gangenpaarden en endurance

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:22

Nina_rex schreef:
Je kunt wel vanalles vinden, maar dat verandert nergens iets aan. ;) Je moet bedenken dat die dierenartsen daar vrijwillig op hun vrije zaterdag of zondag voor een paar centen (veel minder dan ze normaal verdienen) paarden staan te keuren. Er is geen centrale opleiding of training voor de artsen, en al zeker geen (verplichte) bijscholing voor het herkennen van vreemde gangen.
Er doen ook maar zo weinig gangenpaarden mee die niet kunnen draven, op internationaal niveau helemaal niet, dus het is niet echt de moeite daar veel aandacht aan te besteden of wereldwijd de reglementen te veranderen. Het is of aanpassen (dus leren voordraven voor zover mogelijk) of anders helaas pindakaas.

Ik snap niet wat het ermee te maken heeft dat ze daar dan wel of niet vrijwillig staan?
En regels zijn er om aangepast te worden.

Misschien doen er juist wel zo weining gangenpaarden mee omdat het niet bepaald makkelijk wordt gemaakt?
Al lees ik dan van Sandra dat ze er wel doorheen is gekomen met haar TWH.

Zou niet weten waarom zoiets niet aangekaart zou kunnen worden. En de Endurance zo toegankelijker te maken voor niet (aan de hand) dravende gangenpaarden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:23

Succubi schreef:
Als we ze niet "gangend" mogen voorbrengen dan organiseren we wel onze eigen wedstrijden _O-.
Ik hoorde trouwens ook dat ijslanders vaak ook moeilijk door de keuring komen omdat hun hartslag ook hoger ligt. (nog geen problemen met töltend voorbrengen gehoord)

Schoot mij ook nog te binnen haha :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:47

Pleasuregaits schreef:
Beiden kwamen door de keuring met de opmerking van de DA dat 'whatever' ze doen, ze doen het regelmatig. .

_O- _O- _O-

@Zamora: Het zou idd best aangekaart kunnen worden :).

Ik ben wel benieuwd wat de KNHS (of de endurance vereniging) er over zegt als je de vraag stelt of ze "gangend" voor gebracht mogen worden.
(ik noem het even "gangend" gezien de verschillende rassen, gangen en benamingen :o )

Zamora

Re: gangenpaarden en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:51

Ja bitloos rijden hebben ze er toch ook doorheen gekregen? Waren de meningen vast ook over verdeeld.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:55

Dat vond ik sowieso prettig van de endurance regelementen dat je met vrij veel (beter gezegd weinig) tuig mag rijden.
Je mag desnoods met een touwhalster rijden, als je paard maar gehoorzaamd. En ook qua zwepen en sporen enzo.
Maar goed, daar gaat het hier niet om :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:03

Doelde meer op dressuursport zeg maar :P

Vind wat jij zegt ook groot voordeel van de endurance :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:08

Sorry, ik begreep dat je het over de dressuur had.
Ik vergeleek het meteen weer met de endurance :').

Maar voelt iemand zich geroepen om een mailtje naar KNHS en/of endurance vereniging te sturen? :) (ik niet, ben verbaal niet zo sterk :') )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:53

haha zijn we weer lekker bezig :P
Ik ben ook niet zo goed in dergelijke teksten op te stellen :')
Maar ben wel voorstander :j

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:00

Bij de IJslanders zie je een onregelmatigheid in tölt minder snel dan in draf. Dit omdat ze zich in tölt naar mijn idee beter kunnen stabiliseren en de gewrichten minder buigen. Wanneer een paard wel kan draven zou ik absoluut draf prefereren boven tölt om de correctheid van het bewegingsmechanisme te onderzoeken. Er zijn trouwens wel degelijk IJslanders die niet kunnen draven.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:21

Als een paard kan draven, dan zal hij dit ook zeker tonen aan de hand wanneer het tempo hoog genoeg is.

btw vroeger mocht je ook niet meedoen met een gangenpaard aan het ruiterbewijs, dat is tegenwoordig ook aangepast. Kwestie van aankaarten..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:53

Zamora schreef:
Ik snap niet wat het ermee te maken heeft dat ze daar dan wel of niet vrijwillig staan?

