endurance of westernzadel? of wat anders....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:28

AnitaBakker schreef:
Dus de barefoot dry tech bevalt jou goed? ik had nog even jou fotoalbum bekeken (leuk paard) maar kon dit zadel niet vinden. Ik zit er sterk over te denken om een testzadel aan te vragen hoewel de Londen van Barefoot mij ook weer zo leuk lijkt. Kom steeds stapje dichterbij :(:)
juval schreef:
ik heb een barefoot drytech en die zijn inderdaad lekker licht, en zitten heerlijk zacht. Boomloos is wel even wennen, maar voor buitenritten etc vind ik het heel prettig.

klopt, ik moet mn fotoalbum weer eens bijwerken :D
er is een heel topic over de drytex: [HK] Wie heeft de Barefoot Drytex en bevalt hij?
Ik zou als ik jou was zeker van te voren een testzadel aanvragen, dan kan je goed uitproberen en voelen hoe het zit.
succes!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:39

Als je een podiumboom en een westernboom naast elkaar houdt is er wel degelijk verschil.
Maar je kan wel zien dat de podiumbomen gebaseerd zijn op een westernboom.

De podiumbomen passen niet op elk paard maar natuurlijk zijn er ook veel paarden waar deze wel goed op past. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen.

Omdat ik toen voor de internationele wedstrijden vooral een zwaarder zadel nodig had en ik zag dat de westernbomen een groter draagvlak hebben dan de podiumbomen heb ik toen gekozen voor een westernzadel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:00

Lenneke_ schreef:
Hou er wel rekening mee dat Barefoot nogal eens problemen geeft op langere ritten.
Mijn paard kreeg er fikse drukplekken van.

Tsja en die van mij weer niet die kreeg giga drukplekken van een Podium. Zo is er voor iedere zadel wel wat te zeggen. Op elk potje past een dekseltje, gewoon kwestie van passen en proberen.
Niet elk paard past elk zadel simpel as that. En das maar goed ook want anders was er niet zoveel keus :D

796285

Re: endurance of westernzadel? of wat anders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:32

Mijn ervaring is dat je naast het gewicht toch vooral heel goed moet kijken naar wat voor houding een zadel jou makkelijk maakt. Een westernzadel heeft over het algemeen je voeten redelijk ver naar voren en je zit-punt verder naar achter - lichtrijden is dus hard werk want je hebt geen handige balans om goed uit het zadel en naar voren te komen. Sommige mensen gaat dit blijkbaar makkelijk af maar voor mij was dat dus een groot probleem.
Een zadel dat je aanmoedigt om goed je voeten onder je zwaartepunt te houden - zoals een dressuurzadel - geeft je een houding waaruit je veel makkelijker en met minder energie gebruik kan lichtrijden.

Ik heb toen ik begon met endurance mijn western/trekkingzadel verkocht en een Hulsebos laten maken - een dressuurmodel met wat endurance aanpassingen. En hoewel ik inmiddels (ironisch genoeg door fibro-klachten) geen endurance meer rijd ben ik nog steeds heel gelukkig met dat zadel.

Ik zou kijken of je wat verschillende zadels kan proberen op je paard (countrymill doen dat geloof ik) en jezelf dan in draf en galop laten filmen. Kijk daarna goed in slow-motion naar je eigen houding en bewegingen. Zitten je enkels onder je heupen? Liggen ze stil of zet je zeg maar naar voren af elke keer als je omhoog komt?
Ook een goede manier om dit te voelen is je te laten longeren terwijl je er opzit, teugels opknopen en met je armen wijd te lichtrijden. Gaat het makkelijk of heb je het gevoel dat je hard af moet zetten om omhoog te komen? Klap je terug in het zadel of is het een fijne gecontroleerde beweging?