Katwijk 15 oktober

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Re: Katwijk 15 oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:54

ik heb 2 jaar geleden een keer mee gereden met deze rit, als het goed is passeer je elkaar nog niet want dan zijn je voorgangers er nog lang niet! het is een heerlijke route! wij hier in Castricum kunnen goed oefenen met de zware grond, bij ons zijn de meeste paden zo zwaar! en we hebben strand, daar ben ik (nog) niet op geweest met m`n paard ik heb haar net 4 maanden en we mochten in die tijd niet op het strand met paard... va 1 oktober mag het weer! dus over een paar weken gaan we eens een ritje over het strand maken!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:01

Ik vraag me iets af en maak van dit topic gebruik om mijn vraag te stellen.
Ik weet alleen van endurance dat wat ik gelezen heb, ik heb nog nooit zelf een wedstrijd gereden.
Wel maak ik lange ritten met mijn paard, ook door het duin, interesse TREC, enz.

Ik heb de route van Katwijk gezien maar een groot deel van het ruiterpad ligt LOEIzwaar... Als ik daar zelf rijd stap ik die stukken met mijn pony, en die is de ondergrond al gewend.
Worden al die zware stukken dan ook in draf en galop gereden door de deelnemers, of hoe moet ik dat zien?
'Dan gaat je paard toch stuk?'

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:15

Dat maar deze wedstrijd voor paarden die het niet gewend zijn ook een zware wedstrijd.
Ik zou er om die reden ook niet met mijn tinkers aan deelnemen omdat die niet met dat losse zand overweg kunnen.
Maar mijn arabier die ik vroeger had zou dat juist niets uitmaken.

Denk dat de meeste ruiters het toch wel in draf zullen nemen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:25

TurdusMerula, heb je ook een idee hoe lang dat stuk is over het mulle zand?

Ik had zelf het idee om daar in galop over te gaan dat lijkt me minder zwaar dan draven voor mijn paard.
Zolang je niet dagelijks kilometers door zwaar zand rijd maar zeer sporadisch zal je paard daar naar mijn idee niet onder lijden, natuurlijk moet je paard wel getraind zijn qua spier en conditie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:03

Delen van het duin zijn inderdaad zwaar. In het verleden zijn er ook veel deelnemers geweest die sowieso al trainden in dat gebied (of soortgelijk gebied) en wiens paarden er dus al aan gewend waren.
Paarden die er niet aan gewend zijn is inderdaad even voor ruiter en paard aanpassen aan de omstandigheden :-)

Beetje hetzelfde als met elke endurance: als je ergens rijdt met een situatie die jij en je paard niet gewend zijn dan is het een kwestie van rit aanpassen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:13

Bedankt voor de uitleg. :)

Persoonlijk zou ik op sommige stukken helemaal niet draven of meer dan een paar passen bergop galopperen, en paard is duin gewend. Ik kan me daarom zo moeilijk voorstellen dat er ruiters zijn die dat wel doen - enduranceruiters hebben bij mij ieg het imago dat ze zuinig zijn op hun paarden.
Maar misschien ligt de boel er in oktober ook wel net wat anders bij. Regen kan een hoop verschil maken. :)
(Of ik ben gewoon een mietje... :D)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:53

voor paarden is draven in zwaar zand het minst zwaar, in stap heb je weinig voorwaartse snelheid wat het erg zwaar maakt. galop heb je een veel grotere kans op blessures doordat ze op 1 been landen.
ik probeer de zware stukken zoveel mogelijk te draven.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:07

Over rijden in zwaar zand zijn veel theoriën over de beste strategie.
Sommigen zweren bij galop zodat het snel voorbij is, anderen gaan voor draf omdat dat wat lichter is maar toch snel genoeg en er zijn mensen die het stappen met het idee dat je anders te veel energie verbruikt en je paard in het anaerobe kunt rijden. Ik geloof dat geen van deze theoriën ooit als de beste in bewezen en daarom kiest iedereen gewoon lekker wat bij hem haar past (en geregeld daarna claimed dat zijn strategie het beste :D, wat ik dan wel weer komisch vind want endurance is maatwerk).

