[END] starten met een hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadesh

Re: [END] starten met een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:30

En als je nou nog nooit L2 bent gestart en het je eerste oficiele wedstrijd is?
Ik ga mijn paard niet laten castreren om mee tekunnen doen aan officiele wedstrijden!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:07

Dan heb je pech love_nadesh. De KNHS heeft deze regel in de hand genomen om enige vorm van veiligheid te kunnen creeeren op het wedstrijdterrein. Of ik het hiermee eens ben, is een tweede. Enige vorm van regulatie vind ik wel verstandig met hengsten.

Je hebt drie keuzes:
- ballen eraf, wat ik sowieso de optie vind voor alle niet-goedgekeurde hengsten
- Starten met een ander paard (ruin of merrie) tot en met L2 +1
- niet starten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:15

Nog een keer voor de niet oplettende lezer :+

mo_van_dijk schreef:
Dit is de volledige lijst met de minimale eisen:

L2 dressuur + 1 (>12 bij pony's en >14 bij paarden)
L springen +1 of M SGW +1 (en >14 jaar)
Voor het mennen geldt alleen de 14 jaar eis
Voor endurance klasse 2 (met goedgekeurde km's) en > 14jaar
Voor mendurance klasse 2 (met goedgekeurde km's) en > 16jaar

Dit is trouwens de tekst uit het algemene wedstrijdregelement, hfdstk 7, artikel 32
Citaat:
11. In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een
hengst alleen een startkaart worden aangevraagd indien de deelnemer in het kalenderjaar
waarin wordt gestart de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden)
bereikt én de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur
klasse L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing klasse M.
Voor een menstartkaart bij een hengst geldt alleen de bovenstaande leeftijdseis. In
de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een
deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. In de discipline
Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer
minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd.

Dus, voor een endurance startkaart dien je minimaal 14 jaar te zijn en al een keer geklasseerd te zijn in de bovenstaande klassen. Het maakt niet uit of dit nu in de dressuur, springen, SGW of endurance is geweest. Deze klasseringen verjaren niet.

Wat ik erg spijtig vind is dat er bij het mennen alleen een leeftijdslimiet geldt. I.m.o. is het onder controle houden van het paard bij het mennen net zo belangrijk, al dan niet belangrijker!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:25

love_nadesh schreef:
En als je nou nog nooit L2 bent gestart en het je eerste oficiele wedstrijd is?
Ik ga mijn paard niet laten castreren om mee tekunnen doen aan officiele wedstrijden!!

ja dan sta je dus met je rug tegen de muur, en zou je eventueel alleen wedstrijden mogen starten bij het stamboek.
Bij het avs heb je die bijvoorbeeld.
Nadeel hiervan is dat er maar zeer weinig wedstrijden in het jaar ijn en het een hele poos duurt voor je door de klasses heen bent.
Bij de avs moet je overigens L1 + zijn en dan mag je startkaart aanvragen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:58

In België is daar geen regel over om met een hengst te starten. Weet wel dat je zeker moet zijn dat je anderen niet stoort en dat je de hengst baas kan. Ik breng zelf een hengst uit en vermeld dat ook altijd als ik de vetgate binnen ga zodat ze er rekening mee kunnen houden. Meestal mag je dan voor gaan als het druk is of ergens wat opzij wachten, hangt van de verantwoordelijke jury af. Je ziet de laatste jaren wel meer en meer hengsten op de endurance wedstrijden in België.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:05

Het is inderdaad wel zo dat je hem goed de baas moet kunnen en anderen niet stoort.
Maar dat vindt ik niet meer als normaal, als je je hengst niet de baas kunt moet je mijns inziens niet starten.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:17

kyrkelover schreef:
Het is inderdaad wel zo dat je hem goed de baas moet kunnen en anderen niet stoort.
Maar dat vindt ik niet meer als normaal, als je je hengst niet de baas kunt moet je mijns inziens niet starten.

