Als Belg vrijwilliger zijn in NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:05

Op de site van VET2000 staat dat er 17 april ook een wedstrijd is in Schilde?
Of wordt er een onderscheid gemaakt tussen de wedtrijden van VLP, VET2000, LRV, VLAR ... :o?
Ik snap trouwens de verschillen helemaal niet zo tussen die verenigingen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:50

VLP en LRV zijn de 2 grote verenigingen/organisaties in ons land om competitie te rijden.

LRV is gegroeid uit de boeren die op zondag zich op een gezellige manier met elkaar wilden "meten" en is dus vnl regionaal en slechts 2x/jaar provinciaal en 1x nationaal. Dit was vnl (groeps)dressuur en jumping. Eventing kende reeds een serieuze opmars en stilaan wordt endurance ook meer gekend.

VLP is altijd provinciaal en eenmaal je hoger geklasseerd bent steeds nationaal. Naar Mijn gevoel zijn prof ruiters (zeker als ze internationaal rijden) vnl bij VLP aangesloten, voor de dressuur zijn er ook meer klassen tot intermediaire, PSG en grand prix.

En Vet2000 is dacht ik een vereniging, die opgericht is voor en door enduranceruiters, dus waarschijnlijk staat op hun kalender zowel VLP als LRV wedstrijden...

MAAR ik kan mis zijn :o

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:54

Shanelle schreef:
Of wordt er een onderscheid gemaakt tussen de wedtrijden van VLP, VET2000, LRV, VLAR ... :o?

Het betreft evenementen van LRV en VLP.
Die van VLP zijn CEN's wat zoveel betekent als een nationaal erkende wedstrijd met steeds een kennismakingsreeks van 20km en wedstrijdreeksen vanaf 30km en hoger tot max. 80km. Als het internationale wedstrijden zijn, is er meestal nog een 100km reeks of meer maar steeds kan je er de laagste reeksen rijden. VLAR, Elite en de Kempische zijn de drie organiserende VLP-clubs.
VET2000 is de enigste organiserende LRV club maar dat zijn geen erkende wedstrijden. Het zijn wel leuke ritten als training of om een jong paard te laten kennis maken met deze discipline.

petitparis schreef:
VLP is altijd provinciaal en eenmaal je hoger geklasseerd bent steeds nationaal. Naar Mijn gevoel zijn prof ruiters (zeker als ze internationaal rijden) vnl bij VLP aangesloten, voor de dressuur zijn er ook meer klassen tot intermediaire, PSG en grand prix.

VLP endurance is direct nationaal niveau en wordt door groot en klein gereden ongeacht hun niveau

En Vet2000 is dacht ik een vereniging, die opgericht is voor en door enduranceruiters, dus waarschijnlijk staat op hun kalender zowel VLP als LRV wedstrijden...

VET2000 is nu een LRV club, vroeger VLP. Het bevat vooral recreatieve ruiters, de enduranceruiters zijn destijds bij VLP gebleven.
Laatst bijgewerkt door Jantie op 17-03-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:03

Ok bedankt, da's al een stuk duidelijker nu :j
Maar hoe zit het dan eigenlijk met al die verzekeringen? Ik dacht dat zoiets altijd via de VLP ging; of is het dan enkel voor hùn wedstrijden zo?

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:09

Waar je ook rijdt, moet je verzekerd zijn. Bij de vlp vind je de regeling hier : http://www.vlp.be/Verzekeringen/
Je verzekeringen zit zowiezo al in je licentie.

Nog vergeten te zeggen: als je bij VLP endurance rijdt, mag je ook de LEWB-wedstrijden meerijden (=Wallonië). Wat dus betekent dat je van de kust tot in Luxemburg endurance kan rijden *\o/*

petitparis

Re: Als Belg vrijwilliger zijn in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:20

dat is ineens duidelijk, maar hoe zit het dan met de brevetten om een licentie voor endurance?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:25

Bestaat er voor endurence ook een samenwerkingsakkoord tussen de verschillende organisaties?
Zo kan ik bv eventing starten bij vlp, door lid te zijn bij lrv. Dit is financieel toch iets aantrekkelijker. (lees als : 50€ tegenover 250€)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:27

ben ik ook wel benieuwd naar, want ik ben al aangesloten bij LRV...

