Goed adres voor het kopen van een nieuw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Re: Goed adres voor het kopen van een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:03

Jamika schreef:
De Trail zou alleen niet geschikt zijn voor bijv. de oefeningen vanaf het Z. Nou ja, die ambities heb ik niet echt Clown

Haha! Nee, ik denk ook als je die ambities hebt, je sowieso niet voor een endurance-zadel zou gaan.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:11

Jet schreef:
Met de Trail mag je tot Internationaal starten heb ik gelezen, d.w.z. met Internationale wedstrijden moet je dressuur met een dressuurzadel starten.

Waar had je dat gelezen Jet?
Ik zou het weer even precies na moeten lezen maar vanaf M is een dressuurzadel verplicht (tenzij dat dus inmiddels weer aangepast is...)
Nu ben ik nog steeds benieuwd wat de KNHS als "dressuurzadel"omschrijft...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:02

In de KNHS reglementen voor dressuur staat inderdaad dat het geldt vanaf internationaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:49

Herman is vanmorgen bij mij langs geweest met de drukmeter. Was heel interessant. Hij had twee zadels meegnomen, de nieuwe Zaldi en de Equiflex. Ik had de Massimo en de Podium, dus we hebben vier zadels geprobeerd.
Nu zag je heel duidelijk waarom de Massimo perfect lijkt te liggen, maar toch steeds problemen geeft. Zodra Anouar gaat draven en galoperen zet hij z'n achterhand er heel ver onder en maakt hij z'n rug helemaal bol. Opzich goed, maar daardoor paste de Massimo tijdens het rijden niet.
de conclusie was dat ik het beste zat op de Zaldi, maar die lag echt voor geen meter op Anouar. De Equiflex lag perfect op Anouar, maar daar zat ik weer voor geen meter op.
Dus nu gaan we op zoek naar een zadel met de pasvorm van de Equiflex, maar de zit van een Podium (Podium heeft qua zit mijn voorkeur)

Zadels Rolleyes

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:09

Podium zit heel fijn. Enig idee waar je op uitkomt Lenneke? Jammer dat je Massimo niet goed tijdens het draven ligt, maar beter voorkomen dan genezen. Je bent toch al een tijdje aan het rommelen met je zadel? Ik vind een goed zadel heel erg moeilijk. Heb nu (nog) de massimo, maar Rhapsody moet zich nog aardig ontwikkelen qua bespiering. En dan moet ik ook maar zien wat er gaat gebeuren.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:15

WOW flair??
ik had alrijd problemen met een passend zadel voor mij, of voor mijn paard omdat ze steeds veranderde in bespiering, met de wow ben ik helemaal uit de brand geholpen! alles is vervang en verwisselbaar waardoor het altijd weer pas te krijgen is op je paard. Bij mijn paardje waren alle spieren in t schoftgebied weggevallen, ze is nu met de wow flair 3 boommaten gegroeid op 5 maanden tijd! fantastisch toch. Mijn zadel gehaald bij Arie boer, zadelboer hier op bokt, kijk eens op zijn site voor info en er zijn ook diverse topics over hier op bokt. Overigens niet goedkoop (mijn zadel was 2650 euro incl singel en beugelriemen,) maar dan heb ik ook wat!! een prachtig zadel in de kleuren die ik wil, aangepast aan mijn paard en mij! en het zit geweldig!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:45

Only_Hellen schreef:
Podium zit heel fijn. Enig idee waar je op uitkomt Lenneke? Jammer dat je Massimo niet goed tijdens het draven ligt, maar beter voorkomen dan genezen. Je bent toch al een tijdje aan het rommelen met je zadel? Ik vind een goed zadel heel erg moeilijk. Heb nu (nog) de massimo, maar Rhapsody moet zich nog aardig ontwikkelen qua bespiering. En dan moet ik ook maar zien wat er gaat gebeuren.

Ik ben al zolang ik Anouar heb aan het rommelen met zadels. Maar dankzij die drukmeting ben ik wel heel veel wijzer geworden. Ik weet nu waardoor het steeds fout gaat en naar wat voor soort zadel ik op zoek moet.

