Ik zou het zeker niet doen! Met je huidige training is je paardje daar echt nog niet aan toe, dat moet je heel rustig opbouwen.
Sowieso vind ik 4 persoonlijk gewoon nog te jong om te starten, tenzij misschien een wedstrijdje aan het eind van het seizoen. 5-6 keer per week rijden vind ik ook echt teveel voor een 4-jarige! 2 of misschien 3 keer iets doen (dus niet eens altijd rijden) vind ik meer dan genoeg. En 12 km in stap en een beetje draf is al snel 2 uur rijden..? Dat doe ik ook nog niet met een 4-jarige.
Is natuurlijk allemaal ook een kwestie van smaak en ervaring, maar met een 29-jarige die nog endurancewedstrijden loopt (bijna 1500 wedstrijdkilometers en nog nooit afgekeurd!) en een 8-jarige die ook nog nooit is afgekeurd durf ik te zeggen dat een goede langetermijnvisie werkt. Op de korte termijn teveel willen werkt averechts.
Bedenk ook dat een paard enkele weken tot maanden nodig heeft om te wennen aan een nieuwe leefplek en -situatie. Wij laten nieuwe paarden dan ook zeker een week of 2 met rust, gewoon lekker 24/7 buiten kennismaken met de kudde en de nieuwe situatie, voor je er iets mee gaat doen. En zeker niet 3 weken later al een wedstrijd rijden.