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:30

petitparis schreef:
dat is ineens duidelijk, maar hoe zit het dan met de brevetten om een licentie voor endurance?

A-brevetje volstaat om nationaal te starten vanaf de 30km.

Er is geen samenwerking tussen de LRV en VLP bij endurance om diverse historisch gegroeide redenen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:31

Ja en zelfs die in Groot Hertogdom Luxemburg worden wel eens erkend door VLP maar weet niet of dat dit jaat ook zo zal zijn want hij staat niet mee op de Belgische Kalender.

Je mag (of dat zo nog is weet ik niet) als niet LRV lid 2 wedstrijden per jaar meerijden van Vet2000 anders moet je daar ook lid van worden en waarschijnlijk ook van de club VET2000. Hoe hoog je ook rijd je punten of kwalificaties die je daar behaald tellen niet mee.

Als je endurance in VLP start kan je kiezen om het als recreatie, of op licht wedstrijd niveau te blijven doen of jouw grenzen en die van je paard proberen te verleggen naar wie weet wel internationaal niveau. Vanaf 30km wedstrijden kan je na elke kwalificatie die je behaald kiezen of je blijft of een reeks hoger gaat. Een kwalificatie behaal je door een reeks 1 of meerdere keren met succes uit te rijden.

Als lid van LRV kan je via vet2000 endurance binnen de LRV rijden maar niet bij VLP daar moet je afzonderlijk lid worden enz.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:36

Ooh wat zou een flowchart 'start-to-endurance' handig zijn :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:37

Shanelle schreef:

stel jij er anders eentje op,als hij duidelijk genoeg is, zie ik je misschien van de zomer :P

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:41

Je mag er mee lachen hoor, maar ik ben al enkele dagen allerlei vragen en problemen en bevindingen ed aan het noteren :o . Kan er misschien een Endurance dagboek van maken haha!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:10

Shanelle schreef:

Onze nieuwe leden ontvangen die bij toetrede
;)

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:27

@Bloempjeh_:
Als je niet zo lang wilt wachten kun je de komende maanden al gewoon eens gaan kijken bij een Vet2000 rit. Er zijn er genoeg in de buurt. Wij doen (als Nederlander in dezelfde regio, vanuit Baarle-Nassau) ook regelmatig mee, bij zowel VLP als LRV/Vet2000. Voor Vet2000 ritten krijgen we ook geen punten, maar dat maakt voor de ervaring voor het paard natuurlijk niet uit.

De eerste 2 ritten in de onderstaande kalender staan bij ons alvast in de planning. Mocht je daar toevallig willen kijken en nog iets willen vragen ofzo, laat maar weten.

[03-04-2011] - LRV endurancewedstrijd OVERPELT
[17-04-2011] - LRV-endurancewedstrijd SCHILDE
[15-05-2011] - LRV-endurancewedstrijd GEEL
[05-06-2011] - LRV-endurancewedstrijd GIERLE/PULDERBOS
[26-06-2011] - LRV-endurancewedstrijd LANGDORP
[31-07-2011] - LRV-endurancewedstrijd HOUTHALEN
[21-08-2011] - LRV-endurancewedstrijd WOENSDRECHT (NL)
[11-09-2011] - LRV-endurancewedstrijd ZUTENDAAL
[02-10-2011] - LRV-endurancewedstrijd GRUITRODE
[23-10-2011] - LRV-endurancewedstrijd TESSENDERLO

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:38

Thanks Jazzebel!

