endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:19

Mariekyy schreef:
plientjedres schreef:
ja ik zat ook al aan een katoentje te denken.
maar zo'n haf pad is natuurlijk ook weer super absorberend.
alleen hebben ze die niet in mijn kleur :9
ik heb een zwarte tinker en mijn vriendin een fries dus we gaan in fucia rose starten :D

Haf pad heeft ook kleur roze. Die heb ik zelf namelijk :)

oh weet je nog waar je die vandaan hebt?
ik kan ze alleen in het zwart blauw en oranje vinden :(

Mariekyy

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:34

Via goedhard.nl

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:08

Mijn paard krijgt witte plekken van de Hafpads jammergenoeg..heb een rode, bruine en oranje gehad maar allemaal weggedaan toen Beer plekken kreeg. Nu, met katoen heeft ie dat niet meer. Heb er toen in alle overbezorgdheid een osteo bij gehad en naar CountryMill geweest om mijn zadel na te laten kijken maar kwam echt door de pads.. die ik had, daar zaten van die gaatjes in, aan de onderkant. Daar bleven de haren van Beer inhangen en die braken dan af, hij had achteraan ook wat schuurplekjes.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:26

Hoi Hoi

Ook ik heb dit jaar mijn 1e echte Endurance rit uitgereden(impuls rubriek) van 29km met mn Tinker. Voorgaande trainingen heb ik per rit een opbouw van 5km gedaan, eens in de 3 weken een flinke rit van 15km op hoog tempo rijden dan weer 3 dagen rust.

Mijn Tinker had moeite om alleen op buitenrit te gaan, liep dan erg terughoudend op de rem. naarmater ik vakers alleen reed werdt mn Tinker wel voorwaartser.

Ik wil volgend jaar mn 1e klasse 1 in Ommen starten.

Ik rijd met een dressuurzadel

Afbeelding

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 04:53

oh wat leuk, nog een tinky!
helaas hebben ze ze niet meer bij gkedhard -O-
krisstelhans, wat een vervelend iets met die,pad.
maar zoals,jij het verteld is het niet heel vreemdd dat hij plekken krijgt.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:18

Leuke tinker Arjan!

Hoe bouwen jullie dat op vanaf het moment van inrijden? Ik ben hier begin dit jaar mee begonnen en we maken nu rondjes van 5-10 km, voornamelijk over asfalt. Bij 10 km moet ik dan zeker de helft van de tijd stappen en dan is hij flink aan het werk geweest (heb geen hartslagmeter ter controle, maar zie hem dan aardig pompen). Pas de laatste weken wordt zijn balans beter, dus dat was natuurlijk ook nog vermoeiend. Soms heb ik het idee dat ik wel eens wat te voorzichtig ben, maar misschien valt dat mee. Maar als ik dan hoor 5 km per keer erbij; dat gaat hij niet trekken denk ik... Maar vanzelf gaat het natuurlijk ook niet ;-). Hoe ging dat bij jullie met een koudbloed in het eerste jaar? Naar mijn idee kun je met een wat feller type paard al veel sneller km's maken.

Het gaat over een tinker van 4 met helaas ook wat kg'tjes te veel momenteel.

Ik rij trouwens met een barefoot Arizona; heerlijk zadel!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:31

HappyHorse33 schreef:
wat leuk begin me net een beetje in te lezen over endurance. Lijkt me wel gaaf met je knol zo heerlijk buiten . Kan iemand mij vertellen hoe je traint (niet schema's) maar gewoon het feit dat je dan telkens op ander terrein bent? Is dit iets dat de eerste keer (voor het paard) spannend is maar de tigste keer 'gewoon' en dus kwestie van vaak doen?

Ik denk dat je dit vooral vaak moet doen ja. Daarbij zal het ook van het karakter afhangen; het ene paard is nu eenmaal wat zelfstandiger en minder snel onder de indruk dan het andere. Denk dat het ook goed is om regelmatig met andere (steeds verschillende) paarden op pad te gaan en dan afwisselend voorop of juist achteraan te laten lopen. Dat je paard leert dat als jij op de rug zit (of ernaast loopt), jij de posities bepaald. Want op wedstrijden kom je natuurlijk ook andere combinaties tegen.

