Hoe hard gaan jullie in stap, draf en galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:49

Shyla25 schreef:
Stap rond de 5km
Draf rond de 15km
Galop rond de 20-25
Stukje Rengalop heb ik geklokt op 35km maar het pad was erg zwaar.

Mijn pony is 1.40 ;)

Ik moet mijn draf iets bijstellen naar 12 tot 15km
Als we een "jog" doen zitten we rond de 8km

Gisteren 10,5km gereden met een gemiddelde van 9,5km per uur :j
Ik rij dus door de heuvels.

MirjamN

Re: Hoe hard gaan jullie in stap, draf en galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:54

Interessant! Ik heb het gemeten met mijn vriend op de fiets met kilometerteler ernaast en kom aan de volgende waarden:
stap: 5
draf: 11-12
galop 18 (en ja, dat is echt zijn gewone galop...), hij kan rustig op 15 gaan en als ik mijn best doe misschien 22. Is wel relaxed!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:59

Dat http://www.afstandmeten.nl heb ik laatst ook gedaan.

Maar gisteren beviel mijn in waterdichte doorzichtige tasje gestopte auto navigatie (Garmin Nuvi) ook goed :D .
Voor de beginnende autorijdende amateur dus leuke optie.
Even de goede stand zoeken, reset trip en andere gegevens en je kan beginnen met rijden.

Niet dat dat apparaat snapte dat ik door de zee reed en de volgende keer zet ik het geluid uit }> .
Nu heeft ie me elk half uur verteld dat hij aan het herberekenen was.

Verder gaf ie keurig aan:
Afgelegde afstand 20 km
Gemiddelde snelheid 11.2 km/u (dat is dus inclusief kwekken met mensen met puppy's onderweg)
En moest ik natuurlijk zelf kijken als ik een andere gang wou meten.
Stap begin boven de 6 km/u laatste stukje 5 km/u
draf sukkel draf 13 km/u, kan makkelijk 14 a 15 km/u, topsnelheid draf gisteren 19 km/u.
(kan harder!, maar dat wou ze gisteren pertinent niet, luiwammes)
galop 19 km/u niet echt spetterend snel dus. (topsnelheid gisteren 27 km/u heel klein stukje)

Die van mij is niet zo van de galop, meer van de draf, dus ga me maar toeleggen op snellere draf.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:10

Hé Sjol! tijdens de endurance clinic van Donna gingen we ook op een gegeven moment zo'n 18 à 19km/h in draf (toen Hans in galop ging, want die trekt dat niet!)!

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:54

Mijn pony is toch echt niet zo snel als die van jullie hoor.
Lexus 1.48m draaft rond de 12/13 en galoppeerd rond de 15/16/17
Ik canter liever met hem, hard draven vind ik niks.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:58

Das net zoiets als de mijne dan en die is 1.45!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:16

MirjamN schreef:
Hé Sjol! tijdens de endurance clinic van Donna gingen we ook op een gegeven moment zo'n 18 à 19km/h in draf (toen Hans in galop ging, want die trekt dat niet!)!

Klopt Hans ging toen galoperen, Sjol kon blijven draven, maar toen hadden we paarden vriendjes bij ons.
(met zo'n groep hoef ik er niet veel aan te doen, gaat het leven vanzelf)
Gisteren op het strand was helemaal niemand en Sjol had een laat maar waaien bui. (ik eerlijk gezegd ook)

In KWB de 1e 5 km of zo ook in dat idiote tempo gereden, Sjol had nog niet door dat er nog wat km's achteraan kwamen :D .
(aangezien ze dus wel best hard kan, kleine beige ding van mij kan als het moet echt snoeihard draven voor zo'n kortpotig bolletje,
gaat hier ernstig op getraind worden, aangezien ze veel langer kan draven dan galoperen. )

We hebben dus nog een hoop werk!
Maar jouw Hans deed het ook goed, alleen zijn schakelpuntje zit net op een ander plekje.
Die van mij is echter meer een draver, dan galopeur.

