Kort op het harde, uitsluiting ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:11

Ik heb hetzelfde gehad. Mijn jonge draver was vanaf de geboorte Strasser bekapt, had de mooiste en sterkste hoeven die ik kende. De eerste maanden ging hij vooral mee wandelen en mee als handpaard, en dat leek prima te gaan zonder ijzers. Maar toen het zomer werd en de paden harder en droger, sleten de hoeven toch wel flink af. Je merkte het niet echt, een jaar lang heeft de smid er niks aan hoeven doen, terwijl hij voornamelijk in de wei stond. Toen we hem gingen inrijden merkten we dat hij gevoelig liep op de steentjes en heb ik toch besloten om hem te laten beslaan (kunststof, net als mijn andere paardje).
Nou, wat een verschil! Ongelooflijk. Vantevoren leek hij wat sloom, wilde niet zo graag draven. Nu was hij opeens vol energie en enthousiasme! Hij liep ook veel ruimer opeens.'
Kortom: hij had wel degelijk last van zijn voeten, en achteraf vind ik het zielig dat ik hem niet eerder heb laten beslaan! En je ziet zoveel paardjes strompelen op blote voeten, of net wat kort lopen, geen schwung. Ik denk dat veel ervan gebaat zouden zijn bij beslag...

jowien

Re: Kort op het harde, uitsluiting ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:08

Amber, heb je al met je hoefsmid kunnen overleggen? Die kent de hoeven van jouw paardje het beste. Wat zegt hij?

Over hoefschoenen zijn ook genoeg topics op bokt en fjordenwereld. Als je schoenen overweegt raad ik je aan die eerst ruim te testen voordat je er een wedstrijd mee rijdt, ze moeten wel echt goed zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:16

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:27

Hé daar is mijn site :D (sorry, al lang niet meer bijgewerkt :o ). Maar als het puur om het nagelen gaat blijft dat hetzelfde natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:31

De meeste kunsstofijzers kunnen ook gelijmd worden...
Heb je dat niet op je site staan?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:26

Nee, ik heb er zelf geen ervaring mee, en alle mensen die ik ken die het wel geprobeerd hebben zeggen dat je het vooral niet moet doen. :+ Plakbeslag blijft helaas nog altijd heel slecht zitten. Het is leuk als noodoplossing als er niet genageld kan worden, maar meer niet.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:06

Nina_rex schreef:
En je ziet zoveel paardjes strompelen op blote voeten, of net wat kort lopen, geen schwung. Ik denk dat veel ervan gebaat zouden zijn bij beslag...

Hihi, jij maakt er wel een dramatisch verhaal van! ;) Grapje hoor, ik snap wat je bedoelt!

Ik heb zelf klasse I en II gereden met blote voeten en mijn paard heeft nog nooit beslag gehad. Ik vind desondanks dat veel mensen endurance met blote voeten onderschatten. De meeste paarden hebben wel beslag of hoefschoenen nodig. Een paard op blote voeten mag op asfalt niet kort lopen, dat betekent gewoon dat hij pijn heeft. Wat mij betreft is dat niet acceptabel, zeker niet als je sportprestaties gaat vragen!

Mijn paard draaft graag op asfalt. De meeste grindpaden zijn ook geen probleem. Ik heb nog nooit een B of C op locomotie gehad. Toch hadden wij tijdens een klasse II in Renkum geen lekkere rit vanwege al het grind. Ik merkte dat de handrem erop zat. Voor mij een les dat ik beslag moet nemen of mijn wedstrijden nog zorgvuldiger uit moet zoeken. Een B bij een blote voeten paard moet echt wel aanleiding zijn om na te denken of het geen tijd wordt voor beslag.

Dit voorjaar zijn we een lang weekend naar Zuid-Limburg geweest (op eigen gelegenheid de wedstrijdroute van Banholt gereden) en daar heb ik heel prettig met hoefschoenen (Renegades) gereden. Mijn paard heeft dezelfde beweging met Renegades als met blote voeten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:01

Hihi, een beetje overdrijven mag soms hè. O:) Maar soms is het echt wel strompelen wat je ziet. Er hebben bij ons ook mensen zonder ijzers mee getraind, maar zo'n paard zie je dan toch constant de zachtere plekjes uitzoeken, in schuine, gladde bermen kruipen etc. := Niet echt relaxed en onbezorgd rijden zo. Ik vermijd de bermen sowieso, te gevaarlijk meestal, en ik moet zeggen dat de paarden ook altijd uit zichzelf het harde opzoeken.

Maargoed, de ondergrond bij ons is voor Nederlandse begrippen natuurlijk wel extreem. In grote gedeelten van nederland kun je prima zonder beslag uit de voeten denk ik. En inderdaad vantevoren goed nadenken, waar je prioriteiten liggen. Fijn onbezorgd rijden met beslag, of zonder beslag maar je doelen dan zonodig aanpassen. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:05

Hoefschoenen met klittenband?

Dat heeft de mijne tot ze weer wat langer zijn. OOk krijgt ze biotine om de hoeven harder te maken. + Veel stappen op het harde, dan worden de hoeven ook harder. Dit duurt echter erg lang voordat de hoef volledig hard is (ong een jaar)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:28

Bedankt allemaal voor de reacties, heb alles goed door gelezen :j.

Fjordy staat toch weer op gewone ijzers. Maar hij was het niet eens met het beslaan :n.
Bij het inslaan van de nagels kregen we aardig wat protest.. Tja, of het door pijn komt of door vervelend gevoel weten we niet zeker. Ik heb het erover lijmen gehad enzo, dat wilde hij wel doen, maar bleef heel vervelend zitten idd. Advies was wel hem even paar daagjes de tijd geven om er aan te wennen, want hij liep nog erg gevoelig net.