Ben zelf vorig jaar uitgesloten in Spa toen er een hengst op 5 benen langs mijn hengstige merrie kwam tijdens het meten van de hartslag. Toen ik terug moest aanbieden gaven de veeartsen toe dat ze niks mankeerde en dat dat wel de reden geweest zal zijn maar de streep stond al over de fiche.
Die hengst was even daarvoor ook al bijna op haar gesprongen juist toen ik na de aankomst afstapte.
Dus jammer genoeg kan toch niet iedereen dat alhoewel ik me soms afvraag of het toen geen kwaad opzet was. Hij stond voor mij in de wachtruimte die leeg was en is pas de vetgate binnen gegaan toen ze de hartslag aan het meten waren en kwam vlak naast mijn merrie terwijl er ruimte zat was en enkel wij in de vetgate waren. Maar misschien ben ik wel paranoia.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:23

Door zulke praktijken zijn er natuurlijk in Nederland ook regels ingevoerd.
Ik ontwijk juist met mijn hengst de merries wil toch een goede hartwaarde.En ja hij kan langs de merries lopen hoor zonder dat hij zich abnormaal gedraagd.
Ik heb nog geen endurance gestart maar wel een enjoy the ride rit en trainingsritten met hartslagmeter en dergelijke.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:52

Karin schreef:
Heb jij de andere reacties wel gelezen voordat je je bericht plaatste?

Het juiste antwoord was namelijk al gegeven.

Ik heb die reactie gezien, met het volledige lijstje.
Even voor de duidelijkheid...

Als ik L2 met winst ben geweest met EEN paard, mag ik dan met een hengst endurance starten?
Lijkt mij dus van niet, als ik het zo lees

En andersom, stel je bent endurance klasse 2 met goegekeurde km's, mag je dan dressuur starten met een hengst?
Ik dacht van niet.

En goedgekeurde km's, moet ik dan de klasse 2 hebben uitgereden, of mag ik bij de PA afscheid nemen?
(en tellen dan de Km's die ik tot daar heb gereden, want dat zijn toch goedgekeurde km's?
Als je bij de vetgate door de keuring komt?)

Zit even te redeneren..
Kom allicht binnenkort met hengst thuis, ben L2 met winst, en endurance klasse 2 startgerechtigd,
echter nog niet gestart (maar mijn huidige paard kan best nog een 1/2 klasse 2 rijden, misschien zelfs
wel gewone klasse 2 na herstel.) Vandaar mijn vraag.

Overigens mocht het een hengst worden, reeel kans dat die heel snel gekastreerd is, dus probleem over.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:00

Dit lijkt mij duidelijk:
Citaat:
Voor endurance klasse 2 (met goedgekeurde km's) en > 14jaar

Citaat:
In de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een
deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd.

Dit lijkt mij minder duidelijk (lees: niet kloppen):
Citaat:
Dus, voor een endurance startkaart dien je minimaal 14 jaar te zijn en al een keer geklasseerd te zijn in de bovenstaande klassen. Het maakt niet uit of dit nu in de dressuur, springen, SGW of endurance is geweest. Deze klasseringen verjaren niet.

Zoals ik het lees staan de behaalde resultaten in de verschillende disciplines los van elkaar. Maar misschien kan de KNHS daar duidelijker in zijn?

Overigens ben je geklasseerd in de klasse 2 zodra je een klasse 2-wedstrijd daadwerkelijk goed hebt uitgereden, dus het volledige aantal kilometers. Stop je in je eerste klasse 2-wedstrijd op de vetgate en tellen je kilometers mee, dan heb je geen klasse 2-wedstrijd uitgereden, maar een klasse 1-afstand. Je bent dan nog niet geklasseerd in klasse 2.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:03

Thanks!

Mij leken ze ook los van elkaar te staan, vandaar mijn vraag.

Zou dan dus nog een keer een 2 uit moeten rijden, dat zou Sjol weer moeten kunnen. (een korte).
(vind castreren prima optie, indien niet goedgeurde hengst)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:49

Jij bent al L2+ dus je mag met een hengst starten!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:53

Dan is de vraag: staan de eisen voor de disciplines los van elkaar of zijn ze inwisselbaar?

Dus: mag je in de endurance met een hengst starten als je geklasseerd bent in de L2-dressuur, en andersom: mag je in de dressuur met een hengst starten als je geklasseerd bent in klasse 2 endurance?

