Endurance: zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:28

De enige die zielig is is dat vriendinnetje !

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:10

norwind schreef:
De enige die zielig is is dat vriendinnetje !

Pas op dat je niet té makkelijk oordeelt. Ik denk dat het vriendinnetje in kwestie ook makkelijk oordeelt, maar de TS zou ook kunnen uitleggen hoe de endurance werkt en wat filmpjes of foto's laten zien.

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:20

Die actie zou dan van het vriendinnetje ZELF uit moeten gaan, maar ik vermoed, dat die niet in endurance geinteresseerd is.
Het blijft wat haar betreft bij een ongefundeerde opmerking, waar we verder maar niet te veel aandacht aan moeten besteden.

jendemen25

Re: Endurance: zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:18

weet je wat ze eens zouden moeten doen? op dressuurwedstrijden en springwedstrijden die DA controles moeten uitvoeren. ik vind endurance echt super en je paard wordt minstens 3x helemaal gekeurd! alles gaat relaxed en alles draaid om het paard en gezondheid. echt super dat die wedstrijden bestaan, dit is juist de paard-vriendelijkste manier om de paardensport uit te voeren!! ik heb een keer mee gedaan en het is echt fantastisch!! ik hoop in oktober mee te kunnen doen in kootwijk!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:12

Is er in oktober een wedstrijd in Kootwijk dan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:14

Napie schreef:
Is er in oktober een wedstrijd in Kootwijk dan?

Nee. Wel in Katwijk trouwens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:20

niet ieder paard is geschikt om endurance te doen...ik vind het niet zielig...maar het is ook niet mijn sport.
Alles wat op redelijk nivo is vind ik voor het paard eigelijk niet leuk meer.Maar dat is mijn mening.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:25

Het is pas sielug voor de ruiters :P, die moeten de hele tijd maar op dat paard zitten.

En dan die arme arme grooms, de hele godganse dag maar met dat water zeulen :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:46

geerke schreef:
niet ieder paard is geschikt om endurance te doen...ik vind het niet zielig...maar het is ook niet mijn sport.
Alles wat op redelijk nivo is vind ik voor het paard eigelijk niet leuk meer.Maar dat is mijn mening.

ik zou zeggen: loop een keer een dagje met mij/ons mee op wedstrijd en dan praat je wel anders :j
gister terug gekomen van de CEI** 120km op de Fasna Trail te Ermelo en Karrimh heeft alles heerlijk gelopen en was zeker klaar voor nog een rondje _/-\o_

Ruud_O schreef:
Het is pas sielug voor de ruiters :P, die moeten de hele tijd maar op dat paard zitten.

gisteren waren de grooms inderdaad heeeeeeel sielug :(:)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:35

Ruud_O schreef:

Daarom heb ik er gister een paar wat lekkers toegestopt, had zo een medelijden met ze :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:39

Ik ben ook eens helemaal aangevallen omdat ik een paard had gelongeerd dat bezweet was toen ik klaar was. Wat ik wel niet met haar had gedaan, hoe belachelijk het wad, en dit was niet normaal meer blabla.
Ik kan dan alleen maar lachen, dat die mensen een paard hebben. Stel je voor dat ze zweten zeg, wat een ramp :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:51

je hebt zweten en zweten....ik zie weleens paarden echt kleddernat en heel moe kijken.
Dat is niet nodig...om correct te trainen hoeft een paard niet zeiknat te zijn hoor.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:08

Nee natuurijk niet! Maar alsof ik hem meteen mishandeld heb als hij wat bezweet is.
Maar inderdaad, je hebt ook kletsnat van het zweet. Maar als je goed en lang uitstapt geeft dat vaak geen problemen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:22

geerke schreef:
je hebt zweten en zweten....ik zie weleens paarden echt kleddernat en heel moe kijken.
Dat is niet nodig...om correct te trainen hoeft een paard niet zeiknat te zijn hoor.

Is geheel afhankelijk van paard en weer en training hoe een paard zweet.
Ik ben afgelopen donderdag 2,5uur wezen trainen op de hei, maar mijn paard was toen minder bezweet als net van een half uur longeren. En bij de endurance zijn de paarden meestal niet alleen nat van het zweet, maar ook van het koelen ;)
En na een wedstrijd mag mijn paard best "moe kijken", zoals jij het omschrijft, ik noem dat meeer in standje economisch, rust nemen wanneer je de kans krijgt :Y)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:23

Deze paarden zijn getraint om zulke lange afstanden af te leggen :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:25

Van mijn span zweet 1 pony al na 10 minuten en de andere pony zweet nauwelijks. Ik heb liever dat ze zweten anders koelen ze ook niet

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:46

Werd/wordt ook wel eens raar aangekeken als ik vertel dat ik rondje ga mennen en tegenwoordig gelukkig ook weer rondje kan gaan rijden van zo'n km of 25. Dus dat ik over een uur of 2 weer terugben, op zijn vroegst :+ En dat je dan terugkomt met een superfris paard dat eigenlijk nog steeds erbij staat alsof ze net begint 8-) dat vind ik de 'sport'

