Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

, en onze paarden zeker ook. Als het te lang rechtdoor gaat en alleen maar vlak is vinden ze het duidelijk saai en worden ze eerder moe. Het vraagt een heel ander soort inspanning, constant hetzelfde, niet teveel nadenken. De spieren worden ook steeds op dezelfde manier belast. Dus i.m.o. zijn heuvels niet zwaarder. MirjamN schreef:Als je de flauwe helling draaft, blijf je dan lichtrijden? En ga je dan iets achterover zitten of wijzig je niets aan je houding?
En ook veel ervaren ruiters zeggen dat heuvels soms minder vermoeiend kunnen zijn dan vlak terrein. Nina_rex schreef:Beetje uitproberen wat comfortabel is, vaak zal een klein beetje verlicht zitten en ietsje achterover leunen het fijnste zijn.
En het klopt natuurlijk ook wel wat Esther zegt, dat het ook een beetje is wat je paard gewend is. Maar de resultaten op onze wedstrijd zijn altijd heel goed, weinig afkeuringen, en het zijn verrassend genoeg vaak juist echte "polderpaarden" die heel goed presteren of zelfs winnen.En ook veel ervaren ruiters zeggen dat heuvels soms minder vermoeiend kunnen zijn dan vlak terrein.
Door de afwisseling in spiergebruik heb je minder snel dat een bepaalde spiergroep oververmoeid raakt. Van de andere kant gebruiken ze spieren die ze normaal niet of minder gebruiken, dus ze kunnen de dag erna zeker wel wat spierpijn hebben. En het bergaf draven is wel iets wat je even moet oefenen met je paard, sommige hebben het zo door en andere hebben er meer moeite mee.
Djilna schreef:Zo heb ik een paar weken voor ik de wedstrijd in Banholt ging starten daar een weekend getraind. Toen alles bergaf inderdaad in stap gedaan, tijdens de wedstrijd ben ik blijven draven en dat ging super. Gewoon een soort verzamelde draf zodat ze niet gaan glijden.
MirjamN schreef:Wat doen jullie trouwens in mul zand? Ben altijd bang voor peesproblemen. In de polder zijn we dat niet gewend...
Nina_rex schreef:MirjamN schreef:Als je de flauwe helling draaft, blijf je dan lichtrijden? En ga je dan iets achterover zitten of wijzig je niets aan je houding?
Beetje uitproberen wat comfortabel is, vaak zal een klein beetje verlicht zitten en ietsje achterover leunen het fijnste zijn.
Wat ik belangrijk vind is dat je je paard onder controle hebt, m.a.w. voetgangers, verkeer, andere ruiters etc. niet tot last bent doordat je paard bijv. ervandoor vliegt ofzo. Redelijk verkeersmak is ook belangrijk, je kunt in mei hier en daar wel wat landbouwvoertuigen tegenkomen en je gaat soms stukjes door het dorp (niet lang, maar toch).