Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Wie rijd hier allemaal endurance met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:01

ook hier de endurance paarden op ijzers.

niet te doen zonder, trainen is al lastig maar op vele wedstrijden toch veel steentjes etc.
ben me nu ook aan t oriënteren voor kunstof maar moet dan op zoek naar nieuwe smid en stuk duurder.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:31

Hier vanaf 80km en meer vierkant ijzers, heb vroeger ook een paar keer volgens Strasser techniek (was toen nog heel duur en hij was een hele dag bezig aan mijn 8 paarden) laten kappen dat ging een tijdje goed maar dan werden de hoeven echt te kort vooral achteraan liepen ze op de hoefballen. Dan kunstof beslag ook dat ging even prima maar de toenmalige smid deed het tegen zijn zin en volgens eigen versie (sneed lippen weg zodat kunstof scheef draaiden) en ook ging het nog fataal mis (paard moeten laten inslapen doordat de brug van het kunstofbeslag een nagel eigenlijk een houtvijs met schroefdraad deed opwippen waardoor die tot in het hoefgewricht is doorgedrongen). Zolang de hoeven niet te hard slijten rijden ze blootvoets worden ze te kort krijgen ze ijzers en voor in de Ardennen is dat zelfs met enkele widia's eventueel zolen maar enkel als het een CEI is.

Kunstof was voor mij niet goedkoper en het is moeilijk om een ervaren smid te vinden die dat graag wilt doen, het kunstofbeslag moest ik dan ook nog zelf bestellen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:29

Voorlopig start ik blootvoets, gaat nog prima... Maar mocht dat niet meer werken ga ik over op kunstof beslag.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:18

Ik heb mijn paard altijd zelf bekapt tot hij 5 was. Toen ben ik serieuzer gaan trainen voor de endurance en sleten zijn hoeven zo hard dat hij er echt niet meer goed op kon lopen.
Nu staat hij vierkant op ijzers en dat gaat goed.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:43

Wij hebben blootsvoets gereden tot in klasse 3. Maar het gaat daarna echt niet meer.
Je kan stellen dat het boven de 70-80 km gewoon te belastend is voor de hoeven. Ze worden gevoelig en dan is het zonde om hierop te worden afgekeurd.
Even geprobeerd met ijzers, maar paardje raakte in onbalans. Nu sinds eind vorig jaar op Duplo's en wij willen niet meer zonder.
Het is een heel stuk duurder €9,20 per stuk (excl montage) tegen ongeveer €5 euro voor 4 ijzers.
Bij ons gaan ze net zo lang mee als ijzers.

Het is zeker niet geschikt voor alle paarden. Met name paarden die een schuivende beweging maken bij het afwikkelen van de voet, kunnen hinder ondervinden in de beweging (zie bijvoorbeeld Liekie van Griebels). Dit kan zich uiten in last van de pezen, danwel zeer snelle slijtage van de duplo's.
Onno Grund is een kundige smid die ze plaatst en tevens zeer ervaren is in het gebruik.

Je kans dus zeker blootvoets starten in de lagere klasses, maar vanaf klasse 3 is het eigenlijk voor de meeste paarden niet meer te doen. Daarbij zijn wedstrijden als Banholt ook in de lage klasses niet zonder beslag te doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:12

Klopt Ruud, en ergens baal ik daar best wel van dat het bij Liekie niet werkt. Ik had er zo'n goede verhalen van gehoord, dat ik graag ook op Duplo's wou... Helaas werkt het voor ons dus niet, en zal hij gewoon op ijzers moeten blijven. Op zich geen ramp, hij heeft het altijd goed gedaan op ijzers, maar ik denk wel dat Duplo's meer voordelen heeft dan ijzers.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:51

Hier staan ze allemaal op beslag. 3 op Cera kunststofbeslag en 1 op Equilibrium ijzers met voor zooltjes. Alleen de 3-jarige staat nog blootvoets, maar als zij meegaat als handpaard zien we haar ook vaker even gevoelig lopen, dus zodra ze meer gaat doen gaat er zeker beslag onder.

