Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Duhelo schreef:Somebitch schreef:En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.
Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn..het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.
Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.
sommige paarden lopen gewoon door een hack, en zijn op een trensje wel perfect te rijden, soms is het paard gewoon te slim
Somebitch schreef:Duhelo schreef:Somebitch schreef:En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.
Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn..het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.
Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.
sommige paarden lopen gewoon door een hack, en zijn op een trensje wel perfect te rijden, soms is het paard gewoon te slim
Er doorheen lopen alla. Maar niet te sturen zijn? Daar geloof ik niet in..
dus dat probleem is te verhelpen.
Somebitch schreef:Daarom zeg ik probeer het eens na 10 km of langer...
Als je hack omklapt past hij niet goed. Ik heb dit ook gehad. Maar nu ik een hoofdstel heb met hack die perfect aansluit heb ik er nooit meer last van gehad.dus dat probleem is te verhelpen.
)
Ibbel schreef:Ashkerlon schreef:Ik kreeg via pb de tip om haar een dag met bit op stal te zetten, zodat ze wel moet drinken met bit in... maar dat is ook weer zo... tjah... onvriendelijk?
Ha, dat zou mijn volgende suggestie zijn geweest. Dun bitje in, en laat maar lopen. Je vraagt geen inspanning, dus zo 'gemeen' is het nou ook weer niet.
Somebitch schreef:En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.
Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn..het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.
Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.
Bovendien zit ze met een ingebouwde GPS. Vraag me niet hoe ze het doet. Maar ze weet ALTIJD feilloos aan te geven wat de korste route is naar huis of startpunt. Dus ook als je al x-aantal km gereden hebt. Zodra het pad draait in de richting van het startpunt, gaat de gas er op. Draai je weer weg van het startpunt, dan is ze niet voorruit te branden. Ook op volledig onbekend terrein. Heel handig als je verdwaald op een dagtocht, niet zo handig op een uitgestippelde wedstrijd waar je een gemiddelde snelheid probeerd te houden. 
smurffie schreef:Een pelham is het scherpste bit dat er ongeveer bestaat dus ik mag hopen dat je paard dan op de pinken gereden kan worden.
.
pelham is ook de noodstop 

magda_90 schreef:[/quote]Daar ben ik het niet mee eens. Als de pelham met twee teugels gebruikt wordt, heeft hij met de bovenste teugel nagenoeg eenzelfde werking als een trens en kun je de onderste teugel erbij nemen om iets duidelijker in te komen voor het geval dat.
Offtopic, als scherpste bit denk ik eerder aan zaken als http://paardenbitten.nl/images/Overig/198.jpg. Die zijn al scherp als de ruiter er nog niet eens aan zit.
smurffie schreef:Daarnaast ga ik niks meer zeggen. Ik persoonlijk vind het vrij naief om niet naar de ruiter te kijken als deze zo'n bit nodig heeft. 99,5%van de problemen is een fout of spiegeling van de ruiter.