advies gevraagd 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: advies gevraagd 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:52

Buitenrijden op vaak ongelijk terrein vraagt aardig wat kracht en balans van een pony die nog volop in de groei is. Sommige pony's maken snel genoeg spiermassa aan en dan lijkt het goed te gaan. Echter de spanning van die sterke spieren op onvolgroeide botten geeft makkelijk problemen die pas jaren later zichtbaar worden. Anderen storten al veel eerder in al dan niet mentaal (ja ook paarden kunnen burnout krijgen).

Minimaal 4 jaar is inderdaad niet voor niets de grens voor endurance (en dat mag van mij voor alle wedstrijden worden).

Wil je echt meedoen ga er dan naast ipv er op.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:59

Bedankt voor de goede adviezen die er tussen komen.

Ik vraag me alleen af nachtlampje waar jij op baseert dat dat om deze gaat? Wil je eerst eens gewoon normale vragen stellen ipv gelijk een conclusie trekken en denken dat je weet waar je het over hebt?

@coke, ja heb hem al eerder gereden dus ik ken hem !

Ook rijd ze 5 uur in de week totaal, meestal op 4x in de week verdeeld. Het is niet dat iedere x zoiets gereden word.. Dat wou ik nog wel even zeggen:)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:24

Als je hem al eerder hebt gereden dan weet je wat je tegen kan komen. En dan weet je ook of je paard het aan kan. Ik vind het een behoorlijke tocht. Ik heb hem ook verschillende keren gereden, een keer met een paard dat absoluut niet tegen sjeesjes en koetsen kon. Dus als hij daar niet tegen kan zeg ik niet doen. Verder geef jezelf aan aan om te stoppen als je denkt dit is genoeg, je kan het altijd proberen. Maar het is wel een mooie tocht

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:27

Dat komt nog neer op dik uur per keer..
spieren bouw je beter op als er geen verzuring optreedt, vaak is een half uur per keer meer dan genoeg voor zo´n jong dier..

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:18

Ik vind het ook niet verstandig om met zo'n jong paardje zo'n rit te gaan rijden! Haflingers zijn idd pas laat rijp, dus doe sowieso maar heel rustig aan met je paardje als je er nog lang van wilt genieten! Kun je niet een ander "ouder" paard regelen voor die dag?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:08

Ik zou het zelf toch ook nog niet doen.
Maar ik vind sommige reacties hier nogal grof.
Ik zie persoonlijk liever een jong paardje dat regelmatig wat werkt, dan eentje dat maar een keer in de week moet werken maar dan wel 3u aan een stuk (zoals ik hier wel vaker zie)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:15

marleen_usar schreef:
Een haf kan dat wel aan, maar ik vind ook dat je er al aardig mee bezig bent.Ik zou lekker nog even wachten.

Waar baseer je dit op?
Haflingers en haflingers zijn een verschil.

Ze hebben tijd nodig om te groeien en te ontwikkelen.
Deze afstand zou ik echt niet rijden met een 3 jarige.
Als ik er 2x per week op zou zitten dan is dat veel.

Ik begin pas vanaf 3,5 of 4 jaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:21

Wat had je verwacht of gehoopt hier te horen ts?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:38

Oliiviia, zo denk ik er ook over, en het is bij mij misschien 2x voorgekomen als ik naar de bossen ging dat het 3 uur was.
Meestal als het bos is dan anderhalf:)
Maar wel op het gemak.
Rest van de week is geleidelijk verdeeld.

marleen_usar, ik verwachtte niks en hoopte niks maar reacties die iets minder grof zijn waren wel op zijn plaats;) waarom moet bokt altijd zo negatief overal op reageren op een toon van likmevestje.
Sorry zo ben ik zeker niet opgevoed en probeer altijd nog correct te blijven en net in reactie mits ik zelf aangevallen word.

Overigens, om jullie iets te vertellen. Vraag ik me af waarom een bekende veearts hier in de omgeving het wel goed keurt.
Mits het paard op conditie is en je stopt wanneer je merkt dat het "mis" gaat en het paard moe/stram etc word.
Hij zegt dat ze het makkelijk aan kan onder de goede voorwaarden.
Toevallig zag ik hem vandaag en vroeg het eens hoe hij erover dacht.
Kijk ik bedoel hier niks mee te zeggen maar waarom zegt heel bokt nee (op een enkeling na die zegt best een stuk te kunnen doen) en een veearts met 40 jaar ervaring zegt ja?
Mis ik hier nou iets?