Omdat jij zegt dat je vindt dat ze zich er maar in moeten verdiepen. Wedstrijdorganisaties mogen blij zijn als ze genoeg dierenartsen vinden die hun vrije weekenddag opgeven om wedstrijdruiters te keuren, je kunt dus niet van ze eisen dat ze zich in iets gaan verdiepen wat zelden voorkomt.

Pleasuregaits schreef:
btw vroeger mocht je ook niet meedoen met een gangenpaard aan het ruiterbewijs, dat is tegenwoordig ook aangepast. Kwestie van aankaarten..

Nee, dat is iets heel anders. Bij endurance gaat het erom dat een arts moet kunnen vaststellen, op een redelijk objectieve manier, dat een paard geen motorische beperkingen heeft die zijn welzijn in gevaar brengen. Dat zie je het beste in draf én 99,9% van de dierenartsen kan de draf veel beter beoordelen dan een viertaktgang. Dus het is geen kwestie van achterhaalde reglementen of iets waar gewoon niet aan gedacht is, er is een reden voor.
Dat je een keer door de mazen van het net glipt is geen garantie dat je er elke keer mee wegkomt.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:55

Citaat:
Dat zie je het beste in draf én 99,9% van de dierenartsen kan de draf veel beter beoordelen dan een viertaktgang.

Ik snap heel goed dat dat beter en makkelijker te beoordelen is maar zoals jij zelf ook beaamt kunnen niet alle gangenpaarden draven. Niet-dravende paarden uitsluiten van de Endurance sport klinkt mij als discriminatie in de oren. Ik weet zeker dat men open staat voor discussie mits er mensen serieus willen starten met hun gangenpaard.

nb. dat ben ik dus niet van plan.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:27

We hebben bij de VLP het FEI endurancereglement naar het Nederlands vertaald en ik stond toen ook even stil bij de term 'voordraven'. Ik citeer het betreffende vertaalde reglement even :

821.2.12 Onregelmatige gang : Bij de eerste, finale of iedere inspectie tijdens de wedstrijd,
een paard dat niet correct loopt en wat constant zichtbaar is in draf of gelijkaardige gang. Dit
is zichtbaar bij het evalueren van het voordraven aan een los touw heen en terug, zonder dat
er voorafgaand buiging of betasting was. Deze incorrectheid moet beoordeeld worden als
bron van pijn of het verder kunnen rijden of atletische prestaties van het paard in gevaar te
brengen. Dit leidt tot eliminatie en is dus niet gekwalificeerd voor de volgende Fase.

De termen 'of gelijkaardige gang' en 'bron van pijn' komen er in deze context nog enkele malen terug. Volgens mij betekent dus dat puur 'draven' niet verplicht is en dat het enkel de bedoeling is om na te gaan of een paard nog wel degelijk pijnloos kan verder lopen. Dat is ook de essentie bij endurance, niet ? Niet of het inderdaad een correcte draf is. Er staat trouwens duidelijk 'gelijkaardige gang' maar dat is misschien voor verschillende interpretaties vatbaar. De geest van het reglement heeft het echter over zich pijnloos bewegen maar dat bekt niet zo goed in een officieel internationaal reglement denk ik :D .

De volledige vertaling vind je op :
http://www.vlp.be/userfiles/file/EN_ned ... 202009.pdf

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:16

Gewoon dat stukje van het reglement uitprinten en meenemen als je op wedstrijd gaat :)
(Zo heb ik ook de regels wat betreft het rijden met een trailer en B rijbewijs mee, politie weet vaak zelf de regels niet, zo help ik ze een handje :) )

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:25

Jantie bedankt!!! _/-\o_ hier hebben we wat aan!!!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:53

@ nina_rex: Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind je aardig defensief overkomen? Er zijn gewoonweg echt gangenpaarden die pertinent niet willen draven aan de hand. En dit weerhoud zoals er te lezen is veel mensen van deelname, wat toch in zekere zin een vrom van 'discriminatie' is. En natuurlijk, het regelement is er niets voor niets, maar toen het opgesteld werd waren er waarschijnlijk nog amper gangenpaarden in europa ;)

Willen wij, de gangenpaarden ruiters, deelnemen aan een endurance wedstrijd, dan zijn we afhankelijk van de expertise van de DA En ja, er zijn dierenartsen die het wel kunnen beoordelen, omdat zij zich verdiepen in de ontwikeklingen binnen de paardenwereld. Een grote ontwikkeling op het moemnt is de opkomst van het gangenpaard. Mijn DA heeft zich er ook in verdiept, en hoe? Hij kwam het bij mij voor het eerst tegen, en is een poos in de wei blijven kijken naar hoe de paarden bewegen, en ook hoe de veulens bewegen. Hij kan nu grotendeels mijn paarden keuren bij verkoop in gang.

