Endurance Kootwijkerbroek + fanatieke beginnersvragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:53

Ik ben wel zenuwchtig voor die controles vooraf. Mijn paard kan zich nogal druk maken op vreemd terrein, dus stel nou dat de hartslag dan hoger is als 60, dan ben ik helemaal voor niks daar heen gekomen.
Achteraf een te hoge hartslag maakt me dan niet zo veel uit, het gaat om de lol van het mee doen :)

Wat mij trouwens wel opvalt als ik de informatie online en hier op bokt lees. Dat sommige enduranceruiters (die die info schrijven) hun sport doen overkomen alsof het een zeer exclusief clubje is en het moeilijk is om erbij te komen (vb. niet ieder paard kan het dus dan niet mee doen, je moet dit,dat,zus,zo trainen voor je op wedstrijd gaat etc) :?
Terwijl de sfeer onderling juist heel goed schijnt te zijn (in tegenstelling tot dressuur/springen), maar als 'buitenstander' merk ik dat nu nog niet zo veel.

Hilli

Re: Endurance Kootwijkerbroek + fanatieke beginnersvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:07

Wat in de endurance denk ik meespeelt is dat het een relatief onbekende tak van sport is.

Op maneges (of andere plaatsen waar je leert rijden) krijg je vaak nog wel iets mee van hoe je kunt beginnen aan dressuur of springen en wat voor een paard daar het meest geschikt voor is. De endurance komt niet aan bod, dus is het heel erg nieuw als je eraan begint.

Ja, ieder paard kan meedoen aan de endurance, maar ook: welke ambitie heb je? Wil je gewoon lekker rijden, dan kan dat met elk paard en een beetje training. Wil je de nieuwe wereldkampioen worden, dan zal je heel veel geld, tijd en energie moeten investeren.

Waar beginners in de endurance denk ik het meest op vastlopen - als ze dus vastlopen- is onvoldoende voorbereiding: de afstand van 25 kilometer blijkt verder dan gedacht, entingen zijn niet in orde of ze hebben geen idee wat ze na aankomst op het terrein moeten doen.

Ik denk dat geschreven woord ook hard kan overkomen, vaak zal de bottomline van de tekst zijn: bereid je goed voor, dat is écht het halve werk en lees alle informatie goed door! Ik weet zeker dat het niet zo bedoeld is in elk geval. Waarom is het anders zo'n gezellige sport? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:15

Dispar_Vulgo schreef:
Ik ben wel zenuwchtig voor die controles vooraf. Mijn paard kan zich nogal druk maken op vreemd terrein, dus stel nou dat de hartslag dan hoger is als 60, dan ben ik helemaal voor niks daar heen gekomen.
Achteraf een te hoge hartslag maakt me dan niet zo veel uit, het gaat om de lol van het mee doen :)

Wat mij trouwens wel opvalt als ik de informatie online en hier op bokt lees. Dat sommige enduranceruiters (die die info schrijven) hun sport doen overkomen alsof het een zeer exclusief clubje is en het moeilijk is om erbij te komen (vb. niet ieder paard kan het dus dan niet mee doen, je moet dit,dat,zus,zo trainen voor je op wedstrijd gaat etc) :?
Terwijl de sfeer onderling juist heel goed schijnt te zijn (in tegenstelling tot dressuur/springen), maar als 'buitenstander' merk ik dat nu nog niet zo veel.

Ik snap je gevoel wel hoor. :j Heb jaren lang endurance gereden en ben klasse III startgerechtig maar wel heel lang het gevoel gehad alsof je niet makkelijk 'er bij hoort'. Ondanks dat is een wedstrijd heel gezellig, vooral als je jezelf gezellig opstelt. Durf te vragen maar lees je ook goed in, als je een beetje weet wat er van je verwacht wordt is een wedstrijd al veel makkelijker.
Niet bang zijn voor de voorkeuring, ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat een paard op een te hoge hartslag bij aanvang is afgekeurd? Laat hem maar even kijken en wennen en zie ook dat als een leer moment. De DA ziet heus wel of je paard zich druk maakt of niet en kan proberen daar rekening mee te houden. Zorg wel dat je paard keurbaar is, de DA gaat echt zijn leven niet wagen om jouw paard te kunnen keuren, en dat soort paarden lopen er wel bij.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:49

