Wat kan ik allemaal tegen komen op een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:34

daffie1986 schreef:
Hij draaft op zich wel actief mee aan de hand, maar tis net een dieseltje, hij moet eerst op gang komen. Dit willen ze dus niet?

Dat dieseltje zijn is opzich geen probleem maar kan wel een verkeerd beeld geven. Dan is het misschien verstandig om hem even te longeren of los te draven voordat je gaat voorkeuren. Bijv, een sloffend paard wat moet worden voort getrokken geen geen fijn beeld.

Lenneke_

Re: Wat kan ik allemaal tegen komen op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:18

Ook een diesel kan leren vlot mee te draven als dat moet. Kwestie van oefenen.

Een beetje wandelen is zowiezo verstandig na een trailerreis, voor ieder paard.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 00:45

@Judith_ Nee hij sloft niet, maar hij meot eerst even voorgetrokken worden voordat hij gaat draven en voert van daar het tempo op.

@Lenneke_ Hij moet dus echt meteen actief meedraven?

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:47

Struiken,takken,een vogel die plotseling voorbij schiet, een haas die de weg oversteekt.
Je paard moet echt 200 %op je kunnen vertrouwen en voor niks bang zijn ;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 06:47

daffie1986 schreef:
@Lenneke_ Hij moet dus echt meteen actief meedraven?

Je hebt maar een klein stukje om te laten zien dat hij goed draaft. Als je daarvan al de helft verspild aan je paard vooruit trekken of wat dan ook blijft er niet veel over.
Bovendien maakt dat toch niet echt een frisse indruk.

Dierenartsen keuren weet ik het hoeveel paarden op een dag. Die zitten er ook niet echt op te wachten dat ze de paarden nog een keer moeten laten draven omdat hij niet goed voorgebracht is.

Je paard echt goed voorbrengen is nog een kunst opzich. Ik moet ook nog eens een lesje van iemand die het echt goed kan.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:23

Judith_ schreef:
daffie1986 schreef:
Hij draaft op zich wel actief mee aan de hand, maar tis net een dieseltje, hij moet eerst op gang komen. Dit willen ze dus niet?

Dat dieseltje zijn is opzich geen probleem maar kan wel een verkeerd beeld geven. Dan is het misschien verstandig om hem even te longeren of los te draven voordat je gaat voorkeuren. Bijv, een sloffend paard wat moet worden voort getrokken geen geen fijn beeld.

Liefst inderdaad lekker een vlotte start, geeft ook aan dat het paard er zin in heeft en dat oogt altijd beter dan een futloos/weinig gemotiveerd paard. Je kunt daar thuis ook een spelletje van maken. Ik deed weleens sprintspelletjes in de bak. Op een denkbeeldige lijn staan met je paard en dan 3,2,1 - AF roepen en wegsprinten. Iedereen op stal denkt dat er een steekje los zit ;) maar mijn paard vindt het prachtig. Die staat bij de 2e keer al met een trillend voorbeentje te wachten tot hij weg mag en knalt bij AF in galop weg. Hij weet wel dat ie dan niet echt hard weg kan/mag want hij zit aan een lange lijn maar hij heeft er vreselijk veel lol in. Zo maak je hem lekker fanatiek. Een afgezwakte variant kan je ook op straat oefenen. Zodra jij wegrent, moet hij lekker fanatiek willen volgen. Eventueel aanleren met snoepjes als beloning ofzo maar thuis in ieder geval goed oefenen!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:11

Adanka_Paula schreef:
Struiken,takken,een vogel die plotseling voorbij schiet, een haas die de weg oversteekt.
Je paard moet echt 200 %op je kunnen vertrouwen en voor niks bang zijn ;)

ja je moet zeker wel op elkaar kunnen vertrouwen, maar het is niet te voorkomen dat je paard af en toe zal schrikken..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:25

Schrikken is niet te voorkomen. Anouar is echt 200% verkeersmak, vrachtwagens, tractoren, grote aanhangers, treinen... hij kijkt niet op of om.
Maar scheefstaande grassprieten en vleesetende plassen... die zijn toch wel heeeeeel eng. En laten die nou alleen eng zijn als we op paden rijden die we al honderd keer gereden hebben :roll:

Het hoort erbij

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:19

Idd Lenneke, valt mij ook op dat op wedstrijden minder vaak geremd en opzij gesprongen wordt dan tijdens een thuistraining waar ieder sprietje, struikje of boomstammetje aanleiding is om te doen alsof de wereld vergaat :=

Karien wat leuk omschreven :D Ik oefen inderdaad ook tussendoor nog af en toe even met 'wakker maken' zodat hij met enthousiastme wil vertrekken. Anders is hij lui met de achtervoeten en tikte hij met de punten van zijn voeten de grond aan en dat geeft zo'n irritant geluid met dat kunststof beslag :+