wedstrijdkalender 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wedstrijdkalender 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:08

Die 130 km is de eerstvolgende dichtbij is. Daarna zit er een gat van minimaal 200-250 km. Me dunkt dat jij eerder aan de andere kant van B bent dan ik :)

Als je meer oefen-endurances wilt : Organiseer ze zelf!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:09

Maya, ik denk dat je het heel anders opvat dan ik bedoel Knipoog I rest my case.

Bij VLP zijn er een hoop wedstrijden in Wallonië. Dat is voor ons beide gewoon ver en ook voor mij meer dan 200 km.

EDIT: Als jij meer wedstrijden in jouw buurt wilt: organiseer ze dan ook zelf Haha! Is toch hetzelfde.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:30

Tieneke schreef:
Dat weet ik allemaal wel en zo zwart-wit bedoel ik het ook niet Clown Ik bedoel alleen dat ik en anderen in deze provincie of zuidelijker in het land ook beginners zijn. Een hoop locaties liggen centraler, voor mensen uit W-Vl èn de rest.
En Maya, voor jou heeft het oefengedeelte er misschien niets mee te maken, maar dat is wel de bedoeling van een oefenendurance: de mogelijkheid geven aan mensen die er mee kennismaken om eerst te oefenen, om de wedstrijd te leren kennen. En dan lijkt het mij ook de bedoeling dat daar beginners naartoe komen, van waar dan ook.
Ok, nu is het hier niet in de buurt, heb ook nergens of nooit gezegd dat dat een drama is Clown Het had gewoon centraler voor alle Belgische beginners gekund. Maar er zijn altijd mensen die op de één of andere manier uit de boot vallen door de afstand en soms zal ik dat zijn (zoals bij de oefenendurance) en andere keren zal jij dat zijn omdat jij ook in een "moeilijkere" regio zit.

De bedoeling van een oefenendurance is "oefenen": zowel voor de organisatie (het telt niet mee, dus als het fout lopt, is het niet erg) als voor de ruiters (bewegwijzerde training). Zo'n wedstrijd wordt niet specifiek voor de beginners georganiseerd, maar is eerder een eerste aanzet naar een officiële wedstrijd. De reden dat deze nu in Beernem is en niet elders, is dat er iemand zin had om nog eens in W-Vl endurance te rijden ipv altijd zo ver (voor ons O- en W-vlamingen) in de Limburg. Dat er nergens anders oefenwedstrijden zijn, is omdat er daar al officiële wedstrijden op de kalender staan. Verder zijn beginners overal welkom: als "verse" ruiter start je toch in de 20km reeks zonder eisen rond licentie of immatriculatie, die specifiek georganiseerd wordt om de beginners tegemoet te komen. In die zin heb je op zo goed als elke wedstrijd je oefenendurance.

Waar er nu vooral op gereageerd wordt, is het "gezaag" wat er komt als er één wedstrijd niet in de wijde omtrek van Limburg valt, terwijl de meeste vlamingen voor zo goed als elke wedstrijd zonder gemor naar de andere kant van het land trekken.

Alle trajecten in Wallonië worden trouwens door de LEWB georganiseerd, de waalse tegenhanger van de VLP die ook onder de KBRSF valt.

Groeten, SuSEQ

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:32

Wat een ingewikkeld gedoe bij die Belgen Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:40

Tieneke schreef:
Als een oefenendurance hetzelfde was geweest als een echte wedstrijd, was er geen oefenendurance nodig geweest Knipoog

Weer de omgekeerde wereld Haha! : het is een oefen-endurance, omdat een echte wedstrijd nog een stapje te ver is voor deze beginnende organisatie, dat durven ze nog niet aan. Lachen Het is dus geen oefen-endurance puur omdat daar nu zoveel behoefte aan is.

Ik snap wel dat je het fijn zou vinden hoor, maar als je naar een gewone wedstrijd gaat en tegen secretariaat, veterinairen etc. gewoon duidelijk zegt dat het je eerste keer is, word je van alle kanten geholpen! Lachen Niemand is te beroerd om even iets uit te leggen of te zeggen wat de bedoeling is, als je dat vraagt. De sfeer is heel fijn.

