voeding en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyjoy

Re: voeding en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:47

Ik geef mijn Arabier altijd volop hooi/grasmix en/of lucerne voor het rijden. Muesli (van Marstall, zonder haver, dat is zijn krachtvoer) echter nooit voor het rijden maar alleen erna en het liefst pas als hij daarvoor nog (even) hooi heeft gegeten ivm de darmen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:09

Anne Marie schreef:
Hier een geinteresseerd meelezende endurance-leek van de oude stempel. ;)
Vroeger werd er bij mij ingestampt; na het voeren mag je een paard minstens een uur niet rijden, hij moet eerst alles verteren. Als je direct na het voeren gaat rijden, heb je kans op bv koliek. :oo Hier lees ik nu dat het juist beter is om eerst te voeren voor het rijden? Kan dat echt? Direct voor het rijden een plak hooi naar binnen, bv tijdens het opzadelen?
Ik geef wel eens een plukje hooi voor het rijden, maar dan doe ik bewust heel rustig aan... :? Gaan jullie me nu vertellen dat ik me dus al 30 jaar gedraag als een dinosaurus? := :D

Uh... ja! :P Die regel van een uur heb ik altijd geleerd alleen voor krachtvoer, een paard mag altijd ruwvoer eten, en als je hem bijv. uit de wei haalt heeft hij toch ook net gegraasd?
Oh ja, en als eerst alles moet verteren: ruwvoer blijft 48 uur in de spijsvertering, dus dan zou je niet meer aan rijden toekomen vrees ik. :D

Maar ook met het krachtvoer komt het niet zo nauw, als je bijv. ziet dat paarden in een vetgate een emmer voer wegwerken en daarna meteen weer volop aan de slag gaan, dat gaat prima. Ik hou er zelf bij het trainen wel een beetje rekening mee, als ik onder paarden-etenstijd ga rijden geef ik hem tijdens het poetsen de helft van zijn voer, en na afloop de rest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:21

Wat niet handig is, is krachtvoer één of twee uur voor je gaat rijden. Dán ga je net op het moment dat het krachtvoer in de voorraadkamers opgeslagen wordt (als glycogeen of vet, of allebei) prestaties vragen. Krachtvoer direct voor het rijden (zoals enduranceruiters in de vetgate doen) is prima: dan komt de energie uit het krachtvoer direct aan de beweging ten goede.

Geen eten en water geven tijdens of direct voor of na prestatie (water te drinken geven na het rijden vinden veel dressuurruiters of marathonmenners bv doodeng terwijl het echt geen probleem is voor een paard om na het drinken van 10 liter water meteen in galop te vertrekken) is echt achterhaalt. Het idee komt voort uit het feit dat dat voor mensen niet goed is. Mensen zijn echter sprinters, geen stayers zoals paarden. Mensen moeten dus zo ongeveer hun bloedsomloop voor de volle 100% op hun spieren schakelen als ze gaan lopen. En dát geeft dan problemen als je ook je eten nog wilt verteren. Paarden zijn er echt op gebouwd om te lopen en te eten tegelijkertijd, dus die hebben daar geen moeite mee. Anders heb je toch echt een probleem als een groep wolven je overvalt bij de drinkpoel. Zelfs al wordt je niet door die wolven gegrepen, als je niet zou kunnen lopen met je buik vol water en eten dan zou je dus later doodgaan aan koliek als je hebt moeten vluchten. Dan was de diersoort paard vrij snel uitgestorven, denk ik zo :D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:08

Mijn paarden staan soms nog te eten tijdens het opzadelen en heb daar nooit problemen mee gehad maar wel dat ze niet genoeg darmgeluid of wat uitdroging hadden als ze niet willen eten of drinken. Dus eten en drinken is echt heel belangrijk voor een goede prestatie. Vooral ruwvoer en water naar hun behoeften.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:30

lekker topic. mijn arab heeft ook de neiging om skinny te worden. Dus geef ik hem ong. 2 dl zonnebloem olie per dag. Volgens mij werkt het maar hij is wel topfit. Komt dit door de olie of omdat hij lekker in z'n vel zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:31

