Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mijn vader schreef:1. Er is meerdere keren op de ALV van de DER door het bestuur aan
de leden toegezegd dat het startkaarten/coupon systeem van de KNHS
niet klakkeloos zou worden ingevoerd voor de endurance. Belangrijk
hierbij in de discussie was het kostenaspect en de belofte aan de leden
(zeker drie keer in verschillende ALV's gedaan) was dat het in ieder
geval de sport niet duurder zou maken.
2. In de reglementen is nog helemaal geen sprake van startkaarten en
dus is het wat voorbarig als de KNHS nu iedereen een formulier
toestuurt. De juiste volgorde lijkt me dat je eerst de reglementen
verandert voordat je oekazes rondstuurt.
3. Niet iedereen heeft de brief gehad en bovendien is de brief
onvolledig en dus op zijn minst verwarrend. Zo bleek bij navraag dat er
voorlopig - hoe lang voorlopig is weet niemand - geen startCOUPONS
nodig zullen zijn. Je kunt het op het aanvragformulier ook helemaal
nog niet aankruisen.
4. Het argument dat het systeem beter wordt gaat niet op. Er is een
gescheiden registratie nodig. Want: paard kan een andere
startgerechtigheid hebben als ruiter, dus moet je beiden registreren.
het is dus onzinnig om tot 1 startkaart per combinatie te komen. Juist
dit aspect maakt he tonnodig duur. Wanneer je met meer mensen wel
eens van paard wisselt (en dat komt veelvuldig voor in de endurance)
moet je voor elke combinatie een startkaart hebben en die elk jaar
vernieuwen.
5. Ik geloof er niks van dat het efficienter gaat lopen. Zeker niet in
verhouding tot de kosten. Een simpele rekensom leert dat het gauw om
2000 startkaarten gaat. Sommige mensen hebben bijv. twee paarden
en laten ook hun grooms zo nu en dan een wedstrijdje rijden. die
mensen hebben gauw meer dan 6 a 8 startkaarten nodig - t egek voor
woorden! Bij 2000 startkaarten vangt de KNHS meer dan 60 duizend
Euro - is er misschien iemand die voor zo'n salaris een leuk
wedstrijdsecretariaat wil runnen? Zo gaat het in Duitsland bij de VDD
en het kost daar minder.
6. De KNHS beweert dat het twee weken gaat duren voor je een
startkaart in huis hebt. Nog afgezien van het feit dat ervaringsgeluiden
uit het veld anders leren (nl. veel langer dan 2 weken) is het te lang.
Het komt voor dat iemand zijn paard na jaren zorgvuldig trainen naar
een hoge klasse heeft gebracht. Als je dan een belangrijke kwalificatie
moet rijden en je wordt de avond tevoren ziek dan is er meestal wel
een bevriende kl. III of IV ruiter die je paard wil uitbrengen zodat die
kwalificatie voor je paard wordt veilig gesteld. Dat kan dus niet meer
als je twee weken op een startkaart moet gaan wachten...
7. Het argument dat het nu niet goed gaat omdat het door vrijwilligers
wordt gedaan is onzin: geef die vrijwilligers dan 60.000 Euro per jaar
en wedden dat het dan heel goed gaat? Bovendien maakt de KNHS nu
gebruik van hetgeen door vrijwilligers is opgebouwd. Het komt dan in
mijn ogen nogal brutaal over om die vrijwilligers (m/ v) te gaan
verwijten dat het nu niet goed zou lopen. Bovendien: wat loopt er dan
niet goed en waar ligt dat aan? Ik vrees dat het niet beter gaat lopen
als de KNHS het ter hand gaat nemen....
8. Als je met je paard in meerdere disciplines meedoet schijn je niet
meerdere startkaarten te hoeven hebben... waarom zou je dan lid
zijn/blijven van de DER als je ook al bij een andere discipline aan je
startkaart kunt komen?
9. Bij de fusie met de KNHS is de leden van de DER destijds plechtig
toegezegd dat het beoefenen van hun sport daarmee niet duurder zou
gaan worden. Nu moet je (wij al zeker zes) startkaarten kopen, dan nog
coupons, een verplicht abonnement op Paard en Sport (waar je als
endurance ruiter helemaal niks aan hebt), verhoging van de contributie
wegens afdracht aan de KNHS... kortom: geen kostenstijging?
Het geheel ademt een sfeer van ad hoc hap-snap beleid. Bovendien
kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het pure geldklopperij is:
het totaal bedrag dat gescoord gaat worden staat in geen verhouding
tot de dienst die geleverd gaat worden (als die al heel goed gedaan
gaat worden) en het is een publiek geheim dat de KNHS in geldnood
zit... in mijn ogen is ieder die het eens is met de invoering van dit
systeem en vooral de wijze waarop het gaat wellicht niet geheel op de
hoogte.
Ernst Fuld
Sjuimpje schreef:Ik kan me wel enigzins indenken dat jullie wat gepikeerd zijn op de manier waarop e.d.
Aan de andere kant denk ik: Niet mutsen nu zeg, wees blij dat de sport nu echt serieus genomen gaat worden waar jullie zolang voor gepleit hebben.
Met dit startkaarten systeem is helemaal niets mis, het heeft zich in de andere takken al bewezen dus waarom zou het niet voor de endurance werken?
Karin schreef:Ja dat bedoel ik ook met 'voor niets gaat de zon op': dat is het enige wat gratis is in het leven. Hobby's kosten nu eenmaal geld, en daar horen ook formaliteiten bij als je aan wedstrijden wilt deelnemen. De KNHS werkt al jaren met startkaarten en nu de DER onder de KNHS valt, lijkt het me logisch dat men een uniform registratiesysteem wil hebben. Ik vrees dat we daar als DER-leden weinig tegen in te brengen hebben, dat is een consequentie van het toetreden tot de KNHS. Maar de communicatie daarover had beter gekund en er hadden geen beloftes gedaan moeten worden die men niet kon nakomen.
Guinni schreef:8. Als je met je paard in meerdere disciplines meedoet schijn je niet meerdere startkaarten te hoeven hebben... waarom zou je dan lid zijn/blijven van de DER als je ook al bij een andere discipline aan je startkaart kunt komen?
arabianfrend schreef:en ik vind het wel een heel verschil met de andere sporten hoor.
kijk bij ons zijn de wedstrijden altijd ver weg.
dus je stookt nogal wat diesel erdoorheen.
ook de auto rijd met je mee om te groomen.
het startgeld ligt volgens mij ook stukken hoger dan de andere sporten.
dressuur kan je vaak starten, de endurance start je niet zo heel veel tegenover andere sporten.
je gaat tenslotte niet elke week een klasse 2 of 3 rit rijden.

.