Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hilli schreef:Als het je alleen om het tuig gaat, dan zou ik regelmatig een ruitersportzaak bezoeken en de door jou gewenste stukken tuig liefkozend door je handen laten gaan. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben, maar uiteindelijk heeft het paard de doorslaggevende stem. Sta je dan met je mooie hoofdstel wat je paard volkomen ruk vindt - doe je dan ook je paard weg?Ik zou daarom dus nooit mijn paard bij je favoriete tuig uitzoeken.
Als je daarnaast het postuur niet hebt (waar je om een bepaalde reden ook gewoon niks aan kunt veranderen) en een bepaald soort ambitie niet hebt, dan vraag ik me af of je je niet teveel blind staart op een bepaald type paard, en de bijbehorende rassen.
Ik zou dus vooral zoeken naar een paard/een ras dat in eerste instantie past bij jouw postuur, en daarna je ambities. Er zijn ook nuchtere, hardwerkende KWPN'ers met voldoende maat en ook bepaalde Ierse of Duitse rassen hebben datzelfde, en daarmee voldoende potentie voor jouw wensen.
Koper schreef:Een draver die nooit voor de baan getraind is kan galopperen als elk ander paard. Een ex-koerser kan dat ook, nadat hij netjes is omgeschoold.
Zelfde als dat een EV kan draven. En een ex-renpaard in een normaal tempo kan leren galopperen.
Koper schreef:En wat is er dan in hemelsnaam paardvriendelijk aan een dually halster?
Ik snap dat het een heel ander soort discussie is. Maar toen ik de OP las schrok ik er eigenlijk van dat je jezelf "aanprijst" om het gebruik van zo'n ding.
JoSav schreef:Ik werd al getipt. (Teke eigenaar en fokker hier...)
Sideswipe schreef:Ahkal Teke
- deze lijken mij erg schraal voor mijn eigen postuur, beetje de windhond onder de paarden.
voor mijn lijf zou een wat voller paard beter passen...denk ik..
Windhond onder de paarden betreft het hoofdtype. Daarnaast is er nog het middentype (mijn twee merries bijv.) en massieve type.
Vind je deze ook schraal of niet vol genoeg voor jouw postuur?
Zoals:
Deze perlino
Deze zwarte
Deze schimmel
Deze zwarte
Of deze zwarte
Of wat zeg je van...
Deze goudvalk
Of deze palomino
[ Afbeelding ]
Of mijn eigen middentype merrie...
Nu zal die laatste te klein voor je zijn qua stokmaat, maar haar dochter lijkt vooralsnog de 160 ver voorbij te streven en waarschijnlijk ook iets breder te worden (wel nog middentype, net als beide ouders.)
Wel hangt aan Tekes met een grote maat (los van het type, maar massief is zeldzaam en in Europa moeilijk te vinden afgezien van bijv. Oekraïne) en met grote maat bedoel ik 165+, vaak wel een prijskaartje. Dan is een Arabier of AA van 165+ weliswaar veel zeldzamer maar wel goedkoper.
In NL is ook een stoeterij voor dit ras, al fokken zij voornamelijk modern sporttype en hoofdtype. Toch misschien eens de moeite waard te gaan kijken.
Wat betreft kopen in het buitenland wil ik je met alle liefde op weg helpen. Kopen in Rusland betekent zeker 2-3000 euro extra kosten ivm importeren, kopen binnen Europa is daarom vaak goedkoper. In bijv. Duitsland zitten enkele goede fokkers, maar ook in andere landen.
Ik heb zelf een Russische merrie. De andere heb ik zelf gefokt met een Duitse hengst afkomstig uit Dagestan. Beide niet dat schrale windhondtype.
Overigens is ook dat een beetje misleidend, want:
Dit is dezelfde als deze
En deze spriet is hier wat uitgezwaard
En dit schrale renpaard is uiteindelijk ook voller geworden...
Hierbij het perspectief van iemand die bekend is met de AT.
Overigens is het veulen van 2018 van mijn man en die is langer en zwaarder dan jij. Zijn ambitie is boogschieten en endurance. Ik zie daarin geen bezwaren. En op stal ook niemand en die kennen het ras alleen van onze beide merries en misschien wat beeldmateriaal dat ik op navraag getoond heb.
Tot slot zijn Shagya’s en AA in het buitenland zeker niet zo zeldzaam, maar dan moet je wel in het buitenland durven kopen. Dat geldt voor AT eigenlijk ook. Durf ook over de grens te kijken. Met een goede bemiddelaar of tussenpersoon vind je echt wel precies wat je zoekt.