Oh en de mijne is 1.45 groot dus ook geen reus.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:59

haha hier hetzelfde! mijn fjordenbaaltje is 1.46. kan draven als een idioot, maar een lang stuk galopperen.... zijn we op aan het trainen. :D
19 km/h draven kan makkelijk.. maar meestal dim ik dat een beetje de eerste km's.. er komen er nog meer achteraan en dat bedenkt ze zelf niet. :+
lekker dieselen op zo'n 15 km/h houd ze uren vol!

enne een handgalopje... heeft ze nog noooooit van gehoord... :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:20

handgalopje snapt die van mij nou weer wel. Dat is wel handig.

Lastige aan Sjol is, dat ze als idioot wil beginnen.
Ik kan haar dan wel tegenhouden, maar dan verbruikt ze haar energie in pas op de plaats dribbelen en draken,
dus omhoog ipv naar voren.
Dan zet ik toch liever die energie voorlopig om in drang naar voren, zijn in ieder geval kmters, ipv naar alle kanten behalve
naar voren :Y) . Kleine aap is het soms :o

Ga d'r gewoon aan trainen dat ze langer dat idiote tempo kan draven, dan worden we ook vanzelf sneller hoop ik ;)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:13

Dat heb ik nou helemaal niet met Hans, die is zo relaxed...Ik had voor TREC Beek wat extra bix gegeven, toen had ik de eerste paar kilometer wel wat moeite om hem bij me te houden (hij kan dan ineens handerd dan anders!), maar daarna ging het weer op het losse teugeltje. Als ie een keer 40km heeft moeten lopen, denkt ie vast wel twee keer na, voordat ie zo hard wil aan het begin, of niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:20

MirjamN schreef:
Dat heb ik nou helemaal niet met Hans, die is zo relaxed...Ik had voor TREC Beek wat extra bix gegeven, toen had ik de eerste paar kilometer wel wat moeite om hem bij me te houden (hij kan dan ineens handerd dan anders!), maar daarna ging het weer op het losse teugeltje. Als ie een keer 40km heeft moeten lopen, denkt ie vast wel twee keer na, voordat ie zo hard wil aan het begin, of niet?

Hans NOOOOOOOIIIIIIITTTTTTT stout en drammerig en voorop willen lopen toch? :D

Ik had dus ook bedacht dat mijn pony na een paar keer zo'n eind wel zou gaan bedenken dat je niet te hard van stapel moet lopen :D
Overigens rijd ik haar dus ook in dat hogetempo aan losse teugel. (als het moet staat het zo stil, zeker als je zonder druk rijdt)

Extra biks, hoeveel krijgt die van jou normaal dan, de mijne krijgt zowie zo denk ik al aardig wat eten.
(anders is er ook geen zinnige dressuur proef mee te rijden)

Stop er standaard 1 schep brok en 1 schep muesli in.
Bij werk komt daar nog extra bij, hard werken, nog een schep brok en muesli of slobber.
Voor de leuk hebben we wortels en appeltje voor de bijzonder.
Verder kuil zoveel madam blieft (staat dus ook de hele dag te malen)

Wat ik doe dag voor dressuur wedstrijd was altijd al meer voeren, doe ik ook met endurance.
(terwijl ik dag voor endurance niet echt ga rijden, paddock los, of 9 km stap en dan toch na het rijden ook
schep brok en schep muesli)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:34

Citaat:
Als ie een keer 40km heeft moeten lopen, denkt ie vast wel twee keer na, voordat ie zo hard wil aan het begin, of niet?

Was dat maar zo. :\

Elke keer weer moet ik een klein gevechtje aan gaan bij de massastart om mijn paard in het gareel te houden. Die wil direcht mee met de kopgroep, maar dat is gewoon niet zijn tempo. Ik heb liever dat ik in de middenmoot begin en al rijdend naar voren ga.
Overgens duurt het zo lang totdat de daadwerkelijke 'groepjes' gevormd zijn en is de rust wedergekeert. Zodra hij de kopgroep niet meer ziet is het prima.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:46

Sjolvir schreef:
Hans NOOOOOOOIIIIIIITTTTTTT stout en drammerig en voorop willen lopen toch? :D

Uhm, als ik alleen rij bedoel ik! In ene groepje heb ik ineens een paard met een heel ander karakter... weet ook niet wat er dan gebeurt...

