Voorbereiding + de dag zelf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:38

ladyjoy schreef:
Heb je toen ook de hartslag gemeten ziamara? Misschien was deze toen wel veel te hoog.. Had je toen non stop gedraafd of..?

De hartslag zal direcht daarna altijd hoog zijn. Bij het verbeteren v/d conditie wordt de hersteltijd sneller.

In het geval van Ziamara is er ongeveer 18 per uur gereden. Is dit inclusief het in en uit stappen? Een snelheid van 18 km per uur draf halen is voor een aantal paarden prima te halen. Als het paard dit gewent is. Maar heb je in diezelfde tijd nog in en uitgestapt?

Zelf zou ik wel degelijk het paard aan leren om op jouw tempo te gaan lopen. Alleen maar vechten en tegenstribbelen kost energie, maar je kan een paard wel aan leren om een ander tempo aan te nemen.

ladyjoy

Re: Voorbereiding + de dag zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:37

En de hersteltijd zal dan binnen de 10 minuten liggen (ivm het aanbieden)? Als de conditie in orde is tenminste..

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:39

Ik zou inderdaad ook het paard leren om mijn tempo te lopen. Zeker als je enduranceplannen hebt, is het handig om dit aan het begin van je endurancecarriere te doen. In combinatie met andere paarden die inhalen, worden de meeste paarden nog drammeriger en dat kan je niet gebruiken. Het paard weet niet dat hij nog uren onderweg is en weet ook niet dat je met een te hoog tempo veel meer kans hebt op blessures.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:43

ladyjoy schreef:
En de hersteltijd zal dan binnen de 10 minuten liggen (ivm het aanbieden)? Als de conditie in orde is tenminste..

Hersteltijd moet binnen de 10 minuten liggen voor een klasse I wedstrijd maar verschilt in de praktijk enorm per paard/ras. Een goed getrainde arabier kan uit galop halt houden en binnen 30 seconde onder de 60 zitten. Een ander heeft daar 2, 6 of 8 minuten voor nodig. Als een paard niet goed getraind is voor de gevraagde prestatie of te lang boven zijn tempo is gereden dan kan het herstel ook best 20 minuten of langer zijn. Hoe beter de conditie hoe sneller de hartslag daalt na inspanning.
Laatst bijgewerkt door bella24 op 19-03-10 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:52

@ Djilan.

Volgens mij was ze er ook bij in Nijkerk op 6 maart, ben ik ook geweest.
Was van de endurance-academy, maar viel mij ook tegen helaas.
Ik ben dan al wel bekend met de sport in iddels, maar miste een heleboel info die je aan deze groep (beginnende of geintresseerde) had kunnen vertellen. Ik heb er iig niets nieuws gehoord (had ik op gehoopt, tips enzo)

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:04

Dat klopt fannetje! Ik probeer er nog achter te komen wie jij bent :P Hadden wij met elkaar gesproken (en met mijn 2 stalgenoten)? Ik had Djilan al via de pb ingelicht by the way :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:19

Bij veel wedstrijden kun je op de website de route al bekijken, incl. groompunten. Print deze vooraf uit en bespreek het evt. met je groom alvast.

Ik (groom) sloeg meestal het 1e aangegeven groompunt over, meestal was dat al na 5 km, het paard is dan net opgewarmd, hoef nog niet gekoeld te worden en wil dan ook niks drinken. Daarbij komt dat je je dan heel vaak moet haasten als groom om op het 1e groompunt te belanden, om te zorgen dat je je ruiter niet mist.

Ik reed meestal naar het 1e groompunt om vanuit daar gelijk naar het 2e groompunt door te rijden (route volgen om te zorgen dat je niet verdwaald ;))

Dan weet je als groom zeker dat je je ruiter niet gemist hebt, en als ruiter dat je je groom niet gemist hebt. Dat is een relaxtere start van de wedstrijd :)

Nog een tip als je paard niet wil drinken, gooi wortels/appels in de drinkemmer. En laat ze daaruit vissen (of geen het met de hand uit het water) (VOOR het koelen!), drinken ze niet, dan krijgen ze iig nog wat water binnen dat aan het eten blijft hangen. Ik heb overigens gemerkt dat de paarden die ik gegroomd niks van appels moeten hebben tijdens de wedstrijd, maar wortels wel lekker vinden. Even uitproberen dus wat voor jouw paardje werkt.

Vergeet ook niet je muesli o.i.d. mee te nemen voor na de wedstrijd :) Ook die aanlengen met water, soort slobber van maken, dat ze ook daar nog weer vocht binnen krijgen.

Heel veel plezier op je 1e wedstrijd!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:30

Dankjewel Prairy!

Die van mij drinkt trouwens wel als hij dorst heeft. Hij stopt zelfs bij een plas om daaruit te drinken. Ook als ik na een lange buitenrit een emmer water voor hem houd, begint hij meteen te drinken als hij dorst heeft. Mocht dit niet het geval zijn, dan kijkt hij me aan alsof hij denkt 'wat ben je nou aan het doen?' haha.

Ik denk dat hij dat al geleerd heeft toen hij endurance liep 4 jaar geleden. Hij heeft klasse II gelopen dus hij moet het wel kunnen :) nu ik nog ;-)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:46

@ladyjoy. neeeee met stappen natuurlijk ;)
en ik heb er ook naast gelopen hehe.

maar ik moet indd aan me tempo gaan werken, of nouja aan dat van haar dat ze neit meer in protest gaat als ik langzamer wil draven.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:49

@judith heb het instappen niett meegerekend!
het uitstappen wel,

ja ik heb er gisteren een beetje aan gewerkt!
maar meot nog meer.
want ze word er alleen nog maar heter van als ik langzamer ga, dan gaat ze dribbelen & dan komt ze op een gegeven moment tot de 'ontploffing' haha.