Veel is hier al gezegd. vlak voor de wedstrijden komt bij eigenlijk elke wedstrijd ook een boekje online te staan. Hierin staat ook altijd heel veel nuttige informatie. Ook worden korte de meest relevante stukken uit het regelement weergegeven.

het verbaasd mij dat buitenstaanders / nieuwelingen het idee hebben dat endurance een exclusief clupje is eigenlijk, ben wel benieuwd hoe dat komt. Endurance is juist heel makkelijk te beoefenen (kennismakingsklasse, je hoeft niet eens lid te zijn / veel informatie beschikbaar / met ieder normaal getraind paard is korte klasse I prima te doen). het is alleen net waar je ambities liggen en je moet natuurlijk wel goed je paard in de gaten blijven houden, rijd je 2x per week een rustig ritje kun je niet verwachten dat je op de wedstrijd helemaal los kan gaan een hoge gemiddelde snelheid kunt rijden.

Verder heb ik altijd veel vrijwilligerswerk gedaan op de wedstrijden, zoals anderen ook al zeiden leer je hier heel veel van, maar daarnaast leer je ook mensen kennen en doe je dus ook leuke endurance contacten op.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:45

Bedankt voor de begripvolle reacties! Al die artikelen en vast goed bedoelde raad, schrok me nogal af!
Ik start niet voor niks in de kennismakingsklasse, dus het zal zeker niet allemaal perfect gaan, maar daar is die klasse toch ook voor?

Hilli, daar heb je wel een punt ja. Endurance is niet zo heel bekend. Ik heb echt 0,0 ambities in endurance :') Het lijkt me leuk het eenmalig te doen, want nu is mijn oude betrouwbare paard nog fit (artrose) en na de zomer krijg ik het super druk met masterjaar, dus het is een beetje nu of nooit.
Wat betreft de voorbereiding.. Ik heb een app op m'n telefoon en hou nu ook regelmatig bij hoe ver ik rij, dus daar zal ik me in ieder geval niet op verkijken.

Judith, bedankt! Die voorkeuring valt wel mee dus?
Ik heb een schat van een paard hoor, zeer makkelijk te benaderen door anderen, alleen erg kijkerig.

Merel, in de theorie is het inderdaad heel makkelijk deel te nemen, daarom heb ik me ook aangemeld. Maar er zijn nogal veel (vast en zeker goed bedoelde) 'horror' verhalen op internet te vinden. Wat ik al eens tegen gekomen ben (vrij geinterpreteerd en hoe het op mij overkomt als endurance-leek):
- zelfs bij een kennismakingsklasse kan een paard uitgedroogd raken, dus je moet hem vooraf leren drinken uit emmer
- het is zeeeeer aan te raden om als vrijwilliger op een wedstrijd te helpen voordat je mee gaat doen (anders word je wedstrijd waarschijnlijk geen succes)
- als je paard afgekeurd word op de de nacontrole, moet je net zo lang op het terrein blijven tot de dierenarts zegt dat je mag gaan.
- het rennen aan de hand, koelen, door vreemde mensen laten benaderen etc moet allemaal vooraf geoefend worden (anders sta je voor gek en word je wedstrijd geen succes)

Maar dan denk ik bij mezelf.. Wat is er mis met gewoon er heen gaan en wel zien hoe het loopt? Ik ben niet uit op prijzen etc, maar wil gewoon een leuke rit maken met m'n paard. En als er dan wat dingen mis gaan, so be it! :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:59

Dispar_Vulgo schreef:
Maar er zijn nogal veel (vast en zeker goed bedoelde) 'horror' verhalen op internet te vinden. Wat ik al eens tegen gekomen ben (vrij geinterpreteerd en hoe het op mij overkomt als endurance-leek):
1- zelfs bij een kennismakingsklasse kan een paard uitgedroogd raken, dus je moet hem vooraf leren drinken uit emmer
2- het is zeeeeer aan te raden om als vrijwilliger op een wedstrijd te helpen voordat je mee gaat doen (anders word je wedstrijd waarschijnlijk geen succes)
3- als je paard afgekeurd word op de de nacontrole, moet je net zo lang op het terrein blijven tot de dierenarts zegt dat je mag gaan.
4- het rennen aan de hand, koelen, door vreemde mensen laten benaderen etc moet allemaal vooraf geoefend worden (anders sta je voor gek en word je wedstrijd geen succes)

Ik ga je helpen met wat nuances! :)