Nog even over het laatrijp zijn van haflingers, we hebben nog een 3 jarige haf die nog echt puppy is en qua ontwikkeling nog niet zo ver is, deze begin ik op wat wandelen na pas volgend jaar mee.
Mijn merrie was al heel vroeg heel volwassen en "klaar" in ontwikkeling.
Op wat centimeters na in de hoogte (en botten etc) groeit ze niks meer.
Als je haar ziet zou je ook niet zeggen dat ze nog zo jong is.
Menig mens schat haar jaren ouder op het eerste aanzicht.
Dus ik durf met zekerheid te zeggen dat de mijne toch echt vroegrijp is;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:28

Waarom vraag je het dan op bokt? Een veearts wil niet zeggen dat hij alles weet en kan of ervaring heeft op dit vakgebied. Als je wil moet je vooral gaan, maar vraag dan niet advies aan bokt.

Ik vind 3,5 jaar te jong voor wat je haar vraagt, zeker haflingers zijn laat rijp. Ervaring genoeg hier op dit forum met lange afstanden en jonge paarden. Juist die paarden die werkwillig zijn en vroeg rijp lijken zijn de paarden die makkelijk overvraagd worden. Ook daar is meer dan genoeg ervaring mee op het forum. Bovendien, wat te zien is aan de buitenkant geeft geen beeld van hoe de botten gevormd zijn. Groeischijven zijn pas met 6 jaar dicht. Zover is jouw paard absoluut niet.

40 jaar ervaring betekend niet dat alle kennis up to date is. Er is genoeg van vroeger waar men nu van op terug gekomen is. Wil niet zeggen dat deze man niet weet waar hij het over heeft, ik ken hem immers niet. ;) Maar het maakt ook niet alle kennis heilig.

Mijn advies: Niet doen, lekker een jaartje wachten en sowieso is een stapje terug in je werk aan te raden. Mocht je het advies van de bokkers met ervaring op dit gebied van jonge paarden in de wind slaan... Dan is dat ook een optie natuurlijk. Maar dat je de vraag hier steld, betekend dat niet dat er al enige twijfel is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:32

Ibbel schreef:
Kortom, je wilt alleen maar horen dat het kan. Waarom stel je de vraag dan? Er hebben hier een paar doorgewinterde endurance-ruiters, die jonge paarden hebben opgeleid, geadviseerd het niet te doen. 5 uur werken in de week, ritten van soms 3 uur, is domweg te veel voor een 3,5 jarige, van een laatrijp ras. Maar jij wilt dat niet horen.

Super, die TS wil gewoon niet aannemen dat ze verkeerd bezig is. dus laat haar maar gaan.

Volgens haar is ze erg goed bezig. typisch iemand die niet kan wachten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:25

Tuurlijk ik ga morgen oefenen en met 80 kilometer beginnen yeaah!!!!
Waar zie je staan dat ik me al ingeschreven heb dan?
Je weet blijkbaar meer dan ikzelf.
Ook zie je me nergens zeggen dat ik goed bezig ben of heb ik nu echt een bril nodig?
Vind de verhoudingen van diverse mensen nog steeds vreemd, tuurlijk jullie hebben je (ongezoute) mening maar mensen die echt verstand van paarden hebben dmv hun werk hebben weer andere ideeen plus een paar mensen die vinden dat ik het wel kan doen.

Daarom ben ik zo twijfelachtig.
Al neem ik de net geplaatste adviezen zeker ten goede en dank ik de mensen daarvoor.
Mensen die niet normaal en sociaal reageren.. tsja ik kan er niks mee

Overigens kan dit een eindeloze discussie blijven met sommige rare opmerkingen.
Mensen weten meer dingen als ik zelf (lees; degene die zegt dat ik hem sinds 2,5 al rijd en degene die vind dat ik niet kan wachten terwijl ik niet eens ingeschreven heb) dus ik stop er mee.
Voor mezelf heb ik al een keuze gemaakt.
Per pb kun je een reactie met uitleg krijgen en dit topic stop ik mee ;)

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:16

Ik lees het nu pas en ik wil ga toch nog even reageren ...

