[Endurance] Niet willen drinken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:19

Djilan schreef:
Als je paard echt niet wil drinken hebben ze meestal (dat zeg ik er wel even bij Knipoog ) gewoon niet genoeg dorst.

Een paard kán al te veel uitgedroogd zijn, voor deze aangeeft dorst te hebben of te drinken, dat is het gevaarlijke.

Navy dronk in klasse I alleen met veel geluk, warm weer en veel aanbieden.. Maar; hoe meer wedstrijden je rijdt, hoe beter dit zal gaan. Thuis oefenen door na elke training een emmer aan te bieden heeft bij ons ook geholpen.
Nu drinkt Navy overigens ook pas ná 45 km, helaas..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:25

Karin schreef:
In Holten ga ik toch die bietenpulp maar eens proberen (als hij wil eten tenminste). En dat electrolyten-vooraf-verhaal van Djilan is ook een idee. Djilan, welke geef je dan?

Ik heb een potje van 150 gram van NAF (gekocht bij de paardendrogist). Dat is voldoende voor 5x (hoeft nl maar 30 gram per x). Don vindt die prima. Daarnaast heb ik 1 potje van Day Son & Hewitt. Dat is maar voor één dosis, maar wilde ik eens proberen. Hier is één dosis trouwens 50 gram.

Tonkie heeft die van Pavo. Is ze tevreden over, maar ik vind een dosis van 100 gr per keer best veel. Is nl minder geconcentreerd (in verhouding wat meer dextrose geloof ik).

En Annalynn heeft via mij een pot electrolyten van Sensipharm. Ilonka vindt ze geloof ik niet zo lekker, maar dat verschilt toch wel per paard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:29

Paduc schreef:
. Ga nooit electrolieten van te voren geven en zeker niet op de dag van de wedstijd. Electrolieten mag je alleen gedoseerd geven, als het paard goed gaat drinken, dus later in de wedstrijd.

Dat is niet helemaal waar...
Tonkie heeft een onderzoek gevonden waaruit blijkt dat paarden die vooraf een perfecte elektrolytenbalans hadden, veel minder vaak uitvielen dan paarden die al door stress en dergelijke elektrolyten waren verloren. Ik zoek het even op de Endurance lijst op en dan zet ik het hier wel bij!

Daarnaast staat op veel elektrolytenlabels dat je het beste voor de inspanning al een eerste dosis kan geven en dan tijdens en evt na een wedstrijd ook nog. Zolang je dan maar genoeg water blijft aanbieden is er niets aan de hand.

Je moet elektrolyten inderdaad niet ook bij elke training gaan geven. Dan wordt het lichaam lui in het zelf actief opnemen van elektrolyten uit voeding. En dat kan zeker héél kwalijke gevolgen hebben!

En dan nog iets. Die van mij heeft doordat hij al wat ouder is snel een wat hoge (of trage als je het zo wilt noemen Knipoog ) turgor. Dan is het alleen maar goed om hem wat extra electrolyten voor een wedstrijd te geven (zeker als die in zwaar terrein plaatsvindt en met hoge temperaturen), zodat hij zijn vocht wat beter vasthoudt.
Daarnaast doe ik er alles aan om hem voor, tijdens en na de rit zoveel mogelijk vocht te laten binnenkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 04-08-03 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

shamal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:37

Wij hebben gelukkig geen problemen met Croupier wat betreft het drinken.
Wel is ons geleerd dat je je paard eerst goed moet koelen voordat je drinken aanbied.
Een paard dat te warm is wil meestal niet drinken maar afkoelen.
Al onze paarden hebben hier thuis geleerd te drinken als ze de kans krijgen.
Wij rijden veel lang buitenritten (uurtje of 5) en als er een paard niet wil drinken hoeft ie dat ook niet.
Bij de volgende gelegenheid mag hij niet dinken en de x daarna weer wel.
Op die manier leren ze te drinken elke kans die ze krijgen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:42

Geplaatst door Tonkie op de Endurance_NL lijst:
"Body weight, hematologic findings and serum and plasma biochemical findings
in horses competing in a 48 - 83 or 159 km endurance ride under simular
terrain and weather conditions" is de titel van een studie naar de uitval
bij endurancepaarden.
Dit was de conclusie: : Among distance groups,
distance ridden, speed, level of fitness, and years of experience of horses
had little effect on the variables examined (lichaamsgewicht, rectale
temperatuur, plasma proteine, lactaat, serum electrolieten, calcium,
creatine kinase).
Electrolyte and water supplementation and earlier arrival
at the event may be beneficial for horses that are transported long
distances to endurance competition. Er vielen significant meer paarden uit
die voor de start al laag in hun natrium zaten.