Met mijn jonge draver heb ik achteraf te lang gewacht, hij was vanaf zijn geboorte Strasser getrimd en liep altijd 24/7 (bij ons ook), hij had de prachtigste hoeven. Dus toch maar eens gekeken hoe het ging zonder beslag. Maar toen we hem onder het zadel gingen rijden liep hij toch wat gevoelig, dus Cera eronder... nou, wat een verschil van dag en nacht! Had ik dus veeeel eerder moeten doen. 8)7

Qua endurance zie je eigenlijk 2 groepen grofweg: de ene kiest voor de praktische kant en doet wat nodig is om het paard comfortabel en pijnvrij door de wedstrijden te loodsen die ze graag willen rijden. De andere groep wil beslag echt zo lang mogelijk uit de weg gaan en kiest daar ook de wedstrijden op uit. Maar dan nog zie ik té vaak die paarden gevoelig lopen op plotselinge stenige stukjes of asfalt, je bent dan ook zo afhankelijk van informatie vooraf. En die paarden zoeken koortsachtig ieder grasstrookje op om de hoeven maar te sparen en niet onprettig te lopen. Plus dat ze, als ze op die manier "op eieren" lopen, de rug vastzetten en verkrampen, met alle gevolgen vandien.

Ik generaliseer natuurlijk, er zijn paarden die wel prima zonder ijzers kunnen (behalve in onze omgeving!), maar die zijn toch eigenlijk op 1 hand te tellen. En mijn praktijkervaring is dat ookm de paarden waarvan de eigenaars volhouden dat ze prima zonder beslag kunnen naar mijn maatstaven 9 van de 10 keer niet lekker lopen.
En ik vind dat je als ruiter de verantwoordelijkheid hebt om je paarden zodanig te voorzien (uitrusting, training, voeding, huisvesting... en beslag) dat hij het gevraagde makkelijk en pijnvrij aankan. Zeker als je veel kilometers op hoger tempo van je paard vraagt!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:24

mijn paarden gaan vanaf hun 5e jaar op ijzers. ik woon in de Randstad en dus veel wegen en weinig bermen.

daarnaast heeft Karrimh 3x 160 en 4x 120km ritten in zijn benen zitten en dan heb je echt wel ijzers (of iets anders) nodig en kan je gewoon niet bloodvoets. tevens heb je veel wedstrijden (in het buitenland) waar je echt ijzers nodig hebt ivm de ondergrond.

hoor veel positieve verhalen over duplo's e.d. misschien voor in de toekomst het overwegen waard.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:25

onze merrie staat alleen voor op ijzers. Zij start voornamelijk klasse 1, maar haar hoeven slijten te hard af dat het verstandiger was om haar voor op ijzers te zetten. Dit in overleg met de smid. Die vond achterijzers niet nodig.
ons arabiertje staat romdom op ijzers. hij start nu ook nog klasse 1, maar hij heeft best gevoelige voetjes dus daarom staat hij rondom op ijzers.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:21

Mijn paard staat alleen voor op ijzers . werkt prima .
rondom op ijzers zou nog beter zijn , maar mijn paard doet nogal raar bij de smid :Y) dus die wil um achter niet op ijzers zetten

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:05

Wij rijden klasse 1, op blote voeten. Echter merk ik wel dat mijn paard daar echt moeite mee heeft op stenige paden(utrechtse heuvelrug), dus hier gaan er nu in ieder geval voor ijzers onder.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:12

Renegade hoefschoenen vindt je op http://www.paardenservice.nl. Hij is bij mij komen passen voordat ik bestelde. Ze bevallen mij erg goed, ik rij er veel en graag mee. Eerder had ik easyboots, waren ook best goed, maar mijn pony trapte die bij zichzelf uit omdat ze achter heel nauw staat en loopt. Bij de Renegade's heeft ze dat niet. Maar elk paard heeft een andere hoefvorm, het fijnste is toch als je even kunt passen of lenen van iemand. Er is niet 1 topmerk dat bij alle paarden super zit.
(En ijzers of kunsstof beslag kan altijd nog.)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:52

Zijn alleen die Renegade hoefschoenen echt geschikt voor endurance?
Mijn paard loopt af en toe best gevoelig op steentjes en ik wil ook graag zonder ijzers. Ik ben nog niet gestart op wedstrijden (dat zal ook nog wel even duren), maar het lijkt me jammer als je vanwege gevoeligheid wordt afgekeurd (hoe ziet die keuring er eigenlijk uit vraag ik me dan af).

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:38

Ik ben nu ook een beetje aan het rondzoeken naar een alternatief, de hoeven slijten eigenlijk te snel en we zijn alleen nog maar in training bezig. De smid was er gister en hij loopt al op het randje van zijn zool.

Eerst wil ik hoefschoenen gaan proberen en mocht dat echt niet bevallen dan toch maar ijzers eronder, mijn smid had Delta hoefschoenen bij en die zagen er netjes uit en niet eens gek duur.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:27

Afgelopen weekend zonder ijzers klasse 3 mendurance gereden in Renkum. Veel stenen in de paden maar dat gaf geen probleem wb gevoelig lopen. We in de vetgate even de scherpe kantjes er af gevijlt. Ik denk niet dat er ooit een ijzer in de buurt van mijn pony's gaan komen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:09

Napie schreef:
Afgelopen weekend zonder ijzers klasse 3 mendurance gereden in Renkum. Veel stenen in de paden maar dat gaf geen probleem wb gevoelig lopen. We in de vetgate even de scherpe kantjes er af gevijlt. Ik denk niet dat er ooit een ijzer in de buurt van mijn pony's gaan komen

*\o/* Super zeg!

