starten met endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aileen_Noël

Re: starten met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 07:58

Endurance gaat om uithoudingsvermogen en als je het hele traject gaat stappen kun je beter een TREC wedstrijd doen lijkt mij. Ik zou zelf gewoon vanaf de start lekker draven en je kan op bluebalance.nl berekenen hoe laat je moet binnen komen. Aan de hand daarvan lekker draven en zo'n 2 km voor de finish stap je of eventueel bij groompunten even stappen ;-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:02

Ik zou het op dezelfde manier als Aileen doen, tenminste zo deed ik het ook. Ook met het stilstaan op een groompunt of wachten (of als je pony moet plassen) als je een drukke weg over moet steken gaat allemaal van je gemiddelde af. :j

Mnbvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:18

Ken je de 'enjoy the ride' ritten ook?

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:13

ik zou lekker de impuls klasse starten als ik het zo lees. waarom zou je 80 euro per jaar betalen plus nog de 30 euro inschrijf kosten totaal 110 euro als je maar 1 wedstrijd gaat rijden , misschien 2... de impuls is hetzelfde als de korte klasse 1 en dan heb je alleen de 30 euro inschrijf geld voor de wedstrijd. scheelt een hoop en net zo veel lol! met stappen alleen kom je er niet dan zit je ver onder je minimum gemiddelde. lekker de hele rit draven en de laatste km stappen dan kom je beter in de buurt.
in ieder geval alvast heel veel plezier als je hem gaat rijden, je kan je eerste keer, of altijd, ook samen rijden met iemand.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:08

en om je in te lezen, kijk eens op www.pendurance.nl handige site die het samengevat weergeeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:12

Wat ik me nu altijd afvraag he.... Zeker je eerste wedstrijd zul je nog wel eens ingehaald worden. Wat vinden jullie paarden daarvan?

Voor mij is het de reden om gewoon maar niet mee te doen. :o

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:41

Gypsy schreef:
Wat ik me nu altijd afvraag he.... Zeker je eerste wedstrijd zul je nog wel eens ingehaald worden. Wat vinden jullie paarden daarvan?

Die van mij geeft er niks om!
Haal je haar in in galop, ruiters in galop tegemoet, niks aan de hand.

Ik moet zeggen dat ze hier altijd al wel redelijk makkelijk in is geweest.
Maar er kan veel getraind worden hierin natuurlijk. Of de eerste wedstrijd met een maatje gaan rijden die goed rustig blijft. Kan ook schelen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:47

Oh dat lijkt me heerlijk.

Die idioot van mij moet altijd voorop. Achterop kan wel maar dan alleen rustig draven. Daar voel ik me prettig bij, ik heb het nooit geprobeerd maar in galop houd ik haar denk ik niet als ik achter een ander moet.

Als ik zelf stap kan een ander me rustig! inhalen. Maar ze is dan wel kwaad. :+

Ik twijfel erover, endurance lijkt me leuk maar niet als ik constant aan alle kanten ingehaald word en de hele rit aan de teugels moet hangen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:17

Je kan ook een wat rustigere wedstrijd uitzoeken en vragen om een late start.
Dan zijn er minder ruiters die je in komen halen en hoef je niet constant te stuiteren..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:41

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. :))

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:06

Ja, inderdaad...oefenen. Ik heb er ook een die niet graag ingehaald wordt. Dat heeft mij doen besluiten een scherper bit (shank) te gebruiken tot ze door heeft dat ze het met trekken niet gaat winnen. Ze hebben het op een gegeven moment wel door hoor. Ik kon in de klasse 1 nog bitloos rijden, nu helaas dus niet meer omdat mevrouw het spelletje door heeft }:)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:41

Ze heeft een aantal half doorgekomen hengstentanden helaas... Ze was altijd al aan het rommelen met een bit in haar mond, en als je het dan eens echt nodig had raakte ze juist alleen maar meer in paniek. Dan pakte ze het tussen haar tanden, zag je die nek opzwellen en zette ze het op een rennen. :=

Nu ik bitloos rijd gaat het veel beter. Het is ook niet dat ze echt aan de kletter gaat, maar gewoon het gestuiter en en constant ophoudingen moeten maken, is echt niet leuk. :o

Doen ze dat echt, als je om een late start vraagt? Da's misschien een optie. En dan gewoon zorgen dat ik zelf iedereen inhaal. :+

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:29

Echt niet alle paarden in de endurance vinden het ok om ingehaald worden. Gelukkig zijn de mensen vaak vriendelijk. En kun je ook roepen als er mensen aankomen dat ze moeten opletten etc.
Zelf ben ik een keer door een groepje ruiters ingehaald in volle galop. Dit is niet de bedoeling maar het was niet expres en ze boden ook hun excuses aan.

