Startkaartenellende (endurance)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:10

Dat het meer geld gaat kosten, dat voorkom je niet. En ik zou eigenlijk niet weten waarom dressuur- en springruiters wel een startkaart moeten aanschaffen (met bijkomende kosten) en enduranceruiters niet.

Alleen... is destijds door het DER-bestuur toegezegd dat er geen extra kosten voor de leden zouden zijn wanneer de DER zou toetreden tot de KNHS. En nu zijn er dus ineens wèl extra kosten - wat men op zijn vingers had kunnen natellen. De informatie is dus onduidelijk en vooral onjuist geweest, dat is wat mij concreet dwars zit.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:13

Nou, precies daarom dus!
En waarom moet de ene hyppische tak gelijk getrokken worden aan de andere, draai het anders maar om, schaf je de startkaarten van de andere diciplines af...is het ook weer gelijk. Ik was wel tevreden eerlijk gezegt, met het oude systeem, waarom altijd alles duurder....en duurder..en duurder...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:19

Voor niets gaat de zon op... Knipoog

Maar van een goede voorbereiding op dit hele project is niet echt sprake.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:20

Nou Karin, ik kan niet zeggen dat deze sport mij "niets" kost...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:25

Ja dat bedoel ik ook met 'voor niets gaat de zon op': dat is het enige wat gratis is in het leven. Hobby's kosten nu eenmaal geld, en daar horen ook formaliteiten bij als je aan wedstrijden wilt deelnemen. De KNHS werkt al jaren met startkaarten en nu de DER onder de KNHS valt, lijkt het me logisch dat men een uniform registratiesysteem wil hebben. Ik vrees dat we daar als DER-leden weinig tegen in te brengen hebben, dat is een consequentie van het toetreden tot de KNHS. Maar de communicatie daarover had beter gekund en er hadden geen beloftes gedaan moeten worden die men niet kon nakomen.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 20:37

De ophef gaat idd vooral om de manier waarop de startkaarten nu gewoon door ieders strot gedouwd worden (excuus voor het taalgebruik). Het gaat op z'n zachtst gezegd niet netjes en dan is het ook leuk om ongeveer tegelijk het verenigingsblad te ontvangen en daarin de notulen van de ledenvergadering te lezen...

Het rare is alleen dat van paard en ruiter een gescheiden administratie gevoerd wordt. Dus als ik een nieuw paard met verleden koop mag ik in principe hoger starten (als in elke andere discipline) dan wanneer ik een groentje koop. Toch raar dat ik dan een COMBINATIE startkaart moet aanschaffen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit allemaal om geld gaat.
Overigens hebben mijn zusje en ik mijn vader gevraagd om eea eens op papier te zetten over hoe het allemaal gegaan is, hij is nl (net als Fasel) bestuurslid geweest. Hij weet dus meer van de achtergrond, niet van startkaarten zelf.
Daarbij moet gezegd worden dat wij ook supersnel antwoord hadden op ons mailtje. Het is waar dat de sport naarmate je hoger komt alleen maar duurder wordt, maar er is een grens tussen hobby en verkapt 'werk' zeg maar. Het begint op deze manier wel behoorlijk uit de klauw te lopen qua kosten. Ik heb inmiddels eigenlijk al mijn besluit vaststaan dat ik voorlopig voor mijzelf geen startkaart aanvraag omdat ik niet weet of ik daar wel zin in heb, 30 euro komt er bij de contributie bij, want de wedstrijden blijven ook gewoon nog dik geld kosten denk ik (gem. 1 euro per km). En als ik dan kl 3 wil gaan rijden weet ik niet of dat nog leuk is. Goed, dan houd ik het op mijn kwalificatie behouden, en voor 1 wedstrijd per jaar vind ik het wat overdreven.

Faas: er zijn idd wel mensen te vinden om een nieuwe vereniging buiten de KNHS om op te zetten. Ik ken genoeg 'oude rotten' die helemaal over de tik zijn inmiddels. Daarmee gaat dus een enorme hoeveelheid ervaring gemoeid en mensen die de vereniging gebouwd hebben. Het zijn er niet weinig die over de kook zijn en dat is zo ongelofelijk jammer! Het punt is alleen dat het opzetten van een vereniging veel tijd, geld en weet ik het wat meer kost.
Het hele verhaal begint geloof ik al met de fusie, dat is ook op een behoorlijke doordruk manier gegaan, zo van: ja, maar we kunnen niet om de KNHS heen, oh nee? 't Is niet eens geprobeerd!

