Hartslag is slechte indicatie conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mabu

Re: Hartslag is slechte indicatie conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:28

ik train elk seizoen een tijdje met hs meter en vind het voor mij een fijne methode om de conditie af te lezen, zo zie ik dat bij het zelfde wat ik nu doe t.o.v vorig jaar mijn paard nu een veel lagere hs heeft en een veel snellere hersteltijd.
Je kan geen appels met peren vergelijken, elk paard heeft zijn eigen waardes, dus je moet je arab niet vergelijken met die draver, ieder is uniek.
je kan pas iets zeggen over de hs metingen als je begin van het seizoen minimaal een maand met hs meter traint en alles analyseert. En dit weer hehaald eind van het seizoen of misschien zelfs het volgende jaar begin van het seizoen.
Ik heb er iig altijd een hoop aan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 02:52

Ik denk niet dat je zo zeer moet kijken naar paarden onderling, maar meer naar het individuele paard voor tijdens en na.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:15

Wilv (draver) heeft dan ook hogere hartslagen dan de gemiddelde arabier maar met goed management is het te doen hoor :D zie afgelopen weekend

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:22

sorry dubbelpost
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 24-03-15 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:26

Djilna schreef:
Rein heeft gewoon een afwijkende draver :+
Er zijn zat rassen die geen probleem hebben met de hartslag en als ik het zo hoor doet een koudbloed het nog beter dan die van Rein. Dus vermoed dat er een andere factor speelt dan dat het geen arabier is..

Daar sluit ik mij bij aan. Mijn ervaring met dravers is toch ook goed herstel en redelijk lage hartslagen. Niet al te afwijkend van de gemiddelde arabier.
Maar goed Dartel bewijst het ook al. Bliksem is de afwijkende factor en er moet een reden zijn dat hij onvoldoende daalt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:55

Hartslag is natuurlijk niet alleen een indicatie van conditie. Ook van stress, grote vd organen, lichaamsbouw en pijn bijvoorbeeld.

Ik ken meerdere dravers die veel beter scoren dan deze :) . Als iemand een endurance draver wil moet hij/zij zich een beetje verdiepen in de lijn waar een paard uitkomt en het verleden van een paard.

Zo zijn er lijnen die bekend staan om een groter hart, lijnen die bekend staan om hun gestresste karakter enz enz.

Dat zal met een arabier kopen niet anders zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:29

Weet ook van alles van.
Paarden die zo uitgeput zijn dat ze haast niet meer willen draven op de nakeuring worden wel goed gekeurd. En een koudbloed met een klein hart die daardoor net iets te hoge hartslag heeft maar wel helemaal fit en fruitige is ook allemaal beter waardes heeft wordt vervolgens wel afgekeurd

Zelf vindt ik dat er veel meer naar totaal plaatje gekeken mag worden dan enkel naar de cijfertjes.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:37

Die net iets te hoge hartslag kun je met een Arabier die ineens iets spannends ziet net zo goed hebben..
Ik snap je punt hoor, je moet harder trainen met een koudbloed dan met een Arabier om de hartslag snel omlaag te krijgen. En veel meer koelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:47

Precies,
Dat bedoel ik ook. Want vaak kan je aan de hand van de andere factoren beter beoordelen wat de conditie van het paard is dan alleen naar de hartslag te kijken. Wanneer hartslag gaat kijken dan zou je dat per individu eerst moeten kijken wat de nominaal waarde is voor dat paard. Al wordt in pratijk wel moeilijk om dat bij elke paard uit te gaan zoeken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:28

Nee hoor. Dat is heel makkelijk, alleen of de eigenaar betrouwbare waarden geeft is een ander verhaal dan.

Anders zou het wel een heel gepriegel worden ..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:37

Ga er maar vanuit dat veel mensen daar niet eerlijk over zijn. Daarom hebben ze alleen hartslag als objectief meetpunt. En dan hoop je ook dat ze goed tellen ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:52

jbverwiel schreef:
ik train elk seizoen een tijdje met hs meter en vind het voor mij een fijne methode om de conditie af te lezen, zo zie ik dat bij het zelfde wat ik nu doe t.o.v vorig jaar mijn paard nu een veel lagere hs heeft en een veel snellere hersteltijd.
Je kan geen appels met peren vergelijken, elk paard heeft zijn eigen waardes, dus je moet je arab niet vergelijken met die draver, ieder is uniek.
je kan pas iets zeggen over de hs metingen als je begin van het seizoen minimaal een maand met hs meter traint en alles analyseert. En dit weer hehaald eind van het seizoen of misschien zelfs het volgende jaar begin van het seizoen.
Ik heb er iig altijd een hoop aan.