Hans kreeg tot twee maanden terug een halve kg tot 3/4 kg bix per dag. In het kader van "een koudbloed heeft niet veel nodig". Maar ik vond het vorig jaar wel eens sloom, op momenten dat ik zeker wist dat ie niet moe was. Overlegd met een vrindin, ook met een Haf die TREc rijdt op een iets hoger niveau dan ik. Wow, zij voerde toch veel meer! Ondanks koudbloed. dus ben ik ook gaan proberen en ben nog steeds wel aan het experimenteren, maar hij krijgt nu 3/4 bix en 3/4 muesli per dag. Vorig weekend had ie 4 scheppen, dat was teveel, toen was ie niet meer te hanteren! Weer wat geleerd!

Verder elke dag weidegang en 's avond flink veel kuil en hooi! En hij is niet te dik, maar al wel iets aangekomen!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:49

Sjolvir schreef:
Ga d'r gewoon aan trainen dat ze langer dat idiote tempo kan draven, dan worden we ook vanzelf sneller hoop ik ;)

Kleine kanttekening. Dat idioot harde draftempo kan makkelijk tot blessures leiden. Ze overstrekken dan bijvoorbeeld de knieen en dat geeft problemen. Ik vind het juist belangrijk dat mijn paard in zijn eigen tempo loopt en vooral niet boven zijn tempo gaat lopen. Naarmate je meer kilometers maakt, wordt het basistempo vanzelf hoger (en als het meezit komt de activiteit dan vanuit de achterhand). Het paard wordt in zijn geheel sterker om in een hoger tempo, actief en in balans te lopen. Gericht daar op trainen is niet zinvol, denk ik, en geeft een aanzienlijk risico op overbelasting.

Het tempo in de wedstrijd en de traininen kan je in dit stadium misschien beter opkrikken door lekker de dieseldraf te kiezen en zo min mogelijk terug naar stap of draf. Dus sneller groomen, in draf oversteken, sneller aanbieden etc.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:35

Interessant punt Bella24. Ik had dat gevoel al wel, maar kon het niet hard maken. Dacht zelf aan bijvoorbeeld aantikken van voorbenen met de achterbenen omdat ze zo ruim gaan en was bang voor een peesblessure.
Ik ben zelf met een schema bezig waarbij elke week 5 minuten stap wordt ingeruild voor 5 minuten draf en zo wordt je gemiddelde tempo vanzelf hoger, terwijl je conditie opbouwt. Vind ik zelf erg prettig werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:41

Met Shet tweespan, rond 4km/h in stap en 13km/h draf en gallop heb ik nog niet echt naar gekenen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:49

Sjolvir schreef:
Gebruiken er hier nog meer mensen gewoon hun autonavigatie?

Ik denk dat bijvoorbeeld een TomTom niet zo blij wordt van bospaden. Als je op paden loopt die niet op de kaart staan, gaat hij telkens draaien en springen om te proberen naar een weg te komen die hij wel kent, ik denk dat de snelheid dan ook niet betrouwbaar weergegeven wordt, maar je kan het proberen natuurlijk.

Ik heb gelukkig GPS op mijn telefoon zitten en daar heb je heel eenvoudige / niet te dure programmatjes voor (bv gpstuner).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:12

Een spier bestaat uit rode en witte spiercellen. Rode zijn voor duursporten en verbruiken zuurstof, witte zijn voor korte krachtinspanningen en verbruiken geen zuurstof.
Naarmate je het tempo opvoert schakeld te het lichaam over, van voornamelijk rode cellen naar voornamelijk witte cellen (sprinten) Het aantal witte en rode cellen is erfelijk en dus rasverschillende (arabieren hebben van nature veel rode cellen) Witte cellen zijn echter te veranderen in rode cellen, andersom niet.