Overigens ben ik niet totaal tegen startkaarten, het is een mooi systeem, op zich. Naar mijn mening is er alleen teveel mee gerommeld en kan het klantvriendelijker (gewoon per paard en per ruiter apart een startkaart met kwalificaties etc) en ik ben ook sceptisch over het systeem van de KNHS om er wat van te maken en het daadwerkelijk béter te laten functioneren dan wat er in het verleden gebeurde. En dat was ook niet bepaald vlekkeloos, maar goed, wat wil je dan met een 'kleine' vereniging? Het had iig een heel stuk beter gemogen, qua communicatie, maar ook het systeem oordeel ik vooralsnog sceptisch over (als in: ik moet het nog zien). Dat is eigenlijk hetgene waar ik over val, als iemand me persoonlijk opgebeld had (of gewoon een wat persoonlijkere & duidelijkere brief) dan had ik er heel anders tegenover gestaan. Maar nu is er geen enkele moeite gedaan om mensen in te laten zien dat het zo beter is, al is het op de langere termijn. Iig vraag ik pas in januari mijn startkaart aan (als ik dat al doe natuurlijk), er is mij gezegd dat ik m met 2 weken binnen moet hebben.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 06:23

Ik vertelde mijn vader over de discussie die hier wordt gevoerd op bokt en hij had er dit over te zeggen:
mijn vader schreef:
1. Er is meerdere keren op de ALV van de DER door het bestuur aan
de leden toegezegd dat het startkaarten/coupon systeem van de KNHS
niet klakkeloos zou worden ingevoerd voor de endurance. Belangrijk
hierbij in de discussie was het kostenaspect en de belofte aan de leden
(zeker drie keer in verschillende ALV's gedaan) was dat het in ieder
geval de sport niet duurder zou maken.

2. In de reglementen is nog helemaal geen sprake van startkaarten en
dus is het wat voorbarig als de KNHS nu iedereen een formulier
toestuurt. De juiste volgorde lijkt me dat je eerst de reglementen
verandert voordat je oekazes rondstuurt.

3. Niet iedereen heeft de brief gehad en bovendien is de brief
onvolledig en dus op zijn minst verwarrend. Zo bleek bij navraag dat er
voorlopig - hoe lang voorlopig is weet niemand - geen startCOUPONS
nodig zullen zijn. Je kunt het op het aanvragformulier ook helemaal
nog niet aankruisen.

4. Het argument dat het systeem beter wordt gaat niet op. Er is een
gescheiden registratie nodig. Want: paard kan een andere
startgerechtigheid hebben als ruiter, dus moet je beiden registreren.
het is dus onzinnig om tot 1 startkaart per combinatie te komen. Juist
dit aspect maakt he tonnodig duur. Wanneer je met meer mensen wel
eens van paard wisselt (en dat komt veelvuldig voor in de endurance)
moet je voor elke combinatie een startkaart hebben en die elk jaar
vernieuwen.

5. Ik geloof er niks van dat het efficienter gaat lopen. Zeker niet in
verhouding tot de kosten. Een simpele rekensom leert dat het gauw om
2000 startkaarten gaat. Sommige mensen hebben bijv. twee paarden
en laten ook hun grooms zo nu en dan een wedstrijdje rijden. die
mensen hebben gauw meer dan 6 a 8 startkaarten nodig - t egek voor
woorden! Bij 2000 startkaarten vangt de KNHS meer dan 60 duizend
Euro - is er misschien iemand die voor zo'n salaris een leuk
wedstrijdsecretariaat wil runnen? Zo gaat het in Duitsland bij de VDD
en het kost daar minder.

6. De KNHS beweert dat het twee weken gaat duren voor je een
startkaart in huis hebt. Nog afgezien van het feit dat ervaringsgeluiden
uit het veld anders leren (nl. veel langer dan 2 weken) is het te lang.
Het komt voor dat iemand zijn paard na jaren zorgvuldig trainen naar
een hoge klasse heeft gebracht. Als je dan een belangrijke kwalificatie
moet rijden en je wordt de avond tevoren ziek dan is er meestal wel
een bevriende kl. III of IV ruiter die je paard wil uitbrengen zodat die
kwalificatie voor je paard wordt veilig gesteld. Dat kan dus niet meer
als je twee weken op een startkaart moet gaan wachten...

