Trainen in de wintermaanden, vroeg donker...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Trainen in de wintermaanden, vroeg donker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:08

Arabesk schreef:
mijn paard is bang in het donker in het bos ROFL de sul Haha!

Is gewoon een kwestie van vaker doen en meer ervaring krijgen Lachen

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:54

dat is nou een van de weinige voordelen van met je paard in de randstad staan... er is hier veel straatverlichting, ik rijd dus regelmatig in mij refleterende kleding en lampjes langs de weg.

Ik ben aan het opbouwen met mijn jonge paardje dus in het weekend proberen we wat langer te gaan rijden. om wat mer conditie te krijgen. en long-slow-distance- kilometers te maken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:17

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
mijn paard is bang in het donker in het bos ROFL de sul Haha!

Is gewoon een kwestie van vaker doen en meer ervaring krijgen Lachen

Helpt bij die van mij helaas niet; ze is nachtblind! Cool

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:17

Ik begreep dat paarden net zo goed in het donker zien als katten.
Echter overgang licht-donker en vice-versa levert een paard wel zichtmoeilijkheden op (i.t.t. ons mensen).

Een (lantaarnpaal)-lamp in het donker, recht schijnend in een paardentoet... zou dan inderdaad (meer) verblinding tot gevolg hebben.
Dat merk ik overigens ook tijdens het buitenrijden in het donker: echt pikke-donker = no problemo voor hen. Een auto/brommer met lichten op, recht op hen afrijdend, verblind hen (netals konijnen).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:13

Idd, paarden wennen aan licht en donker door de schemer, gaat dus heel langzaam. Omdat ze geen pupillen hebben die groter en kleiner kunnen worden.
Als ze dus van een donkere ruimte naar een lichte ruimte (of andersom) gaan kunnen ze heel slecht zien. Ik hou er altijd wel rekening mee en heb daarom ook geen lampje aan in de trailer als het buiten donker is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:45

scoxxx schreef:
Een auto/brommer met lichten op, recht op hen afrijdend, verblind hen (netals konijnen).

Niet alleen het paard trouwens... tjee, het lijkt hier wel alsof gebrek aan stuurmanskunst gecompenseerd wordt door rijden met groot licht. Ook als ruiter zie je dan niets meer. Helaas gaat het me wat ver om elke keer een stevige Maglite mee te nemen, maar wat zou ik graag eens automobilisten 'terugpesten'.

Wat trouwens grotere schrikreacties teweeg brengt zijn wandelaars of fietsers zonder licht, zeker op een donkere avond. Die zijn er dan ineens.. *SCHRIK* Nagelbijten / Gniffelen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:21

scoxxx schreef:
Echter overgang licht-donker en vice-versa levert een paard wel zichtmoeilijkheden op (i.t.t. ons mensen).

Een (lantaarnpaal)-lamp in het donker, recht schijnend in een paardentoet... zou dan inderdaad (meer) verblinding tot gevolg hebben.
Dat merk ik overigens ook tijdens het buitenrijden in het donker: echt pikke-donker = no problemo voor hen. Een auto/brommer met lichten op, recht op hen afrijdend, verblind hen (netals konijnen).

Volgens dit topic zien paarden niet veel meer dan de mens, in het donker. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:04

Hilli schreef:
Wat trouwens grotere schrikreacties teweeg brengt zijn wandelaars of fietsers zonder licht, zeker op een donkere avond. Die zijn er dan ineens.. *SCHRIK* Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard heeft die wandelaars en fietsers vaak eerder door dan ik of de tegenliggers. Die wandelaars schrikken zich dan een ongeluk, terwijl ik wel goed verlicht ben.

sflj schreef:

Volgens dit topic zien paarden niet veel meer dan de mens, in het donker. Knipoog[/quote]

Gaat, zoals ik het lees, meer over het zien van kleuren in het donker dan over gewoon zien in het donker.

Paarden hebben net als katten zo een laagje op hun netvlies waardoor ze beter zien in het donker.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:12

fransje23 schreef:
Hilli schreef:

Mijn paard heeft die wandelaars en fietsers vaak eerder door dan ik of de tegenliggers. Die wandelaars schrikken zich dan een ongeluk, terwijl ik wel goed verlicht ben..

De wandelaars hier hebben me meestal gezien en gaan dan op een dammetje staan, of in de berm. Als je net voorbij bent, gaan ze 'ineens' weer bewegen.