Ik trainde ook altijd met hartslagmeter en heb er veel aangehad icm kijken naar het paard. Op een gegeven moment kon ik zelfs redelijk inschatten wat de hartslag was zonder naar het horloge te kijken.

Hartslag is natuurlijk individueel bepaald en het is voor jezelf ook belangrijk om deze thuis in rust bij je paard te meten. Op een andere locatie is er toch altijd wat meer stress en dat heeft natuurlijk invloed.Maar terugkomende op de draver van Rein wat is zijn hartslag in rust, dat is wel een mooi uitgangspunt.

Overigens zijn er naast conditie meerdere factoren die de hartslag beinvloeden. Hoeveel stress ervaart het paard van de rit en de omgeving? Paard kan fit lijken maar misschien komt dat wel door hoge adrenalinegehalte? Paard kan pijn hebben en daardoor niet minder goed herstellen. er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken.

Misschien ook eens een ridgeway trot (CRI) proberen?

Overigens was ik altijd er blij met mijn draver met een snel herstel en goede hartslagwaarden :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:56

Natuurlijk moet je met een koudbloed harder trainen. Voor elke sport heb je super geschikte en minder geschikte paarden. Ik ga van mijn draver ook geen ZZ dressuur verwachten. Als je echt voor de hogere klassen endurance wil gaan, schaf je eerder een arabier, draver of engels volbloed aan dan een koudbloed. Maar de meeste koudbloeden kunnen echt wel een klasse 1 goed uitlopen.

Equilog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:19

Een betere titel zou zijn: "Absolute hartslag is een slechte indicatie van conditie". Het cijfer op één moment zegt niet zo veel over conditie, maar is wel een indicatie van het genetisch potentieel van een paard.
Veel arabieren hebben een relatief groot hart en andere factoren die een relatief lage hartslag bevorderen (efficiënte gangen, snel verlies van warmte, lichte bouw) en dus een lagere hartslag dan veel andere paarden, ongeacht de conditie.

Er was een tijd dat je in de endurance punten kreeg voor de absolute hartslag. Gelukkig niet meer, want het zegt dus weinig over de training van het paard, meer over de genen.

Maar als je hartslag op een andere manier gebruikt, is het juist een goede indicatie. Het wordt niet voor niets door vele trainers in allerlei disciplines gebruikt. Zoals anderen ook al zeiden: door het paard langere tijd met een hartslagmeter te trainen en de waarden van 1 paard te vergelijken met waarden uit het verleden. En door de hersteltijden te bekijken, dus niet de absolute waarde, maar de tijd die het kost voor de hartslag zakt naar een normale waarde voor dat paard. Wat goed is voor jouw paard kun je alleen leren door veel met een hartslagmeter te rijden. In allerlei omstandigheden en voor een langere tijd. En door bijvoorbeeld elke maand een gestandaardiseerd testje te doen.
En het ruitergevoel blijft belangrijk om de hartslagwaarden te interpreteren. Andersom kun je je ruitergevoel ook verder verbeteren met een hartslagmeter.

De absolute hartslag kan wel interessant zijn bij het kopen van een nieuw paard. Een paard met lage hartslagen heeft veel potentieel, tenminste, qua hart. Met kromme benen heb je er nog niks aan voor endurance :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:31

Djilna schreef:
Ga er maar vanuit dat veel mensen daar niet eerlijk over zijn. Daarom hebben ze alleen hartslag als objectief meetpunt. En dan hoop je ook dat ze goed tellen ;)

Inderdaad, toen ik het typte besef de ik langzaam dat het toch wel Eem heel gedoe was :+
Weet iemand hoe ze überhaupt aan deze waarde zijn gekomen? Misschien zouden ze een formule kunnen bedenken voor een beter passende waarde. Iets met lengte/gewicht, leeftijd en klasse (wat neem ik aan iets over de 'fitheid' zegt).

door jullie krijg ik ook endurance kriebels :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:18

Citaat:
De absolute hartslag kan wel interessant zijn bij het kopen van een nieuw paard. Een paard met lage hartslagen heeft veel potentieel, tenminste, qua hart. Met kromme benen heb je er nog niks aan voor endurance :)
_O-