7. Het argument dat het nu niet goed gaat omdat het door vrijwilligers
wordt gedaan is onzin: geef die vrijwilligers dan 60.000 Euro per jaar
en wedden dat het dan heel goed gaat? Bovendien maakt de KNHS nu
gebruik van hetgeen door vrijwilligers is opgebouwd. Het komt dan in
mijn ogen nogal brutaal over om die vrijwilligers (m/ v) te gaan
verwijten dat het nu niet goed zou lopen. Bovendien: wat loopt er dan
niet goed en waar ligt dat aan? Ik vrees dat het niet beter gaat lopen
als de KNHS het ter hand gaat nemen....

8. Als je met je paard in meerdere disciplines meedoet schijn je niet
meerdere startkaarten te hoeven hebben... waarom zou je dan lid
zijn/blijven van de DER als je ook al bij een andere discipline aan je
startkaart kunt komen?

9. Bij de fusie met de KNHS is de leden van de DER destijds plechtig
toegezegd dat het beoefenen van hun sport daarmee niet duurder zou
gaan worden. Nu moet je (wij al zeker zes) startkaarten kopen, dan nog
coupons, een verplicht abonnement op Paard en Sport (waar je als
endurance ruiter helemaal niks aan hebt), verhoging van de contributie
wegens afdracht aan de KNHS... kortom: geen kostenstijging?

Het geheel ademt een sfeer van ad hoc hap-snap beleid. Bovendien
kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het pure geldklopperij is:
het totaal bedrag dat gescoord gaat worden staat in geen verhouding
tot de dienst die geleverd gaat worden (als die al heel goed gedaan
gaat worden) en het is een publiek geheim dat de KNHS in geldnood
zit... in mijn ogen is ieder die het eens is met de invoering van dit
systeem en vooral de wijze waarop het gaat wellicht niet geheel op de
hoogte.

Ernst Fuld

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 06:40

Ik kan me wel enigzins indenken dat jullie wat gepikeerd zijn op de manier waarop e.d.
Aan de andere kant denk ik: Niet mutsen nu zeg, wees blij dat de sport nu echt serieus genomen gaat worden waar jullie zolang voor gepleit hebben.
Met dit startkaarten systeem is helemaal niets mis, het heeft zich in de andere takken al bewezen dus waarom zou het niet voor de endurance werken?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 06:43

Hai Laui. Klopt wat je vader hier zegt. Hij kwam al met de argumenten destijds toen de statuten bekend waren. Ik was toen voor het eerst op die vergadering en wist er dus ook nog niet zoveel van. Nalezen leerde me dat hij geen ongelijk had.

Van mij mogen ze een nieuwe vereniging oprichten. Meen ik serieus. Denk dat 90% van endurancewereld er achter staat. Ik en Evert zeer zeker. Als je bedenkt dat heel toevallig de notulen uit het jaar van de discussie nergens te achterhalen zijn, tja, wat moet je dan? Ik ben dan ook om deze reden niet rouwig om dat ik niet meer inhet bestuur zit, ik kan hier namelijk geen verantwoording voro dragen, wil ik ook niet. Kan zijn dat die dingen verstopt zitten ergens maar dan heeft de vorige niet erg veel kaas van archiveren gegeten. Voor zover ik kon zien zitten ze er niet bij. Wel van daarvoor.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 06:44

Sjuimpje schreef:
Ik kan me wel enigzins indenken dat jullie wat gepikeerd zijn op de manier waarop e.d.
Aan de andere kant denk ik: Niet mutsen nu zeg, wees blij dat de sport nu echt serieus genomen gaat worden waar jullie zolang voor gepleit hebben.
Met dit startkaarten systeem is helemaal niets mis, het heeft zich in de andere takken al bewezen dus waarom zou het niet voor de endurance werken?

Sjuim, aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant is het helaas nog lang niet zo dat we serieus genomen worden. Dat heb ik in vergadering met het KNHS zeer duidelijk gevoeld.

Het startkaartensysteem op zcih zal niets mis mee zijn maar voor veel mensen wordt het een zeer dure aangelegenheid. Zeker als meer mensen 1 paard berijden of meer mensen verschillende paardenv an je berijden.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 07:28

Karin schreef:
Ja dat bedoel ik ook met 'voor niets gaat de zon op': dat is het enige wat gratis is in het leven. Hobby's kosten nu eenmaal geld, en daar horen ook formaliteiten bij als je aan wedstrijden wilt deelnemen. De KNHS werkt al jaren met startkaarten en nu de DER onder de KNHS valt, lijkt het me logisch dat men een uniform registratiesysteem wil hebben. Ik vrees dat we daar als DER-leden weinig tegen in te brengen hebben, dat is een consequentie van het toetreden tot de KNHS. Maar de communicatie daarover had beter gekund en er hadden geen beloftes gedaan moeten worden die men niet kon nakomen.