Overigens spreek ik slecht verlichte wandelaars/hardlopers en fietsers wel aan. Ik ga niet zo heel hard, maar een stukje verderop rijden de auto's wel hard. Je moet er niet aan denken dat iemand daar aangereden wordt...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:16

Hilli schreef:
Overigens spreek ik slecht verlichte wandelaars/hardlopers en fietsers wel aan. Ik ga niet zo heel hard, maar een stukje verderop rijden de auto's wel hard. Je moet er niet aan denken dat iemand daar aangereden wordt...

Doe ik ook. Ik rijd veel op onverlichte landweggetjes en daar rijden mensen toch best hard met de auto..

Zeker als mensen tegen mij zeggen dat ik zou goed verlciht ben, zeg ik dat hun dat beter ook kunnen doen Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:58

Nou, met de auto schrik je je inderdaad wel eens kapot! Boos! Loopt er weer een malloot half op de weg, half in de berm, donkere kleren aan, geen reflectie of verlichting, en vaak ook nog een (onverlichte) hond erbij. Verward En die zie je vaak dus echt pas als ze al bijna voor de auto liggen. Nagelbijten / Gniffelen Meestal kun je op het laatste moment wel uitzwalken, maar als er op dat moment bijv. ook een tegenligger komt, is er iemand de pineut...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:02

Dat heb ik wel eens op weg naar stal. Donker smal weggetje. Draai je de bocht door kun je vol in de rem voor mensen die de hond(en) aan het uitlaten zijn en niks aan licht of zelfs reflectie omhebben Boos!
Zelf ga ik wel altijd helemaal verlicht en vol reflectie de straat op. van de week nog. Flikkerheisje, reflectiestrepen op mijn jas, sporenbandjes met reflectie om mijn benen en reflecterende beenbeschermers bij paard Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:14

Ik heb indertijd bewerkte foto's gezien waar te zien was hoe een paard de wereld om zich heen ziet, zeg maar.
Was heel bizar: ze zien in panorama, weinig tot geen diepte. Linkeroog kan iets anders en tegelijkertijd registreren dan het rechteroog; linkeroog registreert de aanvallende hond (die het rechteroog niet ziet) en tegelijkertijd registreert het rechteroog de kliko-bak (die het linkeroog niet ziet).

Draaien ze een halve mm hun oog, dan zien ze mij op hun rug zitten.
Kleuren zien ze veel vager dan mensen.
Groen kunnen ze niet onderscheiden, dat zou dan zwart-wit zijn en alle grijstinten daar tussenin. Dit omdat je dan beter de ene soort gras beter kan onderscheiden dan de ertussen groeiende ander soort gras (voor mensen is het immers 1 grote groenmassa).
Voorts zouden paarden bijziend zijn (of noem je dat verziend?) Als ik mijn lenzen uitdoe (om scherp te kunnen zien op afstand), is dat hetgeen wat een paard ook ziet qua scherpte dan.

Ik visualiseer de wereld door de ogen van een paard wel eens, ik vind het zo fascinerend.

Zien ze overdag weinig kleuren, dan 's nachts helemaal niet Haha!
En dus dat ze 's nachts in het pikkedonker dus alles kunnen registreren, net zo scherp als een kat.

Ik rij wel eens in het donker in het bos. Buiten het bos heb je maanlicht, dan zie ik wel wat. Maar in het bos zie je echt niks! 20 cm hooguit! Echt hele bizarre ervaring! Paard daarintegen ziet alles en "dendert" gewoon met 15 km/u in galop verder.
Goede manier van werkelijk blind vertrouwen op je paard. Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:02

Ik train dan wel niet heel endurance gericht, maar mag wel graag lange ritten op tempo maken.
In verband met studie en werk rijd ik drie keer per week, of ik moet echt tijd over hebben. Rijd liever niet in het donker ivm hardrijders hier langs de weg en onregelmatige bermen.
Jes is nogal heet de laatste tijd, dus we draven alleen maar buiten. Stappen in en uit, en verder draven, draven, draven. Galopperen is de berm te zacht/nat voor, en van stappen wordt ze nog heter.
En verder westerntrainingen in de bak, die ook flink zwaar zijn. Eigenlijk is haar conditie nou beter dan van de zomer ROFL

Mocht ik nou betwijfelen of ik de schemer voor ben, dan doe ik een hesje om en krijgt Jessie een reflecterend borsttuig om. En ga ik over de dijk (= fietspad) terug in plaats van langs de weg.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:34

scoxxx schreef:
Voorts zouden paarden bijziend zijn (of noem je dat verziend?) Als ik mijn lenzen uitdoe (om scherp te kunnen zien op afstand), is dat hetgeen wat een paard ook ziet qua scherpte dan.