Dus niet te bang zijn, gewoon een keer gaan en ervan genieten, hoe het ook gaat. Lachen

Edit, ik zie nu dat SusEQ ongeveer hetzelfde schreef.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:51

Ik weet dat het daarom in Beernem is. Ik zeg ook niet dat het niet in Beernem mag zijn. Ik zeg alleen dat er locaties zijn die voor zowel de ruiters in Oost- en West-Vlaanderen als voor de ruiters in alle andere Vlaamse provincies centraal liggen. Pak zoals vorig jaar Schilde of zo, dat is voor iedereen in Vlaanderen gemakkelijk te bereiken zonder daarvoor meerdere uren onderweg te zijn.
En het niet zo dat je als Limburger automatisch alles binnen handbereik hebt. Ligt er maar aan hoe je met je paard reist en wat voor je eigen situatie mogelijk is en ook gewoon waar je in Limburg zit. Ik heb alle afstanden naar de VLP-wedstrijden berekend. Er zijn er welgeteld 2 waarvoor ik minder dan een uur voor onderweg ben. Voor 12 andere wedstrijden ben ik 2 tot 3 uur onderweg. Die kan ik, door mijn situatie, niet meedoen. Zeur ik daarover? Nee. Maar ik wil er wel maar even mee aangeven dat het hier ook niet allemaal bij de deur ligt. Als je in West-Vlaanderen zit, is Tienen niet zo ver, is Schilde ook niet zo ver. Beide minder dan een uur reistijd. Dan zit je al gelijk met wat ik onderweg ben. Dus dat er voor West-Vlamingen niks bereikbaars is, klopt niet.
Bij LRV heb je er meer in of in de buurt van Limburg, maar vanuit mijn woonplaats zijn die ook allemaal minimaal 1 uur rijden. Een Limburgse ruiter heeft het dus niet automatisch zo voor het grijpen. En voor sommigen is een uur à anderhalf niet veel, voor anderen wel. Nogmaals: het ligt ook aan je situatie.
Met beginners bedoel ik ook beginners in deze wedstrijdsport, SuseQ. Een wedstrijd met alles inbegrepen kan je niet zo even thuis oefenen. Er zijn veel dingen, onderdelen van die wedstrijd, die je wel thuis kan oefenen, maar het ding in zijn geheel niet.
Nina, ook dat aspect van een oefenendurance begrijp ik, echt waar Haha! Mij gaat het er gewoon om dat het prefect voor alle Vlamingen centraal kan in de regio van Schilde of Tienen of... Dat is voor iedereen ongeveer even ver. Dus misschien zou het beter zijn dat organisaties die een echte wedstrijd nog niet aandurven idd een oefenendurance organiseren, maar dat er daarnaast ook een centrale oefening is voor nieuwe ruiters. Is toch niks mis mee met zo'n opmerking/suggestie? En misschien is dat al ooit geprobeerd of is dat niet mogelijk, maar als er nooit een opmerking gegeven mag worden, tja, waar zijn we dan mee bezig.

En ik weet dat de ruiters op wedstrijd zeer hulpvaardig zijn, zelfs voor de wedstrijd. Er zijn nu al mensen die me hulp hebben aangeboden. Het gaat mij gewoon om het idee dat een centrale oefening misschien goed is en de drempel nog verlaagt èn om de misvatting dat je als Limburger alles ter beschikking hebt. Dat is echt onzin.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:58

Tieneke schreef:
Dus misschien zou het beter zijn dat organisaties die een echte wedstrijd nog niet aandurven idd een oefenendurance organiseren, maar dat er daarnaast ook een centrale oefening is voor nieuwe ruiters. Is toch niks mis mee met zo'n opmerking/suggestie? En misschien is dat al ooit geprobeerd of is dat niet mogelijk

Dat is volgens mij nog nooit geprobeerd, en ik kan me niet herinneren dat het idee ooit geopperd is. Dus misschien heb je een gat in de markt ontdekt! Haha!

