Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anne Marie schreef:Hier een geinteresseerd meelezende endurance-leek van de oude stempel.![]()
Vroeger werd er bij mij ingestampt; na het voeren mag je een paard minstens een uur niet rijden, hij moet eerst alles verteren. Als je direct na het voeren gaat rijden, heb je kans op bv koliek.Hier lees ik nu dat het juist beter is om eerst te voeren voor het rijden? Kan dat echt? Direct voor het rijden een plak hooi naar binnen, bv tijdens het opzadelen?
Ik geef wel eens een plukje hooi voor het rijden, maar dan doe ik bewust heel rustig aan...Gaan jullie me nu vertellen dat ik me dus al 30 jaar gedraag als een dinosaurus?
![]()
Die regel van een uur heb ik altijd geleerd alleen voor krachtvoer, een paard mag altijd ruwvoer eten, en als je hem bijv. uit de wei haalt heeft hij toch ook net gegraasd?

Inn schreef:Tijdens het eten zelf zou de hartslag omhoog gaan maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nog niet heb ondervonden bij mijn paarden. Ik dacht dat dat vooral met grazen te maken had, dan zijn ze bezig met iets en niet echt in rust. Misschien van daar die stelling de hartslag gaat ook omhoog als je paard stapt naar de vetgate.
Smoske schreef:Inn schreef:Tijdens het eten zelf zou de hartslag omhoog gaan maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nog niet heb ondervonden bij mijn paarden. Ik dacht dat dat vooral met grazen te maken had, dan zijn ze bezig met iets en niet echt in rust. Misschien van daar die stelling de hartslag gaat ook omhoog als je paard stapt naar de vetgate.
Men heeft eens tegen mij gezegd dat in krachtvoer 'snelle suikers' zitten waardoor hartslag omhoog gaat. Of dat klopt...geen idee...