Hoe jong paard endurance klaar maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:31

Les is prima..mijn jonkie van 5 les ik ook mee. Maar ik vind het totaalplaatje te ver gaan voor een jonkie..

denice

Re: Hoe jong paard endurance klaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:37

Rustig opbouwen doe je door gewoon eens een half jaar twee tot drie keer per week korte ritjes te maken. Maak je eens een langere rit dan houd je daar die week rekening mee. Ga samen wandelen op het harde, daar hard je de pezen goed mee uit en verbeter je beiden je conditie. onbelast trainen is goed. Van het voorjaar kijk je dan hoe het gegaan is en maak je een nieuw plan. Zo zou ik het doen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:46

Wat zijn bij jullie korte ritjes. En wat voor tempo hou je aan. Ik draaf nu bij goede bermen. En galopje als ik een zandpad tegen kom. Dat durf ik nog niet in de berm

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:47

Wandelen doe ik niet zo vaak . Heb ik eerste week weken wel gedaan zodat ze kon wennen aan verkeer maar doe het nu niet meer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:21

Drie kwartier Max. Denk dat het 50 % stap is en de rest vooral draf. Ik rijd mijn paard nu net zes weken, ik rijd nu twee keer per week een half uur in de bak. Soms stap ik tien minuten naar de les maar meestal loop ik er naast. Ik heb twee keer per week een half uur les zodat alles goed gaat.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:23

Ik vind 8 km geen kort ritje hoor.. Je zegt dat je veel stapt. Dan is 8 km al meer dan een uur..
Kort vind ik max drie kwartier. Dan zit je dus aan 6/7 km. En dat ook geen drie keer per week.

En drie klasse 1 wedstrijden.. Dan moet je of al van de zomer beginnen of veel kort achter elkaar rijden. Beiden geen goed idee. Zou eerder in oktober 1 wedstrijd rijden en verder wachten tot 2016.

Wandelen is juist goed voor ze. Ik weet niet wat dit paard gedaan heeft voor ze bij jou kwam? Maar onbelast afstand uitbouwen is juist goed voor ze.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:38

_suus19_ schreef:
Ik vind 8 km geen kort ritje hoor.. Je zegt dat je veel stapt. Dan is 8 km al meer dan een uur..
Kort vind ik max drie kwartier. Dan zit je dus aan 6/7 km. En dat ook geen drie keer per week.

En drie klasse 1 wedstrijden.. Dan moet je of al van de zomer beginnen of veel kort achter elkaar rijden. Beiden geen goed idee. Zou eerder in oktober 1 wedstrijd rijden en verder wachten tot 2016.

Wandelen is juist goed voor ze. Ik weet niet wat dit paard gedaan heeft voor ze bij jou kwam? Maar onbelast afstand uitbouwen is juist goed voor ze.

Veel stappen ja, niet alles, ik die over dit rondje een 5 kwartier tot 1,5 uur.
Drie kwartier red ik hier niet dan ben ik pas de hoek om. of ik rij een rondje met op de terug weg een drukke doorgaande 80 km weg.

Ik dacht aan aug sept okt elke maand een wedstrijd. sowieso niet meer als een wedstrijd per maand.

En ik rij een keer les twee keer buitenrit soms maar een buitenrit, beetje afhankelijk van het weer,
Hier voor is ze enkel gelongeerd zo ver ik weet

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:44

Ik vind over een uur de rug belasten best heftig voor een paard dat zo kort onder het zadel is hoor. Geduld loont echt met dit soort dingen!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:47

Misschien kun je er beter aan denken om niet dit seizoen, maar volgend seizoen te gaan starten. Dan heb je wat meer ruimte in je training, en kan je het een stuk rustiger opbouwen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:51

Dan moet ik me ritjes gaan in korten. Dacht dat dit wel mee viell

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:56

koetjeboe schreef:
Dan moet ik me ritjes gaan in korten. Dacht dat dit wel mee viell

Waar ik altijd last van heb en wat ook echt een valkuil is, is dat als het lekker gaat je gewoon door wilt rijden! ik kan echt te enthousiast worden van een fijne rit maar probeer me altijd in te houden en na te denken. lekker rijden is zo fijn! Goed dat je er over nadenkt en je de trainingen gaan aanpassen. Heb je een foto van je aanwinst? Ik ben nu wel benieuwd!