Wij van Dutch Mountains Endurance (da's dus niet Belgisch maar Nederlands Limburg Lachen ) willen komend seizoen wel een soort oefendag organiseren voor de deelnemers aan onze kennismakingsklasse, een paar weken voor de wedstrijd. Dus paard mee, keuring al eens oefenen, stukje rijden etc. Geen idee of daar inderdaad behoefte aan is, dat zullen we zien! Lachen
Als Belgische ben je uiteraard ook welkom in onze kennismakingsklasse.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:11

Lijkt me prachtig, maar de laatste keer dat ik met VLP mailde, was er nog geen duidelijkheid over, over het als Belg deelnemen aan NLse wedstrijden. Was enkel onder een aantal voorwaarden, zeiden ze toen, dat het toegestaan werd. Of daar intussen verandering in is gekomen, weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:13

Team Elite doet toch vrij geregeld van die kennismakings wandelingen enzo? Kan me heugen dat er recent een in Schilde was, en ook in Beernem.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:16

Die wandelingen zijn bij mijn weten niet bedoeld om kennis te maken met het wedstrijdverloop, keuringen en dergelijke. Dat zijn... wandelingen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:05

Tieneke schreef:
Ik weet dat het daarom in Beernem is. Ik zeg ook niet dat het niet in Beernem mag zijn. Ik zeg alleen dat er locaties zijn die voor zowel de ruiters in Oost- en West-Vlaanderen als voor de ruiters in alle andere Vlaamse provincies centraal liggen. Pak zoals vorig jaar Schilde of zo, dat is voor iedereen in Vlaanderen gemakkelijk te bereiken zonder daarvoor meerdere uren onderweg te zijn.

"Centraal" voor alle belgen is de streeks tussen Waver en Tienen en als alles goed gaat, is daar al een wedstrijd... Je zult nooit voor iedereen goed kunnen doen. Het probleem is dat er waarschijnlijk wel genoeg locaties zijn (alhoewel), maar dat de organisatie niet eenvoudig is, waardoor niet iedereen zich geroepen voelt. De mensen die dat dan wel zijn, organiseren uiteraard in hun eigen streek, waar ze de mensen en de locatie kennen. Vandaar dat deze wedstrijd nu in Beernem is...

Citaat:
Maar ik wil er wel maar even mee aangeven dat het hier ook niet allemaal bij de deur ligt. Als je in West-Vlaanderen zit, is Tienen niet zo ver, is Schilde ook niet zo ver. Beide minder dan een uur reistijd. Dan zit je al gelijk met wat ik onderweg ben. Dus dat er voor West-Vlamingen niks bereikbaars is, klopt niet.

Onbereikbaar heb ik niet gezegd, wel "niet bij de deur". Ik weet niet hoe snel jij rijdt met een trailer, maar van bij mij zijn zowel Schilde als Tienen minstens een uur rijden en ik zit op ongeveer een half uur van W-vl. Voor hen is gewoon alles ver...

Citaat:
Met beginners bedoel ik ook beginners in deze wedstrijdsport, SuSEQ. Een wedstrijd met alles inbegrepen kan je niet zo even thuis oefenen. Er zijn veel dingen, onderdelen van die wedstrijd, die je wel thuis kan oefenen, maar het ding in zijn geheel niet.

Inderdaad, maar daar heb je niet per sé een oefenwedstrijd voor nodig. "Eens proberen" kun je zoals gezegd op elke wedstrijd en zoals Nina al zei, is iedereen heel hulpvaardig als je aangeeft beginner te zijn. Bovendien is het voor de anderen "voor echt", zodat alles heel realistisch is. Info-avonden en verdere scholing is (zeker voor beginners) geen slecht idee...

Tieneke schreef:
Lijkt me prachtig, maar de laatste keer dat ik met VLP mailde, was er nog geen duidelijkheid over, over het als Belg deelnemen aan NLse wedstrijden. Was enkel onder een aantal voorwaarden, zeiden ze toen, dat het toegestaan werd. Of daar intussen verandering in is gekomen, weet ik niet.

Als je het reglement erop naleest, is er voor het starten in het buitenland een toestemming vereist. Officieel is er niet bepaald waar je moet aan voldoen om die te krijgen, maar officieus geldt dat je minstens op (geloof ik) 80km niveau moet rijden. Je kunt natuurlijk voor die ene keer gebruik maken van je recht op 3 kennismakingsritten zonder startkaart bij de KNHS. Lachen

@Lenneke: dat krijg je met 3 gewesten, 3 gemeenschappen en 3 talen... Lachen

Groeten, SuSEQ

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:28

Is er iemand die de rit in Villers la poterie meedoet op 22/03 in Belgie???

