Impulsrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

Re: Impulsrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:20

Tsja, misschien beetje ongelukkig geschreven maar het heeft me recent echt een keer zandhappen gescheelt. Maar dat is natuurlijk niet de reden dat ik ze aan heb.
Ik train soms ook buiten (polder) mijn dressuur-dingetjes, das weer eens wat anders dan rondjes draaien in de bak. Ik ben (vind ik) een vriendelijke, consequente en eerlijke ruiter.

Ik ga mijn ongelukkige opmerking er niet uit editten maar hier heb ik mijn reactie natuurlijk niet voor geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:13

sandyjorgen schreef:
hallee,

Ik meld me hier ook even.
Ben sandy, 34 jaar en rijdt met zoë (7 jr) ik woon in drunen en paardje staat in waalwijk.
Ga over paar weekjes M1 starten maar rij net zo graag buiten, polder en bos.

Aangezien afgelopen maandag niemand mee kon gaan buitenrijden in de loonse en drunense duinen heb ik er maar eens een "trainingsrit" van gemaakt om te kijken of het zin heeft om een keer een impuls rubriek te starten. Als je alleen bent kun je tenslotte nogal wat makkelijker doorrijden.
Ik wil graag een keer een impuls rubriek rijden omdat ik dan een keer een andere omgeving heb waar de route al is uitgezet. Ik heb namelijk geen zin om de hele tijd op een kaart te gaan zitten kijken en op de bonnefooi rijden is niet echt mijn ding.

Maandag had ik 30 km gereden door bos en stukje duin in 3,5 uur waarvan tussendoor nog 2 keer 15 minuten gerust (lees: staan buurten en een tosti gescoord bij de rustende jager).
Mijn paardje loopt op het einde eigenlijk altijd nog net zo vlot als in het begin, erg fijn.

Ik heb de impulsrubriek van 10 september op de ginkelseheide op mijn verlanglijstje staan.

Wat ik me afvroeg:
Ik rijd buiten altijd met martingaal, zweep en sporen. mag dit?
Moet je een bodyprotector aan? die heb ik namelijk niet,

Citaat:
ik rij met mijn dressuur harnachement en leren laarzen. mag dat?
Citaat:
Is een groom verplicht?

Ik rij zelf met trailer dus ben waarschijnlijk alleen op pad die dag.
Wie rijd er nog meer op de ginkelseheide?

Wie weet tot ziens!

Naar wat ik tot nu toe begrepen heb, heb je nog geen groom nodig in de impulsritten en in de klasse 1 ook nog niet!

Leren laarsen of chaps of misschien wel alleen sokken , is maar net wat je zelf prettig vind en wat harnchement betreft, ik zou zo weinig mogelijk "poeha" gebruiken want het moet allemaal wel meegenomen worden en na een aantal km gaat dat wel wat wegen dus de uitrusting zou ik zo licht mogelijk houden.

Op de bonnefooi rijden is juist helemaal mijin ding ik heb een goed gevoel van richting en ben wel te porren voor wat avontuur!

Sporen zijn niet nodig(en mogen niet) lijkt mij en een zweep(90 cm max. idd) tsja, hoe gehoorzaam is je paard!?

Ik heb antwoord gegeven naar mijn beste weten
wellicht weet Napie jou nog veul meer te vertellen!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:43

hey, nog een tip voor de beginennde endurances die een beetje inzicht wil krijgen in de snelheid en afstand die je aflegt.
Ik was daar namelijk ook wel benieuwd naar, dus toen heb ik zo'n hardloop app op mijn smartphone gezet. (tja ik ben dan wel niet aan het hardlopen, maar mijn paardje wel, hihi) En daar mee kan je je gemiddelde snelheid zien, je max snelheid( ook heel leuk) en ook de afstand en route die je hebt afgelegd etc.
Dat heeft mij wel wat meer inzicht gegeven in hoe ver nou echt 30-35 km is.
Ik gebruik sportstracker, die kon ik gratis downloaden, dus vet handig.

trouwens ook goede tip van die zweep, ik was al vanplan om gewoon met mn dressuurzweep te komen, haha en dan had ik er toch echt een stuk van af moeten breken, hihi

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:08

Die dressuurzwepen zijn te lang, springzwepen kunnen en je hebt nog van die zwepen van precies 90 cm.
Als je het niet zeker weet kun je ook vragen voor de start of de zweep is toegestaan

Ik doe ook mee op de Ginkelse Heide, Klasse I :)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:27

Hoe meet ik de hartslag trouwens?
Ik heb geen meter, dus waar kan ik het beste voelen.