Dat wordt mij uit het KNHS-reglement niet helemaal duidelijk. Een regeltje als 'resultaten behaald in de ene discipline gelden ook voor deelname aan de andere discipline' of iets van die strekking haalt een hoop verwarring weg, óf geef juist aan dat je resultaten alleen voor deelname aan die ene discipline gelden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:39

Karin schreef:
Dus: mag je in de endurance met een hengst starten als je geklasseerd bent in de L2-dressuur, en andersom: mag je in de dressuur met een hengst starten als je geklasseerd bent in klasse 2 endurance?

Dikgedrukte werkt wel zo, dus ik mag aannemen dat het andersom ook zo werkt. Maar die laatste weet ik niet zeker...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:07

Ik zou zeggen dat endurance rijden met een hengst toch anders is dan L2 starten...
Beiden kanten op... Al denk ik dat als je in endurance met alle verschillende omstandigheden een hengst netjes kan rijden zonder problemen je dat in de L2 zeker kan.
Moet je alleen dus nog netjes genoeg kunnen rijden en de oefeningen beheersen...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:12

Als je L2+ bent geweest kun je gewoon endurance starten aangezien je dan een startkaart aan kan vragen die ook voor dressuur en springen en dergelijke geldt en dus ook voor de endurance.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:18

Het gaat er om dat je bewezen hebt dat je een hengst ook op druk terrein de baas kunt.
Ik ben niet voor klassering maar voor een test om te bewijzen dat je een hengst aan kan ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:25

griebels schreef:
Het gaat er om dat je bewezen hebt dat je een hengst ook op druk terrein de baas kunt.
Ik ben niet voor klassering maar voor een test om te bewijzen dat je een hengst aan kan ;)

Ja of dat het is van als je aan de regels voldoet mag je zowiezo starten voldoe je niet en je wilt toch starten moet je een test afleggen.
En dan in Ermelo of weet ik veel wat op een aparte dag of zo.
En als je echt wil starten ga je daar dan wel naar toe en heb je er ook een bijdrage voor over.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:48

griebels schreef:

Ben ik mee eens een test vb de eerste wedstrijd onder begeleiding van een mentor of zoiets.

Want.
Het is niet dat je een merrie hoger in de endurance kunt rijden dat je dan een hengst aankan.
En een endurance paard naar L2 brengen in dressuur is ook niet voor iedereen of met elk paard mogelijk.

Een hengst is meestal geen probleem als je hem goed aan het werk kunt houden dan is zijn aandacht gemakkelijker af te leiden van de andere paarden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:53

Ik heb ook een hengst, nu ben ik klasse 4 startgerechtigd dus zou hem mogen starten in elke discipline, maar zou dat niet mogen moet ik dus met een ander paard starten. Ik zoek dat niet, ik wil mijn eigen paard rijden. Ik ben geen held en stap niet op andere paarden, dus ik vind die regels bullshit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:53

Hmmm, discipline overschreidend zou wel handig zijn.

Een hengst in een drukke PA is best opletten, een secreet van een merrie ook }> (niet Sjol dat is een lieve merrie!)
Zelfde geldt op een dressuur inrij terein, waar de ponykindertjes dwars onder je neus doorrijden of hun pony in het
achtereind van je paard parkeren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:21

DAarom ben ik voor een test, en niet voor een klassering.
Je kunt een ruin of merrie hebben die erger is om te rijden dan een hengst... Neem mijn eigenste als voorbeeld ;)

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:17

Helemaal mee eens Griebels,als je alles moet doorlopen zoals ze het willlen,ben je over twee jaar nog bezig met je hengst, eerst de B dan de L-L1-L2 en dan mag je,en de rest van de tijd??? niks

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:00

MrTut schreef:
Helemaal mee eens Griebels,als je alles moet doorlopen zoals ze het willlen,ben je over twee jaar nog bezig met je hengst, eerst de B dan de L-L1-L2 en dan mag je,en de rest van de tijd??? niks

Ja vooral omdat niet elk paard dressuurkwaliteiten heeft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:43

Inn schreef:
MrTut schreef:

Ja vooral omdat niet elk paard dressuurkwaliteiten heeft.

En niet iedereen heeft de interesse bij de dressuur liggen.
Ik vindt zeker dat je een bepaalde basis moet hebben maar sommige vinden b/l gewoon wel genoeg en slaan een andere weg in wat hen meer interesseert zoals ik dat heb gedaan.