1 - ja, uitdroging kan, maar dan heb je wel héél veel meer verkeerd gedaan. Je paard heb je dan al in een eerder stadium in de wedstrijd overvraagd en waarschijnlijk is het ook nog een 35 graden, extreem vochtig - eigenlijk iets wat dus nooit gebeurt. Dat je paard uit een emmer kan drinken is wel handig uiteraard.
2 - Als vrijwilliger krijg je wel heel goed mee wat er op een wedstrijd gebeurt. Je goed voorbereiden vind ik een pré, maar wedstrijdverslagen lezen, regels goed doornemen en de vragen stellen waar je daarna geen antwoord op weet kan je ook al heel ver brengen.
3 - Klopt, maar alleen als er echt wat mis is. Loopt je paard niet rad bij de nakeuring, dan mag je gewoon naar huis. Is je paard metabool (darmgeluiden, hartslag, slijmvliezen) niet goed, dan zit je wel aan een aantal nacontroles vast. Dat doen de DA's niet om je te pesten, maar voor het welzijn van je paard. Je loopt alleen kans op die situatie in heel extreme gevallen.
4 - Wat basisdingen oefenen kan geen kwaad: een dierenarts wordt met voordraven niet graag omver gelopen, het is vervelend als je paard trapt naar de stethoscoop enzovoort. Paarden kunnen erg schrikken als er ineens een plens water uit een fles over de hals komt en daarbij zichzelf, andere paarden of omstanders verwonden.

Kortom: als je je goed voorbereid (en daar ben je nu al mee bezig!) en je paard is voldoende netjes opgevoed, dan hoef je je echt geen zorgen te maken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:38

Het zijn waarschijnlijk enkel tips en echt niet zo bedoeld zoals het op jou overkomt...

Als je wilt koelen bijvoorbeeld is het gewoon handig als je dat geoefend hebt. En heb je dat niet geoefend sta je echt niet voor l*l hoor.
Ik heb voor mijn eerste wedstrijd me goed voorbereid, voordraven had ik geoefend en koelen had ik een beetje geoefend. Reglement had ik doorgelezen en ik had verslagen van anderen gelezen.
Voodraven ging opzich vrij netjes. Voorkeuring was een ramp, de eerste keer op ander terrein en ze kon niet stilstaan.
Koelen met kannetjes was ook absoluut geen succes, ik gooide meer over mezelf heen dan over haar toen ze ene poging deed om weg te springen voor al dat water. En op de P/A controle (zit er nu inmiddels niet meer in) werden we afgekeurd op een te hoge hartslag dus waren we halverwege al klaar.
En toch was ik verslaafd! Ik vond de sport superleuk en al ging de eerste wedstrijd niet super, de tweede ging fantastisch! O en overigens hoef je je ook echt geen zorgen te maken als je paard niet drinkt op de wedstrijd. Dat komt vanzelf wel als de afstanden langer worden of het wordt warmer. Als ze echt dorst krijgen gaan ze vanzelf drinken ;)

Ik heb nooit het idee gehad dat er een 'vast clubje' is. Je kan zo met iedereen meerijden en vragen stellen.
Je leert heel gauw mensen kennen die je dan vaker tegenkomt op wedstrijden alleen maar gezellig.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:05

Hilli schreef:
...

Kortom: als je je goed voorbereid (en daar ben je nu al mee bezig!) en je paard is voldoende netjes opgevoed, dan hoef je je echt geen zorgen te maken.

Dát schrijven ze dan weer niet :D

Maar voor jullie zal het ook wel weer lastig zijn om het vanaf een echt beginnersstandpunt te zien.
Want als kim schrijft 'als je wilt koelen is het handig als je dat geoefend hebt'. Maar dan denk ik.. waarom zou ik koelen? (aannemend dat je koelen onderweg bedoelt?)
Tijdens de training koel je toch ook niet onderweg?
En na de rit afspoelen/sponzen/emmer eroverheen gooien, dat doe ik normaal ook al :D

Eergister heb ik 'geoefend' met dat draven, omdat op een site stond dat dat 'moest' (inclusief zweepje of iemand met longeerzweep erachter). Nou m'n paard liep me vierkant uit te lachen, want die is zo netjes opgevoed dat ze gelijk de eerste keer keurig met me mee rende :')

edit: Poeh ik keek even op je profiel Kim... 80 km :wow:

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:05

MissPippin schreef:
Karrimh schreef:
Ik organiseer binnenkort een Endurance clinic voor nieuwkomers, misschien een idee :)*

waar? graag meer info! Heb nu 2 wedstrijden gereden, heb ik er dan evt nog iets aan?

