzitten voorlopig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:57

Kennismakingsritten vinden plaats tegelijk met de reguliere wedstrijden. Tenminste: als er een klasse 1 is, is er ook een kennismakingsrit. Die gaat over hetzelfde traject (dus ook dezelfde lengte) maar sommige regels zijn verschillend voor klasse 1 en kennismakingsklasse, bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid.

Start en finish zijn ook altijd op dezelfde plek, iig heel dicht bij elkaar.

Nogmaals het adres van de site: www.deronline.nl

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:23

oke dan heb ik verder geen vragen meer.
mischien dat iemand anders nog vragen heeft? die zou ik dan wel willen weten. dus kun je ze hier ook neerzetten.
(niet dat ik er een antwoord op weet ofzo maar mischien iemand anders)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:37

Draven of galopperen hangt ook af van de voorkeur van je paard. Rowan galopperd graag en heel makkelijk, en het is voor mij ook beter vol te houden, dus wij wisselen draf en galop af.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:57

ArwenLune schreef:
Draven of galopperen hangt ook af van de voorkeur van je paard. Rowan galopperd graag en heel makkelijk, en het is voor mij ook beter vol te houden, dus wij wisselen draf en galop af.

zo denk ik het ook te gaan doen(afwisselen).

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:06

Ik heb juist altijd gehoord, dat interval (dus afwisselen) beter is voor training en een gelijkmatig tempo iets is, waar je paard het minst snel moe van wordt. Bij mij geldt dat zeker wel, ik heb pas een paar keer interval training gedaan thuis, maar merk dat Rusk dat een stuk minder goed volhoudt, dan wanneer ik een paar uur draaf. Ik draaf dan ook alleen ivm een langzaam tempo en (nog, is nu al wel beter) te korte pasjes. Alhoewel het lastig te vergelijken is, aangezien hij op Katwijk had wat ws een griepje of grote verkoudheid was volgens de DA een week later... En daarbovenop ook nog te mager was. Toen heb ik in totaal ong. 7 - 7.5 km/u gereden en ong. 23 km gedraafd (1 km gestapt duin - bos, 2 km ernaast gelopen naar de p/a. finish was niet aangegeven dus vandaar tot erg laat gedraafd en net door de binnenkomst). Hij draafde toen wel erg langzaam, beetje in zo'n walk/jog western tempo ofzo, had 'm ook gewoon lange teugel en het was wel goed zo. Als ie ruimer gaat lopen en zich weer wat fijner voelt, hoop ik ook die afstanden weer gewoon te kunnen draven en zo hopelijk een keer op tijd binnen te komen. Knipoog Maar ik denk dat het inderdaad ook afhangt van je paard, ik galoppeer tot nu toe nooit omdat Rusk het wel een fijne gang vind, maar hij wordt er ook sneller moe van dus op endurance is het bij mij alleen draf en af en toe stap. Je zal denk ik ook voornamelijk voor jezelf moeten kijken, wat je paard het fijnst vind en hoe hij/zij een langere afstand het best volhoudt. Lachen

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:12

dus dan denk ik dat het gewoon aan je paard ligt wat hij/zij het beste vol kan houden.
dan ga ik even proberen wat hij vermoeiender vind en wat niet.
maar normaal begint hij toch eerder te zweten als ik hem steeds laat draven (en afentoe stappen) dan als dat ik hem laat galoperen dan begint hij niet zo snel te zweten.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:15

De fijnste gang voor Salty is de draf. Meestal als ik een aantal km. gedraafd heb, schakeld ze over in haar dieselstandje, een draftempo dat ze erg lang vol kan houden.
Als ik in galop aanspring, merk ik direct het verschil, dan fokt ze zich op en verbruikt ook meer energie.
Het is natuurlijk een draver en loopt fijner in draf. Het is ook een kwestie van uitproberen, wat het paard het beste vol kan houden.