Endurance met een koud bloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Re: Endurance met een koud bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:06

off topic.
ik ga niet off topic hoor, dat deden jullie al
ik vraag iets na aanleiding van de off topic berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:08

xJasmijn schreef:
FriesWytske schreef:
Een fries is geen koudbloed.

Oh jawel.

Je kunt gewoon wetenschappelijk vinden dat de fries een warmbloedpaard is en geen koudbloed.

Hoe en waarom? Ik zou zeggen: google is your best friend ;)

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:12

Aprils_joke schreef:
off topic.
ik ga niet off topic hoor, dat deden jullie al
ik vraag iets na aanleiding van de off topic berichten

En ik heb je gewoon geantwoord, offtopic of niet. :)
Alleen: omdat TS naar de combinatie van koudbloed en endurance vraagt, heb ik even een heel kort antwoord geformuleerd. Een apart topic lijkt mij een geschiktere plaats om over jouw vraag door te praten, te meer omdat je dan mogelijk meer interessante en relevante reacties krijgt. Er is op internet heel veel goede informatie te vinden over de scheiding koud/warmbloed, en andere mensen hebben wellicht links/sites voor je. Ik heb die informatie niet paraat voor je, en richt me -gezien de vraag van TS - in mijn antwoorden liever meer op het endurance-aspect.

Hartelijke groet,
Bernadette

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:49

Volgens mij zijn echte koudbloeden rassen waar geen (arabisch) volbloed in zit, voor zover ik weet dus Fjorden en Ijslanders, maar wellicht zijn er meer. Haflingers en Friezen bevatten zeker volbloed, ik weet even niet de hoogst toegelaten percentages, maar bij Haflingers kan dat nog best hoog zijn. Daar is AV gebruikt om het ras te veredelen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:09

Repin, mee eens. Wat ik wil aangeven is dat de bewegings techniek van het dier ook van invloed is op de hart -en long capaciteit. En bij Friezen is de long capaciteit minder groot en tevens de bewegings techniek minder evonomiscj. Daarnaast kun je longinhoud wel trainen, door een beter uithoudingsvermogen en daardoor lagere hartslag te genereren. Dat vind ik het leuke aan Endurance en zie ik dit als uitdaging om met mijn Fries mee te doen.

Daarnaast heeft eem Fries toch echt Arabisch bloed:
"Het Friese paard heeft als voorouders de Equus robustus. Dit paard is vermengd met Arabisch bloed via de Spaanse Andalusiers en is later gekruist met Oldenburgers en westfriezen allen warmbloedig."

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:28

Nina_rex schreef:
Haflingers en Friezen bevatten zeker volbloed, ik weet even niet de hoogst toegelaten percentages, maar bij Haflingers kan dat nog best hoog zijn. Daar is AV gebruikt om het ras te veredelen.

1,56% bij het KVTH :') is niet zo veel dus eigenlijk, maar officieel zijn haflingers en friezen volgens de regeltjes inderdaad warmbloeden.
Denk dat die paar procent arabisch bloed alleen niet zoveel verschil maken met andere koudbloed en barokke rassen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:57

Huh 1,56% waar vind je die?
Als je namelijk leest stammen alle haflingers af van een kruising tussen een arabier en een tirols bergpaard. Je zou dan denken dat het toch 50% is...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:09

http://www.kvth.nl/downloads/fokdoel.pdf
Zal uiteraard meer zijn als je verder terug gaat, maar na Folie (halfbloed) is er niet meer met volbloeden gekruisd. (sorry dit is wel erg offtopic ;) ). Folie was dus 50%, maar als je verder fokt zonder arabisch bloed vanaf 1800zoveel wordt dat steeds minder natuurlijk.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:23

Ireen_ schreef:
maar als je verder fokt zonder arabisch bloed vanaf 1800zoveel wordt dat steeds minder natuurlijk.

Dat klopt natuurlijk niet ;) , het bloed wat erin zat blijft erin zitten, ook al wordt het niet meer als zodanig herkend en benoemd. Mét de fysieke eigenschappen die daarbij horen.
Het draversstamboek was een van de eerste gesloten stamboeken, en is dus al heel lang raszuiver, maar dat neemt niet weg dat er heel veel EV in sommige dravers zit, afhankelijk van de foklijn. Net zoals sommige Quarters (bijna) 100% EV zijn.

Maargoed, er zijn onderling natuurlijk ook grote verschillen in hoeveel volbloed er in zo'n paard zit, afhankelijk van de voorouders. Er zullen Haflingers zijn met meer en minder volbloed, dat zie je ook wel aan de verscheidenheid in types. Dus het blijft per paard bekijken wat zijn eigenschappen zijn, en proberen daar in je training en management zo goed mogelijk mee om te gaan. En dat geldt eigenlijk voor elk paard waar je endurance mee wil starten, alleen word je bij een hoger aandeel koudbloed misschien wat sneller met je neus op de feiten gedrukt.