Ik denk dat er voor nu genoeg adviezen zijn gegeven over of je wel of niet moet starten, uiteindelijk ben jij allen verantwoordelijk voor je paard.
Ik mis in je verhaal hoeveel conditie je paard heeft. Op wat voor tempo rijd je meestal?
Je zegt dat je paard heel goed in conditie is omdat je hem 5 uur per week rijd, aan de andere kant vertel je dat je het rustig aan doet. Ik kan rustig aandoen alleen maar aanmoedigen!! Daar krijgt je paard een prima basisconditie van. Voor een goede basisconditie staat zeker een jaar rijden. Hoewel je dus waarschijnlijk goed bezig bent is het de vraag hoeveel / hoe goed je paard op dit moment al in conditie is.

Als je je terugtrekt als je paard moe en stram is ben je over zijn grenzen gegaan. Je moet weten waar de grenzen liggen en daarvoor stoppen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:49

Dat je nergens ingeschreven staat, betekend niet dat je helemaal niet rijdt.

Dat doe je wel en behoorlijk ook voor een erg jong dier. Dat heb je hier zelf neergezet.

Je moet inderdaad helemaal zelf weten wat jij zelf goed vind voor jouw eigen dier, het is jouw paard.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:11

Ik moet toch met de meesten hier meegaan dat ik het zelf te vroeg zou vinden om aan zoiets mee te doen. Ook ik vind dat voor een 3,5 jarige (gezien het augustus is, denk ik eerder dat ze nog 3,5 moet worden) er al heel wat van het paard gevraagd wordt. 5 uur verdeeld over vier keer rijden per week is toch echt ruim een uur per keer. Je hebt het in je openingspost ook echt over "trainen", wat - aangezien je haar in wedstrijdconditie wilt hebben om hieraan mee te doen - neem ik aan meer is dan anderhalf uur buiten stappen. Dat is mentaal en fysiek heel veel voor een jong paard. Dat ze het er nu goed onder doet of een VA er niets mis mee ziet, wil niet zeggen dat het goed is.

Tuurlijk verschilt het van paard tot paard, maar zou je niet liever zuiniger aan doen met je paard, puur voor het geval dat je paard toch niet zo vroegrijp is als jij denkt? Je slaat jezelf voor je kop als ze over een paar jaar problemen heeft doordat ze nu overvraagd is. Ze doet het nu juist zo goed, heeft er juist lol in: behoud dat!

Daarnaast denk ik dat je heel erg onderschat wat een vreemde omgeving doet voor zo'n jonkie. Is ze al eerder op vreemd terrein geweest? Ik denk dat het erg veel gevraagd is om van het paard te verwachten dat ze dit aankan. Ik zou zelf eerst naar rustigere dingen op pad gaan met de trailer - als je dat nog niet gedaan hebt - voor naar een wedstrijd te vertrekken.

Al met al vind ik het niet verstandig om aan zo'n wedstrijd zo vroeg mee te doen.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:03

Ga je mee doen met de postel ralley?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 21:10

Vanwaar die reactie ineens?:)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:16

Ik vind het voor zo'n jong paard heel veel. Maar ik ben dan ook zo iemand die zelf liever langer zou wachten met inrijden omdat de wervels nog niet goed volgroeid zijn en alles.

Verder is het een lange rit, met veel nieuwe indrukken vooral voor zo'n jong paardje. Qua conditie is het denk ik te zwaar, maar ook mentaal...

Begin gewoon lekker met een paar keer per week een half uur rijden en bouw dat heel heel heel rustig op.. ga veel met hem wandelen, de straat op, leer hem aan alles wennen, zodat je over een jaar, misschien zelfs wel 2 jaar, een super relax paard heb, wat het ook goed aankan :)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:16

Ik was gewoon benieuwd of je mee zo gaan doen en omdat de rit vandaag was dacht ik vraag het even :)
Als je mee doet veel plezier en geniet ervan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:20

Als je een topic als dit opent weet je welke reacties je kan verwachten, als je zelf al weet dat het te veel is kan je beter zo,n topic niet openen als je sommige reacties te grof vind.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 07:59

Ik ben niet stom en ja dat snap ik maar na zon lange tijd bedoelde ik ook. ik heb coke al via pb gesproken dus ik heb mijn verhaal uitgelegd:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:04

Juist een die ouder oogt wordt makkelijk overnomen.
Mensen denken dat ze al volgroeid zijn, terwijl dat nog lang niet zo is.....