Karin, ik ben het wat dit betreft helemaal met je eens. De gang van zaken lijkt gewoon in hoge mate op "gepruts" en we kunnen het met z'n allen er heel erg hard mee oneens zijn, maar ik vrees dat er weinig tegenin te brengen is. De enige actie die je zou kunnen ondernemen, is dat geen van de endurance-ruiters een startkaart aanvraagt. En dan n's kijken wat er gebeurt. Worden we nog aangemaand, worden de eisen bijgesteld, worden er nog wedstrijden georganiseerd en neemt daar vervolgens niemand aan deel of knijpen de diverse wedstrijdsecretariaten een heleboel oogjes dicht...?

Ik kan me voorstellen dat het voor degenen die al jaren en jaren endurance rijden heel erg zuur is allemaal, dat zal iets minder zijn bij ons, met slechts 2 seizoenen ervaring. Vorig jaar was alles nieuw, dit jaar is er in de reglementen e.e.a. veranderd en tja, volgend jaar veranderd er dus wéér iets. Alleen erg jammer dat dat geld kost.

Ik stuur mijn formuliertje in ieder geval voorlopig nog niet op en wacht de ontwikkelingen maar even af....

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 07:47

Sjuimpje, ik kan niet ontdekken waar uit blijkt dat onze sport nu serieus genomen wordt...omdat we nu onder de KNHS vallen? Van mij had dat niet gehoeven en wij wisten zelf al dat het een serieuze sport was!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 08:18

Amen!
Serieus genomen? Mwah, we zijn nog steeds niet olympisch en ik denk dat we daar de KNHS ook niet voor nodig hebben. Het doel is 2007 (raar jaartal, maar dat zou betekenen dat in 2008 endurance er echt onder valt), als het zo blijft gaan dan denk ik toch echt neit dat dat gaat gebeuren. De lobby om de sport olympisch te krijgen komt vooral uit arabische hoek (en natuurlijk landen als Frankrijk e.d.). Dat gaat van de FEI uit, ik geloof niet dat de KNHS daar echt moeite voor gaat doen. Als het 2008 is en we hebben een paar leuke combinaties maken we nog geen kans op goud. Op de WEG in Jerez werd de beste Nederlandse (Anita Lamsma, Nederlands Kampioene) 24e dacht ik. Internationaal stellen we dus nog helemaal niets voor. Als we serieus genomen zouden worden door bijvoorbeeld de KNHS (om te beginnen iig), dan denk ik dat het niveau van de sport al een stukkie hoger zou komen te liggen. Ruiters onderling zijn echt niet te beroerd om elkaar te helpen, maar dan nog is het geen professionele sport, het is allemaal hobby en dus behoorlijk amateuristisch. Ik denk dat oa de KNHS met die grote club daar een goede bijdrage aan zouden kunnen leveren, het kleine endurance kluppie heeft daartoe niet de middelen noch de kennis/ervaring etc. Noem mij een pessimist, maar ik zie de KNHS nog niet actief zich in gaan zetten voor de endurance...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:31

Hoewel ik het op een aantal punten roerend eens ben met jullie vader, Laui en Guinni, wil ik toch even wat toevoegen.

Guinni schreef:
8. Als je met je paard in meerdere disciplines meedoet schijn je niet meerdere startkaarten te hoeven hebben... waarom zou je dan lid zijn/blijven van de DER als je ook al bij een andere discipline aan je startkaart kunt komen?

Als je al een startkaart hebt in een andere discipline, moet je toch lid worden van de DER (of eigenlijk nu de KNHS Endurancevereniging) om de DER-wedstrijden te kunnen rijden. Op een 'reguliere' startkaart kun je alleen in de kennismakingsklasse meedoen, net als de mensen die (nog) helemaal geen startkaart hebben. Immers: de klasse I t/m IV kan alleen gereden worden door DER-leden, de kennismakingsklasse is er speciaal voor niet-DER-leden. Als iedereen met een dressuur-/springstartkaart dan maar meteen in klasse I mag beginnen, dan zou die hele kennismakingsklasse dus toch helemaal geen nut hebben?

En nogmaals: ik ben niet tegen het fenomeen 'startkaart' op zich, maar ik heb wel moeite met het gebrek aan (en de onjuistheid van) communicatie en informatie waarmee dit project tot nu toe gepaard is gegaan.