Het is wat hoor.. Paardje met zulke moeilijk voetjes ;( .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:30

Lijmen is inderdaad niet alles, vaak blijft het maar heel kort zitten en je moet wel een behoorlijk geduldig paard hebben, je moet het been toch een tijdje omhoog houden om de lijm te laten drogen.
Wel fijnd at hij nu weer ijzers onder heeft, ook al was hij niet zo braaf ermee. Is dat vaker zo, of was dat nu voor het eerst?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:23

Jet schreef:
Lijmen is inderdaad niet alles, vaak blijft het maar heel kort zitten en je moet wel een behoorlijk geduldig paard hebben, je moet het been toch een tijdje omhoog houden om de lijm te laten drogen.
Wel fijnd at hij nu weer ijzers onder heeft, ook al was hij niet zo braaf ermee. Is dat vaker zo, of was dat nu voor het eerst?

Fjordy vind het zowiezo niet leuk, dat nagelen.. maar nu was het wel heel extreem.
Zulk verzet heb ik helemaal niet gewend van hem, gelukkig zitten ze er nu onder. Gisteren liep hij al goed, dus vandaag is kijken hoe hij buiten is :D.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:50

Waarom probeerde je geen hoefschoenen die je niet hoeft te lijmen?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:10

Mijn hoefsmid is gister ook geweest en bar verzette zich ook omdat het gevoelig was waarschijnlijk ,bar is in 2 maanden tijd van ijzer maat 2 naar 1 gegaan |( dus zonder ijzers zetten doen we niet meer want ik was er nu op tijd bij.
Gisteravond klein buitenritje gemaakt en hij liep gelukkig wel goed.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:31

Ondanks Fjordy nu weer ijzers onder heeft, wou ik toch nog even mijn verhaaltje kwijt. :P
Ik heb namelijk juist wel goede ervaring met hoefschoenen.
Norge heeft tijdens mennen altijd hoefschoenen aan (Vroeger had ze ijzers, maar omdat ze te weinig hoefgroei had, was dat niet handig.) en die werken prima vinden wij. Het schijnt dat ze juist meer verend zijn dan hoefijzers, dus dat het 'beter' voor de hoef zou zijn. Het is in het begin even moeilijk met aan en uit doen, maar al snel krijg je dat door en nu helpt Norge zelfs om ze aan te krijgen. :) Ze zijn nog nooit uitgevallen en ze loopt er ook niet anders op ofzo.
Maargoed, dat is met af en toe mennen, geen idee natuurlijk hoe dat is met zulke lange afstanden, maar ik dacht ik zal het toch maar even vertellen. :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:46

ook hier een merrie die gevoelig is en dan rijd je als of de rem er telkens op zit. dus ik zeg ijzers eronder. voor die van mij zou zonder om te herstellen ook beter zijn maar te pijnlijk dus innovember gaat ze eraf en ga ik voor winter hoefschoenen aanmeten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:16

Tja, hoefschoenen...na zoveel verhalen van rondvliegende, schurende en knellende schoenen heb ik me er nooit meer aan gewaagd. Ook omdat je verschillende merken moet uitproberen en dat kost handenvol geld. Nadeel van hoefschoenen vind ik ook dat ze loeizwaar zijn en vaak nauwelijks opzet hebben, dus het afrolle gaat moeilijker (= meer belastign op de buigpezen).
Mijn paardjes staan op kunststofbeslag; dat veert ook en geeft meer grip, maar is veel lichter dan ijzers of hoefschoenen.

Dniez schreef:
Mijn hoefsmid is gister ook geweest en bar verzette zich ook omdat het gevoelig was waarschijnlijk ,bar is in 2 maanden tijd van ijzer maat 2 naar 1 gegaan |( dus zonder ijzers zetten doen we niet meer want ik was er nu op tijd bij.

Mijn smid zegt ook altijd: als het niet voor minstens een half jaar is, niet de ijzers eronderuit halen. Want je bent dan een paar beslagbeurten kwijt eer de hoeven weer een beetje vorm hebben.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:34

Met hoefschoenen had ik dan toevallig mazzel?! Ik heb alleen de Renegades geprobeerd en die zitten super. Ben er nog nooit een verloren en ze draaien absoluut niet. Paard liep er zo op weg en ik denk dat 1 hoefschoen net zo zwaar is als 1 kunstof ijzer. Ik zou dat wel eens willen vergelijken!

Het mooie is gewoon dat mijn paard super goede hoeven heeft en daardoor het hele jaar op blote voeten kan lopen. Die paar keer per jaar dat hij op stenig terrein moet lopen, doen we met schoentjes, die gaan dan gewoon mee in de koffer :Y) Ideaal hoor!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:06

Dniez schreef:

Mijn smid zegt ook altijd: als het niet voor minstens een half jaar is, niet de ijzers eronderuit halen. Want je bent dan een paar beslagbeurten kwijt eer de hoeven weer een beetje vorm hebben.[/quote]

Ik wou hem voortaan blootvoets door het leven gaan het ging best goed die 2 maanden maar toch ook weer niet blijkbaar , dus jammer genoeg toch maar ijzers het ging gewoon niet langer.
Ik ga hem ook extra biotine bijgeven.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:26

bella24 schreef:
Met hoefschoenen had ik dan toevallig mazzel?!

Ik denk het, ik ken genoeg mensen die soms wel 3-4 verschillende merken hebben uitgeprobeerd en het uiteindelijk maar hebben opgegeven... Het ligt natuurlijk erg aan de voeten van het paard, of die toevallig bij een merk passen of niet. Maar des te beter als het meteen goed werkt!
De meeste mensen gebruiken het alleen als noodoplossing voor als ze (onderweg) een ijzer kwijtraken.