@kim345 waarom loop je naast je paard op de foto in je profiel? scheelt dat in hartslag?. Met mijn leren laarzen zou ik dat niet kunnen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:40

Je moet vlak achter het linkervoorbeen voelen met je platte hand.
Bij Smurf voel ik hem dan direct maar die heeft nogal een duidelijke hartslag.
Dit kun je alleen niet echt lopend doen wel als je stilstaat dus dan zou je niet direct aan kunnen bieden als je eerst wilt meten.

Ik loop ernaast om idd de hartslag lager te krijgen, bij smurf scheelt het wel
Op de foto had het alleen weinig nut want ze zat nog steeds veel te hoog en werden dus gediskwalificeerd :')
Maar dan zou ik misschiern toch andere schoenen aandoen als je ernaast wilt lopen. Je kan er natuurlijk ook op blijven zitten.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:40

als je er naast loopt richting P/A dan kan dat idd schelen met je hartslag (ook singel een gaatje losser doen doet veel)
Juist om dat lopen rijden er weinig mensen met leren rijlaarsen, een goeie schoen met een chap is dan veel fijner.
Zelfs gympen met alleen rijsokken kan maar dan moet je gesloten beugels hebben zodat je voet er niet doorheen kan schieten.

de hartslag is ook goed te meten met de hand aan de binnen kant van de kaken.
Wel handig om dat thuis alvast een paar keer te oefenen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:08

@lindar1985 das een goeie tip van je telefoon, alleen ik heb een heel goedkoop abbonnementje en daar kreeg ik echt niet zo'n gave telefoon bij.

Mijn alternatief is om routes uit te zetten of na te meten via afstandmeten.nl

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:39

Hier nog een beginnende endurance ruiter. Ik ga op 10 sept voor het eerst meedoen in de KK.
Ik heb 2 paarden, mijn jonge merrie wordt dan gereden door mijn bijrijdster Lot en ik rij op mijn oude crack Ko. Heb de laatste maanden een aantal keren meegereden met Mariette. Zij organiseert ritten waar je mee kan rijden om zo ervaring op te doen. Die bevielen zo goed dat we komende weekend een 3-daagse training in Leersum met haar hebben. Heb er erg veel zin in.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:01

helaas, vergeten dat we een weekendje naar zeeland gaan.
Ook leuk maar het is wel net het weekend van de ginkelse heide.
Jammer........ maar die gaat dus voorbij zonder mij.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:33

Ik ga ook een kennismakingsrit doen, en heb ook een vraag. Als je tussendoor bij de P/A? wacht, komen die 10 minuten dan bij je rijtijd op (en dus je gemiddelde km/uur)? Of is dat gewoon een pauze die iedereen neemt/mag nemen?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:36

boehoe, de impulsrit waar ik aan mee wilde doen ging niet meer door, dan maar tot volgend jaar wachten totdat er weer een rit bij mij in de buurt is.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:48

ikenindi schreef:
Ik ga ook een kennismakingsrit doen, en heb ook een vraag. Als je tussendoor bij de P/A? wacht, komen die 10 minuten dan bij je rijtijd op (en dus je gemiddelde km/uur)? Of is dat gewoon een pauze die iedereen neemt/mag nemen?

Als je direct aanbied krijg je daar de meeste punten voor (10)
wacht je 1 minuut krijg je 9 punten enz
Maar dat is alleen voor het klassement. Als je direct aanbied en je krijgt 10 min omdat de hf te hoog is moet je wachten en loopt je rijdtijd door.
Ook als je gewoon wacht even wat gaat drinken loopt je rijtijd door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:53

lindar1985 schreef:
boehoe, de impulsrit waar ik aan mee wilde doen ging niet meer door, dan maar tot volgend jaar wachten totdat er weer een rit bij mij in de buurt is.

Voorlopig kan ik ook nog niet meedoen met een impulsrit, vanwege rugklachten en vanwege het nog niet kunnen vinden van een passend zadel!

Alles op zijn tijd, zo kan je mooi ff wel goed voorbereiden toch! :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:23

kim345 schreef:
ikenindi schreef:

Als je direct aanbied krijg je daar de meeste punten voor (10)
wacht je 1 minuut krijg je 9 punten enz
Maar dat is alleen voor het klassement. Als je direct aanbied en je krijgt 10 min omdat de hf te hoog is moet je wachten en loopt je rijdtijd door.
Ook als je gewoon wacht even wat gaat drinken loopt je rijtijd door.

Maar bij de kennismaking krijg je geen punten, dus kun je net zo goed 10 minuten wachten. In die tijd loopt je rijtijd niet door dan?
Begrijp ik het goed?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:37

Je rijtijd start bij de start en stopt pas wanneer je over de finish bent en je paard hebt aangeboden voor de hartslag.
Als je dus tussendoor een 'pauze' neemt bij de P/A loopt je rijtijd wel door.
Soms maken ze een klassement op en als je sneller aanbiedt krijg je meer punten waardoor je dus hoger in het klassement komt te staan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:38

En in dat laatste geval wordt je dus dubbelop beloond? Je bent eerder bij de start plus je krijgt bonuspunten?

