Conditie problemen / Hartslagmeter trainin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:28

Djilna schreef:
Hm 4 weken lang 1 om 1 is wel héél weinig. Ik zou eigenlijk per week wel wat erbij doen.
Dus bijv:
week 1: 3dgn 1 draf-1 stap (15x =30min totaal)
week 2: 3dgn 2 draf-2 stap (8x =32min totaal)
week 3: 3dgn 3 draf-2 stap (7x =35min totaal)
week 4: 3dgn 4 draf- 2 stap (6x = 36min totaal)
En elke week goed in de gaten houden hoe ze het doet en evt een stapje terug als je twijfelt.

Dat bedoelde ik ook, en je kunt ook nog eerst de tijd uitbouwen naar een uur 1 min/1 min voordat je de draf uitbouwt. Zolang je maar of de tijd of de intensiteit ophoogt. Niet allebei tegelijkertijd.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:10

MariekeB schreef:
Meloves schreef:
En anders eens iemand erop zetten en jij met de fiets ernaast. Kijken wat dat met de hartslag op zich doet. Ik heb eens gehoord van een combinatie dat het dier de druk van de ruiter voelde en daar slecht tegen kon. Het is de moeite waard. Of dat ze juist meer steun heeft met iemand op de fiets er naast of een ander paard erbij.

buiten met een ander paard erbij is ze absoluut veel relaxter.
Bedoel je met druk van de ruiter , het gewicht of dat de ruiter druk zet op het paard om iets te doen ?

Maar dat lost haar vreemde conditie probleem nog niet op helaas.

Dit was meer met de hartslag bedoeld. En het gevoel dat de ruiter overbrengt op het paard (dat kan vanalles zijn, paarden voelen alles, als een mens een interne spanning heeft kan dit al overgebracht worden op de hartslag).
Inderdaad losstaand van het conditie verhaal. Je geeft al aan dat ze veel meer relax is met een ander paard erbij.

Zelf zou ik ook zonder hartslagmeter trainen. Gebruik maken van haar looplust als ze met anderen op pad gaat en zoveel mogelijk buiten (wat ze leuk vindt).

Anoniem

Re: Conditie problemen / Hartslagmeter trainin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:51

@ibbel en @djilna helder. En idd niet en tijd en intensiteit . Ik houd wel hartslagmeter erbij... Dol op getalletjes :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:52

Ibbel en ik dachten inderdaad hetzelfde. Alleen zou ik gek worden van een uur lang 1 om 1 :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:39

Hahaha ja ik ga er vast gestoord van worden, maar als de wat "normalere" manier niet werkt dan maar wat drastischer. :) ( tien minuten stap 2 minuten draf, 2 stap, 2 draf. 2 stap, galopje links, stap, galopje rechts stap. Weer de 2,2,2 en dan uitstappen is nu het maximale) ,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:16

Wat je in ieder geval kunt verbeteren is na de galop nog 2 minuten uit te draven en niet meteen te stappen. Dat helpt opgebouwd melkzuur te verbranden om spierpijn en verzuring te voorkomen.
Of de galop voorlopig gewoon niet mee te nemen. En als je galoppeert, hou het dan bij een handgalopje van 16-17 km/u.
Oh, en draaf op jouw tempo, niet wat je paard aangeeft. 12 km/u is een mooi tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:46

@ibbel, excuus uiteraard draaf ik even na het galopperen maar inderdaad geen 2 minuten.
Ik ga me volledig aan het strakke 1/1 schema houden en vanuit daar opbouwen want bovenstaande heeft al 2 jaar niets opgeleverd.

Galop neem ik nog even niet mee, maar zal het over een op het door jou aangegeven tempo gaan doen ( goed idee ) . Hard galopperen doet ze maar in de wei :)
Ik ga op haar draf tempo letten. Ik rijd buiten altijd wel met GPS, maar kijk dan meer naar gemiddelden.

