Van blootvoets naar ijzers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelperpau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:46

ik zou ong. een week of 2 van te voren doen.. Want het voelt dat bij mensen als jij nieuwe schoenen hebt moet je ze ook eerst inlopen voordat je er pas goed op kan lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:51

SETEFURII schreef:
Offtopic:Nog geen Arabesk gezien hier? :+

dit topic staat in een gedeelte waar ik niet vaak op kijk, dus ik zie het pas als het in 'actieve onderwerpen' staat 8-)

Maar nu heb ik m dus idd gevonden, maar ik zat in de meeleesmodus, tot ik dit berichtje tegenkwam :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:14

Kelperpau schreef:
ik zou ong. een week of 2 van te voren doen.. Want het voelt dat bij mensen als jij nieuwe schoenen hebt moet je ze ook eerst inlopen voordat je er pas goed op kan lopen.

Onze voeten worden vaak niet bijgevijld O:) en de schoenen niet precies op maat gemaakt ook. ;) Ik merk in ieder geval nooit enig verschil aan mijn paarden als ze opnieuw beslagen zijn.

barbar

Re: Van blootvoets naar ijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:17

ik denk dat dat wel een beetje verschilt, of je je paar het jaar rond op ijzers hebt, of dat je na een periode je paard weer op ijzers zet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:58

Ik heb altijd het idee dat de ijzers de eerste week er sneller weer af vallen. Geen idee of dat echt zo is, maar daarom die ik ze niet in de laatste week voor een wedstrijd eronder.

Twee weken vind ik ideaal. Naar mijn idee zitten ze er dan goed stevig onder en de eerste slijtage zit er dan ook in (natuurlijk afwikkelpunt enzo)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:46

Bij een paard met goede hoeven en een goede smid mag je geen ijzers verliezen als ze er niet langer dan 4 weken op staan, zelfs na wedstrijden in de Ardennen gereden te hebben.
Dat is iets dat ik ondervonden heb na 5 à 6 verschillende smeden gehad te hebben. Hier kan het ook voorkomen dat ijzers 2 dagen voor een wedstrijd vervangen worden en daar heb ik ook geen problemen mee gehad. Met ijzers die er langer dan 3 weken opzitten start ik dan weer geen 80 of 100km meer in de Ardennen. Ik haal de ijzers er in de winter normaal gezien lang genoeg eraf om de nagelgaten volledig eens te laten uitgroeien.

Veel mensen geven biotin om de hoeven beter te laten groeien, ik heb liever hoeven die traag groeien die zijn veel harder. Toen ik biotin bijgaf vond ik ze veel brozer. Heeft er nog iemand daar ervaring mee? Ik geef daar al jaren geen geld meer aan uit.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:15

Dat ken ik, maar heb ook beetje het idee dat het aan de smid ligt.
Wil niemand afvallen, heb nl laatste keer een hoog opgeleide smid gehad die tevens leraar was en binnen 3 weken ijzer kwijt.
Mijn eigen smid heb ik hier nooit last van (en mocht het eens gebeuren komt ze ook gelijk om het terug te draaien...)

Lenneke_ schreef:
Ik heb altijd het idee dat de ijzers de eerste week er sneller weer af vallen. Geen idee of dat echt zo is, maar daarom die ik ze niet in de laatste week voor een wedstrijd eronder.

Twee weken vind ik ideaal. Naar mijn idee zitten ze er dan goed stevig onder en de eerste slijtage zit er dan ook in (natuurlijk afwikkelpunt enzo)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:17

Ijzers kwijtraken ligt zeker voor een groot deel aan de smid. Gelukkig hebben we daar bijna nooit last van (maar dat is met kunststof ook veel lastiger). hoewel, puppy Starbucks trapt ze in zijn jonge onstuimige lompheid nog wel eens af... Ik denk dat het ook een kwestie van wennen en coordinatie is, dus als ze er een tijd af zijn geweest moeten ze misschien weer opnieuw wennen?

Inn schreef:
Veel mensen geven biotin om de hoeven beter te laten groeien, ik heb liever hoeven die traag groeien die zijn veel harder. Toen ik biotin bijgaf vond ik ze veel brozer. Heeft er nog iemand daar ervaring mee? Ik geef daar al jaren geen geld meer aan uit.

Dat ligt eraan, onze grote Tsarina moet iedere 6-7 weken nieuwe ijzers en dan was het echt puzzelen soms voor de smid, waar hij nu weer moest nagelen. Toen is mijn moeder biotine bij gaan geven, en na een maand of 3-4 merkte de smid (die dat niet wist) op dat de hoeven zoveel beter groeiden!
Maar sinds ze 24/7 buiten staan is het niet meer nodig, haar hoeven groeien nu ook zonder biotine goed.
Rex zijn hoeven groeien heel hard, ik zou best willen dat ze wat minder hard groeiden, want nu moet hij echt na 7 weken opnieuw beslagen omdat hij bekapt moet worden. Zijn kunststofjes zouden vaak best nog wat langer meekunnen, maar de hoef wordt gewoon te lang anders.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:25

Ik ben nog nooit een ijzer verloren (laat ik het heel hard afkloppen)
Anouar heeft ook super strerke voeten. Maar toch blijf ik met dat idee :+