*stiekem is het nog best lastig allemaal hoor*

edit: start moet natuurlijk finish zijn ;)
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 30-08-11 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:44

ikenindi schreef:
En in dat laatste geval wordt je dus dubbelop beloond? Je bent eerder bij de start plus je krijgt bonuspunten?

Nee.

Het werkt als volgt, als er punten worden uitgedeeld:
- 10 punten minus het aantal minuten dat je hebt gewacht met aanbieden bij de P/A
Bijvoorbeeld: je hebt aangeboden na 2 minuten, dan krijg je 10 min 2 = 8 punten
- 10 punten minus het aantal minuten dat je hebt gewacht met aanbieden bij de finish
Bijvoorbeeld: je hebt aangeboden na 0 minuten (dus meteen aangeboden), dan krijg je 10 min 0 = 10 punten
- maximaal 10 punten voor de snelheid (zie reglement).

Deze 3 bij elkaar optellen en dan heb je je punten. Degene met de meeste punten wint, heb je gelijke punten dan wint degene met de hoogste gemiddelde snelheid.

Hoe laat je start maakt dus niet uit, want het gaat om jouw individuele rijtijd en aanbiedtijden. Je rijtijd begint op je starttijd en stopt als je over de finishlijn gaat. Tijdens de P/A loopt je rijtijd dus gewoon door.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:45

Hoe eerder je hebt aangeboden hoe eerder je weer weg kunt en verder kunt rijden.
Drinken en eten kun je ook rijdend doen dat scheelt ook weer.
Ik vond het eerst ook allemaal lastig als je het een paar keer gedaan hebt snap je het veel beter ;)

O hilli heeft het al uitgelegd met de punten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:49

Oke, je kan dus maximaal 30 punten krijgen. Je kan beter wat harder rijden en voor de P/A een lang end stappen, laten drinken en gelijk weer weg gaan (mits dus hartslaggoed is) en het zelfde voor de finish. Klopt he?

Maar in de impulsrit krijg je geen punten en moet je gewoon binnen de snelheid rijden. Hierbij wordt gekeken naar eindtijd-starttijd= rij-tijd. De tijd die je bij de PA en de finish wacht komt er gewoon bij op. Klopt ook he?

Je kan dus van tevoren uitrekenen hoe lang je er minimaal en maximaal over moet rijden en dus hoe laat je uiterlijk bij de finish moet zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:52

Klopt, je kan bijvoorbeeld kijken op de Endurance Calculator van Blue Balance hoe snel je moet rijden om binnen de tijd te blijven: http://www.bluebalance.nl/index.php?id=26

Hoe ver je van te voren moet gaan stappen hangt af van je paard: heb je een paard wat snel herstelt, dan heb je een kortere stapperiode nodig, dan wanneer je paard langzaam herstelt.

Tijdens het groomen en op de P/A verlies je ongemerkt veel tijd, dus het is inderdaad 'doorwerken', zonder nou extreem te haasten.

In sommige gevallen wordt er in de impulsrit wel een klassement opgemaakt, dit is de keuze van de organisator maar dus niet verplicht. Ik zou zelf niet gaan voor 'veel punten', maar gewoon voor het uitrijden van een mooie rit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:54

Dat is inderdaad de bedoeling ook. Ik vroeg mij alleen gewoon deze dingen af, maar geloof dat ik het nu begrijp. Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:40

Hilli schreef:
Klopt, je kan bijvoorbeeld kijken op de Endurance Calculator van Blue Balance hoe snel je moet rijden om binnen de tijd te blijven: http://www.bluebalance.nl/index.php?id=26

Hoe ver je van te voren moet gaan stappen hangt af van je paard: heb je een paard wat snel herstelt, dan heb je een kortere stapperiode nodig, dan wanneer je paard langzaam herstelt.

Tijdens het groomen en op de P/A verlies je ongemerkt veel tijd, dus het is inderdaad 'doorwerken', zonder nou extreem te haasten.

In sommige gevallen wordt er in de impulsrit wel een klassement opgemaakt, dit is de keuze van de organisator maar dus niet verplicht. Ik zou zelf niet gaan voor 'veel punten', maar gewoon voor het uitrijden van een mooie rit.

Vind ik zo wie zo het belangrijkste gezondheid van me paard ligt voor op de tijd!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:56

Ja uiteraard. Als ik merk dat ze het niet trekt stop ik sowieso. Dat lijkt me logisch.