Hulp bij geschikt endurancezadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 10:30

Welk zadel kunnen jullie aanraden om te nemen als je endurance wilt combineren met dresuur?

Shuristar

Re: Hulp bij geschikt endurancezadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:33

Met een lekker dressuur zadel kan je prima endurance rijden.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:05

Babybeertjes schreef:
Met een lekker dressuur zadel kan je prima endurance rijden.

Er zijn dan geen specifieke merken die dit beter toelaten? Een dresuurzadel met diepe zit
beter niet, toch?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:16

Het gaat in alle gevallen om iets waar jij lekker in zit. Urenlang. En dat zadel moet ook nog goed op je paard passen. In een zadel met een minder diepe zit kun je 'variëren' waar je zit, natuurlijk. Echter, er is geen gouden regel voor hoe het er precies uit moet zien/wat wel of niet mag. Dus het blijft toch zoeken, helaas.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:36

Ik kan uren (rustig) rijden op mijn WB4 van hulsebos, maar de zit is vrij diep en op den duur wordt het lichtrijden zwaarder. Mijn Pegaso daarentegen zit wat minder diep en dat rijdt voor mij persoonlijk een stuk lichter. Zoals Hili zegt, gewoon wat uit proberen en dan het liefst minimaal een uur of 2. (bij mij merk ik rond die periode dat ik niet zo lekker meer zit in een zadel wat op het eerste gezicht lekker zat.)

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:02

Ik begrijp dat het zadel zowel mij als het paard lekker moet zitten. Maar ik kan toch moeilijk het zadel
gedurende enkele uren gebruiken en dan terug brengen? Ik moet wel zeggen dat ik van plan ben mijn
zadel bij een tweedehandshop ga kopen. Mijn budget ligt plusminus rond de €800 (iets meer is mogelijk).

Het zadel is voor een nu 5jarig arabiertje. Het vervelende is nu alleen dat ze een beetje te dik staat.
Ik vrees dan ook dat het zadel niet meer perfect gaat passen wanneer ze weer wat van model gaat
veranderen en dus haar vet zal omruilen voor spiermassa.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:18

In dat geval zou ik gaan voor een zadel wat aan te passen is zoals een pegaso.
Daar kan je de kussens 1 of 2 maten meer opvullen (er inlages indoen). Dus dan zou je nu een passende maat moeten hebben en als je paard afvalt kan je de kussens wat bijvullen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:22

Er zijn shops of winkels waar je een zadel wel degelijk op proef kunt krijgen, bijv. een week...

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:23

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:22

Massimo Trail is niet echt geschikt voor dressuur, de beugelophanging zit redelijk ver naar voren vergeleken met een dressuurzadel. Natuurlijk kun je er wel mee dressuren, maar echt voor wedstrijden enzo zou ik het niet doen.

Een diepe zit is inderdaad niet aan te raden voor endurance, ten eerste wat er al gezegd wordt, de ruiter heeft weinig bewegingsvrijheid en wordt in een bepaalde houding gedwongen. Dat gaat na een paar uurtjes opspelen, je moet eens wat kunnen gaan verzitten als je wil, zelf je houding kunnen zoeken. Vandaar dat ik een westernboom prefereer, die is vlakker en ruimer.
Maar ten tweede, belangrijker denk ik: een diepe zit betekent dat er maar weinig materiaal tussen de ruiter en de paardenrug zit, het paard voelt heel erg wat de ruiter doet. Fijn bij dressuur (mits je een heel goede zit hebt!), maar niet erg fijn bij uren rijden, zeker als de ruiter wat moe wordt en ietsje minder zacht gaat zitten iedere pas.
Hier heeft eens een heel artikel over in Bit gestaan, niet eens mbt endurance maar gewoon dat de moderne diepe dressuurzadels eigenlijk alleen geschikt zijn voor het fijne dressuurwerk met een zeer ervaren, goed zittende ruiter, omdat het paard elke beweginkje voelt.

800 euro is een mooi budget voor een tweedehands dressuurzadel van een goed merk; daar zou ik in jouw geval dus voor gaan. Als het goed ligt en je zit er fijn in kun je er heel ver mee komen in de endurance. Het is met zulke zadels alleen een beetje opletten met (koel- en regen)water en zweet; daar zijn ze niet echt voor gemaakt natuurlijk. ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:35

Oh ja, en misschien ten overvloede: ik rijd ook gewoon dressuurmatig met mijn ROC-endurancezadels (op westernboom dus), dat gaat prima, ook omdat de beugelophanging van ROC vergelijkbaar is met een dressuurzadel. Maar je kunt er natuurlijk niet mee op dressuurwedstrijd. ;) Er zijn wel een ROC-dressuuruitvoering nu, maar die gaat nieuw je budget ver teboven, en is tweedehands niet verkrijgbaar.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:45

Nina_rex schreef:
Massimo Trail is niet echt geschikt voor dressuur, de beugelophanging zit redelijk ver naar voren vergeleken met een dressuurzadel.

Dat klopt niet hoor! Bij de traditionele merken zit nog steeds de beugelophanging vrij ver naar voren. Massimo zit vergeleken met veel gewone merken zadels meer naar achter met beugelophanging. Er zal vast hier en daar een dressuurzadel zijn met beugelophanging meer naar achter, maar meestal wordt bij de traditionele merken eea "opgelost" door diepe wrongen en hoge lepel...

Met een Trail kan je best wat dressuur tot L of M doen (beetje afhankelijk ook van je eigen houding en je paard), maar ook met een dressuurzadel kan je prima endurancerijden. Allemaal afhankelijk van wat bij paard en ruiter past.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:29

De trekker pro endurance? Ik ben dan wel geen endurance ruiter, maar zit regelmatig uren lang in het zadel.
Het heeft een open zit, wat erg fijn is op lange stukken, en het is in de breedte verstelbaar, traploos, dus als je paardje dan weer wat breder of smaller wordt is dat geen probleem.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:05

Er is nu ook een soort endurance versie zonder zweetbladen van

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:18

Moragh schreef:
Dat klopt niet hoor! Bij de traditionele merken zit nog steeds de beugelophanging vrij ver naar voren. Massimo zit vergeleken met veel gewone merken zadels meer naar achter met beugelophanging.

Mijn moeder heeft een Massimo Trail (tot haar grote tevredenheid :) ), maar de beugelophanging daarvan is niet te vergelijken met een dressuurzadel of ROC/Podium. Het is toch meer een VZH-zadel.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:20

Dressuurzadels zijn dus heel verschillend qua beugelophanging plaatsing....