@bella, klopt ze heeft het zelfs met auto's die haar passeren dat ze mee wil rennen. :')
met paarden maakt het haar neit echt uit. ze heeft het meer met auto's :?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 13:57

Ik had zondag een staprit van 3 uur gemaakt en meneer was daarvan zeker 3 kwartier aan het dribbelen. Heeel fijn! ;) Maar he, hij heeft al endurance gelopen dus hij móet het kunnen! :P

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:58

vreselijk he dat dribbelen :P

die van mij nog niet, dus of ze is daar nog drukker, of omdat ze het niet kent HOOP ik wat bedeesder

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:58

Ik baal ontzettend! Vandaag geen bezoekje aan de 1e endurance wedstrijd en 17 april zal ik ook niet mee kunnen doen.. Heb m'n kniebanden verrekt met buitenrijden. Poownie schrok en hij sprong weg, ik bleef erop zitten maar mijn rechterbeen/knie maakte een vreemde beweging en het gevolg daarvan waren verrekte kniebanden. Dacht eerst dat het wel mee viel maar nu, een week later, moet ik zelfs met krukken lopen :( grr grr grr! Dat wordt nog zeker 3 tot 5 weken niet rijden :(

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:49

Dat is erg balen zeg!
Gelukkig zijn er genoeg herkansingen nog dit jaar.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:16

Balen ladyjoy! Hopelijk geneest het snel

Ik heb heel de winter elke week toch wel een rit van 20 tot 30 km gereden. Gemiddelde snelheid zat meestal rond de 7, maar wilde haar ook niet te bezweet rijden dus veel gestapt. Afgelopen weekend op de Bedafse bergen getraind, door het losse zand. Hadden ruim 27 km met een gemiddelde van 7,5 terwijl we de eerst 8 km alleen maar konden stappen i.v.m. verkeer. Na 27 km, waar onder dus veel galop door los zand, stonden die oren nog ver naar voren en zat het tempo er nog goed in. De afstand zal het probleem niet zijn. Ik heb alleen geen hartslagmeter en dus geen idee of haar hartslag zodra ze gewoon flink doorstapt en op adem is onder de 60 is..

Waar kan je tijdens het rijden het beste voelen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:30

Ethelate schreef:
Waar kan je tijdens het rijden het beste voelen?

Dat is heel lastig, omdat de makkelijkste plekken om te voelen onder de kaak of in de oksel liggen. Dan moet je redelijk acrobatische toeren voor uithalen en ik weet niet eens of je het dan goed kan voelen.

Wel kun je natuurlijk kijken hoe snel je pony herstelt zodra je eraf stapt (dan kun je nl. wel makkelijk bij de kaak).

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:38

Ik lees even mee, wil dit jaar meerijden met een kennismakingsklasse (menendurance, maar kan hier ook van leren :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:03

Vanaf het paard de hartslag voelen wordt heel lastig denk ik.

Voor dat ik een met hartslagmeter reed stapte ik af na het rijden (voor het uitstappen) telde de hartslag en ging daarn uitstappen. Na vijf, tien en/of vijftien minuten weer tellen. Dan weet je hoe snel je paard hersteld.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:49

Ik heb al een paar keer geprobeerd de hartslag te voelen, maar het wil me maar niet lukken. Ook een vriendin die voor DA studeert heeft het, tevergeefs, geprobeerd. Is er nog een andere methode, zonder hartslagmeter, die ik eens kan uitproberen?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:46

Goed nieuws voor mij! Stalgenootje heeft besloten de rit a.s. zaterdag niet te rijden dus we rijden allebei samen onze eerste wedstrijd in juni, de 12e of de 20ste :-)

Mijn knie gaat ook al een stuk beter, vorige week 4x kort naar buiten en gisteren lekker 2.5 uur gereden!

Nu nog verder oriënteren en klaar maken. M'n mams is al melkkannen aan het sparen voor het koelen :P

Misschien dat ik zaterdag even alleen naar Kootwijk ga om te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat, als voorbereiding op de eerste wedstrijd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:07

Melkkannen zijn handig, maar 3 liter wasmiddel- /wasverachter- flessen zijn nog veel handiger. Die hebben een beter handvat om vast te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:10

Bovendien gaan melkkannetjes heel snel stinken. De zure lucht krijg je er heel erg lastig uit. De handvatten van wasmiddel/verzachter of fruityking zijn fijner om aan te pakken. :)

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:36

Hihi ze zijn ook van FruityKing Judith maar ik dacht ik beschrijf ze gewoon als melkkannetjes, dan weet iedereen wat het zijn ;) Zowel m'n moeder als ik drinken geen melk dus dat gaat een beetje moeilijk.

Maar volgens mij moet je ook heeel vaak spoelen om alle wasmiddel/verzachter uit de verpakking te krijgen.. maar ik zal het zeker in gedachten houden (verbruik er alleen niet zo heel veel van in m'n eentje!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:48

Voor de endurance is het verschil tussen melk of fruitkannetjes best groot. O:)

Een heel klein beetje wasmiddel over het paard heen is niet heel erg. Zolang de ergste resten er maar uit zijn en je niet met een schuimend paard zit. Zolang je het drinkwater maar niet bewaart in deze kannen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:20

Ik heb geen last van stinkende melkkannetjes.
Ik spoel ze dan ook direct nadat de melk op is om met warm water, misschien dat dat scheelt?