Heb heel wat spring/sgw/dressuurwedstrijden gezien en meegemaakt en vind persoonlijk (m)endurance eigenlijk de meest 'eerlijke' tak van sport die er is. Als een paard niet wil springen of dressuren wil geweld of wat dan ook nog wel eens op korte termijn helpen (ziet er niet uit maar je hebtgenoeg voorbeelden) maar met (m)endurance helpt het echt niet, want je gaat gegarandeerd onderuit in je hartslag / locomotie. En met training is het toch een absolute ramp als je paard niet graag loopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:00

geerke schreef:

Als ik mijn paard kilometers laat maken op een redelijk tempo kan ze echt heel erg zweten en het schuim staat dan tussen haar billen. Echter zodra ik rustig ga draven of stappen is ze heel snel weer droog. Hartslagen blijven ook mooi constant en gaan ook in een aardige galop niet boven de 150 tenzij we bijv. een heuveltje opgaan of er wat spannends is. Hartslag daalt ook mooi en snel. Wat is dan het probleem met het zweten? Niet zweten is een groter risico met een stijgende temperatuur in het lichaam.

Mijn paard wel wat moe kijken maar draaft toch altijd wel vrolijk naar de wei naar een training om uitgebreid te gaan rollen en rustig wat te gaan eten.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:33

geerke schreef:

Haha! Nou..
Mijn Dravertje zweette vroeger al na een kwartier als een otter.
En die had wel een goede conditie hoor. Echt wel! 8-)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:37

geerke schreef:

Sorry, ik moet toch wel een beetje lachen.
als ik terug kom van een training is mijn paard echt wel zeiknat geweest.
Wat hierboven ook staat droogt ze ook snel wel met het uitatappen maar de zweetkorsten komen wel onder haar dekje uit.
En wat is daar op tegen?
als ik een galoptraining doe is niet alleen mijn paard bezweet, maar ik ook!
Lekker douchen en het is weer weg, zo ook voor mijn paard!
en een training is per definitie bedoeld dat het inspanning kost, anders is het nl gen training, maar wat in de rond rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:33

Wat is er mis met zweten? Ten eerste in het gewoon natuurlijk, een manier om de warmte kwijt te raken, en ten tweede is het ook nog eens voor een groot deel aanleg. Van een beetje zweten gaan ze niet dood, is ook helemaal niks zieligs aan, heeft niks met conditie e.d. te maken.
Nee, wat er mis is met wat zweet, zie dat serieus niet in. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:56

Judith_ schreef:
Wat is er mis met zweten? Ten eerste in het gewoon natuurlijk, een manier om de warmte kwijt te raken, en ten tweede is het ook nog eens voor een groot deel aanleg. Van een beetje zweten gaan ze niet dood, is ook helemaal niks zieligs aan, heeft niks met conditie e.d. te maken.
Nee, wat er mis is met wat zweet, zie dat serieus niet in. :+

niets...behalve dat ze mega veel belangrijken zouten uitzweten...maar daar hebben we electroyten voor,toch? ;)

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:05

laura_power schreef:
die paarden hebben dan geen normale lichaams conditie meer, veel te lang en veel te veel.
dat is gewoon dierenmishandeling om ze zo te laten rennen zo lang..

Sommige mensen hebben geen verstand meer..., veel te lang en veel te veel moeten ze naar school.
Dat is gewoon mishandeling om mensen elke dag zoveel te laten leren, sommige slaan er echt van door.
:P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:14

geerke schreef:
niets...behalve dat ze mega veel belangrijken zouten uitzweten...maar daar hebben we electroyten voor,toch? ;)

Een paard die flink zweet tijdens een training verliest en niet in 1 keer al zijn zouten. Met een normaal rantsoen worden die ook weer aangevuld :j
Ik geef ze in elk geval vrijwel niet en mijn paard heeft nog nooit problemen met zijn turgor gehad. Haar liksteen heeft ze ook nog nooit gebruikt dus haar behoefte zal niet zo groot zijn.
Overigens heb ik wel eens een keer een onderzoek gelezen dat paarden naarmate ze beter in conditie komen eerder gaan zweten. Echter is het zweet van een andere samenstelling en raken ze over het geheel minder vocht kwijt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:31

geerke schreef:

Gister met paardlief een koetsentocht meegereden, totale afstand 39 km, echter gestopt na 32 daar een van de andere paarden niet 100 % was.
we hebben op een hééééél rustig tempo gereden (lees: om 10.30 vertrokken, om 17 u gestopt, dus 6.5 uur onderweg voor 32 km, met anderhalf uur pauze in totaal, maakt een tempo van max 6 km, vooral gereden in stap, korte stukken galop ertussen.)
paardlief was na twee uur echter zeiknat van het zweet, terwijl we dan nog maar amper een galopje getrokken hadden. het was echter wel vrij warm, en ze had zich al vrolijk lopen druk maken op de trailer en een heel eind lopen dribbelen.
ze was nog totaal niet moe, maar wel kletsnat van het zweet.
in de namiddag was ze dan stukken rustiger, zweette amper nog, en was nog altijd zo fris als een hoentje.
ik heb nu eenmaal een zwaar paard, die kan uren aan een stuk lopen, op behoorlijk tempo ook. maar zodra ze 10 minuten draaft, of een galopje trekt ze zweet.