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:03

Ik vind dat je best veel buiten rijd voor zo'n jong ding. Die van ons gaat maar 1 of 2 keer mee naar buiten. En ook nog 1 of 2 keer aan de longe. Die is nu 4 en ongeveer 8 maand onder het zadel.

Bak werk is minstens zo belangrijk, misschien in het begin nog wel belangrijker.

Endurance is meer dan een rondje crossen door het bos. Lees je goed in over trainingen enz. Vragen vragen vragen...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 06:16

Ze gaat ook maar twee keer mee naar buiten en een keer les. Verder niks. Geen longeren of zo

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 06:26

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:02

koetjeboe schreef:
Drie kwartier red ik hier niet dan ben ik pas de hoek om. of ik rij een rondje met op de terug weg een drukke doorgaande 80 km weg.

Je hoeft niet perse een rondje te rijden Kim, je kunt ook halverwege terug draaien......

En als je weer de Bergweg in Haarle neemt, neem hem dan vanaf de kant van Nijverdal. Dan is de klim een heel stuk minder stijl.
Als de lengte van de rit uit de hand loopt, kun je altijd af stappen en er een eind naast wandelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:14

Ruim een uur rijden 2x per week op een paard dat een paar weken onder het zadel is? En dan komend jaar 3x een klasse 1 willen rijden 1 per maand achter elkaar?
Niet zo'n goed idee lijkt mij...

Een drukke 80 weg heeft neem ik aan een fietspad er naast?
Juist handig als je dat regelmatig oefent om daar te rijden. Tijdens de wedstrijden zul je regelmatig zulke wegen moeten oversteken. Het is handig als ze niet opkijkt van druk verkeer.

Verder zou ik als je zulke grote rondes moet maken buiten dan maar wat vaker kort in de bak rijden. Dressuur is ook nodig om ze soepel en gehoorzaam te maken en te houden.

Met vaker in de bak bedoel ik niet meer keren per week rijden. Maar ipv een buitenrit een keer in de bak.

Ook halverwege de buitenrit afstappen en een heel stuk er naast lopen kan ook. Gebeurd tijdens de wedstrijden ook.

Heb je al geoefend met uit een emmer water drinken? Het koelen met water? ( zou ik nu niet doen, maar als het weer beter is zeker oefenen. )
Waarom start je komend jaar niet gewoon een keer een kennismakingsklasse en hou het daarbij?
Je paard en jij moeten nog zoveel leren.

Je hebt elk jaar meerdere keren een endurance clinic. Heel leerzaam. Ik zou daar eens een kijkje nemen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 08:36

branki schreef:
koetjeboe schreef:

Je hoeft niet perse een rondje te rijden Kim, je kunt ook halverwege terug draaien......

En als je weer de Bergweg in Haarle neemt, neem hem dan vanaf de kant van Nijverdal. Dan is de klim een heel stuk minder stijl.
Als de lengte van de rit uit de hand loopt, kun je altijd af stappen en er een eind naast wandelen.

ik vind het niet fijn om om te draaien. Ben bang dat ik daarmee wat leer aan haar. He toen ook al die haflinger gehad die in eens om draaiende en terug wilde.

We gingen op de holterberg rondje rijden via die knooppunten. Maar een punt was er helemaal niet. Daarom werd hij weer langer.

Kan van nijverdal. Route in omgekeerde volgorde is het dan. Ben nog niet zo goed in waar wat ligt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 08:45

Ineke2 schreef:
Ruim een uur rijden 2x per week op een paard dat een paar weken onder het zadel is? En dan komend jaar 3x een klasse 1 willen rijden 1 per maand achter elkaar?
Niet zo'n goed idee lijkt mij...

Een drukke 80 weg heeft neem ik aan een fietspad er naast?
Juist handig als je dat regelmatig oefent om daar te rijden. Tijdens de wedstrijden zul je regelmatig zulke wegen moeten oversteken. Het is handig als ze niet opkijkt van druk verkeer.

Verder zou ik als je zulke grote rondes moet maken buiten dan maar wat vaker kort in de bak rijden. Dressuur is ook nodig om ze soepel en gehoorzaam te maken en te houden.

Met vaker in de bak bedoel ik niet meer keren per week rijden. Maar ipv een buitenrit een keer in de bak.

Ook halverwege de buitenrit afstappen en een heel stuk er naast lopen kan ook. Gebeurd tijdens de wedstrijden ook.