Dus wat gebeurd er als je opeens als een gek gaat rijden, het lichaam schakeld over naar meer verbranding via de witte cellen, die kunnen echter maar heel kort energie leveren.
Bouw je het heel langzaam op dan wordt het tempo waarop die spieren overschakelen steeds hoger en krijgen de spieren steeds meer rode cellen. Waardoor je dus langer op een hoger tempo kunt rijden.

En dat kost tijd.

Het is te testen op welk punt een paard overschakeld van aerobe naar anaerobe. Je komt dan te weten bij welke hartslagfrequentie dat gebeurd. Maar echt makkelijk is dat niet en je hebt er een kliniek voor nodig waar ze dat kunnen en je moet het regelmatig herhalen.

In dit topic staat ook het ea [END] Informatie met betrekking tot endurance

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:32

Klopt, maar wat ik eerder bedoelde is dat als je je paard boven zijn basistempo laat lopen, dat hij/zij dan z’n lichaam niet correct gebruikt. Dus even los van dat aeroob/anaeroobverhaal zorgt dit voor overbelasting in het bewegingsapparaat en mogelijk blessures.

Ik heb zelf juist wel wat ruzie gemaakt met mijn paard in het begin om hem te leren dat we mijn tempo kiezen. Dat is niet zo leuk en inderdaad verspillen ze tijdens die 'ruzies' veel energie maar ik heb het idee dat als je daar meteen consequent in bent bij wedstrijden, dat dan toch snel het kwartje valt en ze leren om ook in wedstrijdsituaties naar de ruiter te luisteren. Ik heb daar iig nu al profijt van.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:33

Dus er zitten twee nadelen aan: overbelasting van het bewegingsapparaat en het aeroob/anaeroob verhaal. Gewoon dieselen dus!

Even misschien of topic, maar ik ben geïntrigeerd geraakt door het nieuwe lichaam van Anouar, hoe zit dat? heb de foto's bekeken van KWB...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:47

Ga je niet menen!
Had heel bericht getikt, moet ik overnieuw inloggen!

't is goed met bokt, morgen weer een dag.

grommmmmm.
trainingsschema tot op heden en planning (die ook ahum dracht omvat :o dus zo hard hoeven we voorlopig nog niet te gaan
in draf, aangezien na paar klasse 1 wedstrijden met beetje geluk het doek voor het komende seizoen valt ivm dracht paard.)

diesel is bij Sjol 13 km/u in draf tel daarbij veel stap (moet wel anders haal ik PA niet) dan kan ik net boven de 9 km/u gemiddeld blijven. Afh. ook van de temperatuur. Sjol stemt voor veel kou en regen. (ik persoonlijk voor droog en 10 graden)
In de zomer gaan we dus ook niet endurance starten, dressuur is dan al een ramp.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 05:59

Vergeet niet dat je bij je eerste wedstrijden veel tijd kwijt raakt mij het groomen en aanbieden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:55

De shetten voor de wagen met kilometerteller
Stap 5 km/u
Draf tussen de 12 km/u en 18 km/u
Galop rond de 20-25 km/u
Snelste ooit gemeten 45 km/u

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:56

Ha, dat zijn snelle shetten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:01

Lenneke_ schreef:
Vergeet niet dat je bij je eerste wedstrijden veel tijd kwijt raakt mij het groomen en aanbieden.

Overigens nog gezocht groom, aangezien ik die niet heb :o .
Vandaar mijn hoop op veel kou en met warm weer af en toe een bui tijdens mijn endurances.
(mag plaatselijke bui zijn, zodat overige deelnemers droog blijven)

Nappie, wat zijn jouw shetten duvels snel, dat haalt mijn reuzen pony nog niet eens en dan maakt iedereen zich al druk
of ze zich niet over de kop rent. :D
Wil ooit nog wel een hartslagmeter, maar voorlopig zit dat er even niet in.
Nieuwste speeltje dat nog aangeschaft MOET worden (ivm andere aan vervanging toe) is een goed tuig.