@ dank allemaal, ik ga dit topic vanavond nog een keertje doorspitten en zal eens een trainingsschema ervan maken voor de komende maand. eerst in tijd opbouwen tot 45 minuten , dan wat in intensiteit ( want van een uur draf stap draf stap... wordt ik wellicht een beetje doorgedraaid na een maand :D )

Mochten jullie geïnteresseerd zijn dan plaats ik geregeld een update hier.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:48

En er is nog even iets waar ik me in ga verdiepen : panting ..
Als ik iets dom van mezelf vind is dat ik daar niet mee bezig ben geweest. Ach die term komt wel eens langs... nooit bij stil gestaan dat het dat is wat ze doet.

Har snelle ademen als ze zo "moe" is is voor een groot deel met haar flanken.. en niet een beetje. 125 per minuut na een handgalop van ruim een minuut.
Zweten doet ze amper, ja als we klaar zijn , tijdens het afzadelen en na verzorgen.

Dank voor de tip.. ik ga me ook daar eens in verdiepen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:57

Panten is niet een indicatie van moe, maar van het heet hebben. Panten doen ze om de warmte sneller kwijt te raken via ademhaling. Dat je Haf dus zo stil valt na wat tempo kan ook een kwestie zijn van het te warm krijgen tijdens het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:35

Djilna schreef:
Panten is niet een indicatie van moe, maar van het heet hebben. Panten doen ze om de warmte sneller kwijt te raken via ademhaling. Dat je Haf dus zo stil valt na wat tempo kan ook een kwestie zijn van het te warm krijgen tijdens het werk.

Yep dat weet ik. Panten is warmte niet goed kwijt kunnen.

Maar als dat de oorzaak is ipv een slechte conditie... dan is dat beter op te lossen met in de zomer gewoon standaard een fles water over de hals voor we beginnen en in de winter deels scheren.

Ik had dit topic eerder moeten openen :D
Je gedachten op een rij krijgen in gesprek met anderen gaat veel beter , dan in je eentje blijven doorpiekeren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:54

Zelf trek je ook niet zo makkelijk een sprintje met een winterjas aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:59

Afbeelding

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:10

Ik scheerde hierom bij de IJslanders altijd de borst en de onderkant van de hals. Kunnen ze nog steeds prima zonder dek naar buiten. En ze kunnen hun warmte zoveel beter kwijt.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:14

Oja en de app Impetus is handig, die kun je instellen zodat je na bijvoorbeeld 1 minuut een piep hoort, dan na 2 minuten weer een piep. Heel handig met hardlopen, wellicht ook met paardrijden.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:32

Misschien kan je gewoon beginnen met een uur goed doorstappen?
Is erg goed voor de conditie en aangezien je zelf aangeeft dat ze na een minuut draven al last heeft, zie ik haar toch geen uur of halfuur dit volhouden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:42

Het zwaar ademen herken ik enorm van mijn eigen haf. Dat dit panten heet is voor mij nieuw.

Ik scheer tegenwoordig standaard de hals en borst er uit in november. Hierdoor merk ik gelijk dat ze een stuk voorwaardser is en veel minder staat te pompen in de trainingen. Daarnaast zweet ze op de 'standaard' plekken zoals onder het zadel ook minder omdat ze de warmte makkelijker kwijt kan.

Blijf je topic even volgen, merk dat je heel erg tegen dezelfde dingen aanloopt die ik ook heb. Helaas mag ik zelf niet rijden momenteel. Hopelijk als ik weer back on track ben kan ik ook met het schema aan de gang. Ben heel benieuwd of jij resultaat ziet!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:56

Oliiviia schreef:
Misschien kan je gewoon beginnen met een uur goed doorstappen?
Is erg goed voor de conditie en aangezien je zelf aangeeft dat ze na een minuut draven al last heeft, zie ik haar toch geen uur of halfuur dit volhouden.

Met stappen bouw je geen cardiovasculaire conditie op, dan zit je qua hartslag ruim onder de 50% van max, en doe je dus nul komma niks op cardio.
Stappen is prima om pezen af te harden, maar voor cardio-conditie zul je toch echt op een versnelling hoger moeten trainen. Of je moet in de bergen gaan trainen in stap, dan train je wel bij een HF die zinvol is in stap (want die loopt berg-op uiteraard op naar zo'n 120).