is een eigen topic over en is voor iedereen geschikt

[TEN] Endurance clinic voor nieuwkomers

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:08

Koelen onderweg is in de klasse 1 echt geen must. Je kan prima zonder groom rijden.
Ikzelf vind koelen onderweg heel prettig, smurf kan dan beter haar warmte kwijt en ik merk dat ze gelijk weer frisser is na een groompunt.
Daarnaast wordt de afstand voor je gevoel korter, ik rij van groompunt tot groompunt.
In de vetgate/finish is het wel onwijs handig. Met een spons is ook zo banketstaaf. Met een kan water gaat koelen een stuk sneller en efficienter! Kent je paard het dan niet dan werkt koelen niet als ze er stress van ondervinden gaat die hartslag echt niet zakken...
Maargoed alles wat jouw paard al kan hoef je niet meer te oefenen natuurlijk. En niks moet....

Volgende week mogen we weer 80 km starten :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:12

De meeste mensen die Endurance niet kennen denken dat het gewoon een buitenritten is en verdiepen zich niet in onze sport en regelementen. Er zijn zoveel kennismakingsklasse deelnemers die er op de voorkeuring uitliggen wegens geen geldige entingen en zo kan ik nog wel even doorgaan....
Daarom is het juist goed dat mensen oa hier de vragen stellen om je wel goed voor te bereiden en wij dan gelijk met een heel verhaal komen, omdat we allemaal DIE 1e keer nog weten en ook niet wisten hoe alles ging. Je kunt veel lezen en soms alsnog dingen in de praktijk vergeten ;)

We bedoelen het allemaal goed als de nieuwkomers er maar niet te gemakkelijk over denken ;)

Soms hoor je wel eens: lukt dressuur en/of springen niet? Ach, je kunt altijd nog Endurance nog doen. Alsof het dus nix is en/of voorstelt.....

Vandaar

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:00

Ik ben in Ermelo samen met een stalgenootje de impuls/kenningsmakings klasse gestart.
Wou al zo lang mee doen maar het was een sprong in het onbekende.. Wist niet hoe, wat, waar.. Ook al lees je veel het is en blijft onbekend. Sprong vroeger veel en na een val op het dressuur gestort. Onze arabier ingereden die dressuur gewoon niet echt leuk vind en ik meer in het bos te vinden was. Toen mijn stalgenoot hoorde dat ik wou starten bood ze aan om samen te starten en toen hebben we ons ook gelijk ingeschreven.
Dus zal als beginners zicht mijn ervaring vertellen.. misschien krijg je dan een beetje een idee hoe onze dag verliep.. (dus als iemand daar niet in geïnteresseerd is hoef je het eronder niet bij te lezen :+ )

Mijn tip als beginner. Neem vooral ruim de tijd om lekker uit te vinden hoe, wat en waar.. vooral bij de eerste keer. Bij ons liep dat helaas mis namelijk.
De paarden vertikte namelijk beide om de trailer in te gaan. Had trailerladen wel wat ruimer berekend kwa tijd maar dat ze beide het vertikte had ik niet op gerekend.
Bij aankomst zijn we gelijk naar het secretariaat gegaan om aan aan te melden. Daar vroegen we gelijk hoe en wat veder.. (Vraag gerust iedereen is daar zo vriendelijk en helpt je waar ze je kunnen helpen.) En we keken op een tv waar info gegeven werd (erg handig) die bij het secretariaat stond.

We gingen de paarden halen voor de voorkeuring. We moesten even wachten omdat er veel waren die op dat moment aangeboden werden. Lieve Merrie van stalgenootje stond, door hengstigheid op mijn ruin, niet makkelijk stil en wou al helemaal niet bij hem vandaan.. :') dat koste ook weer wat tijd. Het lopen op de monsterbaan stelt ook niet veel voor ik heb echt een geit die met dat soort dingen nou niet echt enthousiast mee loopt maar het was goed genoeg. Beide paarden waren goed dus liepen we weer terug.
Opeens kwamen we tijd tekort. Paarden moesten we direct opzadelen.