Ernst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:45

Het is inderdaad verstandig om de startkaart nog NIET aan te vragen. Uiteraard is dit mijn privemening. Simpel: als er nu nog geen startkaarten worden aangevraagd blijft de mogelijkheid open er meer endurance-specifieke kenmerken aan te verlenen. Als 'iedereen' hem al heeft zal het de KNHS verder een zorg zijn. Poen binnen discussie gesloten, zo werkt dat meestal in het leven.
Bovendien heb ik een 'officiele' schriftelijke reactie van de KNHS dat het aanmaken van startkaarten 14 dagen duurt, dus half februari 2004 is vroeg genoeg.

Toen de leden van de DER stemden voor de fusie met de KNHS is zeer uitvoerig en met veel poeha beweerd dat het ons geen geld zou gaan kosten. Integendeel! Er werd gewapperd met de grote zak duiten van de KNHS en we werden allemaal zo professioneel begeleid enzo. De werkelijkheid is precies omgekeerd: de stijging der kosten loopt in de factoren (niet procenten!) en de KNHS is een slangenkuil waar bobo's de dienst uitmaken. Vriendjespolitiek, bestuurlijk geklungel, afscherming van de eigen koninkrijkjes (Iedereen is wereldberoemd in Ermelo!) etc over de rug van de betalende leden in het veld wordt uitgevochten. Naar de leden luisteren is er gewoon niet bij.
Waarom zouden *alle* disciplines precies dezelfde startkaarten-methode moeten hanteren? De hoofdsponsor RABO heeft toch als leus "Eenheid in verscheidenheid"? Dan is het aardiger als je eerst eens naar de discipline-specifieke problemen gaat kijken een daarop je startkaartenmethodiek aanpast. DE KNHS dient er voor de leden te zijn en niet omgekeerd, maar wat de werknemers (die door ons betaald worden!) doen is ons de wet voorschrijven. Volstrekt omgekeerde wereld. En daar moet dus de karwats over heen.

Ernst Fuld

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 08:53

Maar Karin, hoe zit het dan als ik als DER-lid dressuur wil rijden, dat kan toch ook gewoon? Is toch volledig los van welke vereniging dan ook? Als dat namelijk niet zo is dan zie ik al helemaal geen voordeel in de startkaartenregeling.
Het is namelijk wel een aardige bijkomstigheid als ik op een betrekkelijk 'goedkope' manier (alleen coupons aanschaffen) een beetje in de dressuur kan aanmodderen. Dan zou mijn zusje bijv. mijn paard kunnen lenen en daarmee naar het L rijden om zo ook met haar hengst te mogen starten, probleem is dan weer die startkaart voor mijn paard met mijn zusje. Maar goed, als dat ook niet kan dan zie ik het helemaal niet zo zitten met die startkaarten. Dan maar geen wedstrijden, dan ehb ik een boel lol en houd ik nog geld over voor leuke hebbedingetjes oid.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:54

Hey Ernst, welkom hier.

Wij zullen in ieder geval nog geen kaarten aanvragen. Ik wil wel eens zien waar het naartoe gaat. Ik wacht zo lang mogelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:03

Het schijnt dat de DER zelfs als landelijke rijvereniging wordt erkend. Dus als je dan dressuur wilt gaan rijden, kun je de DER als je rijvereniging opgeven. Althans, ik ken iemand bij de DER (was het nou Brig of Gerritje?) die dat op die manier ooit heeft gedaan en dat is geaccepteerd.

Maar idd, hoe het andersom werkt (DER-lid dat dressuur wil rijden op de endurancestartkaart), daar zou ook wel wat meer duidelijkheid over mogen worden gegeven. En idd, de KNHS heeft geen flauw benul wat ze in huis heeft gehaald met de DER. De discipline endurance heeft zulke specifieke kenmerken, die kun je niet klakkeloos in hetzelfde malletje gieten als de disciplines dressuur en springen.

Het is niet per definitie verkeerd om een kleinere organisatie te laten opgaan in een grotere, maar juist in dat soort situaties is heldere communicatie en afstemming zo ontzettend belangrijk. En daar is het scheef gegaan, IMO vanaf het begin al. De KNHS zit momenteel niet voor niets in een crisis, niet alleen vanwege de DER natuurlijk, maar o.a. omdat in korte tijd 17 (!) organisaties onder de vlag van de KNHS moesten gaan draaien. Zoiets gaat nooit vlekkeloos zonder een goede voorbereiding en begeleiding. Ik geloof echt wel dat daar hard wordt gewerkt, maar het lijkt me dat er intern bij de KNHS ook een boel onduidelijkheid is. En daar lijden op dit moment de leden onder. De dressuur- en springruiters merken daar relatief weinig van, voor hen verandert er niet zo veel. Maar voor leden van organisaties als de DER staat er een boel op zijn kop. En dat veroorzaakt onrust en onvrede.