Er zijn er een paar best dichtbij. Is voor mij wel handig omdat ik vaak op zondag moet werken. Ik zet ze in elk geval op mijn agenda! Jammer genoeg heb ik bij de eerste twee al zelf wedstrijd.. (Ik rij dit jaar slechts twee crossen en natuurlijk net op die 2 dagen)

Zit je dan in een Nederlandse club om te kunnen starten of ben je in BE aangesloten?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:57

Jazzebel, welke klasse rij jij dan in Schilde?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:10

Hmm, Intressant topic, ik ben zelf van Zandvliet (woon eigenlijk de helft van de tijd wel in Essen, maar kom). Ik ben altijd geintresseerd geweest in endurence, alleen nooit echt aan willen beginnen omdat ik er te weinig over weet, te weinig over kan vinden, en eigenlijk lang geen geschikt paard heb gehad. Nu heb ik wel een geschikt paard, dat van de ene blessure naar de andere loopt, dus toch niet geschikt.
Ik zou wel eens graag helpen/groomen/... bij een wedstrijd, iemand nog hulp nodig?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:30

Seltje schreef:
Hmm, Intressant topic, ik ben zelf van Zandvliet (woon eigenlijk de helft van de tijd wel in Essen, maar kom). Ik ben altijd geintresseerd geweest in endurence, alleen nooit echt aan willen beginnen omdat ik er te weinig over weet, te weinig over kan vinden, en eigenlijk lang geen geschikt paard heb gehad. Nu heb ik wel een geschikt paard, dat van de ene blessure naar de andere loopt, dus toch niet geschikt.
Ik zou wel eens graag helpen/groomen/... bij een wedstrijd, iemand nog hulp nodig?

Altijd welkom ik rij wedstrijden vanaf 80km met 4 paarden en daar mijn grooms later meestal zelf wedstrijden rijden, heb ik er regelmatig nieuwe nodig. :)
De instap eerst als groom geeft je een duidelijkere kijk om er zelf aan te beginnen en je hebt dan ook al heel wat mensen leren kennen. Volgend jaar komt er een jonge hengst bij en dan is het terug van 30km beginnen met hem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:35

Als iemand in "mijn" buurt naar een wedstrijd komt, mag je me dit ook altijd laten weten. Of ik als groom mee kan, kanik nog niet beloven, maar ik ben zowieso niet vies om mijn handen even uit de mouwen te steken.
Ik word hier steeds nieuwsgieriger naar de gang van zaken (al zal ik eerst eens voor mijn brevetten moeten gaan). Momenteel dressuur ik nog steeds graag, maar qua wedstrijdmentaliteit voel ik me er niet zo thuis. En buitenritten vinden mijn paard en ik eigenlijk ook wel heel fijn, dus wie weet... Zo leer ik ook nog mooie wandelplekjes ontdekken :D

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:28

@bloempjeh_: Wij zitten idd bij een Nederlandse club en krijgen dan wel winstpunten bij de VLP en niet bij LRV/Vet2000. Maar zoals gezegd, is een goede ervaring voor het paard overal mogelijk. Jammer voor jou dat de eerste 2 gelijk afvallen, maar er staan er nog meer op de kalender.

@Shanelle: Schilde op 17 april heeft 30/60/90km ritten. Als wij er naartoe gaan zal dat voor de 90 zijn. Ga jij ook meedoen of anders kijken?

@Seltje (en anderen): In principe hebben wij al een vaste groom voor wedstrijden. Maar als iemand bij een rit wil kijken hoe het eraan toegaat en wij zijn daar toevallig ook, kunnen we natuurlijk altijd even wat extra tekst en uitleg geven. En ga vooral eens proberen. De omgeving hier in het grensgebied is natuurlijk ook prima geschikt voor enduranceritten en trainingen.

Nog een paar linkjes speciaal voor beginners (let op: elke site is wel vooral gebaseerd op de regels van de club waar het bijhoort, dus soms een beetje door de detailregels heen lezen). Of anders gewoon een vraag hier op het forum stellen.:

http://www.pendurance.nl/index.html
http://www.vet2000.be/v1/index.php?page=hoe_beginnen_
http://www.vlar.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=108&Itemid=158
http://www.endurance-elite.be/endurance_hoebeginnen.aspx

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:05

Bloempjeh_ schreef:
Duurt allemaal nog zo lang :(

Wel nee, de eerste was al vandaag :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:32

En het was SUPER! +:)+
Dankzij Inn en haar man weer een heleboel bijgeleerd, bedankt!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 07:46

Op naar Bierbeek ! :)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:55

Voor mij zal het de Panne worden met Quirenza of Vencedor.