Ik heb nu een ROC zadel om te proberen, een soort Podium maar dan met beweegbare panelen. Mijn zadelmaker ging ook nog op zoek naar een aantal andere zadels. Dus ik ben reuze benieuwd, maar die drukmeting vind ik echt een uitkomst. Daarmee kan ik tenminste meteen elke kleinigheid zien die anders pas na 100 km merkbaar is.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:53

ROC vind ik een bijna perfect zadel. Nina rijdt ermee, en ik vind ze echt heel erg mooi, lict qua gewicht en fijn zitten. Heel moeilijk tweedehands te krijgen en nieuw vrij prijzig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:52

Lenneke_ schreef:
Herman is vanmorgen bij mij langs geweest met de drukmeter. Was heel interessant. Hij had twee zadels meegnomen, de nieuwe Zaldi en de Equiflex. Ik had de Massimo en de Podium, dus we hebben vier zadels geprobeerd.
Nu zag je heel duidelijk waarom de Massimo perfect lijkt te liggen, maar toch steeds problemen geeft. Zodra Anouar gaat draven en galoperen zet hij z'n achterhand er heel ver onder en maakt hij z'n rug helemaal bol. Opzich goed, maar daardoor paste de Massimo tijdens het rijden niet.
de conclusie was dat ik het beste zat op de Zaldi, maar die lag echt voor geen meter op Anouar. De Equiflex lag perfect op Anouar, maar daar zat ik weer voor geen meter op.
Dus nu gaan we op zoek naar een zadel met de pasvorm van de Equiflex, maar de zit van een Podium (Podium heeft qua zit mijn voorkeur)

Zadels Rolleyes

Herman is toch wel echt een kei in het helpen met het oplossen van problemen hè Lachen

Donderdag was Herman bij mij en wat ik zo fijn vind is dat hij het hele paard eerst naloopt voor het zadel erop gaat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:12

Citaat:
Artikel 144 - Harnachement
1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht.
Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.
2. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem,
mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem
bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een
lus, waardoor een tweede riem – de zgn. sperriem – wordt geleid welke onder de
trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien
van een enkele trens is verplicht. Voor toegestane neusriemen zie bijlage. Een te
strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.
3. Voor de klassen Z1- en Z2, ZZ-Licht en ZZ-Zwaar dressuur geldt, met uitzondering
van de pony’s, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de
mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel
(met engelse neusriem
of engelse keel/neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van
de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen
hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI.

Het hele artikel maar even gekopieerd, de stukjes van belang even dikgedrukt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:59

Djilan schreef:
Herman is toch wel echt een kei in het helpen met het oplossen van problemen hè Lachen

Donderdag was Herman bij mij en wat ik zo fijn vind is dat hij het hele paard eerst naloopt voor het zadel erop gaat.

Idd, dat vind ik ook super. Ik ben ook heel blij dat hij verder kijkt dan zijn eigen collectie. Binnen de zadels die hij in zijn collectie heeft zit er geen één die ons past, dus nu helpt hij mee zoeken naar een zadel dat wel geschikt is voor ons en daar ben ik echt super blij mee.
Ik ben altijd ontzettend blij met hem als zadelmaker, maar dat heb ik al heel vaak geroepen Haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:02

Ik geloof ook niet dat ik ooit iets negatiefs over hem heb gehoord.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:28

Herman heeft mijn zadel aangepast door een tussenstukje in de kamer te zetten en opnieuw op te vullen en het ligt weer helemaal super. Safyra loopt er ook weer erg fijn onder gelukkig. Ze was de laatste tijd (toen het niet goed bleek te liggen) erg rennerig en tegen de hand en nu is ze weer lekker relaxed.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:16

Dames en heren,

Ik hoor heel veel goeds over die Herman van Country Mill... ik woon helaas niet in de buurt van Nijkerk (slechts 110 km verderop Haha! ). Ik heb wel gemaild voor een eventuele afspraak bij hun, maar dat is natuurlijk niet het meest handige.
Nou wil ik graag weten of jullie ook ergens in de buurt van Hardenberg (klinkt vaak iets bekender dan Radewijk Bloos ) een goede zadelmaker weten? Ik weet dat er in Almelo ook een ruiterzaak zit met een passervice (www.rielklumper.nl).. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Of weet iemand nog een andere goede zaak?
Ik vind het heel erg belangrijk dat ik een zadel koop die perfect ligt en als niemand een alternatief voor Herman weet, dan ga ik gewoon voor hem als zadelmaker, maar kan me niet voorstellen dat er niet meer zijn zoals hem. Knipoog

Alvast bedankt!

