endurance en paard met artrose, hoe zit dat met keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Re: endurance en paard met artrose, hoe zit dat met keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:45

Bedankt voor de reacties.

Een keer op buitenrit met de NVVR lijkt me wel wat om eens te proberen.

Inn, jij ook bedankt voor je verhaal. Inderdaad is het bij Rafiq ook als bij jouw paardje, hij loopt iets 'zwaarder' met dat been en qua type ook geen paard om op pensieon te zetten. Hij loopt zó ontzettend graag en soms is het net een jonge hengst zoals hij rond springt....

Kiwiko, ik snap jouw reactie best hoor. Maar ik weet heel zeker dat hij geen last heeft wanneer we aan het rijden zijn. Of het is in ieder geval niet noemenswaardig.
Zodra ik ook maar iets merk dat hij er geen lol meer in heeft doordat hij pijn heeft, stop ik acuut met rijden/mennen en is het helaas einde verhaal.... Zijn welzijn staat echt voorop.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:26

Het is voor dierenartsen onmogelijk te beoordelen of een onregelmatigheid onschuldig is of niet. Ze horen puur te kijken naar of een paard rad is of niet, zo niet, dan mag het paard niet starten.

Ik kan me (heel voorzichtig ;) ) situaties voorstellen waarin een onregelmatigheid door iets mechanisch veroorzaakt wordt, en niet het resultaat is van pijn of ongemak. Maar ten eerste is dat voor een dierenarts ter plekke onmogelijk te onderscheiden, ten tweede moet je dan zelf wel héél zeker weten dat je paard geen pijn heeft (paarden kunnen keihard zijn), en ten derde is de vraag of het paard uiteindelijk niet alsnog pijn krijgt door die scheve belasting (zoals bijv. ook gebeurt als een paard heel moe is, de ruiter scheef zit etc.).
En in dat laatste geval, zou je paard in eerste instantie toegelaten zijn om te starten, hoe kan een dierenarts dan beoordelen of er verslechtering is opgetreden? Is het "meer" onregelmatig, is het "anders"? Je kunt je voorstellen dat dit een onmogelijke situatie oplevert.

Ik zeg niet dat je je paard op stal moet zetten hoor. ;) Beweging is goed, en zolang je er allebei plezier aan beleeft is zelfs een beetje pijn misschien wel te accepteren.
Wij hebben ook een paard met wat artrose, waar we niet meer mee op wedstrijd gaan, omdat hij de laatste wedstrijden bijna keer op keer afgekeurd werd, terecht overigens hoor. Dat is niet leuk voor jezelf, voor de dierenartsen, en wat doe je dan eigenlijk nog op zo'n wedstrijd? Dus we laten hem lekker thuis waar hij wel nog lange rustige ritten maakt, dat gaat perfect. Maar het tempo i.c.m. de afstand van de endurance is blijkbaar net wat teveel voor hem.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:03

Ik heb ook endurance ritten gereden met mijn merrie met artrose. Het nadeel is dat je grote kans hebt dan je afgekeurd word bij de voorkeuring. Ik heb ook wel eens gehad dat ze me met twijfel hebben laten starten, en dat ze bij de nakeuring prima liep :j.
Toen was ze warm, en liep ze de sterren van de hemel ;)

Maar ik ben gestopt met haar omdat het toch te zwaar werd voor d'r, dus denk er goed over na!!

KiWiKo

Re: endurance en paard met artrose, hoe zit dat met keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:18

ik ga al niet sporten met een paard waarbij ik enig vermoede heb dat die niet door een simpele keuring heen komt..........

Sorrie ik snap het echt niet........ kan er niet bij

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:13

KiWiKo schreef:
ik ga al niet sporten met een paard waarbij ik enig vermoede heb dat die niet door een simpele keuring heen komt..........

Da's wel erg kort door de bocht. ;) Zo'n keuring is prima voor een endurancewedstrijd, maar is ook niet heilig. Een paard met artrose is gebaat bij (rustige, constante) beweging en zal vaak ook beter gaan lopen en minder pijn hebben naarmate het meer bewogen heeft (tot een grens natuurlijk). Zou je zo'n paard bijvoorbeeld voor de voorkeuring een half uurtje rijden dan zou hij misschien prima door de keuring komen, terwijl hij net van de trailer afgekomen meteen afgekeurd zou worden.
Zou je jouw stelregel aanhouden, dan zou zo'n paard dus nooit meer mogen sporten, en dat zou in zo'n geval niet in het belang van het paard zijn.

Maar ik ben het er wel mee eens dat er (voor mij) een verschil is tussen zelf rijden of op wedstrijd gaan met een paard. Op wedstrijd ligt de lat vaak onbewust net iets hoger en zal je paard door adrenaline misschien ook meer door pijn heen lopen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:36

Ja dan zou ik ook niet mogen sporten want ik heb meer artrose dan mijn paard, dus ik weet wat mijn paard voelt en dat is niet tijdens veel beweging maar wel tijdens langdurige rust. Ik heb hier een paard van 33 jaar die ik echt in beweging moet houden (ze rijd nog in de les en heeft op 31 jarige leefdtijd nog 30km endurance gelopen en zonder strafpunten goedgekeurd) die zit vol artrose. Vroeger kraakte die zelfs enorm toen we haar op pensioen probeerden te zetten en de veearts adviseerde om terug meer te gaan bewegen met haar. Ze loopt nu beter dan 10 jaar geleden.
Ik denk dat veel paarden met artrose te vroeg op pensioen gezet worden, en dat het spreekwoord "rust roest" dan uitkomt.

Ik mag dan wel eens afgekeurd worden, mijn paard en ik hebben toch wel goed genoten tijdens de wedstrijd. Ik voel dat mijn 17j merrie die adrenaline kiks nodig heeft om volop van een rit te genieten. Ik heb 3 à 4 paarden om uit te brengen op CEI niveau dus ik hoef niet met haar te starten het is puur voor de fun.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:12

KiWiKo schreef:

Mmmmm, klinkt erg als: mijn paard doet het niet meer helemaal naar mijn verwachtingen, afmaken die hap en op naar de volgende........
Om meteen de conclusie te trekken: paard heeft artrose dus is kapot...... lekker kortzichtig. Een mens met een paard ipv een paardenmens.

En simpele keuring..... tja, kan me jou niet herinneren op een wedstrijd dus lijkt me stug dat je de keuringen kent. Hooguit van horen zeggen.