In tegenstelling tot het interessante artikel dat Desiree op de lijst heeft
gezet en waar reizen, drinken en onervarenheid kritieke factoren waren maar
de databewerking niet aan de wetenschappelijke norm voldeed, is dit artikel
wel gepubliseerd in een vetinair tijdschrift.
Tonkie (die op zoek was naar pijnlijke spieren bij wielrenners en weer
helemaal verdwaalde in de tijd van de baas).

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:01

Hoi Djilan,wetenschappelijk onderzoek geeft nergens aan bij welk paard en de conditie van het paard voordat hij aan de wedstrijd begint. Om meer over mijn paard ,Mirage, te weten te komen, hebben wij hem, toen hij nog in topconditie was voor de wedstrijd in Bierstein(120km) en na de wedstrijd laten prikken mede op de hoeveelheid natrium, daar wij onze twijfels hadden over de hoeveelheid toevoegingen, die ons toen, deeluitmakende van de selectie, werden aangeraden toe te voegen aan de normale voedingen, die wij gaven. Het bleek, dat de waarden voor de start ruim binnen de vereisde waarden bleven en na de wedstrijd,overigens rustig uitgereden door het nogal geaccentueerde gebied met steile hellingen en dalen om wat minder belangrijke nutriënten ook nog tussen de waarden bleven. Het is dus wel belangrijk, dat je je paard voert met een voeding, die voldoet voor een normale stofwisseling. Ik ken Desiree Hanen erg goed en wij hebben veel wedstrijden samen doorgemaakt, Bianca rijdend en ik groomend. Wij hebben veel, mede van haar, geleerd en ben het eens met vooral de onervarendheid als kritieke factor. Veel beginnende endurance ruiters heb ik met potjes en pannetjes zien lopen en gebruiken, waarvan zij in geschriften en van horen zeggen de kennis hadden opgedaan en stopten hun paarden er mee vol. Mijn eerdere opmerkingen waren dan ook bedoeld om te waarschuwen en je paard niet en zeker niet op de korte afstanden maar preventief vol te stoppen. Er zijn nog te veel factoren op te noemen waar je met voeding rekening mee dient te houden, als je echt de langere afstanden in wilt gaan.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:14

Ik heb zelf geen ervaring met het geven van electrolyten, maar als ik logisch nadenk is het niet eens zo vreemd om bij zeer hoge temperaturen bepaalde mineralen aan te vullen (met name natrium). Het paard zweet enorm en raakt zodoende ook grote hoeveelheden natrium kwijt. Ik persoonlijk denk dat er niets mis mee is om (met beleid) diverse mineralen tijdens of na een rit aan te vullen. Natrium is tenslotte een zeer belangrijk mineraal in de stofwisseling van het paard. Het zorgt er o.a. voor dat voedingsstoffen opgenomen kunnen worden in de cellen.

Paduc schreef:
Veel beginnende endurance ruiters heb ik met potjes en pannetjes zien lopen en gebruiken, waarvan zij in geschriften en van horen zeggen de kennis hadden opgedaan en stopten hun paarden er mee vol.

Bovenstaande opmerking wil ik graag betwisten. Menig beginnend endurance-ruiter is juist heel voorzichtig met zijn/haar paard, juist omdat men niet weet hoe het paard reageert op bepaalde zaken. In mijn 16 jaar endurance-ervaring Knipoog heb ik maar weinig beginnende endurance-ruiters gezien die in de weer waren met van alles en nog wat. Ik heb juist gezien dat er binnen deze groep juist met beleid gehandeld wordt Lachen Maar dat is weer een andere discussie Knipoog

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:53

Dit spreek ik dan weer tegen, mijn ervaring is enkele jaartjes beperkter en ben vanaf '91 zeer intensief bezig met de begeleiding in de endurance en krijg veel e-mails de laatste 6 jaar binnen en krijg zo veel te horen o.a. ook over de voorbereidingen van de" net-startende"in de endurance . Het zijn overwegend zeer geinteresseerden en hebben zich terdegen voorbereid op alles en ook wat beterft de voeding en tref hier soms juist een overbezorgdheid bij aan en daar komen soms de problemen! Dat wil dus absoluut niet zeggen, dat deze mensen niet voorzichtig met hun paarden zouden omgaan.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:24