Sanne

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:37

Hoi Sanne,
Ik weet niet naar wat voor zadel je op zoek bent?
Green Distance verkoopt diverse soorten zadels, o.a Gaston Mercier en Massimo. Ze komen langs op iedere locatie, dus ook in Hardenberg. Ik neem aan dat Herman van Country Mill hetzelfde doet trouwens..
Emmen is voor jou ook nog redelijk in de buurt, daar heb je de Kiela die vrij veel zadels hebben liggen. Zij hebben trouwens ook een zadelpasservice aan huis.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:18

Oke bedankt! Zal er eens naar kijken... ben overigens op zoek naar een endurance zadel waar ik wel mee mag dressuren zeg maar (en waar ik kleine sprongetjes mee kan maken enzo). Eigenlijk een veelzijdigheids dus, maar dan richting endurance.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:45

Ik woon in Leeuwarden en Herman komt ook bij mij. Hij combineert het dan meestal wel met een een aantal andere klanten in het Noorden Knipoog

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:30

Herman komt echt overal.Ik woon in Nijmegen.
Aardige vent en heel kundig.Vind het altijd fijn dat hij ook eerst het paard nakijkt en kijkt hoe hij beweegt.
Echte aanrader!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:13

Tja, ik denk dat alle zadelmakers heel nederland wel doorgaan... als je ze maar betaald! Maar ik heb Herman toevallig net aan de lijn gehad en ik wacht nog even een reactie af van de ruitersportzaak in Almelo, maar anders ga ik met paard naar hem toe. Dan betaal ik alleen mijn eigen diesel en bovendien kan ik daar ook nog rijden in een bak (die heb ik niet aan huis).

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:04

Nog even als aanvulling (naast Herman Knipoog ). Ik rij zelf met veel plezier op een Pegaso (dressuur/endurance/vzh), gekocht via Equestor. Zij heeft ook 2dehands of demonstratiemodellen te koop, waardoor de prijs mee kan vallen. Zie http://www.equestor.nl of http://www.pegasosaddles.com.

Equestor zit sinds kort in Langedijke, zadelpassers zijn Inge Zwan en Tineke Dekker. Enige nadeel is, dat het lastig is om een afspraak te maken met Equestor, zeker nu ze nog bezig zijn met de start van de nieuwe accommodatie in Langedijke. Maar als je die kant op gaat met je paard (ook rijbak beschikbaar) dan zal het vast makkelijk zijn om een afspraak te maken.

Ik laat al 3,5 jaar Equestor periodiek het zadel controleren en aanpassen (eerst Podium en nu Pegaso) en heb weinig problemen gehad. De rug van mijn paard is duidelijk sterker geworden de afgelopen jaren. Ben dus erg tevreden over de kennis & kunde van het zadelpassen door hen.

Wel vind ik dat je altijd zelf heel kritisch moet blijven kijken naar het gedrag en de rug van je paard. Goed nadenken of je adviezen opvolgt, altijd toetsen aan je eigen ervaringen en proberen om zelf iets meer verstand te krijgen van pasvormen. Een zadelpasser kan niet zien hoe het zadel ligt tijdens een pittige rit van een paar uur.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:17

Oke... heeft er ook iemand ervaring met Black Country zadels? Dit zijn handgemaakte zadels van een engels bedrijf.. (zal me vast te duur zijn, maar ik ben wel even benieuwd).

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:53

Nou, weer een ander merk in het oog gekregen.. Gaston Mercier.
Klinkt duur, maar is het ook kwaliteit? Hier misschien iemand ervaring mee? Aanrader of is de Massimo even goed?

Greetz ik

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:56

Als je dan toch voor een goed en heel fijn zadel wil gaan moet je inderdaad de gaston mercier nemen.
Als je daar een keer op gezeten hebt,wil je niet meer anders.(moet zeggen dat mijn orthoflex ook heel fijn is maar daar is haast niet aan te komen)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:47

Massimo en GM is niet vergelijkbaar. Totaal andere zadels. Esther verkoopt beide en kan je het verschil goed uitleggen Knipoog