(Voor de duidelijkheid; mijn laatste opmerking is niet bedoelt als reactie op biancavos, want die brengt het genuanceerd :) )

Maar praktisch gezien; als er veel zwaar zand in deze wedstrijd zit moet je zorgen dat je zwaar zand op zijn minst voor een groot deel in draf af kunt leggen anders kom je niet binnen de snelheid rond. Dus iedereen die zware stukken in stap doet ( *\o/* ik dus) moet in dat geval gewoon niet naar Katwijk gaan.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:30

Katwijk heeft een paar zwaardere stukken, maar een groot gedeelte van het duin is echt niet zwaarder dan bijvoorbeeld de wedstrijd in KWB.

Ik rij zelf ook veel in het duin, en ik draaf voornamelijk. Mijn paard heb ik hier uiteraard op getraind. Het i.m.o. zwaardere stuk is de waalsdorpervlakte. Daar ga ik zelf bijna nooit heen, omdat het zwaar is. In de wedstrijd zal ik dat gedeelte met beleid rijden. Als het veel regent heeft is het wel te doen, bij heel droog weer zal ik mijn tempo daar echt aanpassen.

Gelukkig zit er in de wedstrijd een heel stuk strand en ook een heel stuk duin dat prima te rijden is!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:12

vandaag ingeschreven voor de 15tiende! ben benieuwd geworden naar het terrein met zoveel reacties! :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:17

We hebben vorige week betaald dus hoop dat we snel bevestiging krijgen :)

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:39

Ingeschreven en bestaald. Voor ons erg spannend de eerste keer en dan zown zware rit. Word wel een beetje zenuwachtig van jullie berichten hoor. Nou nog even drie weekjes zandbuffelen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:03

ik zou de laatste week in elk geval niet meer veel doen, is natuurlijk wel de bedoeling dat je paard goed uitgerust aan de rit begint...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:52

Ik ben ook benieuwd naar het zand...
We hebben hier vooral van die harde stevige paden maar we zien het wel.
Het is voor de fun :)

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:07

Ik ben ook ingeschreven *\o/*

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:01

Wie laat z'n paardje nog meer logeren op duindigt?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:03

Wij gaan 's ochtends vroeg weg en dan 3 uur in de auto, en nog eens 3 uur terug...
Je moet er wat voor over hebben!

Denk dat er wel meer zijn die overnachten
Volgens mij heb ik jullie trouwens gezien in Otterlo?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:33

Haha klopt, na de p/a hebben we een stukje samen gereden, maar mn paardje was wat snel! :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:16

Ja jullie hadden wel de vaart erin!
Smurf draaft altijd wel lekker door maar zo snel gaat ze niet :P
Wat hadden jullie nou gemiddeld gereden dan?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:15

Gemiddeld hebben we 10,2 gereden! Wilvy loopt echt heel hard van dr zelf, zelfs als ze rustig gaat :P

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:14

rox_en_wilvy schreef:
Wie laat z'n paardje nog meer logeren op duindigt?

Wij :D Althans we blijven niet logeren, maar hebben wel een stalletje gehuurd voor die dag.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:16

frank staat op ongeveer 15 km van de wedstrijdlocatie, dus hoeven niet bepaald te overnachten

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:22

Wij slapen zelf in de buurt in een hotel, we maken er gewoon een heel weekend van! Voor ons zou het zoveel onnodige stress opleveren dat we dit ook wel een leuke oplossing leek! :D
Laatst bijgewerkt door rox_en_wilvy op 01-10-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:24

dat kan ik me goed voorstellen, is ook nog wel een eindje reizen

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:31

Ik zag gister en vandaag dat de gegevens voor de wedstrijd op de site staan.
Van het weekend ga ik eens kijken waar wij onze grooms planten :D
Nu hopen op een beetje redelijk weer!