Voor iemand die DA is, kan je toch wel enigszins verwachten dat ze zich iets inlezen in de ontwikkelingen in de markt. We verwachten dit ook van doktoren in een ziekenhuis, meegroeien met nieuwe ontwikkelingen, en eigenlijk verwacht je dit min of meer van ieder mens in welke werkomgeving dan ook. Ik zou niet weten waarom een dit wij dit niet zouden 'mogen' verwachten van onze dierenartsen :)

of het gebeurt is een tweede vraag, ofwel beter geinformeerde dierenartsen ofwel aanpassing van het regelement.. Ik denk dat aankaarten zeker de moeite waard is :)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:58

Ik ga helemaal met je mee NkPrecious....

Het grappige is dat een gangenpaard een waanzinnig uithoudingsvermogen heeft, dus echt geschikt voor de endurance is.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:18

Ja inderdaad, en het zou zo mooi zijn als we dat kunnen laten zien aan de rest van de paardenwereld :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:53

Mee eens :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:57

Mijn vraag aan de gangenpaard-mensen: is er een algemene gangenpaard-gang die élk gangenpaard kan laten zien? Of heb je dan alsnog te maken met een grote variëteit aan gangen (en dus beenzettingen)? Welke gang leent zich het best voor het beoordelen van een onrelegmatigheid?

Ik kan me namelijk voorstellen dat het beoordelen van een loepzuivere zeldzame gangenpaardgang toch nog best lastig kan zijn.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:41

Verzamelnaam is tolt. uitvoering is door ieder ras net even anders, maar er is zowieso een regelmaat in te horen! Als er regelmaat is, is er geen kreupelheid :) De regelmaat heeft alleen 4 tikken in dit geval (tik-ke-tak-ke) --> er zijn ook nog andere hulpmiddelen om het ritme eruit te halen bijvoorbeeld: pan-ne-koe-ken, of Black-en-deck-er. In draf hoor je maar 2 tikken (tik-tak).
Een dierenarts die het principe kent kan deze bij elk ras er wel uit halen!

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:56

Absoluut niet eens met de 'verzamelnaam'. Er bestaan een aantal gangen die hetzelfde zijn maar bij verschillende rassen anders genoemd worden maar in totaal zijn er veel meer gangen dan enkel de tölt en nee, dat zijn geen tölt varianten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:24

Ik moet eerlijk zeggen dat voor een gangen leek "tölt" een begrijpelijke naam is.
Als ik zeg dat Gráni een "4 beat gait" heeft dan kijkt iedereen mij vaag aan. Zeg ik "het is een variant van tölt" dan hoor je de "ooooh! Dat ken ik wel" :')

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:02

het gaat er toch ook om dat het voor iemand die zich er niet volledig 200% in verdiept duidelijk is toch :) en dan is de verzamelnaam tolt en varianten van tolt i.m.o. wel een geode.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 05:59

Het feit dat de tölt de meest bekende gang is onder de verschillende gangen is logisch omdat de IJslander al meer dan 50 jaar vertegenwoordigd is in NL. Maar dat betekent nog altijd niet dat alle gangen töltvarianten zijn. Dat is mensen foutieve informatie geven.

Ik heb al genoeg mensen in stepping pace of zelfs telgang zien rijden terwijl ze dachten dat het een tölt was. Zulke mensen komen bedrogen uit op een wedstrijd of zijn teleurgesteld in de nakomelingen van hun paard. Anderzijds kunnen paarden zelfs rugproblemen krijgen omdat onwetende mensen hun paard in een ventroflexed houding rijden in telgang zonder zich ervan bewust te zijn.

Correcte informatie verspreiden bij een fenomeen wat nog zo onbekend is, is funest om gangenpaarden een goede naam en plaats op de kaart te geven in Europa. Te vaak al worden de mensen die zich met gangenpaarden bezig houden afgeschreven als 'wannabee's' die een beetje rommelen met paarden zonder te weten waar ze mee bezig zijn.