Heb je al geoefend met uit een emmer water drinken? Het koelen met water? ( zou ik nu niet doen, maar als het weer beter is zeker oefenen. )
Waarom start je komend jaar niet gewoon een keer een kennismakingsklasse en hou het daarbij?
Je paard en jij moeten nog zoveel leren.

Je hebt elk jaar meerdere keren een endurance clinic. Heel leerzaam. Ik zou daar eens een kijkje nemen.

Ik heb al eens een endurance clinic bijgewoond maar mikn vraag is specifiek bij een jong paard. Blok trainingen enz ken ik.

80 km weg hier ligt geen fiets pad naast. Is echt levens gevaarlijk om te rijden. Ze rijden er wel 100.

Ik kan ook kennis makings klasse rijden maar das toch zelfde als korte klasse 1.
En hoe veel ik er rij weet ik zo niet. Ik noem er hier drie. Maar moet eerst ff afwachten wat de definitieve km worden. of ik niet moet werken. En of kiki er klaar voor is.

verder rij ik juist bewust buiten en niet in de bak. Vind het voor haar fijner als ze eerst eens lekker recht uit kan lopen.

overigens was ik van mening dat een goed uur buiten minder zwaar is als een half uur in de bak

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:49

Ik heb je al een tip gegeven, maar hier nogmaals een tip ook voor de andere dames.

Koetjeboe vraagt advies hoe ze het best een bijna 5 jarige kan trainen om volgend jaar een paar wedstrijden te kunnen rijden op verantwoorde manier. Ze is niet gebaat met jullie mening. Vind je dat ze teveel vraagt van haar paard, prima! Maar houdt deze voor jezelf. Als ze je mening wilt vraagt ze daar wel om.

Dus, kom met tips en advies waar ze iets aan heeft.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:11

AlexVB schreef:
Ik heb je al een tip gegeven, maar hier nogmaals een tip ook voor de andere dames.

Koetjeboe vraagt advies hoe ze het best een bijna 5 jarige kan trainen om volgend jaar een paar wedstrijden te kunnen rijden op verantwoorde manier. Ze is niet gebaat met jullie mening. Vind je dat ze teveel vraagt van haar paard, prima! Maar houdt deze voor jezelf. Als ze je mening wilt vraagt ze daar wel om.

Dus, kom met tips en advies waar ze iets aan heeft.

Is hier dan niet de tip om haar paard te trainen, om er meer de tijd voor te nemen? Zoals je zegt: Om het op een verantwoorde manier aan te pakken.
Moet ik wel zeggen dat ik mij vergist had, en dacht dat het beest drie was. Einde van het seizoen kennismakingsklasse starten moet toch zeker lukken. Deze kun je e.v.t zonder veel te oefenen ook wel doen, mits het paard een prima basisconditie heeft. En volgens mij is dat tegen die tijd zeker zo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:14

Ik wil dr ook best meer tijd voor nemen. Daarom nogmaals vraag ik ook hoe dit te trainen. Ik zou namelijk graag willen weten met hoeveel km je je opbouwt. Hoe je de draf uitbreid enz

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:18

koetjeboe schreef:
Ik wil dr ook best meer tijd voor nemen. Daarom nogmaals vraag ik ook hoe dit te trainen. Ik zou namelijk graag willen weten met hoeveel km je je opbouwt. Hoe je de draf uitbreid enz

Ik zou even op internet zoeken op endurance schema's, volgens mij is er aardig wat te vinden.

Misschien heb je hier iets aan http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf Je kunt hem natuurlijk gewoon oprekken :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:27

Ja dat schema kreeg ik ook van alex

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:29

koetjeboe schreef:

Als je hier niets mee kunt, moet je misschien een gerichtere vraag stellen?
Ik zou niet weten wat het antwoord anders zou moeten zijn :P

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:50

kwii schreef:
koetjeboe schreef:

Als je hier niets mee kunt, moet je misschien een gerichtere vraag stellen?
Ik zou niet weten wat het antwoord anders zou moeten zijn :P

Nee prima hoor dat schema,

Mijn vraag staat al gesteld in mijn eerste post, hoe trainen jullie je puppy paard. :P
Dus vertel me kwii hoe train jij je jonge paard, hoe heb jij het opgebouwd voor je een wedstrijd ging starten. had je een bepaalde methode met het opbouwen.