Belgie: Pulderbos/ Stekene

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Belgie: Pulderbos/ Stekene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:30

*trotse groom van chub en jac zegt even dat ze het héél goed gedaan hebben* +:)+

en dat groomen is soms ook best spannend met onduidelijke kaart :D :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:12

Wij zijn niet gegaan, we vonden het te slecht weer :o . Bovendien was er al iemand uitgevallen wegen geblesseerd paard, een ander ging niet komen vanwege het weer en dan waren we nog met twee (ik en mijn vader). Mijn vader voelde zich ook niet top. Bovendien rijden wij wekelijks in die bossen, dus voor de nieuwe omgeving moesten we ook niet doen.
Nou ja, volgende keer beter!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:20

@Chubby: fijn dat het je is meegevallen! Het is idd aan de 'snelheid wennen en trainen' en wij konden de eerste paar ritten echt niet geloven dat ruiters op de minimumtijd konden binnenkomen haha! Ik heb toch bijna 1 seizoen nodig gehad om een beetje wegwijs te geraken. (wanneer bij vet? Hoeveel tijd? hoe inschatten? ....) Maar het is wel verslavend! Ik kom van de westernsport en ga me sinds ik de endurance heb leren kennen meer op endurance richten toekomstgericht dan het westernrijden....had ik nooit gedacht toen ik voor de lol de eerste x meedeed! We rijden ook gewoon de 30 km tot nu toe, vind ik momenteel al een hele prestatie om zonder strafpunten uit te komen :-) dus wie weet komen we ons nog wel tegen!
(ik rij meestal in een groepje van 3)

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:20

@Dana82: het weer was ook slecht...wij zijn kletsnat geworden, echt niet fijn maar ja, hadden 2uur met de trailer gereden naar Stekene dus wilden ook graag starten...:-)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:55

Ik was ook kleddernat, maar qua temperatuur was het wel goed te doen!

Smoske, ik rij sowieso graag buiten, qua afstand wist ik al dat dit goed te doen was. Maar hoe ik ooit bij die 10 km/h ga komen is me nog een raadsel :D

Zie bij de uitslagen ook dat ik strafpunten heb? Ik snap niet helemaal hoe ik daar dan aan kom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:57

je was toch binnen de 3,5 uur binnen met goeie vet-uitslagen?
vertrok 12.30 en kwam 14.45 binnen toch?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:59

Ja, heb er 197 minuten over gedaan en de max was 210 minuten..
Zie wel dat andere kennismakers echt vele malen sneller waren.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:02

maar je hebt rustig aangedaan ook :)
is toch ook niet erg bij de eerste keer, is ook aftasten.
liever wat rustiger beginnen, dan paard en jezelf over de kop lopen toch :) en Chub zelfs binnen 10min aangeboden met hartslag 42! :D

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:11

@Chubby: die strafpunten zullen voor de minuten dan zijn dat je na de minimumtijd bent binnengekomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:16

Ohhh, krijg je daar ook strafpunten voor! Dat wist ik niet :D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:03

Als je op de minium tijd (max. snelheid binnenkomt) met 1 minuut speling heb je nul strafpunten voor elke minuut trager = 1 strafpunt als je trager rijd dan de min. snelheid (langer dan de max. tijd) ben je uitgesloten. Ook als je meer dan 10 minuten te vroeg bent (te snel) = uitsluiting. Tussen 1 en 10 minuten te vroeg 2 strafpunten per minuut. Nu bij LRV (vet2000) heb je een bepaalde tijd om naar de vet-in te gaan zonder dat je strafpunten krijgt bij de Federatie (VLP, LEWB en internationaal) worden er dan wel 1 strafpunt gegeven per minuut tussen aankomst en vet-in. Dat geeft dat je daar nooit 0 strafpunten kunt hebben, dat maakt het ook nog spannender want de snelle aanbieder dus snelle recuperatie van het paard wordt dan ook beloond.