Koper schreef:Als het geen dwangmiddel is, wat is dan de toegevoegde waarde van het kunnen aansnoeren van de neusriem?![]()
Elke optoming is een vorm van dwang. Tenzij je met je paard zonder halster oid precies het zelfde kan werken als met. Dan ben ik bereid mijn mening te herzien.
Retjethorse schreef:Hier ook een Akhal Teke eigenaar. Niet dat ik nog veel aan de post van JoSav kan toevoegen natuurlijk.![]()
Ik gok dat mijn merrie nu ongeveer 1.55m zal zijn (ik zou haar eigenlijk nog eens moeten opmeten). Ze is niet het ranke windhondtype en moet nog 4 jaar worden en dus nog groeien in hoogte en spieren.
[ [url=m/v9s2Yn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/59rzYm.jpg]Afbeelding[/url] ]
En een foto met mij erop, ik ben ongeveer 1.73m:
[ [url=m/FMsT2x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier was ze ongeveer 1 maand bij mij en was ze net 3 jaar. Ze is dus al behoorlijk wat uitgezwaard.![]()
[ [url=m/AqxKTB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als je een maatje voor het leven zoekt, kan je die zeker vinden binnen dit ras. Het zijn paarden met een geweldig karakter, maar ze hebben een duidelijke eigen mening.Wanneer je die respecteert, heb je er een geweldige partner aan.
Sideswipe schreef:Koper schreef:Whow, hallo vooroordelen. Niet elke draver heeft ook automatisch gekoerst. En een goed omgeschoolde ex-koerser kan een prima galoppeur worden.
Dravers zijn atleten met een groot uithoudingsvermogen. En hebben meer maat en body dan de gemiddelde AV (voor zover daar gemiddeldes in bestaan). Maar als dat niet is wat je zoekt dan moet je inderdaad misschien maar verder kijken, ja.
Dank je, blij dat je reageert, ik houd van positieve kritiek !
inderdaad een vooroordeel.
Ik had altijd gedacht dat Dravers moeilijk zijn in de galop (klinkt nog op zich logisch als ze daarop gefokt zijn)
Maar wel een optie dus om te overwegen. Het gaat mij om de combi van gedrag en temperament.
Hilli schreef:Als het je alleen om het tuig gaat, dan zou ik regelmatig een ruitersportzaak bezoeken en de door jou gewenste stukken tuig liefkozend door je handen laten gaan. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben, maar uiteindelijk heeft het paard de doorslaggevende stem. Sta je dan met je mooie hoofdstel wat je paard volkomen ruk vindt - doe je dan ook je paard weg?Ik zou daarom dus nooit mijn paard bij je favoriete tuig uitzoeken.
Als je daarnaast het postuur niet hebt (waar je om een bepaalde reden ook gewoon niks aan kunt veranderen) en een bepaald soort ambitie niet hebt, dan vraag ik me af of je je niet teveel blind staart op een bepaald type paard, en de bijbehorende rassen.
Ik zou dus vooral zoeken naar een paard/een ras dat in eerste instantie past bij jouw postuur, en daarna je ambities. Er zijn ook nuchtere, hardwerkende KWPN'ers met voldoende maat en ook bepaalde Ierse of Duitse rassen hebben datzelfde, en daarmee voldoende potentie voor jouw wensen.
Gimme_Joy schreef:Kijk ook eens naar een (kruizing) Criollo!
Dat zijn echte diesels. Voordat ze in het stamboek komen, moeten ze eerst een zeer lange afstand afleggen (700 km geloof ik?) In 10 dagen. Ik heb een Criolloxengels volbloed gereden en dat was een fantastisch paard!
[ [url=m/aDo8M5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dLYdlK.jpg]Afbeelding[/url] ]
billy3105 schreef:Ik rij zelf met een kwpner van 165, hij heeft succesvol k3 gereden, en k2 loopt hij met 2 hoeven in zijn neus. Hij is wel een halve engelse volbloed. Dus richting die kant kun je ook kijken. Verder als het paard gezond is en je hebt de juiste trainingsschema's moet je wel in de top 5 kunnen rijden in de klasse 2
Edit http://www.endurancedatabase.nl/toptien ... 20KWPN.php
Hier kun je even rondklikken voor wat de kwpners tot nu toe hebben gedaan dit jaar
http://www.endurancedatabase.nl/toptien ... linger.php
of de haflingers
http://www.endurancedatabase.nl/toptienpagina%20dravers
de dravers