Vet Check gate laksheid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:00

Popke schreef:
Dat denk ik ook Ibbel. Jammer dat het dier er zo'n slechte indruk geeft.
Maar heeft het paard het echt uitgereden? Of staat dat niet bij het artikel?

Zie nu trouwens dat TS een bijna dorpsgenoot is :j

Damsheide om precies te zijn!
Rij jij endurance?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:04

Ik opper maar iets, maar zou het niet kunnen dat dit een oud dier is, dat vroeger succesvol wedstrijden gelopen heeft en nu een ererondje aan de hand maakt en gelauwerd wordt oid? (wordt in de dressuur toch ook wel eens gedaan aansluitend aan een wedstrijd?)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:05

Citaat:
Stel dat dit paard gewoon goed gezond is, maar verder alles tegenheeft, misschien wat schraal door leeftijd en dan nog eens in moeten leveren tijdens de rit.

Misschien ... maaaar ... deze 'schraalheid' treed pas op bij paard die een fatsoenlijk leeftijd hebben gehaald en die dan ook niet meer in het sport voor komen.

En dan ... hier rijdt je niet meer op spier of vet maar op bot. Bekijk die ruglijn maar is goed: van schoft tot staart is er absoluut geen 'stoffering', om het zo te noemen. Ribben en heup bot zijn meer dan duidelijk te zien.
Zelfs in een zeer schrale sport conditie hebt je meer 'bedekking' dan deze paard heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:06

Solleke_Noah schreef:
Ik opper maar iets, maar zou het niet kunnen dat dit een oud dier is, dat vroeger succesvol wedstrijden gelopen heeft en nu een ererondje aan de hand maakt en gelauwerd wordt oid? (wordt in de dressuur toch ook wel eens gedaan aansluitend aan een wedstrijd?)

Helaas nee, deze foto is genomen bij een Vet Check, dus controle.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:06

Ibbel schreef:
Tja, er wordt gecontroleerd op HF, turgor, kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, locomotie, eventuele aanwezige drukkingen, maar niet op algemene conditie/bespiering.
Ik denk dat de FEI domweg geen argument heeft om het dier af te keuren als al die waardes gewoon normaal zijn. En als het dier met normale waardes de eindstreep heeft gehaald, dan heeft-ie kénnelijk voldoende conditie gehad, anders zou hij vanzelf bij een vetgate wél buiten de waardes komen.

Ik vind het dier ook abnormaal onbespierd en mager, begrijp me goed, maar als hij voldoet aan de waardes, dan voldoet-ie aan de waardes...

Dat zal het wel zijn dan.

Ik snap niet dat iemand daar op zou gaan zitten :n Paard heeft totaal geen spier om een mens te dragen..

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:10

Solleke_Noah schreef:

Nee, dit is echt tijdens de wedstrijd.
Er zijn geen paarden welkom bij de Vetcheck tijdens de wedstrijd als ze niet voor de daadwerkelijke controle komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:14

Ok, jammer, ik vind het dier er ook erg schraal uitzien, zo loopt mijn moeilijk op gewicht te houden 23-jarige er nog niet bij :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:47

Ibbel schreef:
Tja, er wordt gecontroleerd op HF, turgor, kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, locomotie, eventuele aanwezige drukkingen, maar niet op algemene conditie/bespiering.
Ik denk dat de FEI domweg geen argument heeft om het dier af te keuren als al die waardes gewoon normaal zijn. En als het dier met normale waardes de eindstreep heeft gehaald, dan heeft-ie kénnelijk voldoende conditie gehad, anders zou hij vanzelf bij een vetgate wél buiten de waardes komen.

Ik vind het dier ook abnormaal onbespierd en mager, begrijp me goed, maar als hij voldoet aan de waardes, dan voldoet-ie aan de waardes...

Er wordt tegenwoordig toch ook gekeurd op spiertonus? Het lijkt mij dat hij daar wel op reageerd? Bovendien wordt er in gekeurd met het idee dat het paard fit to continue moet zijn, dat lijkt mij toch echt niet het geval? Vind het erg lastig, er zal vast een verhaal zijn achter 1 foto, maar de foto suggereert niet veel goeds. Maar goed, dat blijft speculeren natuurlijk.

Sok

Re: Vet Check gate laksheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:41

Vaag dat dit er door komt zeg.. Geen beste reclame voor stal, ruiter, wedstrijd en de FEI. Zo slecht zie je ze er eigenlijk nooit bij lopen, vreselijk!

We hebben het hier over een vetgate trouwens. Een vetcheck is zo'n hartslagmeter :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:50

Ik weet niet hoe het op de foto zit.
Maar ken een da die mee is geweest (vaak) met nld team. En die vertelde dat (metname de paarden van de sjeik) aangeboden worden met wat geld ik het paspoort (schijnbaar heel "normaal").
Moet niet kunnen zeker niet onder de FEI vallende wedstrijden, maarja....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:00

Dat paspoort krijgen de vet's in de vetgate niet in handen, dus die vlieger gaat niet op :+

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:42

Ik ben niet thuis in endurance, maar wel in biomechaniek, anatomie en bespiering. En dit paard doe je absoluut geen plezier met gewicht op zijn rug. Volgens mij is er zelfs niet 1 zadel dat correct op deze rug zou passen. Gooi er nog een persoon van 60 kg op en je hebt een heel zielig beestje. Zo uitgemergeld kom je ze in paardenopvangcentra nog niet tegen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 01:09

Sok schreef:
Dat paspoort krijgen de vet's in de vetgate niet in handen, dus die vlieger gaat niet op :+

Bij wijze van ;). Dat is gaat daar (lijkt me) niet letterlijk op het veld :+.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 02:02

Shiiit dit zou niet moeten mogen

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 06:35

Letitia1991 schreef:
Ik ben niet thuis in endurance, maar wel in biomechaniek, anatomie en bespiering. En dit paard doe je absoluut geen plezier met gewicht op zijn rug. Volgens mij is er zelfs niet 1 zadel dat correct op deze rug zou passen. Gooi er nog een persoon van 60 kg op en je hebt een heel zielig beestje. Zo uitgemergeld kom je ze in paardenopvangcentra nog niet tegen.