Altijd eerst goed lezen wat er in het logboek of fiche staat de snelheid en tijd van aanbieden hangt af van de proef en afstand.
Bij VET2000 heb je baad om zo lang mogelijk binnen de toegestane tijd aan te bieden bij de anderen is snel aanbieden de kunst.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:11

@ Inn

Aangezien ik ook van plan ben endurance te gaan rijden en hier totaal geen ervaring in heb, hang ik aan jouw lippen. Heb je nog meer van deze nuttige info die een beginner zou moeten weten? Mag via Pb B.v.d.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:16

gaellehtc schreef:
@ Inn

Aangezien ik ook van plan ben endurance te gaan rijden en hier totaal geen ervaring in heb, hang ik aan jouw lippen. Heb je nog meer van deze nuttige info die een beginner zou moeten weten? Mag via Pb B.v.d.

Beste tip die ik kan geven is om een keer mee te gaan met een ervaren ruiter als groom vooral op een grotere wedstrijd. Dan leer je ook juist koelen enz. Je bent altijd welkom om eens mee te gaan.

+ veel mee lezen op endurance forums vb http://endurancebnl.forum2go.nl/ daar kan je ook altijd met vragen terecht.
Lees eerst wel goed of je vraag al niet ergens beschreven staat want meestal krijgen we steeds opnieuw dezelfde vragen.

Van waar ben je?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:21

Bij de vet2000 heb je bij de kennismakingsklasse en initatie 30minuten om je paard te laten recupereren zonder dat je strafpunten krijgt. Ik maak daar wel gebruik van: lekker hooi laten knabbelen, koelen, rondje wandelen,...
@Inn: ja dat maakt het idd wel spannender als je ook nog eens strafpunten krijgt naarmate je langer wacht om naar de vet te gaan! Ik rij nu mijn derde seizoen mee bij de LRV maar beschouw me ook nog een 'beginner' hoor, er komt duidelijk veel meer bij endruance kijken dan ik in eerste instantie dacht en dat maakt het nu wel leuk!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:31

Smoske schreef:
Bij de vet2000 heb je bij de kennismakingsklasse en initatie 30minuten om je paard te laten recupereren zonder dat je strafpunten krijgt. Ik maak daar wel gebruik van: lekker hooi laten knabbelen, koelen, rondje wandelen,...
@Inn: ja dat maakt het idd wel spannender als je ook nog eens strafpunten krijgt naarmate je langer wacht om naar de vet te gaan! Ik rij nu mijn derde seizoen mee bij de LRV maar beschouw me ook nog een 'beginner' hoor, er komt duidelijk veel meer bij endruance kijken dan ik in eerste instantie dacht en dat maakt het nu wel leuk!

Wij proberen om binnen de 5 minuten aan te bieden er zijn erbij die dat op 1 of 2 minuten kunnen. Zelfs bij 100km+ wedstrijden.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:47

Ik kom van Koewacht (Zeeuws-Vlaanderen)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:58

gaellehtc schreef:

Ik kom oorspronkelijk van de Belgische Koewacht!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:18

Inn schreef:
Smoske schreef:

Wij proberen om binnen de 5 minuten aan te bieden er zijn erbij die dat op 1 of 2 minuten kunnen. Zelfs bij 100km+ wedstrijden.

Wow, dat is snel zeg! Maar julie paardjes zijn natuurlijk wel goed getraind!
Voor mij is het doel momenteel om met 0 strafpunten te eindigen (LRV), op tijd binnen komen en algemene keuring is meestal geen probleem, maar de hartslag is bij mijn Quarter nog wel wisselend, hij is gevoelig voor prikkels in zijn omgeving waardoor je de hartslag vaak meteen ziet meestijgen. Maar laatste x had hij 40 en was ik héél content mee. Ik wil nu vooral ervaring blijven opdoen om toekomstgericht ook met een ander paardje endurance te kunnen starten.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:21

Dana82 schreef:
gaellehtc schreef:

Ik kom oorspronkelijk van de Belgische Koewacht!

Ik ben Nederlander , kom oorspronkelijk uit Zuid-Holland, maar ik kom vaak in de buurt van Klinge. Geef ik o.a. les.
Was blij verrast te horen dat er hier in de buurt endurance ritten werden georganiseerd. Wilde 2 mei meerijden, maar ben afgehaakt vanwege het weer en omdat mijn paardje nog wat jong en onervaren was. En ik ook. Vond het risico te groot. Helaas
Volgende keer misschien, ben ik ook wat beter voorbereid.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:26

Smoske schreef:
Wow, dat is snel zeg! Maar julie paardjes zijn natuurlijk wel goed getraind!
Voor mij is het doel momenteel om met 0 strafpunten te eindigen (LRV), op tijd binnen komen en algemene keuring is meestal geen probleem, maar de hartslag is bij mijn Quarter nog wel wisselend, hij is gevoelig voor prikkels in zijn omgeving waardoor je de hartslag vaak meteen ziet meestijgen. Maar laatste x had hij 40 en was ik héél content mee. Ik wil nu vooral ervaring blijven opdoen om toekomstgericht ook met een ander paardje endurance te kunnen starten.

Wij gaan binnen van zo gauw hij onder de 60 of 56 is afhankelijk van de proef,
sneller binnen gaan is eerder vertrekken dan de concurrent voor de volgende ronde.
Want vanaf 80km wint de snelste.

@gaellehtc Hoe oud is je paardje minium voor endurance is 4 jaar en dan mag je maar enkel de 30km rijden bij VLP/LEWB of initiatie bij LRV

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:55

@ Inn

Mijn of eigenlijk een paardje dat hier voor de training staat ( Numero Uno) en een toekomst heeft bij de eigenaresse als sgw-paard, is inderdaad 4 jaar, maar nog een veulen om te zien. Heeft een rugblessure gehad. Daarom staat ze nu bij mij, om te herstellen, ervaring op te doen en sterker te worden. Ik zou samen met een client gaan rijden. Dat paard ( Andalusier) is min of meer aan de dood ontsnapt en is ook bij mij in training om zijn lijf weer terug te krijgen, zijn vermogen tot lopen. De eigenaresse van dat paardje zou graag lange ritten met hem gaan maken, dus leek ons het meedoen aan een endurancerit erg leuk/ leerzaam. Gewoon de kennismakingsrit. Het plan was te rijden totdat een van de paarden zou aangeven dat het genoeg was. We hadden zelf tot halverwege ingeschat. Dus gewoon voor de ervaring en voor ons om te kijken of het ons zou bevallen.

Ik heb thuis bijna allemaal dressuurpaarden staan en het zou voor hun ook een hele leuke ervaring zijn (althans dat denk ik, ze lopen graag mee op buitenrit) om behalve dressuur ook dit te doen. Zeker de nog groene paarden. Heel ontspannen ervaring opdoen. Geen gestress.... Samen vertrouwen krijgen....

Maar om dit te gaan proberen onder zulke slechte weersomstandigheden leek ons niet verantwoord. Niet met de paarden die we wilden meenemen. Ander keertje. Als het goed is, hebben we deze paarden nog 20 jaar, dus tijd genoeg

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:16

@ gaellehtc Ja daarom dat ik het niet slecht vind dat ze bij endurance pas op 4 jaar mogen beginnen en dan nog enkel maar een afstand die niet veel meer is dan een gemiddelde buitenrit van 2 à 3 uur. Een uur dressuur of springles is veel zwaarder voor jonge paarden en daar verlangen ze van een 4 jarige soms al heel wat. De lage proeven endurance zijn een heel mooie aanvulling voor dressuur en springpaarden het verjaagd de stress van steeds in de bak rondjes te draaien en is goed voor de opbouw van conditie en versterken van spieren zonder ze teveel te overbelasten. Ook de paarden raken sneller schrikbestendig doordat ze veel meer te zien krijgen.
Een hele goede training is vb in de Ardennen enkel te gaan stappen, in stap gaat je paard zijn spieren om te klimmen en te dalen heel goed gebruiken op een juiste manier en toch niet snel overbelasten. Vooral na blessures is stappen heel goed en hellingen versterken de spier nog eens extra.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:30

Inn schreef:
@ gaellehtc Ja daarom dat ik het niet slecht vind dat ze bij endurance pas op 4 jaar mogen beginnen en dan nog enkel maar een afstand die niet veel meer is dan een gemiddelde buitenrit van 2 à 3 uur. Een uur dressuur of springles is veel zwaarder voor jonge paarden en daar verlangen ze van een 4 jarige soms al heel wat. De lage proeven endurance zijn een heel mooie aanvulling voor dressuur en springpaarden het verjaagd de stress van steeds in de bak rondjes te draaien en is goed voor de opbouw van conditie en versterken van spieren zonder ze teveel te overbelasten. Ook de paarden raken sneller schrikbestendig doordat ze veel meer te zien krijgen.
Een hele goede training is vb in de Ardennen enkel te gaan stappen, in stap gaat je paard zijn spieren om te klimmen en te dalen heel goed gebruiken op een juiste manier en toch niet snel overbelasten. Vooral na blessures is stappen heel goed en hellingen versterken de spier nog eens extra.

Wij hebben hier dijken en de paarden lopen hier op de helling. Iedere dag 10-30 min (gewoon los)

De paarden die ik start lopen het Z-niveau.( Ik start gelijk Z) Maar omdat ze zo groen zijn, krijgt het verwerken van alle indrukken soms de overhand. Om dat te ondervangen , start ik ze vaak eerst L1 dressuur H.C., totdat de spanning eraf is, daarna M1 en dan pas Z. Die lage proeven vind ik niet zo fijn om te rijden. Nu had ik bedacht, dat ervaring opdoen met reizen, vreemde indrukken, veel paardvriendelijker zou kunnen als ik i.p.v. de proeven een rit zou gaan rijden. Voor mij een nieuwe ervaring, voor de paarden veel meer ontspannen. Leek mij een positieve aanvulling op de training.
In mijn dagelijks werk ben ik instructeur, fysiotherapeut, inmiddels een ongekwalificeerde voedingsdeskundige, conditietrainer. Dit doe ik inmiddels al meer dan 25 jaar. Ben altijd op zoek naar paardvriendelijke methodes om zo goed mogelijk resultaat te behalen. Het paard zoveel mogelijk kansen te geven/ bieden op een fijn leven. Ik denk, maar ik ben an absolute beginner, dat endurance een positieve aanvulling kan zijn in de training. Vandaar dat ik het wilde proberen. Maar ik hoor al, dat ik echt nog niets weet....

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:50

Dat is wel een + punt dat je paarden op hellende weides staan, ik wou dat ik dat ook had. Zou me heel wat km en tijd minder kosten ipv telkens naar de Ardennen te rijden trainen ze op de weide. Je hebt in ieder geval al mee dat je een heeeel goede dressuur basis hebt ook dat is belangrijk bij endurance. Een slecht zittende ruiter is voor een paard op lange afstand ook nefast. Ik vind daarom het rijden van dressuur ook heel belangrijk mijn paarden rijden dan ook wekelijks enkele uren in de bak. Ook springen is soms goed meegenomen, waar andere ruiters omheen moeten kan ik met mijn warmbloeden soms overspringen vb slagbomen, gracht of omgevallen bomen.

Ik rij ook endurance met twee paarden die voor dressuur gefokt zijn.
Mijn BWP merrie vader Bazflug vader moeder Raimond mag 120km starten
BWP hengst vader Pavarotti v/d Helle vader moeder Balzflug mag 100km starten
De andere twee zijn Arabische merries 100 en 120km startgerechtigd.

Voor dressuur op hoger niveau heb ik te weinig geduld ik heb L niveau dressuur en 1m20 springen als proeven gereden paarden waren toen wel niet ouder dan 6 à 7 jaar. Ik combineerde dat toen met 90km wedstrijden. Mijn BWP merrie rijd al 10 jaar endurance.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:07

@ Inn

Mijn weide is niet hellend, maar mijn rijbak en longeercirkel wel. Verder doen mijn paarden wekelijks springen (los)
30 km Vind ik wel genoeg hoor. Ben hopeloze rugpatient en 30 km is echt de limiet... Ben en blijf amateur.
Veel respect voor alle enduranceruiters die de langere afstanden rijden..... WAUW

Heel veel succes met jouw paardjes. Wil wel weten ( ben zeer nieuwsgierig) hoe je dat met voeding/training doet.
Als je wilt via PB, anders wordt dit topic (misschien ) niet meer leuk voor de medelezers