Mijn paard is zelf altijd erg met andere paarden bezig (type praatjesmaker) en toen we voor het eerst een weekendje weg gingen met een groepje was ik dan ook erg benieuwd hoe dat zou gaan. Net ingereden en nog heel weinig conditie. Voordeel van dat laatste was dat zijn praatjes wel verdwenen naarmate de rit vorderde. Uiteindelijk op verschillende plekken in de groep gereden en niet alleen vlakbij zijn vertrouwde maatje. Toch hield hij het heel goed vol (rustig gereden, maar een paar uur incl pauze) en was het dus een super leerzame ervaring. Nu nog wat vaker dit soort dingen doen :P

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:15

Heyz!

Dankje Jippie_G. Even ter info; De ritjes met per keer 5 Km opbouw is hoofdzakelijk in stap en licht drafwerk. ter afwisseling doe ik eens in de zoveel tijd een kortere rit op hoger tempo.

Ik woon zelf in t hoge noorden van friesland, qua ondergrond structuur is het overal gelijk gronds! ik probeer zoveel mogelijk onregelmatige ondergronden mee te pakken voor de balans training.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:25

Arjan1983 schreef:
Heyz!

Dankje Jippie_G. Even ter info; De ritjes met per keer 5 Km opbouw is hoofdzakelijk in stap en licht drafwerk. ter afwisseling doe ik eens in de zoveel tijd een kortere rit op hoger tempo.

Ik woon zelf in t hoge noorden van friesland, qua ondergrond structuur is het overal gelijk gronds! ik probeer zoveel mogelijk onregelmatige ondergronden mee te pakken voor de balans training.

Waarom zou je ineens 5 km er bij op gooien.
Denk eens aan een opbouw van 10% over je gem aantal km's dat je per week maakt.

Tonkie heeft daar een mooi schema voor.

http://tonkie.home.xs4all.nl/

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:43

Attitude schreef:
Arjan1983 schreef:
Heyz!

Ik heb puur naar mijn eigen creatieve gevoel geluisterd, En jah 5km per xr extra pakte voor mn tink best goed uit. Nu is elk paard anders qua basis conditie.

Ik doe heel veel stap ritten met mn Tinker, daar ik zelf ook met mn eigen fysieke gesteldheid rekening moet houden.

dank voor je info topic, ga ik na lezen!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:30

Attitude schreef:
Arjan1983 schreef:
Heyz!

ik snapte hem ook al niet, de achterliggende gedachte >;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:31

Arjan1983 schreef:

ligt misschien aan mij: maar zit je daar nou heel erg scheef of lijkt het maar zo :o

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 02:53

Karrimh schreef:
Arjan1983 schreef:

ligt misschien aan mij: maar zit je daar nou heel erg scheef of lijkt het maar zo :o

Ben scheef en krom(scoliose in mn rug) maar zit wel op t middelpunt van het zadel!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:52

Het zal per paard ook wel verschillen hoe snel je kunt. De 10% per keer erbij lijkt me wel een mooie houvast.

Nou ja, ik moet eerst maar eens op zoek naar een fietsmaatje om te oefenen met het alleen op pad gaan. We zitten hier meteen in het (grote) verkeer namelijk.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:50

Arjan1983 schreef:
Ben scheef en krom(scoliose in mn rug) maar zit wel op t middelpunt van het zadel!

Reed jij ook in Grolloo? Respect hoor, dat je ondanks de scoliose je passie niet opgeeft!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:54

Arjan1983 schreef:
Karrimh schreef:

Dan heb ik super veel respect voor je _/-\o_ je bent een voorbeeld voor velen

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:05

Navy schreef:
Arjan1983 schreef:

Reed jij ook in Grolloo? Respect hoor, dat je ondanks de scoliose je passie niet opgeeft!

Neeh helaas niet, ik had Grolloo wel op de planning staan.

Kan zijn dat je mij in Ommen als vrijwilliger bent tegen gekomen en of Wateren in de Impuls.

Zie dat jij een Amerikaanse Draver hebt dat was ook 1 van de rassen die ik op de nominatie lijst had. Heeft jou amerikaan aanleg voor de laterale gangen? en welke afstamming heeft ie?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:05

Arjan1983 schreef:
Neeh helaas niet, ik had Grolloo wel op de planning staan.

Kan zijn dat je mij in Ommen als vrijwilliger bent tegen gekomen en of Wateren in de Impuls.