Op de cei's wedstrijden over 160km is het verplichte gewicht vaak minimaal 75 kilo of meer!

Maar dit is niet normaal om met zo'n paard te willen starten, heb trouwens wel vaker paarden gezien waarvan ik niet vermoede dat ze door een keuring heen kwamen en het toch gebeurde :(

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:45

Ik las vandaag dat er op die wedstrijd een paard dood is gegaan door totale uitdroging en een hersenbloeding tot gevolg. Ruiter had het paard in "bruikleen" en kon het paard niet

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:47

Is er dan zoveel ruimte tussen de vetgates in, dat een paard zo ernstig kan uitdrogen?
Wat naar -O-

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:14

rox_en_wilvy schreef:
Letitia1991 schreef:

Op de cei's wedstrijden over 160km is het verplichte gewicht vaak minimaal 75 kilo of meer!

Maar dit is niet normaal om met zo'n paard te willen starten, heb trouwens wel vaker paarden gezien waarvan ik niet vermoede dat ze door een keuring heen kwamen en het toch gebeurde :(

Nog erger dus... :(

Maar ik ben nu toch een beetje nieuwsgierig, stel dat ik (in een parallel universum :+ ) aan zo'n topklasse zou deelnemen met mijn 45 kg, wat gebeurt er dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:15

Paard ging een dag later dood. Tussen de vetgates is alles dus kennelijk goed gegaan. Klinkt alsof het dier van vermoeidheid of om andere reden na de wedstrijd niet (meer) heeft gedronken.
Tussen de vetgates zit maximaal 40 km, meestal minder, op 160 km zijn er bijna altijd 6 lussen, dus 5 vetgates + start en de finishcontrole. Wat eveneens gebruikelijk is, is de eerste lussen het langst te maken, dus bv 36 km, en de laatste nog maar 16 of 20 km.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:16

Letitia1991 schreef:
Maar ik ben nu toch een beetje nieuwsgierig, stel dat ik (in een parallel universum :+ ) aan zo'n topklasse zou deelnemen met mijn 45 kg, wat gebeurt er dan?

Dan moet je 30 kilo gewicht meenemen (zadel plus lood).

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 06:39

Napie schreef:
Ik las vandaag dat er op die wedstrijd een paard dood is gegaan door totale uitdroging en een hersenbloeding tot gevolg. Ruiter had het paard in "bruikleen" en kon het paard niet

Pfff heftig! Dan leen je 'even' je paard uit..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:01

Muurp schreef:
Napie schreef:

Pfff heftig! Dan leen je 'even' je paard uit..

Maar de 'uitlener' had tegen de lener gezegd dat-ie er vol mee aan de bak kon, dat kon het paard prima aan. En als de lener dat dan doet, wie moet je dan de schuld geven?

Overigens dacht ik dat onbekende combinaties volgens de FEI-regels niet meer zo maar mochten starten. Tijdens de WEG in Jerez (weet even niet meer welk jaar dat was) zijn er toen ook een paar paarden fors overnomen doordat het gelegenheidscombi's waren, en toen zijn de regels bijgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:36

Is er dan geen criterium voor sportconditie?

Een dierenarts geeft toch advies of paard voldoende op sportconditie is? Dit paard heeft toch niks meer in te teren tijdens zo een rit? Dat gaat toch ten koste van de gezondheid? Na zo een rit heeft paard nog meer ingeteerd wat zijn gezondheid kan schaden..

Ik vind dit dus ook laksheid, want geen DA vind het dus de moeite om zijn nek uit te steken.

Langzamerhand krijg ik een weerzin tegen paardensport...de dieren worden door te veel gezien en gebruikt als ding..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:48

Kan wel zijn dat de waarden goed waren, maar op een dergelijk paard dien je niet eens te gaan zitten. Ik zit in het bestuur van de paardenbescherming in zweden, die zich ontfermd over in beslag genomen paarden. Ik kan je verzekeren dat dit de conditie is waarin paarden hier zonder pardon in beslag worden genomen met een verbond voor dierhouderij voor de eigenaar in de toekomst, tenzij de eigenaar kan aantonen dat er een reden is voor een dergelijke vermagering die buiten zijn macht ligt en waar in samenwerking met de d.a. aan wordt gewerkt en het paard NIET wordt belast, op geen enkele wijze.

Wat een mens mankeert om toch op een dergelijk paard te kruipen, zal ik nooit begrijpen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er endurance mee wordt gereden

FEI stond bij mij al laag aangeschreven, maar is nu beneden 0punt gekelderd.

Ik ga met Russel mee... ik word in toenemende mate Kts misselijk van de paarden'sport'.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:52

Welke endurance stal zit hier achter?
Schandalig!