BTW ook ik wacht met het aanvragen van een startkaart tot er meer duidelijkheid is gegeven, ofwel vanuit de KNHS ofwel vanuit de DER. In ieder geval wil ik officieel zwart op wit hebben wat de kosten en mogelijkheden van zo'n startkaart zijn.

arabianfrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:33

ook ik vraag geen kaarten aan.
ik wil het eerst wel eens allemaal aanzien voor ik dat doe.
als ik dit allemaal zo eens lees dan komen er vast nog wel problemen naar boven enzo.
ze hadden beter een startkaart voor de ruiter kunnen doen en dan gewoon met verschillende paarden.
nu is het zo dat je smorgens naar de wedstrijd wil gaan en je ziet dat je paard kreupel is of er iets mis is dan kan je het andere paard nog nemen.
nu ben je dus verplicht om 2 startkaarten te kopen.
31.50 per paard, (2003 prijs stond er bij), dus kan je ook nog wel verwachten dat 2004 duurder word volgens mij.
tenslotte gaat steeds alles omhoog.
en ik vind het wel een heel verschil met de andere sporten hoor.
kijk bij ons zijn de wedstrijden altijd ver weg.
dus je stookt nogal wat diesel erdoorheen.
ook de auto rijd met je mee om te groomen.
het startgeld ligt volgens mij ook stukken hoger dan de andere sporten.
dressuur kan je vaak starten, de endurance start je niet zo heel veel tegenover andere sporten.
je gaat tenslotte niet elke week een klasse 2 of 3 rit rijden.
kijk dat een hobby geld kost weet ik ook, daar zeg ik niets van.
maar het kan ook te gek gaan worden.
het moet wel leuk blijven, ik rij voor me plezier nl.
en zo vind ik het niet plezierig meer.
nu dit er weer bij, volgende keer hier weer voor bijbetalen en zo ga je maar door.
nee ik kijk het nog wel eens even aan hoe het hier allemaal gaat verlopen.
dat geld gebruik ik wel voor een vakantie met me paardjes in de ardennen.
en thuis kan ik ook prima tochten maken, en tja
als ik een wedstrijdje wil rijden vertrek ik wel naar belgie.

heb trouwens die brief helemaal nog niet ontvangen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:37

arabianfrend schreef:
en ik vind het wel een heel verschil met de andere sporten hoor.
kijk bij ons zijn de wedstrijden altijd ver weg.
dus je stookt nogal wat diesel erdoorheen.
ook de auto rijd met je mee om te groomen.
het startgeld ligt volgens mij ook stukken hoger dan de andere sporten.
dressuur kan je vaak starten, de endurance start je niet zo heel veel tegenover andere sporten.
je gaat tenslotte niet elke week een klasse 2 of 3 rit rijden.

Maar dit geldt ook allemaal voor SGW-ruiters (behalve dan het groomen met de auto). En die moeten ook een dressuur-/springstartkaart hebben om SGW te kunnen rijden, dat is altijd al zo geweest.

Aan de ene kant snap ik de bezwaren tegen de kostenverhoging wel, het is nooit leuk als je ineens meer moet gaan betalen. Maar aan de andere kant kies je er zelf voor om deze sport te beoefenen, je zou ook kunnen gaan zwemmen of hardlopen, dan ben je goedkoper uit. Knipoog

Enorm vaag trouwens dat nog niet alle DER-leden die brief hebben gekregen. Scheve mond

arabianfrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:53

nee echt nog geen brief gehad hoor, maarja zijn ook vrij veel brieven volgens mij.
wie weet zijn ze op Knipoog

sgw ben ik niet mee bekent, wist niet dat die ook ver weg waren steeds.

ja en dat het geld kost snap ik ook wel, maar het is niet leuk als het steeds duurder word.
veel mensen moeten er hard voor werken bv.
vooral als je maar één loontje hebt en een gezinnetje.
zit er dus ook sterk over te denken naar belgie te verhuizen, daar is het stukken goedkoper.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 10:01