En de overbezorgdheid zorgt er nu juist voor dat men er alles aan wil proberen om het paard zo gezond mogelijk te houden bij een rit. Menig ruiter hoort dat wanneer een paard (ook in klasse 1 ) extreem veel zweet bepaalde mineralen kwijt raakt. Deze ruiter wil er dan ook alles aan doen om de tekorten aan te vullen en zal dan misschien op aanraden van een ervaren ruiter (die misschien juist goede ervaringen heeft) of dierenarts electrolyten aanschaffen. De ruiter gaat er dan vanuit dat hij juist handelt. Dan vraag ik mij af wie er nu geloofd moet worden: degene die goede ervaringen heeft met electrolyten of degene die er slechte ervaringen mee heeft? 1000 mensen met 1000 meningen lijkt mij. Uiteraard staat het iedereen vrij om goed-bedoelde adviezen te geven, maar IMO beledig je een grote groep mensen (de beginnende endurance-ruiter) door te zeggen dat ze met potjes en pannetjes in de weer zijn terwijl ze naar hun mening (en de mening van sommige ervaren endurance-ruiters) goed met hun paard bezig zijn. Ik vind het niet netjes dat deze groep zo over 1 kam geschoren worden (deze groep wordt IMO te vaak naar beneden gehaald in de endurance). Deze groep moet gewoon nog leren namelijk.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:47

Ik wil het nog wel even opnemen voor Paduc. Enerzijds is het natuurlijk wel terecht om endurance-ruiters (zowel beginnend als gevorderd) te wijzen op een bepaald gevaar, wanneer je dit zelf ondervonden hebt of van dichtbij hebt meegemaakt. Anderzijds is het niet de bedoeling dat je mensen die proberen serieus met een bepaalde tak van sport te beginnen gelijk min of meer als "prutsers" te betitelen. Alle begin is moeilijk en daarnaast, wanneer ben je ervaren? Na 2 jaar, 8 jaar, 20 jaar? Na 20 jaar klasse I ritten (omdat je niet verder wil of kan, om wat voor reden dan ook) of na 3 jaar met een start op een internationale wedstrijd.... Laat ook de beginner, zowel mens als paard, in z'n waarde. Voor een paard is de eerste klasse I rit in warm weer denk ik net zo zwaar als een klasse III rit voor een doorgewinterd en afgetraind dier! Net als voor de ruiter... vorig jaar kon ik na een wedstrijd 3 dagen niet lopen, terwijl ik best heel erg lange "gewone" buitenritten gewend ben. De spanning maakt het gewoon anders.

Ik heb naar aanleiding van dit topic wat heen-en-weer-gepeebeet met Paduc en ik geloof absoluut niet dat hij op de beginnende endurance-ruiter neerkijkt. Overigens heb ik hem óók gezegd dat zijn berichtjes wel zo overkomen, dus misschien moeten ze iets anders van toon worden...

Ik heb inderdaad ook van mijn dierenarts te horen gekregen dat ik met name bij heet weer electrolyten moet geven, omdat mijn paardje zichzelf zou verwaarlozen (wat zich o.a. uit in niet voldoende drinken.... dus wat moet je nou? Niet geven = verstoorde balans, wel geven = verstoorde balans.... dan zou je gewoon helemaal niet moeten starten, is er ook niets aan de hand. Maar ja, dat is weer een heeel ander verhaal) en ik geef ze dus ook. Na de opmerkingen van Paduc nog meer met mate dan ik al deed, maar ik blijf ze wel geven!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:56

mandymonica schreef:
...Niet geven = verstoorde balans, wel geven = verstoorde balans.... dan zou je gewoon helemaal niet moeten starten, is er ook niets aan de hand. Maar ja, dat is weer een heeel ander verhaal...

Met dat dilemma zit ik dus ook: welke keuze is het minst schadelijk voor je paard? Kun je die balans beter 'natuurlijk' verstoord laten worden doordat je paard niet drinkt, of 'onnatuurlijk' door op een kunstmatige manier zijn opgelopen mineralentekort aan te vullen?

