Tempo in de Endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:23

Ik vraag me overigens af wat de filosofie achter de trainingsmethoden van mensen als DN zijn Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:36

'Zo hard mogelijk van A naar B', 'Ikke ikke ikke en de rest kan stikken', 'Je bent pas gefinisht als je gewonnen hebt', uitspraken van dat kaliber? Eigenlijk zouden ze eens geïnterviewd moeten worden voor de Her&Der, maar ik bied me hierbij al NIET aan als vrijwilliger. Haha!

Ik heb de andere persoon die in dit topic is genoemd bij het weggaan in Wittelte iets horen roepen in de trant van dat hij veel tijd en geld in de sport pompt en er dus ook wat voor terug wil zien. De exacte bewoordingen weet ik niet meer, maar ik weet wel dat ik daarbij dezelfde gedachten had als Arwen over die crossmotor...

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:12

Als hij echt geld wilt verdienen dan heeft hij toch echt de verkeerde sport gekozen.
Ik stond eens te kijken bij een PA waar ook de route van klasse II doorheen ging. Er kwam een dame te paard die netjes om de PA gedeelte heen stapte, haar paard nog even liet drinken en verder reed. Toen kwam de bekende heer: opzij , opzij dwars door iedereen heen.
Toen werdt er al gezegt. Kijk dat is de DN manier en zo doet een normaal persoon het.
Daar was ik het helemaal mee eens.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:18

Haha! Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, wij hebben ongelooflijke haast

Haha! Een stelletje mafketels zijn het.

Oh ik wil wel interviewen hoor Haha!. is in ieder geval wel 100% garantie dat we die nooit meer terugzien Haha!

Over de onsportiviteit niet gesproken. De grooms van DN (nou ja, dat wat probeert te groomen dan Haha!) sturen je gewoon de verkeerde kant op.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:22

Die crossmotor gedachte heb ik overigens bij meer mensen hoor, en gek genoeg meestal mannen. Ooit eens op een bekende westernstal een man zijn (zo te zien nog jonge) paard 10 minuten lang als een gek zien laten spinnen. Dat weer een sprint naar de andere kant van de bak, en opnieuw. Niet 1 of 2 keer rond, maar eerlijk wel twintig keer om zichzelf heen tollen. Afschuwelijk gezicht. Hoe kan iemand *niet* doorhebben dat het 1) nergens voor nodig is en 2) funest voor het paard? Ook daarbij had ik het idee dat de ruiter in kwestie zich beter een crossmotor aan kon schaffen...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:05

Fasel schreef:
Oh ik wil wel interviewen hoor Haha!. is in ieder geval wel 100% garantie dat we die nooit meer terugzien Haha!

Wanneer ga je ? Haha!

DN heeft ooit bij de "top" behoort (ode aan zijn paard), maar een echte topper blijft daar ook met zijn paard.
Pas als je meerdere jaren mee kunt doen aan de 160-ers ben je in mijn ogen een topper.
Tevens heb ik veel respect voor de fjordjes in klasse III OK dan!
Liever met een snelheid van 9 km/uur een rit goed volbracht en met een fris paard aan de finish staan, dan erdoor jakkeren en afgekeurd worden!
Als DN geld wil verdienen, moet hij maar gaan springen o.i.d. (De crossmotor is een nog beter idee! )

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 12:28

gerritje schreef:
tempo lopen, tja ik doe het ook wel eens. als ik kijk in Uck zijn logboek, bijvoorveeld balkbrug 65 km 14,47. zelfde jaar holten 52, km 15,nog wat.

Tsja, in Leersum hadden wij ook een tempo van 17,48 km/u. Gigantish hard ook.. Ook die van mij heeft nou eenmaal een hoog tempo, in draf dus rond de 21/22 km/u. We hebben die wedstrijd dan ook voornamelijk gedraaft, en gestapt, ik herinner me niet dat ik (veel) heb gegalopeerd..

En Mirjam, ik ben het 100% met je eens. Eens een topper, blijft een topper *LOL*

Over het inhouden.. In Holten heb ik mezelf helemaal kapot gereden, met het inhouden van Navy. Ze wou zo graag.. Niets toegelaten, alleen maar inhouden. Uiteindelijk wel een nette VETkaart én een tweede prijs. Ik merk direct aan Navy, wanneer ik haar in het begin minder fel tegenhoud (zoals ik KWB met de massastart) dat zij er na 40 km geen zin meer in heeft. En inderdaad, in KWB; bij de massastart voorop gekomen ("dan wordt ze wel rustig"), uiteindelijk wel gediskwalificeerd.. (Moet eerlijk bekennen dat de rondrijdende trekkers en huifkarren op het terrein van de nakeuring daar ook een rol in speelde Lachen Maar, ik merk het wel daadwerkelijk aan Navy).

En, paarden leren. In Wanroy was het, inderdaad na 3 jaar Endurance, al een stuk minder gevecht. Met resultaat, we kwamen dan wel als een na laatste binnen, maar we kwámen binnen...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 12:29

Westernfreak schreef:
Als DN geld wil verdienen, moet hij maar gaan springen o.i.d.

Maar dat gaat niet snel genoeg he?? Knipoog De rensport dan maar in Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:01

NaVy!"]
[quote="Westernfreak schreef:
Als DN geld wil verdienen, moet hij maar gaan springen o.i.d.

Maar dat gaat niet snel genoeg he?? Knipoog De rensport dan maar in Lachen
[/quote]

Dat hoop ik niet..... voor het paard dan.

Oh ik kijk alweer uit naar de ALV. Waar ie vast en zeker met zijn bescheiden mond van 'm aanwezig zal zijn. Denk dat ik mijn filmcamera meeneem Haha!

[edit]maar even een wijziginkje aangebracht, we moeten niet in niveau dalen he[/edit]
Laatst bijgewerkt door Faas op 31-10-03 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:08

iedereen is hier erg negatief over bepaalde mensen in de sport. Hebben jullie wel eens van gedachten gewisseld met deze mensen. Dus face to face? Ze worden nu als monsters afgeschhilderd en dat zijn ze naar mijn mening echt niet. Oke ze houden er misschien andere normen en waarden qua paardrijden op na dan jullie maar het zijn en blijven wel mensen van vlees en bloed.

ik heb een keer met Dirk gesproken (op de fasna trail. een zeer leuk gesprek, handige tips voor de route gekregen van een andere wedstrijd. Van let daar en daar op, ik kon er echt wat mee. En hij was voor mij een en al compliment dat ik met Uck de 81 km goed had uitgelopen.

Hij heeft een topper gehad, op het hoogste niveau meegereden. En een aantal paarden gehad die niet goed genoeg waren voor zijn eisen.

Mandy (niet aanvallend bedoeld) rijdt ook snel met Navy (17,48 in leersum). Maar daar wordt niet negatief op gereageerd. Omdat haar paard nu eenmaal snel loopt..... misschien loopt het paard van dirk ook wel hard???

Ik wil het rijden van de heren echt niet als de juiste wijze bestempelen maar een kleine nuance in deze discussie zou geen kwaad kunnen.

Groetjes Gerritje

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:09

Euhmmm Schijnheilig
Ik snap jullie frustratie maar al te goed, maar ik denk toch dat we het een beetje ontopic en netjes moeten houden om roddelen te voorkomen.
Om over de snelheden te praten en daarin iemand als voorbeeld te nemen heb ik niet zo'n probleem mee, maar om personen om wie ze zijn uit te lichten vind ik minder gepast op een forum waar diegene zelf niet komt en zich niet kan verdedigen Knipoog

[edit]Zie nu dat gerritje ook een dergelijke reactie geplaatst heeft Lachen[/edit]

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:59

Gesproken wel Gerritje. Maar je wil niet weten hoe. Sorry, maar daar waag ik me niet meer aan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:01

Gerritje, op Navy wordt niet gemekkerd omdat zij inderdaad een paard heeft dat snel loopt. Zeker na het voorval van Wanroij waar hij als een idioot door de start ging, sorry, ik kan er gewoon geen waardering voor opbrengen. Het spijt me. Men heeft gelijk als men zegt nuanceren maar vraag me niet te herzien in mening over deze persoon.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:12

Ik ken beide heren ook ik heb een aantal jaar gelden ook al gestart heb hun toen ook regelmatig ontmoed en samen met ze opgereden. En inderdaad DN heeft vaak een ander paard. Ik heb zelf ook nogal pech met mijn paardjes eerst de arabier van mijn moeder een paar jaar terug en nu mijn eigen paard 2 wedstrijden netjes uitgelopen en 1x afgekeurd bij de nakeuring hierna heb ik niet meer kunnen starten omdat hij iedere keer de week voor de wedstrijd een dik been had( iedere keer een ander). Ik baal hier onwijs van. Tja wat de snelheid betreft in klasse 1 vind ik die 15 km per uur wel netjes. Maar voor de hogere klasse toch wat aan de snelle kant ligt inderdaad ook aan je paard.

MrMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:59

Het ligt zeker heel erg veel aan je paard. Ik verwacht b.v. van een fjord niet dat hij in een klasse 3 of 4 eerste zal worden (er kunnen uitzonderingen zijn, maar over het algemeen zal b.v. een fjord dat niet snel halen.) Maar daarom kan een fjord nog wel die afstand goed afleggen, zie al de klasse 3 fjordjes die er al zijn.
Er is toch ook niet voor niets die uitspraak die Karin ook al plaatste.
It's not the distance that kills the horse, but the speed.

En de hier genoemde heren zal je denk ik ook niet snel (weer) in de hogere klasses zien.
Daarvoor moet je denk ik toch anders rijden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:33

Nou moet me toch even wat van het hart, het praten is erg makkelijk, maar diegenen waarover het gaat kunnen zich niet verdedigen en ik denk dat de meesten hier die alleen maar kennen van zien, en niet van spreken. (zoals Gerritje ook al zei dus eigenlijk).

Ik ken de omstreden heer Jan Buitenhuis vrij goed. Het is een heerlijke, aardige en eerlijke man, maar nee, zijn trainingsmethodes zijn niet de mijne. Maar wat voor recht heb ik om dat als 'slecht' te bestempelen? Ik denk dat zijn manier van trainen wel enorm goed zijn karakter weerspiegeld (druk, gehaast, fanatiek).

DN ken ik niet persoonlijk, wel eens zien rijden, maar daar wil en kan ik nu niet eerlijk over oordelen. Overigens is het wel zo dat Jan langer met z'n paarden doet als Dirk, dus ik vermoed dat DN nog wel wat erger is. (of het komt doordat de vrouw van jan dierenarts is???).

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:36

Ik ben het zeker niet met de heren eens waar het hier omgaat, wel heb ik met beide verschillende malen gesproken en BUITEN de wedstrijd echt toch erg aardig en ZEKER niet zonder kennis van zaken, zelf hou ik mijn paard graag tot aan haar dood, en desnoods rij ik alleen maar voor de lol door het bos!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:37

Oh ja, ik denk ze toch echt wel weer tegen te komen in de hogere klassen, alleen is de vraag op welk paaard?

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:03

Fasel schreef:
Gerritje, op Navy wordt niet gemekkerd omdat zij inderdaad een paard heeft dat snel loopt. Zeker na het voorval van Wanroij waar hij als een idioot door de start ging, sorry, ik kan er gewoon geen waardering voor opbrengen. Het spijt me. Men heeft gelijk als men zegt nuanceren maar vraag me niet te herzien in mening over deze persoon.

Fa, ik vraag je echt nie tom je mening te herzien, zeker niet. Iedereen heeft een eigen mening en moet die vooral houden. heb je al een pb gestuurd Lachen

ik was zelf niet in wanroij dus kan hier geen mening over geven. Laten we gewoon genieten van onze eigen paarden, iedereen op zijn eigen manier het zijne / hare doen.

Wij weten hoe we het willen en vinden dat d ejuiste manier. ooit rijden we ook de 160. Ik zal niet winnen met Uck maar wellicht wel goed rondkomen. Dat is voor mij het endurance rijden. Soms doe ik mijn mond open, soms laat ik hem dicht. Nekharen zullen altijd waar dan ook overeind gaan staan.

Even een andere vraag in het algemeen: Wat doe je als je paard wel de snelheden aankan en ook wil. Ga je hem tegen houden wat veel energie kost of laat je je paard in zijn eigen tempo lopen met het gevaar dat je hard rijdt en de daarvan eventuele consequenties voor lief moet nemen???

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:22

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens hoor Gerritje. Alleen gaat het er bij mij niet in dat het 'eigen tempo' van een paard over de 30 km/u zit. Ik snap ook niet hoe iemand in het terrein zo'n tempo vast kan houden - op kronkelpaden etc lukt dat toch helemaal niet?
Op zich ben ik ook voor een 'eigen tempo', ik zoek daar ook met Rowan naar omdat dat gewoon het meeste energie bespaart. Maar ik niet dat er paarden zijn die een comfortabel basistempo hebben dat boven de 30 km/u ligt. Tenzij je een paard hebt dat niet anders kan als rengalop, en dan word het tijd om eens dressuurmatig te gaan bijscholen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:41

gerritje schreef:
Even een andere vraag in het algemeen: Wat doe je als je paard wel de snelheden aankan en ook wil. Ga je hem tegen houden wat veel energie kost of laat je je paard in zijn eigen tempo lopen met het gevaar dat je hard rijdt en de daarvan eventuele consequenties voor lief moet nemen???

]

Ger, zie mijn reactie op pagina 1 van dit topic. Knipoog

En hoe iemand traint en zijn wedstrijd rijdt, moet hij/zij IMO ook helemaal zelf weten (hoewel ik het uiteraard niet met alle manieren eens ben, voornamelijk met het welzijn van het paard in mijn achterhoofd). Maar als er in de loop der tijd behoorlijk wat klachten zijn ingediend tegen een zeker persoon (tot schorsingen aan toe), dan lijkt het me dat daar dan toch wel redenen voor moeten zijn - dat gebeurt niet zomaar.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er paarden zijn die vrijwillig tientallen kilometers lang in een tempo boven de 20 km/u lopen, en al helemaal niet boven de 30 km/u. Daar komt volgens mij een boel aansporing bij te pas. En zo wil ik iig geen wedstrijd rijden, mijn paard moet voornamelijk (en bij voorkeur de hele wedstrijd) uit zichzelf een bepaald tempo willen lopen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 31-10-03 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:55

Lastige vraag Gerritje. Je moet eigenlijk goed de snelheid kennen waarmee je paard over langere afstand goed blijft. Bij de mijne is dat 15 km/uur, afstand maakt niet uit met die snelheid komt hij vrijwel altijd goed uit de wedstrijd, OOK op zwaar terrein. Het mooiste is, als je het eerste deel van de wedstrijd een beetje rustig aan kunt doen en naarmate de rit vordert het tempo wat opvoeren. Bij mij lukt dat niet altijd, in Katwijk reed ik het eerste rondje boven de 16 km/uur wat eigenlijk iets te snel is, maar ik had hem nog ingehouden ook. Van teveel inhouden worden zowel je paard als je zelf doodmoe. En als je paard dus wel een hoger tempo aankan, kun je hem best hoger tempo laten lopen.
Tja en wat is 'zijn eigen' tempo? Amigo wil altijd nog harder dan ik wil, in een wedstrijd helemaal. Ik hou hem een beetje in, maar ik ga hem niet meer echt helemaal terug rijden in tempo. Dat heb ik een paar keer gedaan tijdens een wedstrijd en dat pakte niet goed uit.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:22

gerritje schreef:

In Ommen reed ik even mee met Tonkie en de IJslanders Lachen Echter, Salty vond dit tempo te laag en ging haarzelf opfokken.
Ik heb er toen ook voor gekozen om haar te laten gaan. Ik heb toen tussen de 14 en 15 km/uur gereden (met omweg van 3 km.), een lekker en ontspannen tempo voor Salty.
Ik moet haar echter soms wel terugnemen, mede omdat ik anders bang ben dat ze haarzelf leeg zal lopen.
Haar aansporen doe ik echter nooit. Ze moet zelf willen en kunnen lopen. Als het paard ontspannen loopt, heb je IMO ook minder kans op blessures dan dat je paard zich opfokt of overvraagt.
En een goede verzorging onderweg (dus ook een goede groom) is daarbij voor de langere afstanden ook doorslaggevend.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:54

Je hebt absoluut een punt Gerritje. Probleem is dat ik het zo zielig voor de paardjes vindt. Die kunnen niet beslissen. Worden gewoon rondgestuurd. Dat doet me zeer. En dan is het ook 'wie ben ik' ? Maar ja, voor mij is een dier meer dan alleen een racemonster.

Jouw vraag over snelheid. Tja, ik ga Raak ook niet inhouden wat veel energie kost. Ik probeer de middenweg te vinden. Hij niet voluit, dan ik niet traag als een slak. Op zich werkt dat goed alhoewel hij dit seizoen aardig drammerig was Haha!

Probleem met Raak is dat hij zich doodloopt. Als ik de rem er niet op zet gaat hij tot het uiterste. Fantastisch dat een paard dit voro je doet maar je meot hem dan ook tegen zichzelf beschermen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 11:26

Moet ook even iets kwijt; een tempo van 17,48 is heel wat anders dan 30 km/u.. Inderdaad is Navy een Draver en heeft een eigen tempo van 22 km/u in draf. Dus, zou het met een optimale conditie mogelijk moeten zijn om constant in de 20 km/u te eindigen. Maar, ik weet zeker dat ik Navy nooit, al zou ik willen, op de 30 km/u krijg, gedurende 25 km.

!!Mijn bedoeling van dit topic was absoluut niet over mensen te roddelen. Ik wou alleen kwijt dat dit buiten mijn principes ligt en of er meer mensen zijn die zo over temporijden denken. Ik bedoel; temporijden is je eigen keuze, maar 30 km/u blijft in mijn ogen jakkeren.
Dat zegt niks over de persoon zelf; ik ken beide heren niet persoonlijk, ik geloof echt dat zij heel aardig een vriendelijk zijn. Maar dit hoeft niet te betekenen dat ik het met hun methode eens ben.