Karin: ik heb er idd 4 jaar geleden voor gekozen (4,5 inmiddels). Toen was het behalve gezellig ook nog wel aardig te doen. Behalve dan dat eindeloos heen en weer rijden, de kosten vielen toen ook nog mee. Na de euro leek het net of ze alle prijzen alleen het tekentje veranderd hadden. Goed, dat snap ik nog, maar nu met die startkaarten erbij begint voor mij persoonlijk de grens behoorlijk in zicht te komen. Hoe dat voor de rest van mijn familie is weet ik niet, maar ik vind het gewoon niet normaal om voor 1 'verplichte' wedstrijd in het jaar een sloot geld uit te geven. En dat terwijl ik nu net kl 3 startgerechtigd ben, wie weet hoe snel ik al wel niet verder kan, om wat voor reden dan ook (dat ik dus ook daadwerkelijk kan gaan starten), voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar. Als ik dan maar 1 wedstrijd start vind ik het gewoon te duur worden. Ongeacht of ik dat geld daadwerkelijk heb, al met al kan ik er namelijk ook een duur Kieffer dekje van kopen (dik 60 euro voor 1 wedstrijd, excl benzine, eten, etc). Dat heb ik er eerlijk gezegd niet voor over. Als ik zeker weet dat ik volgend jaar kl 3 ga starten dan vraag ik wel zo'n startkaart aan, even slikken en weer doorgaan. Maar dat is voor mij nog niet eens zéker! Het ongelofelijk vervelende is nu dat ik dus bijv. 1 seizoen niet start (heb het hele seizoen nog om er over na te denken uiteindelijk, dus wie weet) en dan ben ik gelijk mijn kwalificatie kwijt, kan ik weer van voren af aan beginnen (3x kl 2 rijden). Da's ook een prijzig geintje!
Dat hoeft voor anderen natuurlijk niet zo te liggen, maar ik vind het ontzettend jammer dat de sport waar ik wel degelijk voor gekozen heb (en zo weer zou kiezen) nu behoorlijk onmogelijk wordt, gewoon omdat ik dat er niet voor over heb, het is dan voor mij niet leuk meer. De limiet is dus aardig bereikt wat mij betreft, kan ik altijd nog een andere hobby gaan zoeken, tuurlijk, maar ik zit nu eenmaal in die paarden. Ik heb tot nog toe met liefde mijn zusje en vader laten rijden en doe dat nog steeds, ik heb mijn KWPNer en zij hebben arabieren ik ben dus van hun afhankelijk, op dit moment komt me dat wel duur te staan...
Had ik 4,5 jaar geleden geweten dat ik nu zo belachelijk veel geld aan mijn hobby zou 'moeten' uitgeven, dan had ik het niet gedaan! Dan was ik wel lekker zelf in het bos blijven hobbelen. In die 4 jaar dat ik nu mee doe zijn de kosten gewoon gigantisch omhooggespoten en ik kies er nu idd zelf voor om daar niet aan mee te doen (heb nog minstens een jaar bedenktijd, dus dat zal wel loslopen). Ik vind het alleen wel ontzettend jammer dat nu de hele sport aan mijn neus voorbij dreigt te gaan. Als mijn paps nu niet meer mag/kan/wil rijden dan is het probleem zo opgelost natuurlijk, maar zo ziet het er (helaas voor mij) niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:22

Met de startkaart die ik heb kan ik coupons bestellen voor het springen, dressuur, sgw, mennen en binnenkort dus ook endurance?? Dat is best wel leuk dus. Als enduranceruiter zou ik denk ik best blij zijn dat mijn sport niet langer als een ondergeschoven kindje behandeld wordt, maar dus kennelijk bij de KNHS wel degelijk als een serieuze discipline behandeld wordt. Zoals ik de berichten nu lees, komt de DER over als een soort huiskamervereniging die zijn eigen groei niet helemaal heeft kunnen bijbenen. Kennelijk is het nu tijd voor een serieuze aanpak en het echte werk.

Mijn conclusie is dat paardrijden en het meedoen aan wedstrijden gewoon duur is, ongeacht de discipline. Hoe hoger je komt, hoe duurder het allemaal wordt, daarom rijden er meestal mensen bovenaan mee die hun zaakjes goed voor elkaar hebben Lachen.

Zodra jij of je paard kort voor de wedstrijd ziek of kreupel worden, dan kun je inderdaad niet meer meedoen op je startkaart en je kunt ook niet iemand anders voor het officiele resultaat laten rijden, je kunt een andere combinatie wel HC laten rijden of "vereniging = niet-voor-promotie".

