Zoals Karrimh al schreef; wanneer je paard snel slijtende of gevoelige voeten heeft dan is in deze tak van sport ijzers bijna een must.
Ik neem aan dat je een paard tijdens de trainingen op verschillende ondergronden laat lopen. Wanneer het paard snel slijtende voeten/gevoelige zolen heeft dan moet dit toch al tijdens de trainingen gaan opbreken??
Ik wil hier de korte klasse 2 met Fleur gaan rijden. Voor het eerst een wedstrijd met haar op de ijzers en een klasse 2 (nou ja, klasse 2
). Ze staat voor het eerst in haar bijna 8 jarige leventje op de ijzers. Dit paard heeft drie enduranceseizoenen zonder een centje pijn blootvoets de wedstrijden gelopen. Diverse lastige wedstrijden gereden zoals Haarle lange klasse 1. Tweedaagse staptraining in de Eifel ging zelfs blootsvoets.
Maar ze loopt sinds kort bij de loopstal op een verharde paddock. Droogte (dus extra harde hoef), harde ondergrond, klein scheurtje in de hoef en winterperiode (weinig groei) hebben er toe geleid dat ze na een modelvijlbeurt op de ijzers moest.
Gelukkig liggen ze bijtijds eronder. Ze moet echt wennen aan de ijzers. Vanwege meer voorknie-actie loopt ze op dit moment niet helemaal zuiver. Ik wijt het aan spierpijn vanwege ander gebruik van been en lichaam.
Dus besluit je tot ijzers, zorg ervoor dat je dit ruim voor de wedstrijd doet.
Mark maar even een berichtje gestuurd dat het de lange K1 moet zijn. 

en heb haar al een half jaar.