Zie dat jij een Amerikaanse Draver hebt dat was ook 1 van de rassen die ik op de nominatie lijst had. Heeft jou amerikaan aanleg voor de laterale gangen? en welke afstamming heeft ie?

Wateren was het ja!

Mijn Draver is vorig jaar helaas ingeslapen. Heerlijke merrie, zonder papieren, maar beschikte idd over tolt en telgang. Na 11 seizoenen endurance zijn we gestopt! Tot 125km gereden.
Inmiddels een nieuw project gevonden in mijn Fjord Fjellko!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 01:31

Arjan1983 schreef:
Hoi Hoi

Ook ik heb dit jaar mijn 1e echte Endurance rit uitgereden(impuls rubriek) van 29km met mn Tinker. Voorgaande trainingen heb ik per rit een opbouw van 5km gedaan, eens in de 3 weken een flinke rit van 15km op hoog tempo rijden dan weer 3 dagen rust.

Mijn Tinker had moeite om alleen op buitenrit te gaan, liep dan erg terughoudend op de rem. naarmater ik vakers alleen reed werdt mn Tinker wel voorwaartser.

[ Afbeelding ]

Wat LEUK dat jij ook met endurance bent begonnen :D Misschien moeten we eens samen rijden, lijkt me leuk. *\o/* Ik wil volgend jaar weer mee doen met mijn nieuwe troef. (is nu nog maar net 4, nog niet verkeersmak, maar kan nog ff oefenen dus :P)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:27

Faline schreef:
Arjan1983 schreef:
Hoi Hoi

[ Afbeelding ]

Wat LEUK dat jij ook met endurance bent begonnen :D Misschien moeten we eens samen rijden, lijkt me leuk. *\o/* Ik wil volgend jaar weer mee doen met mijn nieuwe troef. (is nu nog maar net 4, nog niet verkeersmak, maar kan nog ff oefenen dus :P)

Is goed en lijkt mij zekers gezellig. moeten maar eens afspreken!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:32

Jippie_G schreef:
Het zal per paard ook wel verschillen hoe snel je kunt. De 10% per keer erbij lijkt me wel een mooie houvast.

Nou ja, ik moet eerst maar eens op zoek naar een fietsmaatje om te oefenen met het alleen op pad gaan. We zitten hier meteen in het (grote) verkeer namelijk.

1 Tip; Het is zekers verstandig een fietsmaatje mee te nemen, maar maak er niet de gewoonte van dat je fiets maatje altijd naast je fiets of voor je()daan gaat je paard weer op de fietser steunen) Dus veel afwisselen met dat jij zelf ook zelfstandig voor oprijd!

Mijn tinker is opgevoed en opgegroeid op de buitenritten met een fietsmaatje en of ander paard. het was erg wennen voor hem om zelfstandig alleen te lopen op buitenritten.....

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 13:34

Rijden jullie met of zonder ijzers?
ik rij nu zonder en haar hoeven zijn echt bikkel hard, maar kan me voorstellen dat ze sneller slijten met zulke afstand en.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 13:41

http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 169c51.jpg

Norton Air Zadeldek 

Norton air sjabrak met ingebouwde schokdemper. 
PVC zadeldek met honingraat structuur voor een zeer goed koel effect. 

Het materiaal voelt rubber achtig aan met gaatjes zodat zweet word opgezogen en naar de bovenzijde word getransporteerd waar het kan verdampen. 
Zeer geschikt voor zeer intentensief gebruik. 
Is met water en zeep af te spoelen. 
Voorzien van klittenband sluitingen. 

Kleuren: Neon groen, oranje, bruin, en fluo roze.  

wat denken jullie van dit sjabrak?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:25

Ik rijd mn tink zonder ijzers elke afstand en ondergrond. maar mijn Tink staat wel in een box met verharde uitloop waardoor zn hoeven zich aanpassen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:13

Die van mij staat op ijzers. Eerste paar wedstrijden zonder maar een keer een B en een keer een C op locomotie bij de nakeuring..toen op ijzers en altijd A-tjes op de nakeuring. Beer's hoeven slijten sneller dan dat ze groeien en ik rijd gewoon teveel om zonder ijzers te kunnen. Er zijn genoeg paarden die het op blote voeten goed volhouden!