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:30

Nee, is voor mij te ver rijden Clown En ook zit ik dan nog maar pas in NL voor mijn studies.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:32

SFCAP schreef:

Hoe is het terrein daar en waar ligt het ongeveer?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:34

Het ligt in de buurt van Charleroi, bij mijn weten. Terrein: geen idee.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:42

hey, vermoedelijk klei ondergrond (mss gelijkend aan YG?) Heb er nog nooit gereden, maar is op -+ 30 min van Yves Gomezee, dus waarschijnlijk gelijkend ondergrond.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:53

Nina_rex schreef:
Tieneke schreef:
Dus misschien zou het beter zijn dat organisaties die een echte wedstrijd nog niet aandurven idd een oefenendurance organiseren, maar dat er daarnaast ook een centrale oefening is voor nieuwe ruiters. Is toch niks mis mee met zo'n opmerking/suggestie? En misschien is dat al ooit geprobeerd of is dat niet mogelijk

Dat is volgens mij nog nooit geprobeerd, en ik kan me niet herinneren dat het idee ooit geopperd is. Dus misschien heb je een gat in de markt ontdekt! Haha!

Euh, eerlijk gezegd, dat is toch de bedoeling van de oefen-endurance van Beernem (tenzij ik jullie verkeerd begrijp).
Iedereen is welkom, beginner en gevorderde, van over de grens en van binnen de grens,man en vrouw, zwart en wit, 'gefedereerd' of niet.
Alles zal verlopen zoals op een wedstrijd, alleen wordt er geen rangschikking gemaakt en is er geen prijzentafel. De rest is het zelfde. Wel worden de punten berekend (zij het enkel pro forma, dus tellen niet mee) en nadien online geplaatst en krijgt men een fiche. Dan kan men zelf zien hoe men het er vanaf gebracht heeft.
De beginner zal op die manier proeven van hoe een echte endurance verloopt zonder dat hij zijn paard moet forceren. Hij rijdt zijn eigen tempo en zal nadien kunnen zien hoe hij het er vanaf gebracht heeft ahv de punten en fiche.
De wedstrijdruiter kan meedoen als training en leert op die manier de omgeving kennen wat interessante info kan zijn als Beernem later wedstrijdniveau wordt.
In elk geval, ik open op tijd een post met alle info over Beernem. Ben eigenlijk wel blij met de interesse, zowel bij Vlamingen, Nederlanders en hopelijk Fransen ook. Ik hoop op een mooie opkomst, dat voedt de inspanning voor meer. Knipoog

Hier alvast een voorsmaakje :
http://www.myvideo.de/watch/5501137/End ... ernem_2009

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:54

Lenneke_ schreef:
SFCAP schreef:

Hoe is het terrein daar en waar ligt het ongeveer?

veel keien, dus niet voor gevoelige zooltjes.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:28

ik rij zonder ijzers en heb het er goed vanaf gebracht in YG...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:25

Gevoelige zooltjes heeft Anouar niet.
Maar ik zie dat dat weekend ook Kootwijkerbroek is en dat is een kwartiertje met de trailer, Villers la poterie ruim 2,5 uur Lachen

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:35

ja, dan is het een gemakkelijke keuze. Van bij ons is villers poterie maar een half uurtje

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:14

Tieneke schreef:

Daarom zei ik ook "kennismakingsklasse"; dat is geen wedstrijd (er is nl. geen rangschikking) dus dat mag wel gewoon. Je hebt dan toch de keuringen, P/A en alles wat er verder bij een wedstrijd komt kijken. Bovendien mag je in Nederland langzamer rijden, 9 km/u en in de kennismaking zelfs maar 8 km/u (tegenover 10 km/u in België). Dus misschien ideaal voor de eerste keer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:22

Awel, het zou een haalbare kaart zijn qua reistijd: 51 min volgens mappy Haha! Maar eh, hoefbescherming was ten zeerste aangeraden, dacht ik? Falco heeft geen ijzers of schoenen, dus ik moet er nog eens over nadenken...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:06

Ja dat klopt, op blote pootjes komen de meeste paarden bij ons niet ver. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:16

Ligt ook wel een beetje aan de hoeven. Ik heb twee jaar terug twee keer 30 km gereden (ene dag 30, volgende dag weer 30) en Anouar liep gewoon nog goed, met z'n blote voetjes.