Bijziend = je ziet dichtbij goed, ver niet. Negatieve sterkte in je bril/lenzen. Dat heb jij dus? Ik i.i.g. wel. Haha!
Verziend = je ziet veraf goed, maar dichtbij niet (heb je dus een leesbril voor nodig). Positieve sterkte.

Paarden zouden dan dus inderdaad bijziend zijn?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:30

Bijziend dus... Haha! Alles op afstand is voor hen een stuk waziger.
Maar wel extra receptoren in de ogen die veel directer reageren op iedere vorm van beweging uit de directe omgeving.
Maar ja bijziend, dus kan je als paard niet goed zien/identificeren wat er dan beweegt... Tong uitsteken
Echter, geeft meestal wel een geluidje mee (opvliegende fazant: "gwaaak-gwaaak-gwaaak"), dus weet je als paard wel weer wat het is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:16

Anouar ziet vooral lekker hapjes heel goed, of zou hij daar een extra voelspriet voor hebben Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:29

Lenneke_ schreef:
Anouar ziet vooral lekker hapjes heel goed, of zou hij daar een extra voelspriet voor hebben Clown

Ja, dat heet een neus. Tong uitsteken Ruiken en horen doen ze véél beter dan wij, en hun tastzin met de tastharen op kin en neus is ook heel erg goed ontwikkeld. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:02

Nina_rex schreef:
en hun tastzin met de tastharen op kin en neus is ook heel erg goed ontwikkeld. Lachen

Als ze die tenminste mogen houden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:30

Hilli schreef:

Dat deed ik laatst ook toen ik in de auto zat. Naar stal moet ik over een smalle dijkweg waar auto's elkaar niet kunnen paseren (alleen door in een inham bij bijvb een woonhuis te gaan staan).

Daar liepen ook 2 wandelaars in het pikkedonker, donkere kleding, geen verlichting ect... Ik schrok me dus kapot toen ik de bocht omkwam. Nou rijd ik daar nooit zo hard (30/40 hooguit, juist door dit soort onverwachte dingen) en zelfs dan is het nog maar afwachten of je optijd kunt stoppen, want je remweg is ook bij die snelheid nog best wel ver hoor...en het zal maar glad zijn....

Andere automobilisten rijden daar gerust 60 km per uur...

Ik kon gelukkig optijd stoppen, deed mijn raam open riep naar die mensen dat ze heel slecht te zien waren en dat ze voor hun eigen veiligheid beter lampjes en reflecterende kleding aankonden doen als ze hier of op andere slechte verlichte landweggetjes gingen wandelen. Kreeg ik toch een grote bek terug joh Bloos!

Nouja daarop zei ik dan maar dat ik hoopte dat ze nooit aangereden zouden worden. Dan piep je namelijk wel anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:39

Aangezien ik het geluk heb nooit in het donker te hoeven trainen heb ik daar weinig ervaring mee. Hoewel ik bij dichte mist als nog mijzelf en mijn paard met lampjes en reflectie materiaal bepak.

Maar dat laatste doe ik dagelijks. Ik laat graag mijn hond s'avonds uit en dan zijn de langwegen rustiger dan door het dorp zelf. Zowel mijn hond als ik zijn voorzien van reflectie, zou graag willen dat het niet mijn laatste wandeling zou zijn.
Maar automobilisten kunnen er ook wat van... Nagelbijten / Gniffelen
Als een idioot de bocht door komen en net zolang met groot licht blijven rijden tot ze voor bij zijn. En dat terwijl we toch echt wel te zien zijn.
Maar dan ben je nog in je voordeel te voet, dan duikje makkelijker de berm in dan met de auto.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:19

sflj schreef:
scoxxx schreef:

Volgens dit topic zien paarden niet veel meer dan de mens, in het donker. Knipoog

Kleur zien in het donker is wat anders dan goed zien in het donker. Paarden hebben sowieso minder kegeltjes en meer staafjes (kleur registratie en zwart-wit registratie) net als katten volgens mij. Ze kunnen dus wel beter zien in het donker, maar kleuren worden moeilijker.

Edit: ik was spuit elf zie ik. Volgende keer eerst doorlezen.