Staand galoperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Staand galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:13

Ik kan geen eens zitten in galop :=
Inn geeft een mooie uitleg.
Maar het is niet perse een makkelijkere houding hoor. Je ontlast jezelf wel meer, maar je hebt wel goede rug- en buikspieren nodig om niet voor-of achterover te duikelen.
Je komt maar minimaal uit het zadel en je houdt je lichaam redelijk verticaal.
Niet gaan klemmen met je knieen.

Een goed zadel is wel van belang. Met VZH zadel of springzadel met de beugelophanging ver voor jouw balanspunt is het haast onmogelijk om fijn in deze houding te rijden.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:23

poes schreef:
Ik oefen de zweefzit (als dressuurruiter) quasi dagelijks, je krijgt er een prachtige beenligging en evenwichtsgevoel en losse gewrichten van!

Inderdaad de verlichte zit is een ideale oefening om de juiste beenligging te vinden.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:40

Lenneke_ schreef:
Ik kan geen eens zitten in galop :=
Inn geeft een mooie uitleg.
Maar het is niet perse een makkelijkere houding hoor. Je ontlast jezelf wel meer, maar je hebt wel goede rug- en buikspieren nodig om niet voor-of achterover te duikelen.
Je komt maar minimaal uit het zadel en je houdt je lichaam redelijk verticaal.
Niet gaan klemmen met je knieen.

Een goed zadel is wel van belang. Met VZH zadel of springzadel met de beugelophanging ver voor jouw balanspunt is het haast onmogelijk om fijn in deze houding te rijden.

Het is ook niet gemakkelijker voor iemand die een goede ontspannen zit in galop heeft, het is vermoeiender in de benen en voeten. Je draagt dan ook zelf je hele gewicht. Maar voor iemand met een slechte zit kan het wel beter of gemakkelijker aanvoelen.

Een zadel kan het verschil maken, endurance zadels hebben ook meestal een rechte beugelophanging op de juiste plaats. Ik rij ook met een trekkerszadel endurance (paard heeft een te hoge schoft voor de endurance zadels) waarvan de ophanging iets te veel naar voor geplaatst is maar dat dan wel heel comfortabel is in galop omdat je dan meer je heup naar achter kantelt en zo een vastere zit hebt en de beenligging zelfs meer naar voor mag (meer Amerikaanse rijstijl, lekker in mijn luie zetel). In het begin had ik wel problemen om mijn benen bij draf achteruit te houden zonder de schouders naar voor te laten vallen. Dat kan je in het begin beter even negeren eerst de benen dan volgen de schouders gemakkelijker naar een juiste positie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:50

Ik heb een Tinker die redelijk hoog opgooit. Met name als ze op rit enthousiast wordt, is het voor mij én voor haar fijner om de 'zweefzit' aan te houden.. Mijn paard reageert over het algemeen goed op stemhulpen, maar daarnaast kan ik door mijn bovenlichaam anders te positioneren ook versnellen en vertragen of een overgang maken..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:10

Chubby schreef:
Ik heb een Tinker die redelijk hoog opgooit. Met name als ze op rit enthousiast wordt, is het voor mij én voor haar fijner om de 'zweefzit' aan te houden.. Mijn paard reageert over het algemeen goed op stemhulpen, maar daarnaast kan ik door mijn bovenlichaam anders te positioneren ook versnellen en vertragen of een overgang maken..

*D jouw Chubby staat samen met mijn Mandy in dezelfde kudde :):) +:)+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:16

hahaha, ik zag het net!
Ik wil het je wel een keer voordoen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:24

Chubby schreef:
hahaha, ik zag het net!
Ik wil het je wel een keer voordoen?

Super!! +:)+ Volgende keer als we samen op stal zijn en je hebt even tijd ...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:22

de meeste endurance ruiters zitten vaak tussen een verlichte zit en gewoon blijven zitten. afhankelijk van de afstand die je rijdt en wilt galoperen is de verlichte zit wel te doen. ik zelf vind dat wat inspannender, omdat Karrimh dan juist harder gaat en te fanatiek wordt. het tussen verlichte zit en gewone zit in is goed te doen, wel even oefenen. :D