En als je bij de organisatie een latere starttijd vraagt kan dat ook, het is gebruikelijk voor vele om een handige tijd te vragen, later als je bijvoorbeeld ver woont. Of juist vroeg. De organisatie gaat dan kijken wat er kan.
Dat is het voordeel van een kleine endurance wereld, iedereen kent elkaar en helpt elkaar ook vaak.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:33

dat is inderdaad wel fijn dat iedereen toch een beetje rekening met elkaar houd! en oeps al een tijdje niet meer online geweest op bokt O:)

Heb inderdaad al wel eens op de site enzo gekeken van de enjoy the ride ritten, maar dat lijkt me toch niet zo leuk als endurance :') Vind het vooral zo leuk dat je bij endurance ook die dierenarts check en alles hebt O:) (ben ik daarmee de enige of zijn er meer die dit eigenlijk toch wel heel leuk vinden) en ik moet inderdaad maar hard aan het werk als het gaat om inhalen en alles! zolang de dame voorop rijd en niet word ingehaald is er niks aan de hand! loopt ze achter iemand aan maakt het ook niet uit, komt iemand me tegemoet kijkt ze niet op of om! maar als er in van achter naar voren komt en ook echt bij haar vandaan rijd!! of sowieso al iemand die een paar meter ervoor rijd, dan bedoel ik 10 meter of meer. dan is het een stuiterballetje :') _O-

Heb het er toevallig deze week ook met een oud klasgenoot over gehad! die leek het wel heel leuk maar twijfelde toch nog wat of ze dan wel mee wou rijden! Haar paard staat niet vaak op de trailer en had niet zo'n zin om dan helemaal naar ut zuiden van het land te rijden :') nu moet ik zeggen ik ook niet, want Una is er ook niet zo dol op om in de trailer te staan :') Maar denk dat ik tegen die tijd maar eens hier op bokt rond ga kijken naar iemand die dan misschien wel samen met mij wil rijden O:) Wil de eerste keer toch maar niet alleen, Una is dan denk ook iets rustiger en ik ben dan in ieder geval stukken rustiger :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:06

Meestal worden ze weer rustig als degene uit zicht is :j tenminste die van mij wel :) Ofja.. Meestal dan :')

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:00

Gypsy schreef:

Inderdaad heel veel oefenen. Ik ga ook gewoon in de wei rijden met loslopende paarden eromheen, leren ze ook wel beetje van dat ze op jou moeten letten en niet op andere paarden.
Reed eerder altijd met touwhalster, dat werd wel vervelend toen m'n paard eenmaal doorhad dat het een wedstrijd was en er andere paarden langskwamen. Sindsdien nu toch maar bit in en dat gaat beter.
Hij wil er nog wel achteraan op wedstrijd, maar als ze uit het zicht zijn wordt hij weer rustig. Soms heb je iemand die net wat harder rijdt maar niet veel verschilt met je eigen snelheid of iemand die steeds hard/zacht gaat en daardoor steeds weer voor je opduikt, dan ga ik zelf wat harder rijden en haal ik in, dan is paard weer rustig haha.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:10

Gypsy schreef:

Mijn paard vindt het prima. Zolang hij met mij aan het buitenrijden is, maakt het hem niks uit. Hij kijkt even naar de voorbij komende paarden, en dan is het goed. Het enige wat ik heb ervaren is dat hij vrij hard gaat in gezelschap, als hij op kop mag. Dan loopt hij een stuk harder dan de rest van het gezelschap. Zowel in stap als in draf, om over galop maar te zwijgen. Hij wordt gewoon heel enthousiast, de oortjes gaan naar voren en het tempo omhoog :') . Lekker de beentjes laten wapperen, zeg maar.

Aangezien je tussen de 8 en 12 kilometer snelheid mag hebben, moet ik dan wel goed opletten dat hij niet te vlot doorloopt. Dat is tot nu toe heel goed gelukt. Ik had in gedachte om gemiddeld op ongeveer 9 kilometer te zitten (of ietsje hoger). Dat is me al twee keer gelukt. Je mag bij de finish gelijk je paard aanbieden bij de dierenarts voor controle. Dat is ook twee keer gelijk goed geweest.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:38

Hoelang doen jullie meestal over een rit eigenlijk?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:25

Nouja dat verschilt dus per afstand :+
Kan je gewoon uitrekenen, als je weet hoe hard je wilt rijden en de afstand weet.
Ik zat met klasse 1 meestal tussen de 2 en 3 uur..

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:08

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:39

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:43

wortelsussie schreef:

Meestal tussen de 2 en 3 uur. Als de afstand 25 kilometer is, dan is iets meer dan 2 uur een gemiddelde van 12 kilometer. Je hebt namelijk ook te maken met een maximale snelheid. Daar wil je onder blijven.

Als de afstand 35 kilometer is, dan is (iets meer dan) 3 uur rijden een gemiddelde van 12 kilometer. 3 keer 12 kilometer is 36 klometer, en 2 keer 12 kilometer is 24 kilometer.

Je kijkt bij de start op de klok, doet dat plus 2 of 3 uur, en je weet hoe laat je bij de finish moet zijn.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:23

zoutenootjes schreef:
wortelsussie schreef:

Meestal tussen de 2 en 3 uur. Als de afstand 25 kilometer is, dan is iets meer dan 2 uur een gemiddelde van 12 kilometer. Je hebt namelijk ook te maken met een maximale snelheid. Daar wil je onder blijven.

Als de afstand 35 kilometer is, dan is (iets meer dan) 3 uur rijden een gemiddelde van 12 kilometer. 3 keer 12 kilometer is 36 klometer, en 2 keer 12 kilometer is 24 kilometer.

Je kijkt bij de start op de klok, doet dat plus 2 of 3 uur, en je weet hoe laat je bij de finish moet zijn.

De maximale snelheid is in de impulsrubriek 12 km/u en in de klasse 1 13km/u max.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:15

Ik organiseer regelmatig clinics en trainingsritten en oefenen allerlei aspecten die je ook tijdens de wedstrijd tegenkomt. Misschien handig om een keer mee te doen zodat je weet wat je kunt verwachten ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:37

Ja, inderdaad Aileen. Dus je moet er wat langer over doen dan die 2 a 3 uur. Anders ga je over de maximum snelheid heen.