Ik denk wel eens dat Ameretto uiteindelijk niet geschikt zal voor het 'hogere' werk (> 80 km). De afstanden kan hij vast wel aan, hij is ook erg hard, maar het niet (willen) drinken zal hem op deze manier uiteindelijk toch gaan opbreken. En dat vind ik het niet waard, dan blijf ik liever klasse 2 rijden zodat ik mijn paard niet hoef te slopen.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:12

Laat ik nou precies hetzelfde met mijn antwoord bedoelen als Mandy en Karin Haha!

Op een gegeven moment zit je met je handen in het haar wat nou het beste is voor je paard, dan wil je dolgraag iets proberen waarvan je hebt gehoord dat het helpt.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:41

Blijf de adviezen van je dierenarts opvolgen en dit zonder twijfel, maar blijf de reacties van je paard goed in de gaten houden. Laat ik hier nogmaals zeggen, dat ik op generlei wijze op de starters neerkijk en als mijn opmerkingen door jullie zo worden opgevat, dan spijt me dat bij deze. Ik reageer nogal impulsief. Over een jaartje gaan wij ook weer van voor af aan beginnen en zal ook zo mijn problemen krijgen, maar geef niet op.Over dat niet willen drinken b.v.drinkt hij in ruste wel normaal en wat is de hoeveelheid? Is dat normaal, sluit eens de waterbak af en geef hem alleen water uit de emmer, die je ook bij de wedstrijd gaat gebruiken. Een ander probleem kan ook zijn, dat hij voor een wedstrijd iets te gestrest is en kan een rustiger naar en wedstrijd toewerken soms ook al een verbetering geven. Blijf zoeken en je komt heus wel verder met je paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:58

Watertoevoer afsluiten helpt niet: in de winter wordt bij ons op stal de waterleiding wel eens preventief afgesloten (tegen bevriezen), de stalhouders gaan dan met emmers rond, maar Ret presteert het gerust om urenlang niet te drinken of hooguit een enkele slok. Hij staat ook wel eens een paar uur in de hitte buiten zonder water, maar nee hoor, niet meteen drinken zodra hij weer op stal is, dat kan vaak wel een uur duren. Na een training van twee uur op een hete dag net zo, dan neemt-ie hooguit een paar likjes uit de waterstraal op de spuitplaats. Je zou haast gaan denken dat het hem status geeft of dat hij een controlfreak is: 'Ik ben een bikkel want ik drink niet'. *LOL*

Maar zonder gekheid: of hij nou op eigen terrein staat of op vreemd terrein, of je hem nou water geeft uit een emmer van thuis of uit een vreemde emmer, hij wordt uiteindelijk pisnijdig als je hem blijft dwingen om te drinken, tot emmers omtrappen aan toe. Op wedstrijden is hij wel wat onrustiger dan thuis, maar het is niet zo dat hij thuis volkomen normaal drinkt en op wedstrijd ineens niet meer. Die driekwart emmer van afgelopen zaterdag bij het 40 km-punt was al heel wat, ik heb hem toen ook uitbundig beloond. Maar ja, wat blijft daarvan hangen... Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:37

Heb je 'water met een smaakje' geprobeerd? 'tis maar een gooi. Ik heb appelsap, appelmoes en aanmaaklimonade getest, en Rowan drinkt het vlotst en heet meest van een emmer met een scheutje aanmaaklimo erin. Dat bied ik hem thuis regelmatig aan, en drinkt hij ook elders best graag.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:50

Nu ik terug ben van m'n week Veluwe Trail, heb ik hier de tip die voor ons *echt* werkte:

Ga een week op trektocht in bloedheet weer. Je kan niet zo vaak water aanbieden als je graag zou willen, dus af en toe loopt hij dorstig te zijn. Zo leert hij (en Rowan heeft dit dus inderdaad gedaan) om te drinken wanneer er maar water voorhanden is. Mijn 'moeilijke drinker' drinkt nu vol enthousiasme een beekje, emmer, trog of waterbak leeg.

Tja, het is wat omslachtig (maar wel superleuk!) maar het werkte wonderen voor ons Lachen Haha!

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 08:11

Die van mij wil ook niet echt drinken op wedstrijden, maar een komkommer gaat er dan wel in ! En die zitten vol water, evt. samen met een appel geven. Mijn paard is er dol op.
Water met een wat appelsap erin heb ik nog niet geprobeerd, maar klinkt goed !