En hoeveel kilometer heb je toen gereden?

Overigens zijn er in het buitenland (google) voorbeelden te vinden van endurance ruiters enorme afstanden hebben afgelegd zonder ijzers.
Het is vooral een kwestie van heel goed trainen van de hoeven.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:11

Ik heb nu 4 wedstrijden gereden, eerste wedstrijd een B op de nakeuring, 2de een A en 3de een C en dus afgekeurd. Toen Beer op ijzers, vierkant en ik heb gewoon een ander paard! Zondag Renkum gereden en een A op de nakeuring en een veeeeel vrolijker, fitter paard..merk het thuis in de training ook duidelijk! Ik laat hem dus mooi vierkant op ijzers.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:09

e_horse schreef:
Overigens zijn er in het buitenland (google) voorbeelden te vinden van endurance ruiters enorme afstanden hebben afgelegd zonder ijzers.

Ik rij veel in België, en daar zie je dus echt niemand zonder ijzers. :n Ik ken wel een paar paarden die blootvoets tot 80 km hebben uitgereden, maar dat zijn echt de uitzonderingen op de regel.
En dan nog, uitlopen is een ding, lekker lopen een ander. Ik dacht ook dat mijn paard best goed liep zonde rbeslag, maar toen er eenmaal beslag onder zat had ik wel een heel ander paard... Helaas zie je maar al te vaak dat mensen dat niet of te laat zien.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:44

e_horse schreef:
Napie schreef:

*\o/* Super zeg!

En hoeveel kilometer heb je toen gereden?

60 km
Moet er na de 50 km van de week ervoor wel even rekening mee houden maar ze worden nu sowieso even niet gereden ivm vakantie

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:33

Gilbey loopt binnen Nederland (muv Banholt) zonder ijzers, klasse 2 training endurance & TREC & aangespannen.
Maar we rijden ook TREC in Belgie en Duitsland en voor de eerste buitenland wedstrijd gaan er ijzers onder, daar kan ik hier niet genoeg op af harden.
Tapas staat nu nog zonder ijzers maar als ze lekker op gaat pakken voor de wedstrijden gaan ze er zeker onder.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:21

Wij zijn boven de 75km met beslag gaan werken.
We hebben het een aantal malen geprobeerd met 80km wedstrijden, maar hij liep gewoon niet lekker.
Of je wordt goedgekeurd met een B, maar dan ga je toch met een naar gevoel naar huis.

Nu op de duplo's loopt hij veel prettiger en makkelijker.
Waarom stug vasthouden aan blootvoets en daarmee je paard zere voeten bezorgen?

Hoefschoenen.... ik zie het toch niet zo zitten. Maar er zijn mensen die er wedstrijden op uitrijden. Zal m'n eigen gevoel wel zijn.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:40

Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:16

Zonder hier een discussie te willen starten over of het al of niet blootsvoets kan, denk ik toch echt wel dat je dat iets moet nuanceren. Ik wil niets liever dan zonder hoefijzers en heb dus mijn beide paarden zonder ijzers staan. En heb daar ook heel veel voor over om dat zo te houden. Maar terwijl het met het ene paard prima gaat ook over de weg is het andere paard nu een jaar zonder ijzers en loopt nog steeds gevoelig als ik iets meer ga rijden (en dan heb ik het alleen nog maar over korte ritjes over het asfalt). Ze loopt zelfs gevoelig in het bos op harde zandpaden als er ergens toevallig een steentje ligt.

NB ze worden beide natuurlijk bekapt.

Ik ga zelf hoefschoenen proberen voor de langere stukken omdat ik per se geen ijzers wil. Maar ja, dan wordt het dus nooit wat zonder schoenen, dat weet ik nu al.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:28

Mijn hoefsmid raad beslaan sterk af, omdat mijn pony een dunne hoefwand en een gevoelige witte lijn heeft. De kans op vernagelen zou hierbij erg toenemen...
Nu ga ik dus ook maar eens kijken naar hoefschoenen, waarschijnlijk easyboots oid.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:42

e_horse schreef:
Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.

tja..... kan hier iets op zeggen.... iets met een boel en een afgewerkt product.....

Ga dan kippen houden in een ren ofzo, maar dan wel met een vos erbij, anders is het niet natuurlijk