Flinke afstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 07:51

Morgen ga ik met een vriend rijdend een paard wegbrengen, deze afstand is iets meer dan 20 km..
Zal voornamelijk is stap worden gedaan, maar goed dan heb ik in ieder geval weer een "trainingsrondje"

Citaat:
Dat is ook zo 30km stappen en ik ben moe, dezelfde toer in draf-galop en ik ben nog zo fris als een hoentje als ik van m'n paard kom.
Als je traag rijd zit ook lang in 't zadel voor die relatief korte afstand.

Ik zal van de week eens een flink stuk gaan draven.
En hopelijk heb ik dan een gps om mijn pols want naar mijn mening hebben we redelijk hoog tempo in de draf.
Wat is zo'n beetje het gemiddelde in draf?

Edit: gevonden, maar per ras verschillend.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:56

Nou, 12 km stappen... ik word ook een stuk moe-er van stappen hoor, je zit daar maar wat. :D Dezelfde afstand in draf en je bent binnen een uurtje klaar. :)* Bovendien beweeg je dan zelf meer.
Af en toe even ernaast gaan lopen als je voelt dat je zelf wat stijf wordt kan ook verfrissend werken.

Met een draver zit je in stap al snel rond de 6-7 km/u, en in draf 15-18 (het kan natuurlijk veel harder of veel langzamer, maar dit zijn tempo's die mijn dravers goed liggen).
Af en toe een galopje tussendoor is fijn voor jezelf en de spieren van het paard, mits je draver dat al redelijk goed kan. Heeft hij nog veel moeite met de galop, dan zou ik dat in een wedstrijd nog achterwege laten, dan kost het veel energie om de balans te houden. Stukjes in tölt idem (als je draver dat kan): ik merk dat Rex dat soms zelf wel even prettig vindt, maar omdat het minder economisch is doe ik het in wedstrijden niet teveel.

En wat de conditie betreft: een doorgewinterd koerspaard zal een 30 km op niet te hoog tempo prima aankunnen. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat deze paarden al aan duurwerk gedaan hebben in de trainingen; ook al zijn de koersen op topsnelheid, de trainingen zijn voornamelijk kilometers maken op een rustiger tempo. Het beenwerk is hard en de spieren zijn gewend aan veel bewegen. En zo'n conditie die over jaren heen is opgebouwd blijft ook nog heel lang hangen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:58

cyclo86 schreef:
trouwens als ik me niet vergis zijn de introductie afstanden alemaal 20-26 km meestal

Dat is in België, daar heb je bij KBRSF-wedstrijden altijd een beginnersklasse van 20-23 km, die verder nergens voor meetelt. Je moet wel lid zijn van een vereniging en minstens een recrea-licentie hebben.

In Nederland rij je inderdaad gewoon de klasse 1 mee als kennismaker, incl. P/A onderweg. Voorheen had je niks nodig, nu moet je KNHS-lid zijn (16 euro) en er is nu ook een klassement.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:19

:j was idd belgische systeem waar ik het over had sorry dat ik het niet vermeld had ;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:21

Wij doen ook stap trainingen vooral met jonge paarden of trainen in stap waar veel hellingen zijn dan voel je pas goed hoe je paard zijn spieren gebruikt. En in stap kan je nooit veel verkeerd doen due ideaal voor de eerste trainingen na een rustperiode of als revalidatie. Voor de ruiter is het soms wel saai, dan is het gezelliger met twee of meer zodat je wat gezellig kunt kletsen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:12

annebe schreef:
TurdusMerula@ Welk tempo ik rijd is mij nog steeds niet bekend, weet wel dat we zowel in stap als draf gemiddeld een stuk harder gaan dan een gemiddeld paard.

Je hebt toch je route bekeken op afstandmeten.nl? Hier kun je ook de tijd invoeren dan krijg je te zien hoeveel minuten je over 1 km doet en hoeveel km/u je gemiddeld hebt gereden. tijd per kilometer wordt overigens berekend vanuit je gemiddelde km.

annebe

Re: Flinke afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 08:14

Dat snap ik, maar wil graag weten wat mijn paarden zowel in stap, draf als galop doen. Dan kan je voor je zelf en voor je paard ook beter een schema maken en kijken wat de verwachtingen zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:17

ja maar zelfs dit verschilt per keer en is dus op zich ook niet erg betrouwbaar. Als het b.v. heel warm is zakt het tempo al gauw naar beneden als je het zelf niet aanvoelt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:53

Renpaarden hebben indd een goede basisconditie...
Daarbij als je je paard gewoon 5 tot 6x per week rijdt, moet je gewoon een kl1 rit uit kunnen rijden op een rustig tempo...
It's not the distance that kills the horse, it's the speed ;)

welk ex-renpaard heb je trouwens?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:56

Bij de meeste trainingen hou ik me aan de gemiddelde snelheid van max. 14km per uur of lager. Dus het is niet op snelheid dat er getraind wordt wel om langer aan een stuk te kunnen draven (galoperen) zonder moe te worden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:02

Goeie tips allemaal....
Mijn draver is momenteel helaas uitgeschakeld. Misschien ga ik met mijn haflinger mee doen, die dit jaar toch al wel zou starten maar nog niet voor 100% de conditie en het tempo heeft.
We zien wel hoever we komen en anders gaat hij er bij de P/A uit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:05

De tijd van het jaar is wel een voordeel qua warmte voor je haf, denk ik. :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 06:05

Ze geven deze maand nog wel warm op (in belgie tenminste?)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:29

Haffie is geschoren, dat scheelt ook wel :j (ik ben de verzorgster)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 08:17

Super rit gehad! Hij heeft de wedstrijd helemaal uitgereden en overal goedgekeurd.
We waren alleen net wat te langzaam voor een clasificatie.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:34

Wat goed! :j

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:53

hoe langzamer gaat hoe zwaarder de rit, althans dat is mijn ervaring.

ik vind de 1e klasse I rit van mijn 4 jarige die we op 9km/uur reden zwaarder dan bv een klasse III op mijn ervaren paard.

probeer je drafstukken langer te maken en zeker je stapstukken te verminderen en zelfs weg te laten, uiteraard wel in- en uitstappen ;)

daarnaast erg belangrijk: hoe oud is je paard, wat doe je er normaal mee, hoe is je eigen conditie enz enz enz.