Als endurance net zo behandeld gaat worden als de andere disciplines, dan zullen er dus ook regels gaan komen over wie, wanneer en hoe in welke klasse mag starten. Daar zal misschien wel een promotiesysteem aan gekoppeld gaan worden, ik denk dat dat niet slecht kan zijn voor de sport eigenlijk. Dat houdt dus in dat ik, met mijn reeds aanwezige startkaart, in de laagste endurance klasse mee zou mogen rijden voor promotie. En juist daarom zal er dus heel veel over het endurancerijden duidelijker moeten worden opgezet, uitgevoerd en gecommuniceerd. Wat weer kan betekenen dat endurance ook opgenomen gaat worden in het disciplinereglement en het awbs. Goeie zaak toch?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:29

Ik ben het op verschillende punten met jouw betoog eens, Lovely. Maar het gebrek aan juiste en heldere communicatie vanuit de DER en de KNHS heeft inmiddels voor erg veel onduidelijkheid en onvrede gezorgd, en dat is waar bij veel leden de schoen wringt (vandaar dat ik het ook in grote lijnen met Ernst eens ben - op deze punten namelijk). Niet geheel onterecht trouwens: als er veranderingen te gebeuren staan, dan wil je als lid ook weten wat die veranderingen voor gevolgen hebben voor jou als lid. Dan kun je als vereniging en als basisorganisatie mensen IMO niet afschepen met het een of ander, dan moet er helder worden gecommuniceerd over die veranderingen.

Overigens kun je als dressuurruiter met een startkaart niet zonder meer meedoen aan endurancewedstrijden, althans niet meteen in klasse I. Daarvoor moet je apart lid worden van de DER (oftewel de KNHS Endurancevereniging). Zonder dat lidmaatschap start je in de niet-ledenklasse, oftewel de kennismakingsklasse (max. 3 keer).

Een promotiesysteem binnen de endurance is er trouwens al, het is niet zo dat je maar naar eigen goeddunken mag starten in de klasse die je in je hoofd hebt zitten. Ook is er sprake van een disciplinereglement, dat is te vinden bij de andere disciplinereglementen op de site van de KNHS. Alleen is endurance niet zo gemakkelijk onder te brengen naast de 'reguliere' takken van sport. Sommige dingen liggen niet zo eenvoudig als bij dressuur en springen. Ik zie nog de meeste overeenkomsten met SGW: ook daar is in de terreinrit bijv. de kledingkeuze vrij (zo lang die maar veilig is), en ook daar heb je te maken met veterinaire keuringen, iets wat in andere takken van sport nauwelijks voorkomt, behalve op topsportniveau. Ook de organisatie van wedstrijden is een systeem op zich, niet vergelijkbaar met welke organisatie onder de KNHS-vlag dan ook. Dat kun je niet zomaar in het KNHS-keurslijf stoppen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-08-03 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:41

Karin, een tijdje geleden zijn de oude bonden gefuseerd, dat is ook niet helemaal vlekkeloos gegaan en dat gaat het nog steeds niet. Van mij had de fusie niet gehoeven, dat vond ik en dat blijf ik vinden. In de praktijk is er weinig veranderd, behalve dat alles veel duurder is geworden, such is life kennelijk. Maar verder is alles hetzelfde, ik kies een wedstrijd uit en daar stuur ik mijn coupons heen en de rest gaat hetzelfde. Voor de fusie waren de wedstrijden meestal al opengesteld voor alle bonden, dus dat verschil zie ik niet echt. Van uniformiteit is geen sprake trouwens, een ex-KNF wedstrijd is nog steeds anders dan een ex-NBVR wedstrijd.

Maar DER is toch iets anders omdat die kennelijk de enige endurance vereniging was en in zijn eentje toe treedt tot de KNHS.

In mijn vorige betoog kwam het niet helemaal uit de verf, maar de praktijk is dat ik elk paard, in elke discipline zonder startkaart kan starten. De consequentie is alleen dat mijn resultaten niet geregistreerd worden en ik dus elk paard met startkaart moet starten in de klasse zoals de regels voorschrijven. Voorbeeld: het paard van Laui kan ik zonder startkaart in elke klasse uitbrengen die ik wil, maar zodra ik de combinatie registreer en uitbreng, kan ik kiezen tussen B en L, maar niet hoger.

Het lijkt mij stug dat kledingkeuze van doorslaggevend belang kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-03 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt