Inschrijving Dutch Mountains Endurance geopend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Re: Inschrijving Dutch Mountains Endurance geopend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:41

Als je een helling naar beneden krijgt, hoe doen jullie die dan? In stap, draf of galop? En dan bedoel ik niet een hele steile helling uiteraard! Ik heb draf geprobeerd, maar heb het gevoel dat ik hem dan meer in de weg zit dan bij stap.

Hoeveel kilometer in bergachtig gebied is vergelijkbaar met hoeveel kilometer in de polder. Dus bijvoorbeeld de 28km bij jullie, is dat net zo inspannend als 30, 35 40 of meer kilometer in de polder? Moeilijke vraag waarschijnlijk, maar ik probeer te kijken met welke afstand ik 50 km in de Oostenrijkse bergen mee kan vergelijken in de Nederlandse polder...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 08:43

De flauwe hellingen blijven we altijd gewoon draven. In rustige trainingen doen we steilere hellingen in stap, als ik op tempo train neem ik die ook mee in draf, en op wedstrijden ook in draf. Waar ik wel bij moet zeggen dat ik een gangenpaard heb dat bergaf graag in tölt gaat, da's nog makkelijker. ;)

En over die kilometers, om eerlijk te zijn rij ik liever 40 km in de heuvels dan 28 km in de polder :D , en onze paarden zeker ook. Als het te lang rechtdoor gaat en alleen maar vlak is vinden ze het duidelijk saai en worden ze eerder moe. Het vraagt een heel ander soort inspanning, constant hetzelfde, niet teveel nadenken. De spieren worden ook steeds op dezelfde manier belast. Dus i.m.o. zijn heuvels niet zwaarder.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:52

Als je de flauwe helling draaft, blijf je dan lichtrijden? En ga je dan iets achterover zitten of wijzig je niets aan je houding? Die van mij heeft geen tölt, ik zal het met draf moeten doen;-)

Interessante visie op die kilometers, zo heb ik er nooit over gedacht! Ik heb alleen de fysieke kant in acht genomen en niet de mentale kant van het polderrijden versus het bergrijden! Ik ben benieuwd hoe dat voor mijn paard uitpakt! Hij loopt op andere plekken beter dan thuis en ik wijt dat altijd aan verandering van omgeving, maar meestal rijd ik dan ook in bossen of (licht) heuvelgebied.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:26

Ik denk wel dat Nina's ervaringen niet per se voor ieder paard opgaan. Voor een paard dat alleen vlakke bodem gewend is, zullen heuvels wel degelijk zwaarder zijn denk ik. Het is inderdaad een ander verhaal als een paard heuvels gewend is, zoals die van ons.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:59

MirjamN schreef:
Als je de flauwe helling draaft, blijf je dan lichtrijden? En ga je dan iets achterover zitten of wijzig je niets aan je houding?

Beetje uitproberen wat comfortabel is, vaak zal een klein beetje verlicht zitten en ietsje achterover leunen het fijnste zijn.

En het klopt natuurlijk ook wel wat Esther zegt, dat het ook een beetje is wat je paard gewend is. Maar de resultaten op onze wedstrijd zijn altijd heel goed, weinig afkeuringen, en het zijn verrassend genoeg vaak juist echte "polderpaarden" die heel goed presteren of zelfs winnen. :) En ook veel ervaren ruiters zeggen dat heuvels soms minder vermoeiend kunnen zijn dan vlak terrein.
Door de afwisseling in spiergebruik heb je minder snel dat een bepaalde spiergroep oververmoeid raakt. Van de andere kant gebruiken ze spieren die ze normaal niet of minder gebruiken, dus ze kunnen de dag erna zeker wel wat spierpijn hebben. En het bergaf draven is wel iets wat je even moet oefenen met je paard, sommige hebben het zo door en andere hebben er meer moeite mee.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:26

hmm ik dek toch dat het Banholt wordt.
het trekt mij op dit moment meer als Zelhem.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:42

Zo heb ik een paar weken voor ik de wedstrijd in Banholt ging starten daar een weekend getraind. Toen alles bergaf inderdaad in stap gedaan, tijdens de wedstrijd ben ik blijven draven en dat ging super. Gewoon een soort verzamelde draf zodat ze niet gaan glijden.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:47

Nina_rex schreef:
Beetje uitproberen wat comfortabel is, vaak zal een klein beetje verlicht zitten en ietsje achterover leunen het fijnste zijn.

En het klopt natuurlijk ook wel wat Esther zegt, dat het ook een beetje is wat je paard gewend is. Maar de resultaten op onze wedstrijd zijn altijd heel goed, weinig afkeuringen, en het zijn verrassend genoeg vaak juist echte "polderpaarden" die heel goed presteren of zelfs winnen. :) En ook veel ervaren ruiters zeggen dat heuvels soms minder vermoeiend kunnen zijn dan vlak terrein.
Door de afwisseling in spiergebruik heb je minder snel dat een bepaalde spiergroep oververmoeid raakt. Van de andere kant gebruiken ze spieren die ze normaal niet of minder gebruiken, dus ze kunnen de dag erna zeker wel wat spierpijn hebben. En het bergaf draven is wel iets wat je even moet oefenen met je paard, sommige hebben het zo door en andere hebben er meer moeite mee.

Ik ga dat verlicht zitten zeker uitproberen! En goed opletten hoe anderen het doen op 15 mei uiteraard! Ik heb het gevoel dat hij wat teveel op de voorhand komt ofzo, het voelt niet helemaal fijn. In stap doet hij het super tot de steilste hellingen in de PTV, maar dan gaat het niet om snelheid en hier natuurlijk wel...

Die afwisseling in spiergroepen klinkt erg logisch, dus zijn minder getrainde spieren zullen wellicht wat spierpijn hebben inderdaad. Ik probeerhier in de buurt nog wat dijkjes mee te nemen in de training, das het minste wat ik kan doen!

Wat doen jullie trouwens in mul zand? Ben altijd bang voor peesproblemen. In de polder zijn we dat niet gewend...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:50

Djilna schreef:
Zo heb ik een paar weken voor ik de wedstrijd in Banholt ging starten daar een weekend getraind. Toen alles bergaf inderdaad in stap gedaan, tijdens de wedstrijd ben ik blijven draven en dat ging super. Gewoon een soort verzamelde draf zodat ze niet gaan glijden.

We hebben met de TREC ruiters die naar het EK willen een training afgesproken in het weekend van 1 mei in de buurt van Banholt, dus dan kunnen we ook vantevoren oefenen. Lijkt me erg goed plan! Ik ben benieuwd hoe de andere ruiters die heuvels nemen; stap of draf.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:15

MirjamN schreef:
Wat doen jullie trouwens in mul zand? Ben altijd bang voor peesproblemen. In de polder zijn we dat niet gewend...

Belangrijkste is je paard goed onder je houden. Dan maakt de gang nl niet zoveel meer uit. Draf is prima, maar geen uitgestrekte draf. Galop is prima, maar wel zo verzameld mogelijk. Hoe meer je ervoor zorgt dat die benen onder je paard blijven, hoe minder de kans op blessures. Het veiligst blijft stap, maar dat is wel zwaar en duurt lang.

JoekImra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:17

Hoi Nina,
Ik word superenthousiast als ik de website van de Dutch Mountains Endurance bekijk. Dát is de reden waarom ik ben gaan paardrijden. Nu rij ik ongeveer anderhalf jaar, dus ben nog niet echt een pro, maar delen van het parcour van de kennismakingsklasse heb ik regelmatig op eigen gelegenheid gereden (ik woon in Banholt, dus dat is niet zo gek). Sinds december heb ik een nieuw paard, waarmee ik nog niet buiten heb gereden ivm het weer, maar het lijkt me geweldig om mee te doen met de endurance.

Denk je dat het te doen is voor een vrij beginnend ruiter, of raad je aan nog een jaar te wachten?

Vast bedankt voor je reactie!

Groeten,
Joek

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:11

Nina_rex schreef:
MirjamN schreef:
Als je de flauwe helling draaft, blijf je dan lichtrijden? En ga je dan iets achterover zitten of wijzig je niets aan je houding?