Natuurlijk komt dat door de olie. Als jij iedere dag een half pakje boter opeet word je ook dikker.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 07:15

Nu heb ik al vanalles gelezen en ik heb ook 'glucogeen' voorbij zien komen.
Hoe zit het dan met de suikerspiegel in het bloed?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:35

En klopt het dan dat je vlak voor de vetgate geen krachtvoer moet geven omdat de hartslag door de snelle suikers omhoog gaat??? Is mij ook maar eens verteld geworden en ik vroeg het me nu ook wel af.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:49

Tijdens het eten zelf zou de hartslag omhoog gaan maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nog niet heb ondervonden bij mijn paarden. Ik dacht dat dat vooral met grazen te maken had, dan zijn ze bezig met iets en niet echt in rust. Misschien van daar die stelling de hartslag gaat ook omhoog als je paard stapt naar de vetgate.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:42

Door stappen hartslag omhoog????

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:23

Ik voer nooit iets voor het aanbieden. Ten eerste is daar geen tijd voor en ten tweede lijkt het me dat de hartslag altijd iets omhoog gaat van eten. Je zet het lichaam immers aan het werk met het eten dat je erin stopt.

Tenzij je paard natuurlijk rustiger wordt van eten. Maar dan leer ik ze liever op een andere manier rustiger worden.

Op het groompunt zo'n 10 km voor de vetgate neem ik wel even wat meer tijd om wat te laten eten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:53

Ik voer gewone zonnebloemolie. Ik doe gewoon een flinke scheut door het eten. mijn paardje is er niet dikker van geworden, wel fitter. Ze zit een stuk beter in haar vel. Lekker vrolijk en fit. Ze heeft vorig weekend de wedstrijd in Ommen super goed gelopen. De eerste 5 kilometers was ze vrolijk en maf, bijna niet fatsoenlijk te rijden. Voor vertrek krijgt ze op stal haar krachtvoer en vast wat hooi. In de trailer hangt een hooinet. Aangekomen bij de wedstrijd laten we haar grazen (als er genoeg gras staat) en tussen voorkeuring en start krijgt ze een paar wortels en appels en een beetje muesli en eventueel wat hooi. Tijdens de wedstrijd op de PA krijgt ze ook wat appels/wortels/muesli en na de finish weer hetzelfde. Tussen nakeuring en vertrek krijgt ze ook van alles: gras hooi appels wortels muesli. Gelukkig is ze een makkelijke eter. Het gaat niet om grote hoeveelheden hoor: ik neem een kilo wortels mee, een stuk of 6/8 appels en een klein emmertje muesli. Als ze weer op stal aankomt krijgt ze haar krachtvoer en hooi voor de nacht.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:11

Inn schreef:
Tijdens het eten zelf zou de hartslag omhoog gaan maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nog niet heb ondervonden bij mijn paarden. Ik dacht dat dat vooral met grazen te maken had, dan zijn ze bezig met iets en niet echt in rust. Misschien van daar die stelling de hartslag gaat ook omhoog als je paard stapt naar de vetgate.

Men heeft eens tegen mij gezegd dat in krachtvoer 'snelle suikers' zitten waardoor hartslag omhoog gaat. Of dat klopt...geen idee...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:31

Smoske schreef:
Inn schreef:

Men heeft eens tegen mij gezegd dat in krachtvoer 'snelle suikers' zitten waardoor hartslag omhoog gaat. Of dat klopt...geen idee...

Dat heb ik nog nooit gehoord, maar wat wel gebeurt is dat er tijdens/na het eten meer bloed naar de maag gestuurd wordt, de maag wordt immers actiever. Daardoor moet het hart ietsje harder werken en kan de hartslag omhoog gaan. Ruwvoer valt veel minder zwaar op de maag dus daar heb je dat effect niet of nauwelijks.