Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
silenmaup schreef:De vraag zegt het al.
Welke paarden zijn door hun bouw/karakter bijzonder geschikt voor endurance?
Volgens de info zijn ze vaak niet groter dan 1.55 a 1.60.
Kwam zelf uit op de amerikaanse draver en de shagya arabier.
Karrimh schreef:silenmaup schreef:De vraag zegt het al.
hoezo specifiek de shagya arabier?
kijk naar de wereldtop: arabier nr 1, dan alles wat gekruisd is met een arabier dus: NRPS (zoals de mijne) of Anglo. maar ligt er natuurlijk ook aan wat je eigen ambitie is, hoe ver wil je komen?
Karrimh schreef:silenmaup schreef:De vraag zegt het al.
hoezo specifiek de shagya arabier?
kijk naar de wereldtop: arabier nr 1, dan alles wat gekruisd is met een arabier dus: NRPS (zoals de mijne) of Anglo. maar ligt er natuurlijk ook aan wat je eigen ambitie is, hoe ver wil je komen?
[/quote]
.. ik vind namelijk endurance echt helemaal geweldig
ik denk persoonlijk ook dat hij hier heel geschikt voor is.. wat denken jullie?
maarja, dat is natuurlijk ook wel jongheid
Napie schreef:. Alleen is er dan ook de voorwaarde: past dat ras wel bij de ruiter? Als de ruiter een bloedpaardje niet aankan dan zit je elkaar continu in de weg. .

Jorie schreef:Maar ook letterlijk, past het?
Ik zie nog wel eens te grote (of te zware) ruiters op een te kleine arabier. Dan zit je elkaar letterlijk in de weg. Ik vind wel dat je ook naar jezelf moet kijken of je het figuur hebt om op flinke snelheid 160 af te leggen.
En dan nog, een arbier is geen garantie voor de endurance. Ook daarbinnen zie je non-talenten. Of door karakter (niet willen lopen, niet goed voor zichzelf zorgen op VG) of door bouw of opvoeding (veel beenproblemen bv)
Ik heb een haf afgelopen weekend in de bloedhitte 77 km goed zien afleggen terwijl een andere haf in dezelfde afstand gestopt is. Dus ook tussen andere "niet geschikte" rassen zitten uitschieters omhoog zoals tussen arabieren uitschieters omlaag zitten.
1Boefje schreef:Hmm mijn draver is teveel warmbloed weer kwa karakter voor endurance.
Ik zou dan nog liever de Haflinger er voor trainen. Koudbloedig, ook in het koppie.
Volgend jaar gaan we met de Haflinger en draver endurance rijden, dan zullen we het zien
bella24 schreef:Eens!
De opmerking over veel beenproblemen is een lastige. Een arabier kan namelijk hard dus de ruiter wil hard. Wat gaat er dan als eerste kapot? Juist, het beenwerk! Wil niet zeggen dat ze slechter beenwerk hebben dan de gemiddelde koudbloed. Punt is alleen dat er harder mee gereden wordt omdat de rest van het lijf dat makkelijk aankan.