We kwamen een kwartier te laat aan start!! Een kwartier is veel! Kom ruim optijd bij de start want de starttijd die je gekregen hebt is ook daadwerkelijk je starttijd. We hebben op een heerlijk tempo door gereden, soms reden we even mee met andere en toen onze pony's wat eng vonden mochten we gerust aanhaken bij wat ervaren paarden zodat onze paarden met ze mee liepen. De ene keer hielden wij een hek voor diverse ruiters op en de andere keer was het andersom. Zodra je rijd, bij een groepje beland, achter iemand aan rijd, alleen rijd.. het lijkt gewoon zodra je rijd voor de rest allemaal vanzelf te gaan.. (dus bedoel het niet van dat je niks meer hoeft te doen maar op een geven moment heb je door hoe alles in zijn werk gaat en rijd je makkelijker de rit door) Je moet alleen wel aan jezelf en je paard denken. Er was een groepje met een hoger tempo die volgens mij ook een hogere klasse reden dus die reden langzaam bij ons vandaan wij gingen niet met ze meerijden en hielden het bij ons eigen tempo.

Bij het groompunt hadden we te lang getreuzeld. Wij namen gerust even pauze :') Maar goed weten wij veel.. Begon met een jas uit doen.. paard laten drinken... tot echt tijd nemen. Maar de paarden hadden daarna er weer vol lop zin in en reden we weer veder op een hoger tempo. De laatste km-ters lekker gestapt met de paarden.. Wij hadden geen idee hoe lang hun herstel moest zijn.
Konden ze daarom ook direct aanbieden. De nakeuring was ook prima, nog een lagere hartslag dan aan het begin van de rit.
We hebben niet gewacht op de prijsuitreiking voor je vetkaart aangezien we daarna ook nog een 1,5 uur bezig zijn geweest om de lieve beestjes weer op de trailer te krijgen. (lopen er normaal bijna altijd in.. GRRRR) Neem dus een envelop mee met postzegel zodat ze de kaart thuis sturen als je dat wilt.
In de avond op internet gekeken en de uitslagen stonden online.. Was desondanks met min 15min achterstand toch nog 7e van de 15 deelnemers geworden.. Was toch stiekum wel trots :o :D
Wij hebben dus ook niet tijd en afstanden en dergelijke berekend. Dacht namelijk dat dat ook moest en wist daarom ook niet zo makkelijk hoe en wat. Voornamelijk gedraafd, soms een galopje genomen en op bepaalde stukken even gestapt.. Maar zoveel mogelijk een tempo aangehouden. We hebben wel paar keer berekend of we niet té hard of te sloom reden. Want bij de start zeiden ze dat wij behoorlijk moesten doorrijden als we het wouden halen vanwege onze late start
Dus maak je daar niet druk om.. De Vets die bij de controles staan hebben ons ook diverse dingen uitgelegd omdat we er gewoon naar vroegen. Leuke dames :D

Wij willen 11 augustus ook weer starten, heb me nog niet opgegeven aangezien ik dan eigenlijk op vakantie ben (Ardennen met het gezin) Maar twijfel echt om even een weekend heen en weer te rijden.. Wil zo graag weer starten..
Het is echt verslavend.. en ben benieuwd wat en hoe ik kan rijden als ik wel op tijd start.. :P
Hoop dat je hier wat aan hebt.. De echt kenners hebben al de vragen beantwoord waar ik ook veel aan heb maar geef je gewoon op het loop allemaal vanzelf .. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 08:56

@ Dispar welke wedstrijd had je in de planning om te starten?

Gewoon lekker doen joh, als je paard gezond is, goed is opgevoed en je alles goed heb voorbereid moet je vooral niet vergeten te genieten. Wie weet kom je met blaren op je handen en brandplekken op je knieën thuis. Wie weet was het een groot succes en ben je heel erg tevreden. Hoe dan ook kan je achteraf zeggen dat je het in ieder geval geprobeerd hebt. En ook met blaren op je handen kun je genieten. :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:22

Elmars, super bedankt voor je verhaal! Heel leuk om te lezen :D

Judith, ik start ook 11 aug in Kootwijkerbroek net als TS.
Blaren op m'n handen, van m'n paard inhouden? :P Eerder blaren op m'n billen hahahah
M'n paard heeft wel artrose in d'r voorbenen, maar laatste keer dat ze daar echt last van had was 1,5 jaar terug. Dus ik verwacht dat dat geen probleem is. Hooguit dat ze de volgende dag wat stijver is als normaal.

Karrimhs, vriendin zei ook waarom doe je niet mee aan enjoy the ride? Maar ik vind juist het competitie deel leuk! Beetje doelloos rond hobbelen is niks voor mij