Tessenderlo 25-10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:00

Ik reed samen met mijn dochter buiten wedstrijd beide paarden hebben de kwalificatie voor CEI* wedstrijden 100km. Dus wij hebben er een ontspannende wandeling van gemaakt. We zijn niet gebleven voor de prijsuitreiking. De sfeer vind ik toch wel anders dan bij de VLP wedstrijden, we werden meer bekeken. Wat wel normaal is twee combinaties in opvallend endurance kleuren maar die ze nog nooit of jaren geleden gezien hadden. Het was wel leuk om de oude garde nog eens te zien ook al is de vriendschap van vroeger toch wat koeler geworden. Moesten er niet zo veel wedstrijden samen vallen zou ik toch wel meer eens meerijden, maar altijd buiten wedstrijd is nu ook niet zo leuk. En daar een kl1 rijden die niet geldig is vind ik ook maar raar, zeker met een max. snelheid van 17km/u dan moet je nog op de chrono rijden.

Vroeger reden mijn paarden liever op de bermen nu willen ze dat zelfs niet meer en verkiezen asfalt wat ook beter is als de berm te zwaar is.

En galop op smalle paadjes onder lage takken daar wordt je door oefening behendiger in, als je paard tenminste goed dressuur matig te besturen is. Oefenen in de bak met slalom tussen kegels, balken onregelmatig op de grond (boomwortels) en eventueel ergens onder rijden om te leren bukken vb lintjes iets waar je je niet pijn aan kan doen.
Op den duur wordt je een beetje een stuntruiter. :D

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:01

Inn schreef:
En galop op smalle paadjes onder lage takken daar wordt je door oefening behendiger in, als je paard tenminste goed dressuur matig te besturen is. Oefenen in de bak met slalom tussen kegels, balken onregelmatig op de grond (boomwortels) en eventueel ergens onder rijden om te leren bukken vb lintjes iets waar je je niet pijn aan kan doen.

Bedankt voor de tip! Ik ga oefenen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:12

PoucyWouce schreef:
Inn schreef:

Bedankt voor de tip! Ik ga oefenen.

Ik zie dat je ook mijn favoriete forum hebt gevonden, daar nog een extra tip. ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:23

Inn schreef:
Vroeger reden mijn paarden liever op de bermen nu willen ze dat zelfs niet meer en verkiezen asfalt wat ook beter is als de berm te zwaar is.

Idem hier! Sowieso vermijd ik bermen liever omdat ik het onveilig vind (zeker nadat mijn moeder met paard kopje duikelde omdat er in een berm een gat onder het gras verborgen zat...), maar ik merk aan de paarden ook dat ze liever stevige, gelijke ondergrond hebben dan zachte, gladde of hobbelige bermen.

Wat de kronkelpaadjes betreft, ik kan me nog levendig herinneren dat ik voor het eerst met Desiree (ervaren endurance-amazone) ging trainen, en vol verbazing toekeek met wat voor tempo zij over zulke paadjes ging. Ik was gewend dat in stap te doen en mijn paard sterk te ondersteunen / sturen bij elke boomwortel. Maar je moet juist leren je paard op eigen benen te laten lopen en zelf te laten kijken naar de ondergrond. Daar kunnen wel een paar maanden overheen gaan hoor, en het ene paard is handiger dan het andere.

Tips: zoek in de training zoveel mogelijk gevarieerde ondergrond op, vermijd zeker moeilijke stukken niet met veel stenen of boomwortels. Neem ook eens een trapje mee als dat kan. Of leg balkjes kriskras in de bak. Stuur je paard er niet als een dolle doorheen, maar probeer bijv. in een rustig, wat verzameld drafje de obstakels te nemen. Geef hem voldoende teugelvrijheid om zelf te kunnen kijken en balanceren, maar hou je teugels wel bij de hand om evt. steun te kunnen bieden bij een dreigende struikeling, of om even een kleine ophouding te geven om hem te attenderen op een komend obstakel.
In het begin kan het best eng zijn voor jezelf om te vertrouwen op je paard, en hij zal best eens een struikeltje maken. Maar met oefening groeit het zelfvertrouwen van je paard, en wordt het voor jou ook gemakkelijker om erop te vertrouwen dat je paard de ondergrond aankan. :)

PoucyWouce

Re: Tessenderlo 25-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:40

@Nina_rex
Weet je waar je in NL Z-Limburg zulke paadjes kunt vinden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:34

Ah, zie nu pas dat je in Heerlen woont! ;) Op de Brunssummerheide vind je al heel wat paden met boomwortels. En waar wij trainen (Banholt, Heuvelland) zijn het vooral stenige en uitgesleten paden waar ze mee om moeten gaan.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:58

Haha, racen op de heide: ik zie het zitten!!
Ik rij omgeving Nuth en inderdaad zijn de grubben de enige uitdaging... Ik heb van Banholt de oefenrit meegedaan en daar kwam mijn tempo niet zo mee omdat ik niet berg af durf te draven. Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik ga niet graag met paard en al op m'n gezicht.
Daarom is in België met de wedstrijden meedoen zo fijn: geen hoogteverschil (en veel zand)!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:51

PoucyWouce schreef:
Daarom is in België met de wedstrijden meedoen zo fijn: geen hoogteverschil (en veel zand)!

Haha, nou in Vlaanderen misschien :P , op verreweg de meeste Belgische wedstrijden kom je toch echt nog wel wat meer heuvels en stenen tegen dan bij ons... ;)

Bergaf draven is ook zoiets dat jij en je paard moeten leren. Rustig beginnen met kleine stukjes, zeker niet laten racen maar gewoon aanmoedigen om een rustig tempo vast te houden en de balans te behouden. De meeste paarden hebben het zo door. :) Op je gezicht gaan komt er zeker niet bij te pas.
Als je eens in Wallonië gaat rijden zul je vast schrikken van het gros van de ruiters in de hogere klassen, die je bergaf in draf of zelfs galop voorbijvliegen (en in stap weer bergop!)... lijkt gevaarlijk, maar toch draaien die paarden gewoon jaren mee in de sport hoor. Is echt een kwestie van training.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 07:59

Ik bedoel inderdaad Vlaanderen...
Met bergaf draven gaat hij dus wel op z'n gezicht, hij verliest echt zijn balans. De een zegt dan dat ik hem moet vasthouden en helpen, de ander zegt dat als ik z'n hoofd vasthoud, ik hem in zijn balans zoeken belemmer. Voorlopig accepteer ik maar dat we bergaf even niet draven. Galop weigert hij gewoon, daar valt hij uit. Voorlopig ga ik in Wallonie niet starten.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:15

Bergaf draven kun je ook trainen op een brug. Dan heb je een vlak wegdek en kan hij zich volledig concentreren op de balans. Voldoende loslaten is denk ik de boodschap.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:03

Met een goede stap training in de heuvels worden de nodige spieren sterker. Ik zou een paar dagen naar de Ardennen of zo gaan en daar elke dag gaan wandelen dus niet draven en galoperen.
Ik heb dat met Florida een jaar en half geleden ook gedaan en nu liep ze in de Ardennen een 80km tegen juist geen 20km /u. Maak er een leuk weekend van samen met nog iemand met een jong paard.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 13:48

Lijkt me een goed plan en nog leuk ook!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:45

Inderdaad, de Ardennen leveren goede resultaten op.
Vroeger gingen we jaarlijks op vakantie daar met de paarden ... achteraf zijn ze ook veel aandachtiger voor de weg.
Een heel natuurlijke training met niks dan voordelen en tegenwoordig vind je heel veel plekken waar je welkom bent met je viervoeter. ;)