Ik heb het gister geprobeerd, iets achterover en wat verlicht zitten, en inderdaad, dat ging veel beter! Bedankt voor de tip! We hebben ook nog een hele steile helling meegenomen, erg leuk! Wist niet dat er zulke hellingen waren zo dicht bij mij in de buurt...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 09:38

Leuk Mirjam! :)

En Joek, wat leuk dat je in Banholt woont, waar staat je paard ergens? De ervarenheid van de ruiter zegt mij nooit zoveel, er zijn mensen met jaren ervaring die nog steeds niets snappen van paarden, en andersom. :D Wat ik belangrijk vind is dat je je paard onder controle hebt, m.a.w. voetgangers, verkeer, andere ruiters etc. niet tot last bent doordat je paard bijv. ervandoor vliegt ofzo. Redelijk verkeersmak is ook belangrijk, je kunt in mei hier en daar wel wat landbouwvoertuigen tegenkomen en je gaat soms stukjes door het dorp (niet lang, maar toch).
Verder denk ik dat je tot 15 mei tijd genoeg hebt om je ritten langzaam uit te bouwen tot ene vergelijkbare afstand als de wedstrijd, om jezelf en je paard eraan te laten wennen. :)

JoekImra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:09

Hoi Nina,

Bedankt voor je reactie! Imra staat bij Hub Scheepers op de manege. Ik hoop vanaf volgende week weer regelmatig naar buiten te kunnen, dus dan kan ik ook zien hoe ze zich buiten gedraagt. Maar ik heb daar wel vertrouwen in, we hebben een goeie klik.. ;-)
Groeten,
Joek

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:38

He wat leuk, op onze wedstrijdlocatie dus! :D

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:56

ik hoop dit jaar te kunnen helpen, mits de beeb in de buik zich rustig houdt ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:36

dankje nogmaals voor jullie antwoorden!

nu heb ik dan nog 1 vraagje, ik ga 22mei in Zelhem voor het eerst op wedstrijd.
alleen nu kreeg ik in een ander topic wel to horen dat het makkelijk is als je zegmaar met iemand die ervaren is in de endurance mee kan rijden.

alleen is dat niet best lastig qua snelheid van de paarden enzo?

& gaat er nog iemand de 22ste?

en wat voor voer geven jullie je paard tijdens de wedstrijd of is dat nog niet zo hard naodig bij Klasse I?
en wat moet je hem er na voeren?

alvast bedankt :o

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 08:24

Het kan makkelijk zijn om met iemand mee te rijden, maar dan moet je ook iemand vinden die dat wil en die zich wil aanpassen aan jou en je paard. Maar het is niet nodig hoor, ik heb de eerste jaren altijd alleen gereden, of samen met iemand als dat onderweg zo uitkwam. Ik vind dat je alleen beter oplet en meer leert van je paard, als je met iemand anders rijdt zit je toch vaak te kletsen. :D

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:36

ja daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in, dan klets je toch meer, let je minder op.

ik denk dan dat ik toch ook maar voor het alleen rijden ga :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:24

ik wil ons inschrijven na kwb.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:42

Moderatoropmerking:
Ik heb de berichten over het gewicht gesplist en een nieuw topic van gemaakt: [TEN] Gewicht voor endurance Hier graag ontopic blijven.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:06

toch net maar ingeschreven
ik kijk nog wel even hoe onze jonge merrie het in kwb doet, dus die nog even niet ingeschreven

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:21

Misschien heb ik er over heen gekeken maar ik vind nergens terug tussen welke uren gestart kan worden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:52

Klasse 1 / kennismaking van 10 tot 13 uur. Klasse 2 om 9 uur en klasse 3 om 8 uur.
Dat staat ook in het vraagprogramma dat je op onze site, op knhs.nl en op deronline.nl kunt vinden. :)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:53

Hey Nina, Even een vraagje, is het verplicht voor klasse 3 om te overnachten van vrijdag op zaterdag ivm voorkeuren? of mag er ook op en neer gereisd worden?